Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 19 dec 2006 10:04

Escape from Sobibor

Film over een massale ontsnapping uit het concentratiekamp Sobibor. Wordt naar mijn weten niet in gevloekt, en komen geen erotische scenes in voor.
Auf Wiedersehen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 11:01

Gershwin schreef:Wat betreft Amélie: in de openingsscène zie je volgens mij korte shots van zo'n 23 vrijende paartjes, lijkt me ook niet echt verantwoord

En jij weet zo uit je hoofd dat het 23 stelletjes zijn? Juist.

P.S. vaag, absurd en zeker niet christelijk, maar wel zonder 'foute' elementen: 2001 - A Space Odyssee uit 1968, film van de geniale Stanley Kubrick

Ik ben bang dat ik Aragorn in deze toch gelijk moet geven…

Aragorn schreef:Het wordt opzich nederig neutraal uitgewerkt in die zin dat de verschillende visies erop redelijk serieus aan bod komen. Maar je zou het feit dat de hoofdpersoon uiteindelijk wél euthanasie pleegt en daar door de film impliciet niet echt negatief over geoordeeld wordt problematisch kunnen vinden.

Ik zou hem moeten zien, maar ik verwacht dat meer behoudende mensen er nog wel eens over zouden kunnen vallen.

Dat is waar, alhoewel geen discussie daar echter een eenduidig antwoord op kan geven. Je kunt denk ik niet zeggen dat er echt een ´fout´ godsbeeld gepropageerd wordt.

Er is niet voor niets heel wat afgepraat over de betekenis van Dogville en de speech van de vader. Je zou de speech kunnen zien als de overtuiging van Von Trier maar ook als Van Triers visie (en kritiek) op de Amerikaanse moraal (Von Trier heeft duidelijk aangegeven dat de trilogie zijn visie op Amerika weergeeft). Persoonlijk vond ik dat de conclusies die volgen uit het doortrekken van de redenering dermate absurd dat ik niet kan geloven dat Von Trier meent dat God daadwerkelijk zo is. Maar zoals gezegd verschillen de meningen daarover. Erg interessant, maar niet onbetwist verantwoord ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2006 12:45

Klaas schreef:
Gershwin schreef:Wat betreft Amélie: in de openingsscène zie je volgens mij korte shots van zo'n 23 vrijende paartjes, lijkt me ook niet echt verantwoord

En jij weet zo uit je hoofd dat het 23 stelletjes zijn? Juist.

Nee :) maar weet jij de openingsscène nog dan? Die begint met de gesproken tekst "Op het moment (...) dat 23 (of een ander getal) stelletjes de liefde bedrijven...(etc.) wordt Amélie verwekt". En dat wordt uitgebeeld ja.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 19 dec 2006 12:53

In Amelie komt nog een seksscene voor.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 12:59

Gian schreef:In Amelie komt nog een seksscene voor.

Die was al bsproken Gian. Als je het hele topic had gelezen had je ook gezien dat 'verantwoord' in dit geval niet betekent dat een film geen enkele vloek, sexscene of iets anders bevat dat tegen de 10 geboden ingaat.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 13:14

leclerc schreef:*wacht op het moment dat Scape met zijn bevindelijke japanse movie aan komt zetten*

aah . . . Bright future.

bevindelijk qua stijl: "Bright Future valt op door zijn consequent doorgevoerde stilering: heldere kleuren zijn weg gefilterd en de personages bewegen zich vrijwel continu in donkere schaduwpartijen. Het aquarium met de lichtgevende, haast transparante kwal steekt daar fel tegen af."

Maar ook de inhoud: over boete en de Vader.

sela

Berichtdoor sela » 19 dec 2006 13:14

Klaas schreef:
Gian schreef:In Amelie komt nog een seksscene voor.

Die was al bsproken Gian. Als je het hele topic had gelezen had je ook gezien dat 'verantwoord' in dit geval niet betekent dat een film geen enkele vloek, sexscene of iets anders bevat dat tegen de 10 geboden ingaat.

maar terwijl ze niet getrouwd is ligt ze af en toe in bed met een vent. ahem. dat kan dan toch weer niet. 8)
neehoor, afgeserveerd.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 13:15

sela schreef:maar terwijl ze niet getrouwd is ligt ze af en toe in bed met een vent. ahem. dat kan dan toch weer niet. 8)
neehoor, afgeserveerd.

