Moderator: Moderafo's
froske schreef:Een medicijn richt zich op het behoud van leven.
Euthanasie richt zich op het beeindigen van leven.
Hier ligt wel een spanningsveld. Sommige artsen gaan maar al te snel over naar medicatie die een sederende werking hebben. Hoe moet je dat zien volgens jou?
Is dat gewoon pijnbestrijding, of hebben we het hier al over euthenasie?
Marnix schreef:Maar als je bij een ongeluk in coma raakt kan je daar ook niet zelf over beslissen.
En je redenatie klopt niet helemaal.
Ik kan ook zeggen dat ik niet in mijn baas geloof maar daarom kan hij nog wel beslissen of ik een contractsverlenging krijg of niet.
Dat jij niet in God gelooft wil niet zeggen dat hij niet kan beslissen over jou toekomst.
Want dat jij niet in Hem gelooft wil niet zeggen dat Hij niet bestaat
Riska schreef:Als je door bv. een ongeluk, of een hersenbloeding in coma raakt, moet er een door de patiënt zelf ondertekende verklaring zijn dat hij onder bepaalde mstandigheden niet verder wil. Die verklaring moet mede ondertekend zijn door een arts, die verklaart dat degene om wie het gaat bij volle verstand is en tot onderscheid in staat is.
Als die verklaring niet aanwezig is en iemand komt als een kasplantje uit een coma - jammer dan, er gebeurt verder niks. Diegene wordt verzorgd/verpleegd tot het hart ermee ophoudt.
Riska schreef:Cisca schreef:Aha, *gaat huisarts aan z'n jas trekken*
Door jouw opmerking eerder hier heb ik bewust de ervaring die we hadden met o.a. mijn broer (die overigens vandaag jarig zou zijn geweest) beschreven...
dalethvav schreef:Immers: De één vindt bepaald psychisch lijden al ondragelijk. De ander hevige pijn. Een derde het altijd bedlegerig zijn of het altijd in een rolstoel moeten zitten.
Dat is ook één van m'n bezwaren om dit als argument te nemen: Zulke subjectieve criteria aanleggen voor zulke onomkeerbare beslissingen.
Wullimpie schreef:froske schreef:Een medicijn richt zich op het behoud van leven.
Euthanasie richt zich op het beeindigen van leven.
Hier ligt wel een spanningsveld. Sommige artsen gaan maar al te snel over naar medicatie die een sederende werking hebben. Hoe moet je dat zien volgens jou?
Is dat gewoon pijnbestrijding, of hebben we het hier al over euthenasie?
Inderdaad een spanningsveld, en ik kan en durf de grens niet te trekken.
Ik denk dat elke keer weer afgewogen moet worden wat wel kan en wat niet, en daar zal een christenarts anders mee omgaan dan een seculiere arts. (uitzonderingen daargelaten)
Ik werk zelf in een verzorgingshuis, nu is er een bewoner (94 jaar, lichaamelijk zeer zwak) die met longontsteking naar het ziekenhuis is gebracht. Een paar dagen later komt ze terug met een sonde in haar maag en ligt ze de rest van haar leven weg te kwijnen op bed.
Het ziekenhuis denkt" wij hebben goed werk geleverd, ze leeft immers nog" wij vragen ons af of dat dit wel goed is, immers wordt hierdoor het leven niet onnodig gerekt.
De andere kant van het verhaal is dat als je nu de sonde er uit haalt, de bewoner (zeer waarschijnlijk) overlijd.
Dat is inderdaad een spanningveld, en dat is erg moeilijk.
Wullimpie schreef:Ik werk zelf in een verzorgingshuis, nu is er een bewoner (94 jaar, lichaamelijk zeer zwak) die met longontsteking naar het ziekenhuis is gebracht. Een paar dagen later komt ze terug met een sonde in haar maag en ligt ze de rest van haar leven weg te kwijnen op bed.
Dippie schreef:Mijn zus heeft al weet ik hoeveel jaar een PEG-sonde. Ik zou niet durven zeggen dat zij vanaf die tijd weg ligt te kwijnen op bed.
Gerdien B. schreef:Als iemand eigenlijk niet zelfstandig kan leven en alleen door machines in leven wordt gehouden vind ik niet goed. Je kan het als euthanasie zien, maar ik zie het als de natuur zijn gang laten gaan. Dan mogen van mij echt de stekkers er uit.
persoonlijk zal ik, zover ik er nu tegen aan kijk, nooit om een injectie vragen om zo de dood tegemoed te gaan.
Ik vind het niet reeel om te zeggen dat de medicijnen van God zijn en een spuit voor euthanasie niet. Je trekt hiermee ene persoonlijke scheiding en je deelt die God toe.
Als ik kijk naar chemokuren, die maken soms ook meer kapot dan dat het echt iets heelt. Er zijn medicijnen waar mensen ook uit eindelijk eerder door overlijden.
Cisca schreef:Dippie schreef:Ik denk dat alle medicijnen van God komen, maar het ene medicijn wordt verkregen uit Zijn Rechterhand en het andere medicijn uit Zijn Linkerhand.
Wie gaat volgens jou dan bepalen welke medicijnen rechts en welke links zijn?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten