Vriendschappelijke Relaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 dec 2006 21:43

Aragorn schreef:
Ridderes schreef:
Dreamster schreef:Oneens, er kunnen veel situaties zijn waardoor een vriendschap overgaat, persoonlijke problemen of gewoon het uit elkaar groeien...

Maar was het dan een echte vriendschap?? Groeien echte vrienden uit elkaar?

Tuurlijk, waarom niet? Vriendschap is mijns inziens: samen dezelfde kant op lopen. En het kan best dat die wegen op een gegeven moment uit elkaar beginnen te lopen, wel, dan wordt de vriendschap ook minder sterk.

Idd, je bent vrienden, maar beide een persoonlijkheid, met verschillende interesses (die zich door de tijd heen ontwikkelen). Dat soort dingen kunnen er voor zorgen dat je uit elkaar groeit, maar dan kun je nog wel een goede vriendschap gehad hebben.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 12 dec 2006 21:46

Marnix schreef:
meschianza schreef:Ik heb een zeer goede vriend die ik al 6 jaar ken en met wie ik wekelijks sms, bel etc, bij wie ik regelmatig blijf slapen. Toen hij een relatie kreeg , zijn we daar acuut mee gestopt en hielden we afstand. Dat ging vanzelf. Natuurlijk had ik het daar moelijk mee maar ik vond het ongezonder om gewoon door te gaan. Dat kan je niet maken tegenover zo'n meisje. Ik zou het iig moeilijk vinden als ik net een relatie met een jongen had die ik steeds beter probeer te leren kennen en ik weet dat hij wekelijks met een vriendin contact heeft met wie hij een band heeft die ik nog niet kan evenaren. Ook al weet ik dat het een vriendschap is en niet meer dan dat, zou het me onzeker maken.

Hoezo niet? Ik vind dat zo raar. Sommige mensen doen net alsof het hebben van goede vriendschappen als je een relatie hebt niet mogen. Daardoor ontstaat juist al die ellende, een goede vriendschap die doordat een van beiden een relatie krijgt, helemaal wordt stopgezet. Want ja, de partner zou eens wat er achter gaan zoeken. Waarom nou opeens afstand houden, vriendschappen mogen er toc h gewoon zijn, ook binnen een relatie? Wat is je moeite? Dat ze elkaar al beter kennen en samen meer hebben meegemaakt? Hallo, hij begint toch niet voor niets een vriendschap met haar... ondanks dat hij jou al veel langer kent enzo? Bah, alsof je dan alleen nog maar op elkaar gericht mag zijn en iedere andere vorm van contact met iemand van een andere sekse opeens verdracht is. Ik kan daar met mijn verstand niet bij... ik snap niet dat mensen hun vriendschappen onnodig kapot laten maken door een relatie. En als ik een relatie begin en mijn vriendin zou van me vragen dat ik niet meer met bepaalde andere mensen dingen ga doen zou ik wel even een heel stevig gesprek gaan beginnen. Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat als iemand van de ander houdt, hij dat soort dingen zou vragen... Nou ja, ik kan het me wel voorstellen maar dan is een gebrek aan vertrouwen, of jaloezie de oorzaak en dat lijkt me nooit goed.

He, Mesch zei niet dat ze iedere vorm van contact stopte. En ook zei ze niet dat die vriendin er om gevraagd had. En hun vriendschap is ook niet kapot gemaakt doordat hij een relatie krijgt: je overdrijft dus 8).
Ik snap het wel, het is niet zo dat je moet stoppen met vrienden zijn, of dat je elkaar niet meer moet gaan zien ofzo.. maar ik zou het niet fijn vinden wanneer mijn vriend een vriend of vriendin had waar hij meer mee omging dan met mij. Ik zou niet eisen dat die ander een stap terug zou moeten doen, maar het zou fijn zijn als ze dat wel deden ;). Ik doe het bij vrienden ook automatisch, neem een stapje terug wanneer ze een relatie krijgen: ik ben minder knuffelig, zou minder snel bij ze blijven slapen, stuur geen ellenlange mails meer of veel smsjes.. En dat betekent echt niet dat de vriendschap over is hoor. Je geeft die ander de kans om zijn vriendin te laten zien dat zij de belangrijkste voor hem is :).

