Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 16:39

parsifal schreef:* BBC serie van Pride and Prejudice
Gewoon verantwoord. De sfeer van het boek wordt perfect meegenomen. en perfect spelende hoofdrolspelers.

De film uit 2005 mag er wat mij betreft ook zijn. Heel mooi gefilmd!
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 16:42

Aragorn schreef:Volgende poging: Amélie. Het enige bezwaar dat ik bij dit kleurrijke sprookje zou kunnen bedenken vanuit het oogpunt van mensen die het heel moeilijk hebben met seks is dat er een seksscène in voorkomt. Deze is echter zo weinig expliciet dat je eigenlijk amper van een seksscène in de juiste zin des woords zou kunnen spreken.

Bezwaar is niet zozeer de seksscène, maar de rol ervan in de film. Amélie is op zoek naar Ware Liefde en wil niet volstaan met sex of andere goedkope alternatieven. Helaas loopt haar zoektocht net wel uit op die sexscène..... Als de film de hoogstaande standaard tot het einde toe had weten hoog te houden was ie (bijna) perfect geweest.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 16:45

Maar nu ga je er impliciet wel min of meer vanuit dat sekscènes niet om Ware Liefde kunnen gaan. Ik ben het met je eens dat de regisseur voor een originelere oplossing had kunnen kiezen, maar toch doet dit het (voor mij iig) niet allemaal teniet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 16:56

Ik zeg ook niet dat daarmee alles teniet gedaan wordt. Ik vraag me alleen (hardop) af in hoeverre ik deze film als 'verantwoord' zou betitelen. Ik heb aangegeven dat films hier wat mij betreft niet 100% schoon behoeven te zijn. Karakters die sex buiten het huwelijk beleven kom je dagelijks tegen en dus ook in films. Nou ga ik niet zeggen dat Amélie sex voor het huwelijk verheerlijkt, maar Amélie's invulling van 'Ware Liefde' is m.i. niet verantwoord te noemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 17:02

Hm, het is een beetje te lang geleden dat ik hem gezien heb om me alles nog goed voor de geest te kunnen halen. Maar het is toch niet zo dat de Ware Liefde en seks op één lijn gesteld worden? Ze heeft wel vrij snel seks met hem, maar dat zou ik kunnen scharen onder 'karakters die sex buiten het huwelijk beleven en die je dagelijks tegenkomt'. Ik had echter niet de indruk dat de seks bepalend was voor de invulling van die Ware Liefde, dus ik ben benieuwd in hoeverre die dan wellicht onverantwoord is.

Ik ben overigens niet van zins hier buitenechtelijke gemeenschap te bedrijven met mieren oid, maar vraag me gewoon dingen af. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 17:15

Het is eerlijk gezegd ook al weer even dat ik hem gezien heb. Ik heb wel de DVD liggen, dus wellicht krijg ik de vrouw binnenkort nog eens zo gek om weer eens op de bank te hangen ;-)

Ze heeft wel vrij snel seks met hem, maar dat zou ik kunnen scharen onder 'karakters die sex buiten het huwelijk beleven en die je dagelijks tegenkomt'.

Met die laatste typering doelde ik op verhalen waarin b.v. dergelijke karakters voorkomen, maar waarbij die relatie geen kern van de film is. De kern van de film is b.v het avontuur dat ze samen beleven.

Ik had echter niet de indruk dat de seks bepalend was voor de invulling van die Ware Liefde, dus ik ben benieuwd in hoeverre die dan wellicht onverantwoord is.

Als je in het kort moet zeggen waar de film over gaat dan kun je er toch moeilijk omheen dat het gaat om een meisje dat op zoek is naar Ware Liefde. Dat wat ze vind wordt vervolgens ook als zodanig neergezet en hoewel nergens gesteld wordt dat Ware Liefde alleen om sex draait is de moraal van de film toch dusdanig dat sex geoorloofd is zo gauw je je ware Jacob gevonden hebt. Omdat de film over Ware liefde gaat vind ik de invulling van dat begrip zwaarder wegen dan eventuele tekortkomingen van een karakter in een bepaalde film.

Ik ben overigens niet van zins hier buitenechtelijke gemeenschap te bedrijven met mieren oid, maar vraag me gewoon dingen af. Wink

Ach, we hebben een inhoudelijke discussie, dus dat is dan toch al winst? ;-)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 17:21

Lost in Translation..

De verlopen TV-ster Bob Harris (Murray) is in Tokio voor reclame-opnames. Charlotte (Johansson) - de jonge vrouw van een fotograaf -bevindt zich in dezelfde stad. Ze ontmoeten elkaar in de bar en gaan samen op stap, waarbij ze verschillende hilarische ontmoetingen hebben met inwoners en nieuw geloof krijgen in de mogelijkheden van hun beider levens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 17:28

Klaas schreef:
Ze heeft wel vrij snel seks met hem, maar dat zou ik kunnen scharen onder 'karakters die sex buiten het huwelijk beleven en die je dagelijks tegenkomt'.

Met die laatste typering doelde ik op verhalen waarin b.v. dergelijke karakters voorkomen, maar waarbij die relatie geen kern van de film is. De kern van de film is b.v het avontuur dat ze samen beleven.

Ik had echter niet de indruk dat de seks bepalend was voor de invulling van die Ware Liefde, dus ik ben benieuwd in hoeverre die dan wellicht onverantwoord is.

Als je in het kort moet zeggen waar de film over gaat dan kun je er toch moeilijk omheen dat het gaat om een meisje dat op zoek is naar Ware Liefde. Dat wat ze vind wordt vervolgens ook als zodanig neergezet en hoewel nergens gesteld wordt dat Ware Liefde alleen om sex draait is de moraal van de film toch dusdanig dat sex geoorloofd is zo gauw je je ware Jacob gevonden hebt. Omdat de film over Ware liefde gaat vind ik de invulling van dat begrip zwaarder wegen dan eventuele tekortkomingen van een karakter in een bepaalde film.

Ok, ik volg je redenering en het verschil met buitenechtelijke seks als een niet al te relevant gegeven in een film die ergens anders over gaat. Maar toch vind ik dit geen geweldig principieel verschil aangezien je bij Amélie toch ook kunt stellen dat ze toevallig nu eenmaal aan ander idee over seks voor het huwelijk heeft en dat een gegeven is. Ik vraag me ook af of de gemiddelde christelijke kijker dit onderscheid zal maken.

Ach, we hebben een inhoudelijke discussie, dus dat is dan toch al winst? ;-)

Dat is waar. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 17:36

Ik vraag me ook af of de gemiddelde christelijke kijker dit onderscheid zal maken.

Ogenschijnlijk een opmerking die hier totaal niets mee te maken heeft (zoek zelf het verband maar); Het lijkt wel of intelligente personen sneller afdwalen van het geloof..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 17:39

Smurffie schreef:
Ik vraag me ook af of de gemiddelde christelijke kijker dit onderscheid zal maken.

Ogenschijnlijk een opmerking die hier totaal niets mee te maken heeft (zoek zelf het verband maar); Het lijkt wel of intelligente personen sneller afdwalen van het geloof..

Mwah, ik denk eerder dat ze het op een andere manier doen. En misschien iets consequenter als ze eenmaal hun conclusies getrokken hebben.

Maar wat ik hiermee bedoelde is dat Klaas een vrij subtiel onderscheid maakt terwijl de gemiddelde kijker waarschijnlijk óf beide gevallen ontoelaatbaar óf beide gevallen wel acceptabel zal vinden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 17:52

Mwah, ik denk eerder dat ze het op een andere manier doen.

Idd. De meesten worden agnost 8)

Wat ik bedoelde; Ze zullen dingen eerst onderzoeken alvorens de conclusie te trekken dat het hen inziens wel of niet door de beugel kan. Zo ook in het kader van film kijken. Overigens geloof ik ook dat de wat intelligente personen voor zichzelf heel goed dingen zó kunnen bedenken dat het feitelijk helemaal klopt en door de beugel kan, terwijl de (ten opzichte van hen) minder begaafden al snel conclusies trekken zonder het onderzocht te hebben. Voorbeeld; Seks in een film is altijd fout, hoe dan ook, óf; seks in een film kan altijd (tegen het geweten in).

Ehm..ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden, maar ik hoop dat het ee beetje duidelijk is zo 8-[

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 17:57

Ja, ik snap het wel volgens mij. :)

Overigens geloof ik ook dat de wat intelligente personen voor zichzelf heel goed dingen zó kunnen bedenken dat het feitelijk helemaal klopt en door de beugel kan

Ja, of dat het eigenlijk helemaal niet klopt maar dat je er toch geen speld tussen kunt krijgen. 8) Maargoed, dat is dan weer een weinigje offtopic.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 18:00

Aragorn schreef:Ja, ik snap het wel volgens mij. :)

Overigens geloof ik ook dat de wat intelligente personen voor zichzelf heel goed dingen zó kunnen bedenken dat het feitelijk helemaal klopt en door de beugel kan

Ja, of dat het eigenlijk helemaal niet klopt maar dat je er toch geen speld tussen kunt krijgen. 8) Maargoed, dat is dan weer een weinigje offtopic.

Eh, offtopic of niet; Dát bedoelde ik min of meer te zeggen ja 8)

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 18 dec 2006 21:10

Goed initatief dit topic. Zat juist deze week te denken dat een christelijke filmwijzer zo gek nog niet is. Zoiets hebben ze wel in Amerika, maar die is mij nog te makkelijk. Bovendien ben ik die link kwijt.
Afijn, ik heb zojuist mijn hele arsenal aan films weggemikt omdat ik het gewoon zat was, altijd weer net-op-het-randje-films te bekijken. In de meest onschuldige films zit toch opeens weer een seksscene, of wordt er weer gevloekt. We hebben dus duidelijk het criteria gesteld geen films te kijken waar ook maar 1 keer in wordt gevloekt, of waar een erotische scene in voorkomt, en dus alleen nog maar een film te gaan zien waarbij we vantevoren weten dat die zaken er niet in voorkomen. De praktijk leert dat er dan maar weinig overblijft. Toch heb ik in dit topic al heel wat interesante aanraders voorbij zien komen.

parsifal schreef:Een film die ik nog moet zien is "Dead man walking" ik weet dus niet of deze echt verantwoord is, maar hij lijkt erg de moeite waard.

Op het eerste gezicht lijkt het een interesant verhaal te zijn.
Eigenlijk zou je hem 10 minuten eerder uit moeten zetten, want er komen nogal lugubere zaken in beeld zoals een geweldadige verkrachting en moord. Dat bederft voor mij de hele film.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 22:23

ik herrinner mij dat ik een ver verleden eens naar "Mississippi Burning"heb gekeken en dat was wel een aanrader. vooral het einde is zeer christelijk 8)

Verder natuurlijk "What's eating Gilbert Grape (met een leuke Leo en voor de de dames; ook nog Johny Depp!)

Was in dit kader ook nog Dangerous Minds genoemd?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”