Gaat amelie daar over? of gaat het over een meisje dat er achterkomt dat zij wel degelijk een bijdrage aan haar leefomgeving kan leveren?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 13:19

Klaas schreef:
Dat is waar, alhoewel geen discussie daar echter een eenduidig antwoord op kan geven. Je kunt denk ik niet zeggen dat er echt een ´fout´ godsbeeld gepropageerd wordt.

Er is niet voor niets heel wat afgepraat over de betekenis van Dogville en de speech van de vader. Je zou de speech kunnen zien als de overtuiging van Von Trier maar ook als Van Triers visie (en kritiek) op de Amerikaanse moraal (Von Trier heeft duidelijk aangegeven dat de trilogie zijn visie op Amerika weergeeft).

Dat ben ik dan weer niet met Von Trier eens. 8) Ik bedoel, ik vind het nogal simpel om het van je af te schuiven als kritiek op Amerika terwijl het universeel is en over iedereen gaat. Of je nu Amerikaan of bosjesman bent.

Persoonlijk vond ik dat de conclusies die volgen uit het doortrekken van de redenering dermate absurd dat ik niet kan geloven dat Von Trier meent dat God daadwerkelijk zo is. Maar zoals gezegd verschillen de meningen daarover. Erg interessant, maar niet onbetwist verantwoord ;-)

Tsja, er is nu idd over getwist, dus onbetwist is het niet meer nee. 8)

sela

Berichtdoor sela » 19 dec 2006 13:23

scape schreef:
sela schreef:maar terwijl ze niet getrouwd is ligt ze af en toe in bed met een vent. ahem. dat kan dan toch weer niet. 8)
neehoor, afgeserveerd.

Gaat amelie daar over? of gaat het over een meisje dat er achterkomt dat zij wel degelijk een bijdrage aan haar leefomgeving kan leveren?

wat denk je?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 13:24

Ik heb overigens gisteravond Charlie & The Chocolatfactory met Johnny Depp gezien. Briljant verantwoorde film. 8)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 13:29

Aragorn schreef:Dat ben ik dan weer niet met Von Trier eens. 8) Ik bedoel, ik vind het nogal simpel om het van je af te schuiven als kritiek op Amerika terwijl het universeel is en over iedereen gaat. Of je nu Amerikaan of bosjesman bent.

Volgens mij zal Von Trier dat ook wel met je eens zijn. Ik denk dat een film over Europa net zo goed een niet al te mooi beeld zou geven. Waar ik op doelde is dat Von Trier zelf heeft aangegeven dat de film over Amerika gaat. Nou kun je die vergelijking van toepassing verklaren op de manier waarop de uitbuiting van Grace wordt weergegeven en ik denk dat dat terecht is. De vraag is of het oordeel van de vader het oordeel van Von Trier over Amerika is of dat dat oordeel ook onderdeel is van het Amerika dat Von Trier laat zien.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 dec 2006 13:30

Aragorn schreef:Ik heb overigens gisteravond Charlie & The Chocolatfactory met Johnny Depp gezien. Briljant verantwoorde film. 8)

Dat was niet gisteravond maar vannacht, dude. 8) Maar inderdaad, briljant verantwoord. Hoewel: je ziet wel meermalen twee echtparen bij elkaar in bed liggen... 8-[

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 13:33

Een film die ik hier volgens mij zonder enige scrupules kan promoten, is Seven Years in Tibet.

"Voormalig Olympisch skikampioen Heinrich Harrer (Brad Pitt) vertrekt net voor de Tweede Wereldoorlog op expeditie naar de Himalaya, terwijl zijn zwangere vrouw in Oostenrijk achterblijft. In India wordt hij gevangengenomen, maar samen met Peter Aufschneiter (David Thewlis) weet hij te ontsnappen. Ze steken de grens met Tibet over en ontdekken daar de verboden stad Lhasa. Heinrich wordt hier aangesteld als de mentor van de jonge Dhalai Lama, waarmee hij een vriendschapsband opbouwt die zijn leven zal veranderen."

Werkelijk fantastische beelden, gecombineerd met goed acteerwerk. En ik kan me eigenlijk geen controversiële zaken herinneren...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 13:36

Volgens mij is The Straight Story ook volledig verantwoord.
Ik zit ook nog met The Mission in m'n hoofd, kwa thematiek volgens mij verantwoord, maar ik heb zo niet helder of er nog betwistbare zaken in de film voorkomen.

Terug naar “Archief”