Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Verantwoorde films

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 09:30

Om de hele discussie over de bedoelingen van dit forum op een positieve manier te benaderen stel ik voor dat we hier met z’n allen een verzameltopic gaan maken met films die je een mede-christen zou aanraden. Het gaat er me niet om een lijstje samen te stellen van films die je zonder omzien aan een jeugdclub zou kunnen laten zien. Het behoeven dus (wat mij betreft) geen films te zijn die 100% schoon zijn in de zin van geen geweld, geen grof taalgebruik e.d. Van de andere kant moeten dergelijke elementen niet zodanig aanwezig zijn dat het storend wordt. Films dus die geschikt zijn voor een avondje ‘verantwoorde films kijken’. Leuk idee? Doe dan mee!

Ik zal zelf beginnen met een eerste voorstel:

Sophie Scholl – Die letzten Tage

Deze film vertelt het verhaal van het verzet in Duitsland tijdens de WOII en dan met name het verhaal van Sophie Scholl. Na een (onbesuisde) actie op de universiteit wordt ze opgepakt en aan dagenlange verhoren onderworpen. Hierbij krijgt de kijker een blik in de morele en moedige (gedachten) wereld van de hoofdpersoon. Door haar houding brengt ze haar ondervrager bijna aan het twijfelen, maar als 1 van de leden van de verzetsgroep (onder druk) verraad pleegt lijkt de uitkomst onvermijdelijk.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 12:39

En dat is inderdaad een schitterende film Klaas :)

Je hebt verschil tussen oorlogsfilms en oorlogsfilms. Soms lijkt het wel of regiseurs niet beseffen dat een oorlog zich niet alleen afspeelt op het slagveld, maar zeker ook daarbuiten..

In het kader daarvan; The Pianist.

geregisseerd door Roman Polanski
met Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Emilia Fox

Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio ‘Nocturne in d-mineur’ van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de ether. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.

M.i. is dit wel een ethisch verantwoorde film, en absoluut een aanrader :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 dec 2006 12:40

Hotel Rwanda, wat een prachtig en indrukwekkende film is dat!

Hoe iemand in de waanzin van een bloederige burgeroorlog het kwaad probeert te overwinnen door het goede te doen.
En tevens een voorbeeld van een heel goed huwelijk. Geen overspel alsof het vanzelfsprekend is of oppervlakkige relaties.

Sophie Scholl heb ik ook in mn kast staan, erg mooi idd.

Aragorn

Re: Verantwoorde films

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 12:55

Klaas schreef:Het behoeven dus (wat mij betreft) geen films te zijn die 100% schoon zijn in de zin van geen geweld, geen grof taalgebruik e.d. Van de andere kant moeten dergelijke elementen niet zodanig aanwezig zijn dat het storend wordt. Films dus die geschikt zijn voor een avondje ‘verantwoorde films kijken’. Leuk idee? Doe dan mee!

Ik ben ook van mening dat voorgeselcteerde 'schone films' die vervolgens kritiekloos geconsumeerd kunnen worden niet erg opbouwend zijn wat betreft het onderscheidend en kritisch vermogen van de (christelijke) kijker.

Enfin, alhoewel hij al genoemd werd in het christian-culture-only-topic als zijnde 'fout', zou ik toch Brokeback Mountain hier willen noemen. Niet omdat subersief te zijn, maar omdat het simpelweg een prachtige film is over menselijke relaties, worsteling met seksualiteit/geaardheid en intimiteit in relatie tot de maatschappij met al haar vooroordelen. Een eye-opener voor iedereen die homo's voorheen als een aparte diersoort of 'vieze flikkers' zag omdat het veel breder getrokken wordt dan alleen maar het fysieke aspect. Iets dat christenen met oog voor hun medemens en die niet houden van de Hollywoodsiaanse verplatting van seks (om het zo maar eens te noemen) aan zou moeten spreken. :wink:
Ja, er komt een seksscène tussn mannen in voor, echter dit is zonder expliciet naakt en bepaald niet lustopwekkend. De weinig expliciete suggestie van bruut geweld aan het eind van de film shockeerde mij in ieder geval stukken meer.

Voel je niet bezwaard om commenteer te spuien. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 12:59

Mee eens..Brokeback Mountain heeft zeker indruk gemaakt op mij :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 dec 2006 13:05

Klopt, 'k heb hem toen ook gelijk gekocht :wink:

Wat ik wel grappig vond was, dat iemand van Refoweb die bij me was, in de film Bruce Almighty eigenlijk wel een goede boodschap in zag zitten 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:10

Hm, die heb ik ook gezien idd. en ik heb echt enorm gelachen (Alleen al om die bekken van Jim Carrey 8) . Tóch heb ik daar wel mijn bedenkingen bij (wat precies ben ik nog niet uit) en daarom is het (wat mij betreft) niet echt een verantwoorde film..

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 18 dec 2006 13:16

Een film met een zeer mooie boodschap, nadat je m hebt gekeken: Second Chance met MWS..
Oké, hij is wat langdrsdig, maar dat ik heb ik er wel voor over..

Opt moment kijk ik The Climb, is ook wel n mooie..
En de Nativity Story? Is die mooi? kWil dr heen met mn vriend, maar hij draait hier niet echt in de buurt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 13:18

Films als Broke Back Mountain en Bruce Almighty had ik niet echt op het oog.
Niet omdat je ze van mij niet mag kijken of omdat ik vind dat ze niet goed zijn, maar omdat dit films zijn die onder christenen nou eenmaal discussie oproepen. Ik wilde graag de focus op films die zonder discussie of toelichting door doorsnee christenen gewaardeerd kunnen worden.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 dec 2006 13:19

The Sound of Music :wink:
Auf Wiedersehen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:21

T. Lindeman schreef:The Sound of Music :wink:

..En wellicht doelde Klaas ook op wat onbekendere films :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 13:28

Klaas schreef:Films als Broke Back Mountain en Bruce Almighty had ik niet echt op het oog.
Niet omdat je ze van mij niet mag kijken of omdat ik vind dat ze niet goed zijn, maar omdat dit films zijn die onder christenen nou eenmaal discussie oproepen. Ik wilde graag de focus op films die zonder discussie of toelichting door doorsnee christenen gewaardeerd kunnen worden.

Hm oke. Ik vind het wel lastig overigens. Bij Bruce Almighty kan ik me de bezwaren wel voorstellen (profaniteit e.d.), maar is bij Brockeback Mountain die homoseks dan toch hét breekpunt?

De 'doorsnee christen' ook een moeilijk begrip. Ik zou Lord of the Rings kunnen aanraden vanwege de universele thematiek, de vele actuele en zelfs christelijke paralellen die er te trekken zijn, het ontbreken van seks, grof taalgebruik en exorbitant geweld, maar dan zijn er naast de vele christenen die het kunnen waarderen ook weer evangelische groeperingen die het allemaal occult belaste rommel vinden.. :roll:

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 13:30

La vita é Bella

Briljante film over moed, opoffering en relativering.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 dec 2006 13:30

Titel: Jane Eyre
Genre: Romantiek
Tijdsduur: 330 minuten
Jaar:1983

Samenvatting: De BBC maakte van Charlotte Brontë's indringende 19e-eeuwse roman een sfeervolle historische TV-verfilming. De arme wees Jane Eyre heeft een eenzame en ongelukkige jeugd. Als volwassene wordt ze gouvernante van de pupil van Mr Rochester, een knappe en afstandelijke landhuiseigenaar. Jane is gelukkig met haar nieuwe leven en ondanks de verschillen in hun afkomst voelen zij en Mr Rochester zich onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken. Naarmate hun liefde groeit, nemen de vreemde gebeurtenissen toe. Gelach in de nacht, een geheimzinnige brand... Dan verbreekt Mr Rochester zijn verloving met een rijke erfgename en vraagt hij Jane ten huwelijk. Maar op hun trouwdag komt Jane achter Mr Rochesters verschrikkelijke geheim en slaat ze op de vlucht. John Rivers en zijn zusters nemen haar liefdevol op. John wil zelfs met Jane trouwen. Hoewel ze veel om hem geeft, kan ze Mr Rochester nog steeds niet vergeten. Ze gaat op zoek naar haar enige liefde, maar de tijd heeft hem niet gespaard...

Deze is ook wel verantwoord als ik mijn moeder moet geloven.
Auf Wiedersehen!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 13:36

T. Lindeman schreef:Titel: Jane Eyre
Genre: Romantiek
Tijdsduur: 330 minuten
Jaar:1983

Samenvatting: De BBC maakte van Charlotte Brontë's indringende 19e-eeuwse roman een sfeervolle historische TV-verfilming. De arme wees Jane Eyre heeft een eenzame en ongelukkige jeugd. Als volwassene wordt ze gouvernante van de pupil van Mr Rochester, een knappe en afstandelijke landhuiseigenaar. Jane is gelukkig met haar nieuwe leven en ondanks de verschillen in hun afkomst voelen zij en Mr Rochester zich onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken. Naarmate hun liefde groeit, nemen de vreemde gebeurtenissen toe. Gelach in de nacht, een geheimzinnige brand... Dan verbreekt Mr Rochester zijn verloving met een rijke erfgename en vraagt hij Jane ten huwelijk. Maar op hun trouwdag komt Jane achter Mr Rochesters verschrikkelijke geheim en slaat ze op de vlucht. John Rivers en zijn zusters nemen haar liefdevol op. John wil zelfs met Jane trouwen. Hoewel ze veel om hem geeft, kan ze Mr Rochester nog steeds niet vergeten. Ze gaat op zoek naar haar enige liefde, maar de tijd heeft hem niet gespaard...

Deze is ook wel verantwoord als ik mijn moeder moet geloven.

Ja, die film is erg mooi! Maar er wordt wel 1 keer in gevloekt, hoor... 8)

Ik vind een film als Braveheart ook wel te verantwoorden. Het is dan wel behoorlijk bloederig, maar geeft, denk ik, wel aardig goed weer hoe het er in die tijd (ik geloof rond 1200/1300) aan toe ging.
Afbeelding

Terug naar “Archief”