De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 11:24

Ik zie nog wel een plaats voor Roel Kuiper en Henk Jochemsen. Tineke Huizinga is okee, maar ik denk niet dat ze de goede kwaliteiten heeft voor een minister post. Wel ben ik benieuwd naar Sabra's redenen om zijn uitspraak over haar te rechtvaardigen. Ik krijg een beetje de indruk dat het hier gaat om een inhoudelijk verschil van inzicht, niet om de kwaliteiten van haar als zodanig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 dec 2006 11:25

Roel Kuiper! Die zocht ik!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 11:27

Sabra schreef:Ik denk eerder dat jij niet beseft dat de CU een uitgesproken linkse partij is.

Nee, ik denk dat jij, net als veel andere rechtse rakkers, het linkse karakter van de CU schromelijk overdrijft. Ik ontken echt niet dat de CU op bepaalde terreinen een links karakter heeft (gelukkig wel), maar het is onzin om de partij als 'uitgesproken links' te betitelen. De CU is zeker niet linkser dan de PvdA.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 dec 2006 11:27

Sabra schreef:
leclerc schreef:Sabra,

je meent toch niet serieus dat Hans van Balen een stemmentrekker is? Laat staan een natuurlijk leider. Die man heeft het charisma van een deurklink en hij brengt zijn rechtse retoriek ook nog op een uitermate bedroevende manier. Daarnaast zit hij veel te veel op de schoot van Bush.

Hans van Baalen is dan wel geen stemmentrekker, ik vind hem een zeer kundig man, die i.t.t. tot nogal wat linkse politici beter in staat is proporties aan te geven.

Hans van Baalen droomt nog steeds stiekem van een wehrmachtuniform en projecteert dat op zijn defensie-ideetjes
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 19 dec 2006 11:30

Sabra schreef:Hans van Baalen is dan wel geen stemmentrekker, ik vind hem een zeer kundig man, die i.t.t. tot nogal wat linkse politici beter in staat is proporties aan te geven.

Ik denk dat Hans van Baalen heel veel kiezers zal afschrikken met zijn "Wassenaer, ik-ben-hier-voor-de-happy-few, arrogante" hoofd.

Over het linkse karakter van de CU: zie de CU als voortzetting van de RPF zoals deze eind jaren '90 was; de RPF afficheerde zich toen ook met een term als "christelijk-sociaal". De CU is in mijn optiek wel linkser dan het oude GPV.
Laatst gewijzigd door GKN'er op 19 dec 2006 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 11:31

parsifal schreef:Ik zie nog wel een plaats voor Roel Kuiper en Henk Jochemsen. Tineke Huizinga is okee, maar ik denk niet dat ze de goede kwaliteiten heeft voor een minister post. Wel ben ik benieuwd naar Sabra's redenen om zijn uitspraak over haar te rechtvaardigen. Ik krijg een beetje de indruk dat het hier gaat om een inhoudelijk verschil van inzicht, niet om de kwaliteiten van haar als zodanig.

Ik heb haar een aantal maal zien optreden in de Kamer. Ik vond haar niet sterk overkomen, en in het debat met Verdonk maakte ze gebruik van oneigenlijk, weerzinwekkend emotionele non-argumenten.

Bovendien werd zij verkozen omdat zij vrouw is, niet omdat zij bovengemiddelde kwaliteiten heeft.

Roel Kuiper? Dat is een wetenschapper c.q. filosoof. Wat moet een filosoof op een minsterspost? Laat die man doen waar hij goed in is, maar laat hem niet minister worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 11:33

GKN'er schreef:
Sabra schreef:Hans van Baalen is dan wel geen stemmentrekker, ik vind hem een zeer kundig man, die i.t.t. tot nogal wat linkse politici beter in staat is proporties aan te geven.

Ik denk dat Hans van Baalen heel veel kiezers zal afschrikken met zijn "Wassenaer, ik-ben-hier-voor-de-happy-few, arrogante" hoofd.

Over het linkse karakter van de CU: zie de CU als voortzetting van de RPF zoals deze eind jaren '90 was; de RPF afficheerde zich toen ook met een term als "christelijk-sociaal". De CU is in mijn optiek wel linkser dan het oude GPV.

Met als gevolg dat een deel van de oude GPV-aanhang toch enige houvast bij de SGP zou kunnen hebben gevonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 11:34

Klaas schreef:
Sabra schreef:Ik denk eerder dat jij niet beseft dat de CU een uitgesproken linkse partij is.

Nee, ik denk dat jij, net als veel andere rechtse rakkers, het linkse karakter van de CU schromelijk overdrijft. Ik ontken echt niet dat de CU op bepaalde terreinen een links karakter heeft (gelukkig wel), maar het is onzin om de partij als 'uitgesproken links' te betitelen. De CU is zeker niet linkser dan de PvdA.

Los gezien van een aantal ethische vraagstukken, vind ik de CU links. Wellicht niet zo links als de SP, maar het blijft een linkse partij. Wat daar overigens gelukkig aan is, is mij niet duidelijk.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 19 dec 2006 11:36

Optimatus schreef:Met als gevolg dat een deel van de oude GPV-aanhang toch enige houvast bij de SGP zou kunnen hebben gevonden.

Mwah, vanoudsher behoren vrijgemaakten niet tot de natuurlijke achterban van de SGP. Ik denk dat de meesten toch zullen kiezen voor de CU (ondanks haar meer linkse profiel dan het GPV) of het CDA.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 11:37

leclerc schreef:Hans van Baalen droomt nog steeds stiekem van een wehrmachtuniform en projecteert dat op zijn defensie-ideetjes

Hans van Baalen is een persoon die niet zwicht voor terreur, i.t.t. vele andere linkse politici en hun aanhangers. Voorbeelden hoef ik niet te noemen.

Het is zeer belangrijk dat er tegenwicht wordt geboden aan de verlinksing van het buitenlandbeleid, omdat dat gebaseerd is op een zeer naïef ideologisch mensbeeld. Mensen zijn van nature niet uit op het goede voor allen, maar enkel op het goede voor zichzelf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 11:38

GKN'er schreef:
Optimatus schreef:Met als gevolg dat een deel van de oude GPV-aanhang toch enige houvast bij de SGP zou kunnen hebben gevonden.

Mwah, vanoudsher behoren vrijgemaakten niet tot de natuurlijke achterban van de SGP. Ik denk dat de meesten toch zullen kiezen voor de CU (ondanks haar meer linkse profiel dan het GPV) of het CDA.

Hoe verklaar je dan de toename van het aantal SGP-stemmen bij de laatste verkiezingen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 11:41

@ Sabra: Maar vind je Van Baalen ook een leidersfiguur, want daar ging het toch om?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 19 dec 2006 11:42

Optimatus schreef:Hoe verklaar je dan de toename van het aantal SGP-stemmen bij de laatste verkiezingen?

Nou, om die geheel toe te schrijven aan vrijgemaakten gaat mij wat ver. De SGP haalde in 1994 veel minder stemmen dan in 1989; in 2002 weer meer stemmen dan in 1998 en in 2003 13.000 minder dan in 2002, terwijl in datzelfde jaar ook de CU stemmen verloor. Misschien dat enkele SGP'ers voor de zekerheid maar op Balkenende stemden om in ieder geval een gereformeerde premier te krijgen en Bos uit het Torentje te houden. Die schommelingen in het aantal SGP-stemmers hebben meerdere factoren, ik denk dat de vrijgemaakten hierin een marginale rol spelen.

Bovendien moeten die 3.000 stemmen extra op de SGP bij de afgelopen verkiezingen ook weer niet overdreven worden. ;)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 11:57

Sabra schreef:
parsifal schreef:Ik zie nog wel een plaats voor Roel Kuiper en Henk Jochemsen. Tineke Huizinga is okee, maar ik denk niet dat ze de goede kwaliteiten heeft voor een minister post. Wel ben ik benieuwd naar Sabra's redenen om zijn uitspraak over haar te rechtvaardigen. Ik krijg een beetje de indruk dat het hier gaat om een inhoudelijk verschil van inzicht, niet om de kwaliteiten van haar als zodanig.

Ik heb haar een aantal maal zien optreden in de Kamer. Ik vond haar niet sterk overkomen, en in het debat met Verdonk maakte ze gebruik van oneigenlijk, weerzinwekkend emotionele non-argumenten.

Bovendien werd zij verkozen omdat zij vrouw is, niet omdat zij bovengemiddelde kwaliteiten heeft.

Roel Kuiper? Dat is een wetenschapper c.q. filosoof. Wat moet een filosoof op een minsterspost? Laat die man doen waar hij goed in is, maar laat hem niet minister worden.

Hmm, de vergelijking die ze gebruikte was op dat moment terecht denk ik. Het ging om een gezin met kinderen, wat nooit problemen had veroorzaakt, wat in de nacht van het bed werd gehaald om weggestuurd te worden. Op zo'n moment mag je een vergelijking trekken met de manier waarop in WOII met mensen werd omgegaan (ik kan geen ander goed vergelijkingsmateriaal vinden ten minste). De reden waarom ze verkozen is, doet niet terzake bij de beoordeling van haar kwaliteiten.

Roel Kuiper is inderdaad filosoof. Het is ook iemand die zich binnen het wetenschappelijk bureau van de CU verdienstelijk heeft gemaakt met het doordenken van beleid. Ik vraag me af waarom een jurist, socioloog of econoom beter op zijn plaats zal zijn in het kabinet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2006 12:00

Andre Rouvoet heeft gezegd dat hij een (nieuw te vormen) ministerie van Jeugd en Gezin zou willen leiden. Als CDA en PvdA daarin mee kunnen gaan, zou hij natuurlijk de eerst aangewezen kandidaat voor die post zijn. Ik denk ook dat zo'n ministerie een ideale mogelijkheid zou zijn voor de ChristenUnie om zich te profileren binnen een CDA-PvdA-CU kabinet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”