Om de hele discussie over de bedoelingen van dit forum op een positieve manier te benaderen stel ik voor dat we hier met z’n allen een verzameltopic gaan maken met films die je een mede-christen zou aanraden. Het gaat er me niet om een lijstje samen te stellen van films die je zonder omzien aan een jeugdclub zou kunnen laten zien. Het behoeven dus (wat mij betreft) geen films te zijn die 100% schoon zijn in de zin van geen geweld, geen grof taalgebruik e.d. Van de andere kant moeten dergelijke elementen niet zodanig aanwezig zijn dat het storend wordt. Films dus die geschikt zijn voor een avondje ‘verantwoorde films kijken’. Leuk idee? Doe dan mee!
Ik zal zelf beginnen met een eerste voorstel:
Sophie Scholl – Die letzten Tage
Deze film vertelt het verhaal van het verzet in Duitsland tijdens de WOII en dan met name het verhaal van Sophie Scholl. Na een (onbesuisde) actie op de universiteit wordt ze opgepakt en aan dagenlange verhoren onderworpen. Hierbij krijgt de kijker een blik in de morele en moedige (gedachten) wereld van de hoofdpersoon. Door haar houding brengt ze haar ondervrager bijna aan het twijfelen, maar als 1 van de leden van de verzetsgroep (onder druk) verraad pleegt lijkt de uitkomst onvermijdelijk.