Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 15 dec 2006 12:31

:shock: nou moe, wat een stelling. Ik ga er maar niet op in. Wel een klein vraagje Jantjes: is dit serieus je mening of is het gewoon een lekker bommetje?

In beide gevallen van harte gefeliciteerd; met je plekje (lekker dicht bij Het Vuur :oops: ) en met het effect (lekker veel mensen in de war :mrgreen: )
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 dec 2006 14:37

GKN'er schreef:
Daar haal je een interessant punt aan. Mijn bescheiden mening is dat kerkgenootschappen als de PKN, GKV, NGK en (deels) CGK weliswaar een orthodoxe benadering van de Schrift hanteren, maar tegelijkertijd van enig pragmatisme niet vreemd zijn. Ik denk dat zij beter in staat zijn vanuit het Evangelie een antwoord te geven op (vragen van) de moderne tijd dan een GG. Hoe graag we de tijden ook stil zouden willen zetten, dat is nu eenmaal onmogelijk. Ik denk dat vertaling van het Evangelie naar de tijdgeest de beste manier is om te overleven, wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle calvinistische uitgangspunten overboord gegooid moeten worden of hergedefinieerd moeten worden. Integendeel zelfs! In deze tijden van secularisering en deconfessionalisering kan ons christelijk geloof een duidelijke tegenwerping bieden.

Ik denk niet dat je gelijk hebt, het is maar welke vragen het zijn van de moderne tijd, maar water bij de wijn vind ik geen goede oplossing en dat is in de achterliggende geschiedenis toch wel gebleken (o.a. homohuwelijk PKN). Vind jij niet dat er inmiddels Bijbel vertalingen genoeg zijn? Ons zondig bestaan wil er toch nooit aan tenzij wij van nieuws geboren worden, ja, dan draai het om.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 14:51

Tja, het voorbeeld van de PKN, daar kan ik me wel in vinden... maar kan je ook zeggen dat er in GKV en CGK bijvoorbeeld water bij de wijn is gedaan? Ge reformatorische en ook Bijbelse boodschap is daar bewaard gebleven, soms vind ik ze zelfs dichter bij de reformatie staan dan de GerGem. Op bepaalde punten inhoudelijk, maar ook op veel punten in de uitwerking. Op bepaalde punten vind ik de Ger Gem weer heel dicht bij de reformatie zitten trouwens. En wat die Bijbelvertalingen betreft, ook daarbij is het denk ik belangrijk dat er een vertaling is die voor het hele volk te begrijpen is. Dat was de doelstelling van de Statenvertalers, dat is de doelstelling van de NBV. Dat er nogal wat vertalingen bestaan komt door de onenigheid, de onderlinge verdeeldheid... wat inderdaad een jammere zaak is. Ik had lievergehad dat er een nieuwe vertaling was gekomen die iedereen zou gaan gebruiken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 14:53

GKN'er schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat ze eerder door onze verdroven staat komt waardoor we het gewoon allemaal niet goed kunnen begrijpen. Daarom verbaast het me dat sommigen zo stellig een leer de beste kunnen noemen. En alsof de GerGem bijvoorbeeld meer verlicht is dan de GKV :D

Daar haal je een interessant punt aan. Mijn bescheiden mening is dat kerkgenootschappen als de PKN, GKV, NGK en (deels) CGK weliswaar een orthodoxe benadering van de Schrift hanteren, maar tegelijkertijd van enig pragmatisme niet vreemd zijn. Ik denk dat zij beter in staat zijn vanuit het Evangelie een antwoord te geven op (vragen van) de moderne tijd dan een GG. Hoe graag we de tijden ook stil zouden willen zetten, dat is nu eenmaal onmogelijk. Ik denk dat vertaling van het Evangelie naar de tijdgeest de beste manier is om te overleven, wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle calvinistische uitgangspunten overboord gegooid moeten worden of hergedefinieerd moeten worden. Integendeel zelfs! In deze tijden van secularisering en deconfessionalisering kan ons christelijk geloof een duidelijke tegenwerping bieden.

Precies, maar dan moeten we wel ons licht in de wereld laten schijnen, en niet ons in ons eigen wereldje terugtrekken en een hok van kerkmuren en culturen er omheen bouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 dec 2006 17:47

Marnix schreef:
Tja, het voorbeeld van de PKN, daar kan ik me wel in vinden... maar kan je ook zeggen dat er in GKV en CGK bijvoorbeeld water bij de wijn is gedaan?

Nou ja, water bij de wijn?
Ik heb begrepen dat de CKV moeite heeft met artikelen 27 tot en met 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het beeld bestaat dat deze artikelen tot de conclusie leidden dat de vrijgemaakte kerk de enige ware kerk is en dat beeld kunnen velen zich niet meer in vinden.
Ook heb ik begrepen dat Dr. E.A. de Boer en Prof. dr. B. Kamphuis dit aan het uitzoeken zijn. Is daar al antwoord op?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 15 dec 2006 18:02

er is maar 1 algemene Kerk en de zaak is om daar een levend lidmaat van te zijn.
anders ga je met al je rechtzinnigheid alsnog verloren.
maar als je het evangelie zuiver preekt zul je gehaat worden.
omdat het vijandschap bij een mens opwekt.

17 En [21:17] Matt 10:22. Mark 13:13. gij zult van allen gehaat worden om Mijns Naams wil.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 18:29

Nou ja Goofy, dat merk je bijvoorbeeld wel aan de column in het NRC van afgelopen week, waar de ChristenUnie vergeleken werd met de Hezbollah en de Ayatollah's en andere extremistische organisaties.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 15 dec 2006 18:32

Jantjes schreef:Ik denk niet dat je gelijk hebt, het is maar welke vragen het zijn van de moderne tijd, maar water bij de wijn vind ik geen goede oplossing en dat is in de achterliggende geschiedenis toch wel gebleken (o.a. homohuwelijk PKN). Vind jij niet dat er inmiddels Bijbel vertalingen genoeg zijn? Ons zondig bestaan wil er toch nooit aan tenzij wij van nieuws geboren worden, ja, dan draai het om.

Het is niet aan mij om te oordelen over verbintenissen tussen personen van hetzelfde geslacht; alleen de Heere mag daar over oordelen. Ik denk niet dat het natuurlijk, m.a.w.: ik denk niet dat het in de Schepping heeft gelegen dat een man met een man trouwt of een vrouw met een vrouw. Maar nogmaals: dit zijn ingewikkelde theologische vraagstukken, waar ik als huis-tuin-en-keuken-theoloog absoluut geen oordelen over mag vellen. Dat laat ik over aan de experts en aan God.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 18:33

Jantjes schreef:Marnix schreef:
Tja, het voorbeeld van de PKN, daar kan ik me wel in vinden... maar kan je ook zeggen dat er in GKV en CGK bijvoorbeeld water bij de wijn is gedaan?

Nou ja, water bij de wijn?
Ik heb begrepen dat de CKV moeite heeft met artikelen 27 tot en met 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het beeld bestaat dat deze artikelen tot de conclusie leidden dat de vrijgemaakte kerk de enige ware kerk is en dat beeld kunnen velen zich niet meer in vinden.
Ook heb ik begrepen dat Dr. E.A. de Boer en Prof. dr. B. Kamphuis dit aan het uitzoeken zijn. Is daar al antwoord op?

Sommigen hebben inderdaad moeite ermee om op basis daarvan de GKV als enige ware kerk te gaan bestempelen en andere kerken zomaar als valse kerken te bestempelen. Men heeft ontdekt dat er meer kerken zijn waarin God en zijn Woord volkomen centraal staan en zien de enige ware kerk niet als een kerkverband. Dan zouden ze dus leren dat de GKV de enige ware kerk is en de Ger Gem een valse kerk. Vroeger werd dat ook wel geleerd, tegenwoordig is men van dat denken afgestapt. Men heeft dan ook geen moeite met de artikelen die je aanhaalt, alleen wel met de interpretatie van artikelen zoals de vrijgemaakten dat vroeger dedeen. Ik vind het alleen maar Bijbels en een hele goede zaak dat men is gestopt om zichzelf, het eigen kerkverband, boven andere kerkverbanden te gaan verheffen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 dec 2006 21:04

ik heb weer wat off-topics weggehaald. Ik ga daar rustig mee door en ik heb geen medelijden om al het werk dat er in gestoken is. Moet je maar on-topic blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 dec 2006 23:17

Zareb schreef:

Tja, het is natuurlijk dan maar de vraag of die lijn van Comrie wel de juiste is. Boston, van der Groe, en bv Kohlbrugge, leren dat toch geheel anders.

Het ligt er maar aan waar je de nadruk op legt. De toeleidende weg is bij ieder mens weer anders. Gelukkig maar dat de Heilige Geest niet gebonden is aan systemen. Anders konden we notabene onze zaligheid wiskundig berekenen.

Kohlbrugge is volgens mij trouwens niet zo geliefd binnen de Ger. Gem. ;-)

Jantjes schreef:

Zonde kennis gaat voor de wedergeboorte, respectievelijk wet en evangelie dat is de juiste. Natuurlijk gaat het om Christus maar daar gaat wat aan vooraf anders draai je de heilsfeiten om en kom je tevens in de knoop met het verbond en de belofte.

Wel, dan zijn Brakel en Smytegeld het toch niet met je eens.

Zoals ds. H. Paul het in het stukje wat jij aanhaalt zegt is inderdaad omstreden. Ik weet niet waar het stukje vandaan komt maar ik kan het mij nauwelijks voor stellen dat het door hem zo gezegd is, ik vind het ook onduidelijk omschreven.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.H.Paul6482.html

Is het misschien mogelijk dat jij de Gereformeerde Gemeenten wat minder goed kent dan de predikanten die aan dit kerkgenootschap verbonden zijn? Het is natuurlijk ook mogelijk dat je zodanig naar 'rechts' overhelt, dat je weinig meer hebt met de 'leer' van de Ger. Gem.

Zonde kennis is dus wel nodig om aan de voeten van de Heere Jezus te komen. Niemand heeft redding nodig alvorens niet eerst in de sloot gevallen te zijn.

Probleem is Jantjes dat wij van nature zo blind en dom zijn dat we niet eens beseffen dat we in de sloot zijn gevallen. We hebben Iemand nodig die ons dat aan het botte verstand brengt en ons toeroept dat we bezig zijn te verdrinken. En Die Redder en Middelaar staat al met uitgestrekte armen op ons te wachten, nog voordat we tot dat besef zijn gekomen. De Vader van de verloren zoon stond al op de uitkijk toen die jongen nog volop aan het feestvieren was. Dat is pas genade. Nergens in Gods Woord lees ik dat Jezus zegt: Ga weg van Mij, je hebt nog niet voldoende zondekennis.

Goofy schreef:

een dominee zei eens met pinksteren werden door 1 prediking 3000 mensen bekeerd. nu met 3000 predikingen mischien 1 die door God in het hart gegrepen word. Gods Geest werkt niet meer zo als toen met pinksteren,dat was uitzonderlijk.

Ik vrees dat dit aan de prediking ligt en niet aan de Heilige Geest. Om maar bij de Gereformeerde Gemeenten te blijven, daar komen tot mijn blijde verrassing de laatste tijd relatief veel jonge mensen tot bekering. Maar dat heeft wel alles met de prediking te maken. Waar het evangelie niet wordt beperkt tot een lijdelijk "och mocht het nog eens komen staan te gebeuren" en een liefdeloze dogmatiek, daar werkt de Heilige Geest nog in al Zijn kracht. En in plaats dat we daarvoor de Heere danken, wordt dat Heilswerk verdacht gemaakt. Waarom? Ik denk uit pure afgunst. "Als ik niet bekeerd ben, dan mag een ander dat ook niet zijn."

"Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, [meer] dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 16 dec 2006 10:27

tsja en toch kan ik het weer niet laten om er nog iets over te zeggen.... Waar ik steeds weer van versteld sta op dit forum is het enorme gepraat/gezwam óver, ja waarover eigenlijk :| Ik heb soms geen idee. Alle theorie is leuk & aardig, maar wat schieten jullie er mee op? Het komt op mij steeds weer over als een heerlijke zelfbevestiging; 'gelukkig, ik heb het het meest juist en theologisch verantwoord geformuleerd'. En hoewel ik het er vaak inhoudelijk niet mee eens ben denk ik dan nou fijn. Het doet mij denken aan architecten die elkaar de loef proberen af te steken in het beschrijven van deuren en poorten maar er niet door naar binnen gaan. Laten we wel wezen; over constructies van een deur kan je ook dikke en ware boeken schrijven. De techniek luistert waarschijnlijk nauw dus het is nog serieus ook. Maar dit alles heeft niets maar dan ook niets te maken met het een volgeling zijn van Jezus.

Want anders, en dat is een reactie op de stelling van Jantjes zou het LEVEN van de hotemetoten binnen de GerGem wel anders zijn.

Laat ik nou toevallig een grotestadsgergem redelijk kennen.... Ik verbaas mij elke minuut over de hoogmoed daar, de kilheid, de (jawel!!) wereldsheid (ook met een hoed van €350 per seizoen ben je dan misschien wel refo maar zo werelds als wat), het buitensluiten van diegenen die niet helemaal of helemaal niet passen binnen het sociaal gewenst gedrag. Denk maar niet dat er plek is voor een enigszins riekende zwerver zondags. Die misschien alleen maar komt om ff op te warmen en die als het ware per ongeluk ook verwarmd zou kunnen worden tot in zijn ziel. Geen van beide gaat lukken. Hij is er aan het begin al uitgekeken en als hij zou mogen blijven zitten ontgaat de boodschap van genade hem ten enen male vanwege.... de Aanbidding van De Theologie.

Geloof me. Jezus komt er bij deze fijne types ook niet in.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 16 dec 2006 13:43

Gergem de kerk?? nou dat gaat er bij mij sinds van de week dus helemaal niet meer in. Mogen we met het koor in een gergem zingen met kerst. wat beurt er: het Ere zij God (bijbelse tekst!!!!!!) mogen we niet zingen want dat is te vrolijk!
Gek he, aan het eind van de dienst mag het wel, raar hoor.
Ik vind dat bedroevend dat er zo in een kerk gedacht wordt, eigenzinnige godsdienst, en dan moeten we daar nog respect voor opbrengen??? Moeilijk.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 dec 2006 18:14

Je kunt er van vinden wat je wil, maar het staat gewoon in de kerkorde vande GG, dus het koor had het kunnen weten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 16 dec 2006 18:55

Zeer zeer bedroevend vind ik zoiets.

De engelen zongen het Ere zij God ten tijde van de geboorte van Jezus Christus. Juist dit lied is zoooo bijbels.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Terug naar “Archief”