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 dec 2006 23:17

Inderdaad hippieblijhoofd verduidelijkt het precies.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 13 dec 2006 11:50

Ridderes schreef:Wie ermee stopt je vriend te zijn, is het nooit geweest.

Soms heb je gewoon geen keuze. Ik heb ook 2 goede vrienden moeten laten gaan, omdat ik gewoon geen keuze had. Als je verder wilt met je leven zul je dit soort moeilijke keuzes moeten maken.

Ik heb niet veel vrienden en dat vind ik ook geeneens erg. Ik krijg ook vaak zo'n benauwd gevoel van vriendengroepen. Als ik ergens mee zit, weet ik precies bij wie ik terecht moet (en wederzijds, of niet...) en lol hebben kan je met iedereen hebben.

Een echte vriend hoeft wat mij betreft niet uit minimaal 10 criteria te bestaan. Er voor iemand zijn, voor iemand klaar staan, gewoon een opbeurend schouderklopje, 't zijn allemaal aspecten van het "vriend zijn".
www.cgjf.nl

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 16 dec 2006 12:36

Volgens mij heeft vriendschap veel meer te maken met wie ik zelf voor de ander ben en wil zijn, dan wat de ander eventueel voor mij te betekenen heeft. Dat betekent dat er onevenwichtige relaties kunnen zijn, maar dan kan ik nog steeds de keuze maken een vriend voor die ander te zijn.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 17 dec 2006 18:52

windekind schreef:Volgens mij heeft vriendschap veel meer te maken met wie ik zelf voor de ander ben en wil zijn, dan wat de ander eventueel voor mij te betekenen heeft. Dat betekent dat er onevenwichtige relaties kunnen zijn, maar dan kan ik nog steeds de keuze maken een vriend voor die ander te zijn.

pcies je omschrijft nu juist de vriendschap die Jezus ook heeft naar ons toe.
Als we Hem als voorbeeld nemen zou het niet niet aan onszelf mogen liggen dat er een vriendschap verbroken wordt.
We moeten zelfs richting onze vijanden... ach iedereen kent dat vers wel, maar in dit topic krijg ik bij enkel postings het idee dat er van vrienden vijanden worden gemaakt.

Al noemt de Bijbel ook voorbeelden zoals beter een goede buur dan een verre vriend, want vriendschappen ver weg kunnen je vaak niet helpen in acute nood ofzo.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 dec 2006 10:27

windekind schreef:Volgens mij heeft vriendschap veel meer te maken met wie ik zelf voor de ander ben en wil zijn, dan wat de ander eventueel voor mij te betekenen heeft. Dat betekent dat er onevenwichtige relaties kunnen zijn, maar dan kan ik nog steeds de keuze maken een vriend voor die ander te zijn.

daar heb je gelijk in maar het kan je heel erg pijn doen als je zelf er altijd bent voor anderen en op de momenten dat je het zelf zo nodig hebt er niemand voor je is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 dec 2006 10:59

- Hieronymus -

Eens of oneens?

Volledig mee eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 11:27

Hippieblijhoofd schreef:
Marnix schreef:
meschianza schreef:Ik heb een zeer goede vriend die ik al 6 jaar ken en met wie ik wekelijks sms, bel etc, bij wie ik regelmatig blijf slapen. Toen hij een relatie kreeg , zijn we daar acuut mee gestopt en hielden we afstand. Dat ging vanzelf. Natuurlijk had ik het daar moelijk mee maar ik vond het ongezonder om gewoon door te gaan. Dat kan je niet maken tegenover zo'n meisje. Ik zou het iig moeilijk vinden als ik net een relatie met een jongen had die ik steeds beter probeer te leren kennen en ik weet dat hij wekelijks met een vriendin contact heeft met wie hij een band heeft die ik nog niet kan evenaren. Ook al weet ik dat het een vriendschap is en niet meer dan dat, zou het me onzeker maken.

