Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 18 dec 2006 22:16

L'être extraterrestre schreef:
bloempie21 schreef:
Maara schreef:Ik moest het even twee keer lezen maar volgens mij snap ik het nog.
Alleen de link tussen een beschermde woonvorm en IBS en RM zie ik niet echt, maar dat terzijde.
Wat is het verschil in de opname procedures en behandelingen die je krijgt tussen IBS en RM?
Behalve dan dat bij de ene de rechter en bij de andere de burgemeester het goedkeurt.

(Dan ga ik direct weer denken: "Wat nou als de burgemeester IBS nodig heeft? Wie regelt dat dan?
Maar dan wordt hij vast eerst uit zijn ambt ontzet. Zo snugger acht ik de bedenkers van die wet wel.)

Met beschermde woonvorm wilde ik aangeven dat ik er in mijn werk mee te maken heb. Er wonen bij ons mensen die een RM hebben.
Het grootste verschil in opname en behandeling is, dat je bij een IBS een kortdurende opname hebt, en bij een RM een langdurige opname of verschillende opnames in korte tijd. Bij een RM wordt daarom vaak ook grootschaliger aan de behandeling gewerkt. De oorzaak hiervan is een ander hulpverleningsplan waarin langetermijndoelen gesteld kunnen worden. Dit is niet zozeer aan de orde als je voor drie weken IBS krijgt.

@ L'être extraterrestre: Het kan idd dat je nog een keer drie weken verlenging krijgt, maar dat heeft een andere inhoud dan een RM van een half jaar. Er is dus waarschijnlijk ingeschat dat dit niet nodig was of een RM kon op dat moment niet afgegeven worden.
Een RM is vrij ingrijpend, zeker voor iemand van 14 die havo doet. Je mag dan namelijk echt helemaal niets. Toch?
Hoeveel mag je bij IBS dan nog wel?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 10:08

Inhoudelijk is er niet veel verschil tussen IBS en RM: in beide gevallen wordt je immers gedwongen opgenomen. Je kunt dus niet zeggen dat je bij de éne varian meer mag dan bij de andere.
Een IBS duurt echter in de regel veel korter (3 weken) en een RM doorgaans 6 mnd! Bovendien wordt een IBS aangevraagd/toegekend als er sprake is van spoed. Dat is bij een RM niet het geval.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 10:09

Ik weet niet of de link al geplaatst is, maar hier op KennisRing vind je heldere en beknopte informatie over gedwongen opname.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 19 dec 2006 14:31

Die link was er iid nog niet.
Bedankt. Ik heb het eens bekeken.
Interresant.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 dec 2006 15:39

Maara schreef:
L'être extraterrestre schreef:
bloempie21 schreef:
Maara schreef:Ik moest het even twee keer lezen maar volgens mij snap ik het nog.
Alleen de link tussen een beschermde woonvorm en IBS en RM zie ik niet echt, maar dat terzijde.
Wat is het verschil in de opname procedures en behandelingen die je krijgt tussen IBS en RM?
Behalve dan dat bij de ene de rechter en bij de andere de burgemeester het goedkeurt.

(Dan ga ik direct weer denken: "Wat nou als de burgemeester IBS nodig heeft? Wie regelt dat dan?
Maar dan wordt hij vast eerst uit zijn ambt ontzet. Zo snugger acht ik de bedenkers van die wet wel.)

Met beschermde woonvorm wilde ik aangeven dat ik er in mijn werk mee te maken heb. Er wonen bij ons mensen die een RM hebben.
Het grootste verschil in opname en behandeling is, dat je bij een IBS een kortdurende opname hebt, en bij een RM een langdurige opname of verschillende opnames in korte tijd. Bij een RM wordt daarom vaak ook grootschaliger aan de behandeling gewerkt. De oorzaak hiervan is een ander hulpverleningsplan waarin langetermijndoelen gesteld kunnen worden. Dit is niet zozeer aan de orde als je voor drie weken IBS krijgt.

@ L'être extraterrestre: Het kan idd dat je nog een keer drie weken verlenging krijgt, maar dat heeft een andere inhoud dan een RM van een half jaar. Er is dus waarschijnlijk ingeschat dat dit niet nodig was of een RM kon op dat moment niet afgegeven worden.
Een RM is vrij ingrijpend, zeker voor iemand van 14 die havo doet. Je mag dan namelijk echt helemaal niets. Toch?
Hoeveel mag je bij IBS dan nog wel?
Ik bedoelde meer qua lengte... :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 dec 2006 18:26

Dat je niets mag is wat je idd zou denken, maar dit is niet waar.
Er zijn namelijk net weer nieuwe (versoepelde) regels uitgekomen met betrekking tot RM.
Het is zeker niet zo dat je een soort van marionetpoppetje bent geworden en dat je je de richting op moet bewegen die hulpverleners voor je uitstippelen.
In een bepaalde mate wordt je leven nu natuurlijk wel een bepaalde kant op geduwd, omdat er iets moet gebeuren aan de levensgevaarlijke situatie waarin je verkeerd.
Maar als het beter met je gaat, dan is het niet nodig dat er gebruik van de RM gemaakt wordt. Dit zie je o.a. aan dat je meer ruimte krijgt in bepaalde dingen. Je gaat bijvoorbeeld van een gesloten naar een open afdeling. Mocht het echter weer fout gaan, dan kan beroep gedaan worden op de RM en kom je weer op de gesloten afdeling.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 dec 2006 19:36

-edit-

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 29 dec 2006 16:02

Ik wens iedereen voor wie de(ze) dagen zo donker zijn Godszegen toe in het komende jaar!
Hopelijk mag het lichtje dat met kerst naar ons toe kwam voor jullie steeds meer gaan schijnen.

Voetstappen op het strand

Op een nacht had iemand een droom.
Hij droomde dat hij wandelde op het strand in gezelschap van de Heer.
In de lucht flitsten scènes van zijn leven voorbij.
Van elke scène zag hij telkens twee paar voetafdrukken in het zand:
een van hem en een van de Heer.

Wanneer de laatste scène van zijn leven voorbij geflitst was, keek hij terug naar de voetstappen in het zand en
stelde met ontsteltenis vast dat vele malen op zijn levenspad slechts één paar voetafdrukken te zien was.
Tevens realiseerde hij zich dat dit telkens gebeurde tijdens de droevigste en moeilijkste perioden van zijn leven.
Dat stoorde hem grondig en hij besloot de Heer hierover te ondervragen.

"Heer, U zei me toen ik besloten had U te volgen altijd bij mij te blijven op al mijn wegen.
Maar ik heb gemerkt dat gedurende mijn moeilijkste levensdagen er maar een stel voetafdrukken te zien is.
Ik begrijp niet waarom U mij precies in tijden van hoogste nood alleen gelaten hebt.

De Heer antwoordde: " Mijn zoon, mijn edel kind, ik hou van je en zou je nooit verlaten.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar
voetafdrukken omdat ik het was die je dan gedragen heeft."

(auteur onbekend)
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 dec 2006 18:07

Dankjewel;/

Ik wens iedereen ook veel liefde toe.

Daarnaast bied ik iedereen mijn excuses aan. Ik praat te snel en te veel over mijzelf en mijn thuissituatie en daar kan ik mensen mee ergeren. Wat weten jullie er aan? Voornemen voor het nieuwe jaar: Niet meer doen. Het spijt me. Ook dat ik het nu pas in zie.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 29 dec 2006 20:13

Nu pas zie? Wat zien? Ik zie niks daarvan.
Iig in dit topic heb ik er nooit last van gehad bij jou.
En soms help je er anderen ook mee om met jou mee te kunnen denken om zo jou beter te begrjpen of om er zelf wat van te leren.
Maar toch aardig van je dat je je excuses aanbiedt, ook al was het m.i. niet nodig.
Naar mijn idee heb je juist een nuttige bijdrage geleverd aan dit topic. Bedankt!
Ook bedankt aan alle anderen die hier hebben gepost!

Dikke knuffel voor jullie allemaal! d:)b
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 29 dec 2006 21:24

bloempie21 schreef:
Een IBS duurt drie weken. Deze hoeft niet door de rechter goedgekeurd te worden, maar door de burgemeester. Dit is eigenlijk alleen een formaliteit. De psychiater beoordeeld of je in aanmerking komt voor IBS.

Een IBS moet volgens mij wel door een rechter bekrachtigd worden, de IBS moet idd goedgekeurd worden door de burgemeester(gehe tegenwoordig gaat dat al via sms) in het begin, na de inschatting van een onafhankelijke psychiater, maar binnen enkele dagen na gedwongen opname door IBS komt de hele rechtbank er aan te pas.

Komt trouwens IBS etc wel s voor bij mensen onder de 18? heb k eigenlijk geen flauw idee van...k werk op 24uurs acuut maar dat s voor volwassenen en ouderen. Komt dat bij jou op je werk wel eens voor Bloempie?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 dec 2006 21:49

linde schreef:
bloempie21 schreef:
Een IBS duurt drie weken. Deze hoeft niet door de rechter goedgekeurd te worden, maar door de burgemeester. Dit is eigenlijk alleen een formaliteit. De psychiater beoordeeld of je in aanmerking komt voor IBS.

Een IBS moet volgens mij wel door een rechter bekrachtigd worden, de IBS moet idd goedgekeurd worden door de burgemeester(gehe tegenwoordig gaat dat al via sms) in het begin, na de inschatting van een onafhankelijke psychiater, maar binnen enkele dagen na gedwongen opname door IBS komt de hele rechtbank er aan te pas.

Komt trouwens IBS etc wel s voor bij mensen onder de 18? heb k eigenlijk geen flauw idee van...k werk op 24uurs acuut maar dat s voor volwassenen en ouderen. Komt dat bij jou op je werk wel eens voor Bloempie?
Ja, IBS komt voor bij mensen onder de 18. Degene die dat kreeg kreeg eerst een gesprek met de advocaat, toen met de rechter. Na drie weken werd hij drie weken verlengt. Die persoon is 14. Burgemeester weet ik niet.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 29 dec 2006 21:53

okay,thnx :)

MissJames
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MissJames » 09 jan 2007 11:50

Ik begin langzaam aan richting een depressie te gaan, als er niet snel wat veranderd. Ik begin echt tegen de muren van mezelf op te lopen. Ik wil het wel anders doen maar het lukt me niet.
Onder tussen heb ik hulp in geroepen van een maatschappelijk werker.

Maar ik heb ook een relatie. Het legt een behoorlijke druk op een relatie. Ik heb het idee dat we beide eigenlijk niet goed weten wat nu echt het beste is om te doen. We doen beide het geen wat we denken wat goed is, maar beide manieren komen ook niet met elkaar overeen. Vandaar dat ik benieuwd ben of hier ook mensen zijn die ook een relatie hebben en hij zij er samen mee omgaan.

André

Berichtdoor André » 09 jan 2007 14:00

MissJames schreef:Ik begin langzaam aan richting een depressie te gaan, als er niet snel wat veranderd. Ik begin echt tegen de muren van mezelf op te lopen. Ik wil het wel anders doen maar het lukt me niet.
Onder tussen heb ik hulp in geroepen van een maatschappelijk werker.

Maar ik heb ook een relatie. Het legt een behoorlijke druk op een relatie. Ik heb het idee dat we beide eigenlijk niet goed weten wat nu echt het beste is om te doen. We doen beide het geen wat we denken wat goed is, maar beide manieren komen ook niet met elkaar overeen. Vandaar dat ik benieuwd ben of hier ook mensen zijn die ook een relatie hebben en hij zij er samen mee omgaan.
Misschien een redelijk radicaal advies, sla de maatschappelijk werker over en begin (het liefst samen) bij een 1ste lijns psycholoog. Mijn ervaring is dat je bij m.werk gezellig koffie kunt drinken, maar daar houdt het ongeveer ook wel mee op.

Terug naar “Archief”