Syndroom v. Asperger- Verhip!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 dec 2006 18:18

JialiKelly schreef:
Johanne schreef:Ach, er zit wel iets in.. met mij wil je iig niet heel graag 24 uur per dag opgescheept zitten.. volgens mij kan ik erg vermoeiend voor anderen zijn..

Toch ligt dat ook aan je omgeving. En of je bijvoorbeeld een plekje hebt om jezelf terug te trekken. Volgens mij heeft iedereen dat nodig. Ik wel in ieder geval.
En verder zou ik het volgens mij aardig met je uithouden, maar dat terzijde :)

Idd, je bent fijn uitstaanbaar hoor :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 06 dec 2006 21:53

Iemand met Asperger kan vrij normaal functioneren.

Mensen zonder Asperger kunnen autistische trekken vertonen.

Mensen met Asperger kunnen sterk verschillen. Er wordt niet voor niets gesproken over een spectrum: variatie in de ernst van de zaak en in het soort verschijnselen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 dec 2006 23:10

Dat klopt!

Elk mens heeft iets van autisme inzich.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 20:43

Voor de geinteresseerden verklap ik alvast dat in de Visie van komende week (die woensdag of per post bezorgd gaat worden) een artikel staat over het syndroom van Asperger, over een jongen van 17 die die dit heeft en een boek er over heeft geschreven, over hoe het is om het te hebben enzo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 22:12

Gershwin schreef:
JialiKelly schreef:
Johanne schreef:Ach, er zit wel iets in.. met mij wil je iig niet heel graag 24 uur per dag opgescheept zitten.. volgens mij kan ik erg vermoeiend voor anderen zijn..

Toch ligt dat ook aan je omgeving. En of je bijvoorbeeld een plekje hebt om jezelf terug te trekken. Volgens mij heeft iedereen dat nodig. Ik wel in ieder geval.
En verder zou ik het volgens mij aardig met je uithouden, maar dat terzijde :)

Idd, je bent fijn uitstaanbaar hoor :)

Gershwin en Jialikelly zijn dan weer typisch mensen die het met iederéén zouden kunnen uithouden :) Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat Johanne onuitstaanbaar is :shock: Ik ken je niet zo goed, maar volgens mij zou dat prima gaan ook :)

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 13 dec 2006 19:33

Zelfs een week met jou in één huis doorbrengen is nog makkelijk te doen joh, slaapkop :P :mrgreen:
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 25 jun 2007 19:22

Zolang duurt het dus tussen de aanvraag voor de wachtlijst en de diagnose- uitslag zelf.

En die is: Autisme- spectrum, en wel:
Autistische stoornis.

Niks geen Asperger dus.

En niks geen PDD- NOS.

Hele geruststelling? Nou nee, niet direct. Het klinkt al zo dramatisch.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 26 jun 2007 09:19

Stylus schreef:Zolang duurt het dus tussen de aanvraag voor de wachtlijst en de diagnose- uitslag zelf.

En die is: Autisme- spectrum, en wel:
Autistische stoornis.

Niks geen Asperger dus.

En niks geen PDD- NOS.

Hele geruststelling? Nou nee, niet direct. Het klinkt al zo dramatisch.

sterkte.... Dan heb je je net erop ingesteld dat je 'asperger' te horen zou krijgen, wordt het weer wat anders. Autistische stoornis klinkt inderdaad wel wat dramatisch. Overigens denk ik wel dat meer mensen een idee hebben van wat 'autistische stoornis' is dan van wat 'asperger' is. Asperger is wel wat onbekender.
Hoe is het ondertussen met je werk? Is de lucht daar wat opgeklaard?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 26 jun 2007 19:55

Het klinkt dramatischer maar het hoeft het niet te zijn. Zoals ik het begreep, zijn er drie zuilen - zo noem ik het maar even- waarop het spectrum steunt. Dat zijn PDD- NOS, Asperger en Autistische stoornis.

Je hebt verschillende gebieden of thema's waarin je voldoende moet scoren om in een zuil terecht te komen. De derde zuil, waar ik in zit heeft waarschijnlijk meer van die voorwaarden, maar het is nog altijd de vraag of je liever heel intensief behept wil zijn met twee thema's of slechts lichtjes met 4 van die gebieden.

Dat werd me tenminste duidelijk aangegeven. De drie zuilen hebben overigens erg veel met elkaar gemeen. Ik weet waar het om gaat bij dit soort stoornissen, maar de verschillen weet ik ook niet meteen.

Op mijn werk is het vrij rustig. Juist omdat ik nu bij een zusteronderneming zit, die erg veel mankracht kan gebruiken, en waar de sfeer vrij goed is. Niet te vergelijken eigenlijk.

Ik heb een uitgebreid verslag , dat me wel is voorgelezen, maar ik moet het nog een paar keer rustigjes doornemen. Om me voor te bereiden op het tweede evaluatie- gesprek. Ze willen nog wel ADD bekijken, dwz uitsluiten. Het heeft iig. wel te maken met concentratie en aandacht.

Ik kreeg tegelijk met de uitnodiging voor de 1e evaluatie het bericht binnen in een separate envelop, dat ik al was geplaatst op een wachtlijst voor sociaal- pedagogische volwassenen- educatie. Vond ik dus niet zo knus. Ik wist dus nl direct al, dat het verhaal positief was. Niet echt tactisch misschien.

Als die ADD positief is, kan ik direct op voor wat anders, nl per direct psychologische hulp. Voel ik me nu zo achterlijk? Nou. Nee. Niet direct, zou ik haast zeggen. Ik voel me gemiddeld redelijk normaal. Voor mijn doen. Maar ik ken natuurlijk alleen die binnenkant van mezelf. Ik zit nou eenmaal hierin. En dat zeg ik ook tegen anderen, ook tegen de betreffende psychologe.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 27 jun 2007 06:57

Ik weet niet wat voor symptomen jij hebt, maar het verrast me erg dat je waar jij zelf asperger verwachtte toch een diagnose autisme hebt gekregen. met name wegens het feit dat het bij een diagnose autisme hoort te gaan om behoorlijk sterke problematiek, waarvan kan worden aangetoond dat die voor het 3e levensjaar al aanwezig was. Maar ja, de psychiater zal het wel weten.

Wel stom dat ze je meteen een uitnodiging voor een of andere hulp-groep hebben gestuurd voor je de uitslag kreeg. Heel raar. Heb je wel zin in nog meer onderzoek, naar ADD? Je hoort het vaker in combinatie met een autisme spectrum stoornis (overkoepelende naam voor de drie zuilen), maar het kan er ook mee verward worden...
Succes dr mee.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 27 jun 2007 18:51

Deze psychiater heeft niks gezegd wat wijst in de richting die jij aanwijst. Ik heb het tot nu toe ook nergens gelezen. En ik heb er ook heel wat over gelezen.

Er is geen basis- verschil in ernst of leeftijd tussen de door mij genoemde zuilen. Juist in mijn geval is er helemaal niets bekend over de leeftijds- kwestie. Bovendien waren er in mijn geval overwegingen die wijzen op een niet zo ernstige situatie.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 27 jun 2007 21:52

Bijzonder. In de officiele criteria voor de diagnose is namelijk zeker sprake van een eis van symptomen voor een bepaalde leeftijd (3 jaar) bij autisme.
Overigens zijn er nog twee 'zuilen', maar aangezien bij beide sprake is van een ernstige verstandelijke en lichamelijke beperking na eerst eennormale ontwikkeling te hebben gehad vallen die hier weer buiten.

Wat vind je er overigens van om een diagnose te krijgen? Verhelderend? Of voel je je 'bestempeld'? Of nog wat anders?

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 28 jun 2007 06:12

Soort gevoel van onvolledigheid. Alsof ik tweederangs ben.

Bovendien heb ik altijd al het gevoel gehad dat ik ergens niet mijn vingers onder kon krijgen als ik in een nieuw gezelschap kwam. En dat je dus meestal niet tot de betere kern van het gezelschap kon horen. Door onvermogen de juiste contacten te leggen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 jun 2007 07:05

Stylus schreef:Soort gevoel van onvolledigheid. Alsof ik tweederangs ben.

Bovendien heb ik altijd al het gevoel gehad dat ik ergens niet mijn vingers onder kon krijgen als ik in een nieuw gezelschap kwam. En dat je dus meestal niet tot de betere kern van het gezelschap kon horen. Door onvermogen de juiste contacten te leggen.

Ik hoop dat je op den duur kunt gaan voelen dat jíj jíj bent. Geheel en volledig. En dat dat deel waar je zelf wat moeite mee ondervindt een naam heeft. Iets is wat in een nader gesprek uit te leggen is aan mensen, en waar anderen, juist omdat je weet wat het is, mee kunnen leren omgaan. Voel je zeker niet minder of onvolledig. Jij bent evenzo bijzonder als ieder ander mens. En die betere kern van het gezelschap. Ik snap wat je bedoelt. Maar laat dat niet je voor je gevoel onbereikbare doel worden, dan blijft het altijd een angel.

Het meest moeilijk lijkt het me voor je dat je beseft dat er iets is, wat anderen voor je gevoel hebben, en wat jij mist, en het niet kan "voelen" wat dat is.
Het lijkt me fijn voor je als je iemand kan vinden waar je goed mee kunt praten in je zoektocht naar hoe wat hoort te voelen, en hoe een ander dat voelt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 29 jun 2007 21:09

Best wel fijn dat er zo wordt meegeleefd. Ik waardeer het ontzettend.

Terug naar “Archief”