Hoezo niet? Ik vind dat zo raar. Sommige mensen doen net alsof het hebben van goede vriendschappen als je een relatie hebt niet mogen. Daardoor ontstaat juist al die ellende, een goede vriendschap die doordat een van beiden een relatie krijgt, helemaal wordt stopgezet. Want ja, de partner zou eens wat er achter gaan zoeken. Waarom nou opeens afstand houden, vriendschappen mogen er toc h gewoon zijn, ook binnen een relatie? Wat is je moeite? Dat ze elkaar al beter kennen en samen meer hebben meegemaakt? Hallo, hij begint toch niet voor niets een vriendschap met haar... ondanks dat hij jou al veel langer kent enzo? Bah, alsof je dan alleen nog maar op elkaar gericht mag zijn en iedere andere vorm van contact met iemand van een andere sekse opeens verdracht is. Ik kan daar met mijn verstand niet bij... ik snap niet dat mensen hun vriendschappen onnodig kapot laten maken door een relatie. En als ik een relatie begin en mijn vriendin zou van me vragen dat ik niet meer met bepaalde andere mensen dingen ga doen zou ik wel even een heel stevig gesprek gaan beginnen. Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat als iemand van de ander houdt, hij dat soort dingen zou vragen... Nou ja, ik kan het me wel voorstellen maar dan is een gebrek aan vertrouwen, of jaloezie de oorzaak en dat lijkt me nooit goed.

He, Mesch zei niet dat ze iedere vorm van contact stopte. En ook zei ze niet dat die vriendin er om gevraagd had. En hun vriendschap is ook niet kapot gemaakt doordat hij een relatie krijgt: je overdrijft dus 8).
Ik snap het wel, het is niet zo dat je moet stoppen met vrienden zijn, of dat je elkaar niet meer moet gaan zien ofzo.. maar ik zou het niet fijn vinden wanneer mijn vriend een vriend of vriendin had waar hij meer mee omging dan met mij. Ik zou niet eisen dat die ander een stap terug zou moeten doen, maar het zou fijn zijn als ze dat wel deden ;). Ik doe het bij vrienden ook automatisch, neem een stapje terug wanneer ze een relatie krijgen: ik ben minder knuffelig, zou minder snel bij ze blijven slapen, stuur geen ellenlange mails meer of veel smsjes.. En dat betekent echt niet dat de vriendschap over is hoor. Je geeft die ander de kans om zijn vriendin te laten zien dat zij de belangrijkste voor hem is :).

Oke, de woorden "accuut stoppen" en "afstand houden" klinken nogal rigoreus... alsof je het contact zo ongeveer verbreekt. Dat is juist waar ik enorm voor op wil passen, vrienden moeten niet teveel onder een relatie te leiden hebben. Ik weet uit ervaring dat het niet prettig is als een goede vriend of vriendin opeens nooit meer tijd heeft omdat hij altijd maar bij hem/haar hangt... sommige mensen verliezen echt heel veel sociale contacten als ze aan de partner gaan. Zonde, want het is nergens voor nodig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 dec 2006 12:49

Marnix schreef:
Oke, de woorden "accuut stoppen" en "afstand houden" klinken nogal rigoreus... alsof je het contact zo ongeveer verbreekt. Dat is juist waar ik enorm voor op wil passen, vrienden moeten niet teveel onder een relatie te leiden hebben. Ik weet uit ervaring dat het niet prettig is als een goede vriend of vriendin opeens nooit meer tijd heeft omdat hij altijd maar bij hem/haar hangt... sommige mensen verliezen echt heel veel sociale contacten als ze aan de partner gaan. Zonde, want het is nergens voor nodig.

Het is inderdaad verwarrend maar ik bedoelde acuut stoppen met bij hem logeren en met grote regelmatig lange telefoongesprekken voeren. Maar het contact heb ik nooit verbroken, dat zou inderdaad absurd zijn. Alleen gematigd tot een normaal niveau. De vriendschap heeft er niet ondergeleden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 15:12

okeej, dan is het goed ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 dec 2006 21:37

- Hieronymus -

Eens of oneens?

Echt mee oneens!
Op de basisschool had ik een superlieve vriendin, een echte 'hartsvriendin' zoals dat toen heette. Maar zij ging naar het VBO, ik naar de HAVO. Ik kreeg daar vriendinnen, zij in haar klas. Logisch, we groeiden uit elkaar.
In de eerste 4 jaar van de havo had ik 3 gigantisch goeie vriendinnen, in 4 havo kregen we een groepje van 6. Ik verhuisde. Tuurlijk hebben we nu veeeeel minder contact. Het is dat we elke vakantie een dag met elkaar weggaan, maar echte goeie vriendinnen zijn het gewoon niet meer, al is het contact, als we elkaar zien, als vanouds.

Het is soms echt niet mogelijk om altijd vrienden te blijven. Gelukkig gaan je wegen twee kanten op. Met mijn vriendinnen van de pabo en hun aanhang heb ik nog steeds contact. We zijn gewoon supergoeie vriendinnen, maar ook dat is minder, doordat zij bijna klaar zijn met hun pabo, en ik sph doe en gewoon fulltime stage loop...
En 3 van de 6 gaan trouwen, 3 niet. Dat groeit gewoon uit elkaar. Al zijn we nog steeds supergoeie vriendinnen, ik kan me voorstellen dat als de een in Arnhem gaat wonen, de ander in Amersfoort, wij in Rhenen, dat je uit elkaar groeit.
En dat lijkt me niet meer dan gezond, eigenlijk.
Je moet verder kijken in je leven vind ik eigenlijk, in plaats van blijven klitten aan wat zo oud en vertrouwd is.
maargoed, ik ben ook iemand die snel nieuwe contacten aangaat en niet heel erg vast zit aan andere mensen om me heen (al ben ik wel weer heel trouw).

maar nee, ik kan niet zeggen dat mijn vroegere vrienden en vriendinnen dit nooit zijn geweest omdat ze het nu niet meer zijn...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 dec 2006 12:49

Aragorn schreef:
Ridderes schreef:
Dreamster schreef:Oneens, er kunnen veel situaties zijn waardoor een vriendschap overgaat, persoonlijke problemen of gewoon het uit elkaar groeien...

Maar was het dan een echte vriendschap?? Groeien echte vrienden uit elkaar?

Tuurlijk, waarom niet? Vriendschap is mijns inziens: samen dezelfde kant op lopen. En het kan best dat die wegen op een gegeven moment uit elkaar beginnen te lopen, wel, dan wordt de vriendschap ook minder sterk.

hier ben ik het volledig mee eens
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 18:21

Ik bedenk me zojuist dat ik aan helemaal niemand vastgeklit zit ook. Er zijn echt vrienden in mijn omgeving die ik niet meer zou kunnen missen, maar waarvan ik er geen moeite mee heb om ze 1 of 2 maanden niet te zien. Als je elkaar dan ziet is het wel hartstikke leuk natuurlijk :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 dec 2006 20:38

Inderdaad, dat is zeker waar!
Ik heb hier vrienden die ik wekelijks zie. Maar toch heb ik ook erg goede vrienden die ik soms helaas maar eens in de 2 maanden zie.
Vanaf de middelbare school hebben wij al een vaste groep met 4 meiden. Gelukkig hebben we nog steeds erg veel contact met elkaar! Maar dat ging niet altijd vanzelf. Soms was er behoorlijk sprake van onbegrip.
2 van de 4, waaronder ik, hadden ons havo-examen gehaald en gingen studeren. Ik was de enige van de 4 die een eind weg op kamers ging en daardoor ineens een stuk minder makkelijk met hen af kon spreken. Dat heeft voor behoorlijk scheve gezichten gezorgd. Voor hun idee gaf ik niet veel meer om de vriendschap, dan zou ik er tenslotte wel meer tijd voor maken?! Terwijl ik juist al zo m'n best deed...
Vorig jaar gingen 2 van de 3 overgebleven ook op kamers. Inmiddels studeren we allemaal ergens anders. En ineens was daar: herkenning! Ineens begrepen ze waarom het voor mij het jaar ervoor al zo moeilijk was om te plannen. En ineens zijn we allemaal veel meer gaan genieten van de momenten met elkaar. We hechten meer waarde aan mailtjes en msn-gesprekken en telefoontjes. Heerlijk gewoon :) En het was voor mij zo'n opluchting.
Ik denk wel dat er vaker wat scheve gezichten zijn door veranderde situaties. Zo ook met vrienden die gaan trouwen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat dat wel een beetje vreemd is. Maar schrijf veranderde vrienden niet meteen af. Kijk eerst goed wat er precies aan de hand is :)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”