In beide gevallen van harte gefeliciteerd; met je plekje (lekker dicht bij Het Vuur

Moderator: Moderafo's
Daar haal je een interessant punt aan. Mijn bescheiden mening is dat kerkgenootschappen als de PKN, GKV, NGK en (deels) CGK weliswaar een orthodoxe benadering van de Schrift hanteren, maar tegelijkertijd van enig pragmatisme niet vreemd zijn. Ik denk dat zij beter in staat zijn vanuit het Evangelie een antwoord te geven op (vragen van) de moderne tijd dan een GG. Hoe graag we de tijden ook stil zouden willen zetten, dat is nu eenmaal onmogelijk. Ik denk dat vertaling van het Evangelie naar de tijdgeest de beste manier is om te overleven, wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle calvinistische uitgangspunten overboord gegooid moeten worden of hergedefinieerd moeten worden. Integendeel zelfs! In deze tijden van secularisering en deconfessionalisering kan ons christelijk geloof een duidelijke tegenwerping bieden.
GKN'er schreef:Marnix schreef:Ik denk dat ze eerder door onze verdroven staat komt waardoor we het gewoon allemaal niet goed kunnen begrijpen. Daarom verbaast het me dat sommigen zo stellig een leer de beste kunnen noemen. En alsof de GerGem bijvoorbeeld meer verlicht is dan de GKV
Daar haal je een interessant punt aan. Mijn bescheiden mening is dat kerkgenootschappen als de PKN, GKV, NGK en (deels) CGK weliswaar een orthodoxe benadering van de Schrift hanteren, maar tegelijkertijd van enig pragmatisme niet vreemd zijn. Ik denk dat zij beter in staat zijn vanuit het Evangelie een antwoord te geven op (vragen van) de moderne tijd dan een GG. Hoe graag we de tijden ook stil zouden willen zetten, dat is nu eenmaal onmogelijk. Ik denk dat vertaling van het Evangelie naar de tijdgeest de beste manier is om te overleven, wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle calvinistische uitgangspunten overboord gegooid moeten worden of hergedefinieerd moeten worden. Integendeel zelfs! In deze tijden van secularisering en deconfessionalisering kan ons christelijk geloof een duidelijke tegenwerping bieden.
Tja, het voorbeeld van de PKN, daar kan ik me wel in vinden... maar kan je ook zeggen dat er in GKV en CGK bijvoorbeeld water bij de wijn is gedaan?
Jantjes schreef:Ik denk niet dat je gelijk hebt, het is maar welke vragen het zijn van de moderne tijd, maar water bij de wijn vind ik geen goede oplossing en dat is in de achterliggende geschiedenis toch wel gebleken (o.a. homohuwelijk PKN). Vind jij niet dat er inmiddels Bijbel vertalingen genoeg zijn? Ons zondig bestaan wil er toch nooit aan tenzij wij van nieuws geboren worden, ja, dan draai het om.
Jantjes schreef:Marnix schreef:Tja, het voorbeeld van de PKN, daar kan ik me wel in vinden... maar kan je ook zeggen dat er in GKV en CGK bijvoorbeeld water bij de wijn is gedaan?
Nou ja, water bij de wijn?
Ik heb begrepen dat de CKV moeite heeft met artikelen 27 tot en met 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het beeld bestaat dat deze artikelen tot de conclusie leidden dat de vrijgemaakte kerk de enige ware kerk is en dat beeld kunnen velen zich niet meer in vinden.
Ook heb ik begrepen dat Dr. E.A. de Boer en Prof. dr. B. Kamphuis dit aan het uitzoeken zijn. Is daar al antwoord op?
Tja, het is natuurlijk dan maar de vraag of die lijn van Comrie wel de juiste is. Boston, van der Groe, en bv Kohlbrugge, leren dat toch geheel anders.
Zonde kennis gaat voor de wedergeboorte, respectievelijk wet en evangelie dat is de juiste. Natuurlijk gaat het om Christus maar daar gaat wat aan vooraf anders draai je de heilsfeiten om en kom je tevens in de knoop met het verbond en de belofte.
Zoals ds. H. Paul het in het stukje wat jij aanhaalt zegt is inderdaad omstreden. Ik weet niet waar het stukje vandaan komt maar ik kan het mij nauwelijks voor stellen dat het door hem zo gezegd is, ik vind het ook onduidelijk omschreven.
Zonde kennis is dus wel nodig om aan de voeten van de Heere Jezus te komen. Niemand heeft redding nodig alvorens niet eerst in de sloot gevallen te zijn.
een dominee zei eens met pinksteren werden door 1 prediking 3000 mensen bekeerd. nu met 3000 predikingen mischien 1 die door God in het hart gegrepen word. Gods Geest werkt niet meer zo als toen met pinksteren,dat was uitzonderlijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten