Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 dec 2006 11:10

Optimatus schreef:Volgens mij beweren veel kerken dat zij de zuivere leer onderwijzen. Ik vind dat een uitermate hoogmoedige uitspraak.

Waarom vind je dat?
De zuivere leer is toch de leer van Christus, nl. Gods Woord, de Bijbel?
Het hangt er dus maar net vanaf wat je onder de zuivere leer verstaat. ;)

De keerzijde van jouw opmerking is namelijk dat je alles wat er bij je in de kerk gezegd wordt, bij voorbaat op losse schroeven zet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 dec 2006 11:16

Alleen kan (en wordt) die Bijbelse leer wel op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wie zal kunnen zeggen welke interpretatie de juiste is?
Veel kerken denken/stellen inderdaad dat zij het bij het rechte einde hebben. Ik vind ook dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Aan de andere kant: doet iedereen dat niet: zeggen/stellen/denken dat zijn/haar mening/interpretatie/of wat dan ook de juiste is. Dat doe je in discussies, in rechtszaken, etc, etc. Ergens ook logisch: want het ís jouw standpunt en dat zou je niet innemen als je niet zou denken dat het het juíste standpunt is. Dat kun je ook doortrekken naar de kerken: men hangt een bepaalde leer aan *omdat* men denkt dat dat de juiste is. Alleen is het met dit onderwerp gevaarlijker, omdat je daarmee, als je stelt dat alleen jouw kerk het bij het rechte einde heeft, (impliciet) zegt dat andere kerken ketterse dingen leren...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 11:27

elbert schreef:De zuivere leer is toch de leer van Christus, nl. Gods Woord, de Bijbel?
Het hangt er dus maar net vanaf wat je onder de zuivere leer verstaat. ;)

De keerzijde van jouw opmerking is namelijk dat je alles wat er bij je in de kerk gezegd wordt, bij voorbaat op losse schroeven zet.

Ook al staat de zuivere leer in de Bijbel, houdt iedereen zich daar ook echt aan? Volgens mij is de zuivere leer in geen enkele kerk te vinden, aangezien het doorweven is met cultuur en menselijke inspraak/ beslissingen.

Ook al zeg je dat geen enkele kerk hier op aarde ed echte ware zuivere leer in handen heeft, daaom zet je neit alles op losse schroeven, maar het geeft wel aan dat je goed je keuzze meot overwegen , ondersteunt door gebed, om lid te worden van een bepaalde kerk.

@jantjes:
Ik vroeg me af: ben jij wel is lid geweest in een andere kerk dan de GreGem en kom je wel is in een andere gemeente (dan niet 1 keer in de 4 jaar, maar regelmatig)?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 dec 2006 11:28

Jantjes schreef:

De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Onlangs sprak ik iemand van de Ger. Gem. in Ned. Die zei: "Als iemand tot bekering komt, wordt hij/zij wel lid van onze kerk." En zo probeert iedereen zijn eigen kerkje te promoten en de muren daar omheen nog steviger te funderen.

"Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en [dat] onder u geen scheuringen zijn, maar [dat] gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen. Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van [het] [huisgezin] van Chloe [zijn], dat er twisten onder u zijn. En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?"

Wat mij opvalt is dat de uitspraak van Jantjes met name door predikanten van de Ger. Gem. nauwelijks (nog) gedeeld wordt. Mijn achting en respect voor de Ger. Gem. is daardoor zeer toegenomen. Immers, wie van harte beseft dat aardse kerken ten diepste onvolmaakt zijn en vaak het werk van mensenhanden, heeft de woorden van Paulus pas goed begrepen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 11:38

Idd Omega!

Onze dominee (gergem) komt vaak in het buitenland.
Hij is juist diegene die steeds de gemeente er op wijst dat de kerk misschien wel anders heet, maar de hoofdlijnen over het geloof komen altijd nog overeen!
Schitterend toch, dat mensen over de hele wereld God dienen binnen hun eigen gewoontes en hun eigen kerken.

Nog iets moois is:
We zijn met GerGermmers, HHK'ers, PKN'ers en nog meer kerkgenootschappen naar de OKK geweest. Met z'n allen hebben wij daar ons geloof belden voor God d.m.v. de geloofsbelijdenis!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 dec 2006 11:46

LeChat schreef:Alleen kan (en wordt) die Bijbelse leer wel op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wie zal kunnen zeggen welke interpretatie de juiste is?
Veel kerken denken/stellen inderdaad dat zij het bij het rechte einde hebben. Ik vind ook dat je daar voorzichtig mee moet zijn.

De interpretatie kan inderdaad verschillen, dat ben ik met je eens, en dat noopt tot enige voorzichtigheid.
Daarom ben ik het ook eens met de stelling dat de Schriftlezing in de kerkdienst de zuiverste Woordverkondiging is. Daar kunnen en mogen we niet aan twijfelen.

LeChat schreef:Dat kun je ook doortrekken naar de kerken: men hangt een bepaalde leer aan *omdat* men denkt dat dat de juiste is. Alleen is het met dit onderwerp gevaarlijker, omdat je daarmee, als je stelt dat alleen jouw kerk het bij het rechte einde heeft, (impliciet) zegt dat andere kerken ketterse dingen leren...

Het trieste gevolg is ook vaak kerkscheuringen en verdere verwijdering. In plaats van gebed om de leiding en verlichting met de Heilige Geest (ook voor andere kerken), trekken we onze eigen kerkmuurtjes hoog op en stellen we ons tevreden met de geruststelling dat wij de waarheid tenminste hebben.

Maar het moet juist omgekeerd zijn: de Waarheid moet ons hebben en onze buurman of -vrouw (kerkelijk gezien) erbij.

Gerdien B. schreef:Ook al staat de zuivere leer in de Bijbel, houdt iedereen zich daar ook echt aan? Volgens mij is de zuivere leer in geen enkele kerk te vinden, aangezien het doorweven is met cultuur en menselijke inspraak/ beslissingen.

Daarmee is die zuivere leer (nl. het Woord) er nog wel, ondanks de menselijke dingetjes (het stof op de Bijbel ;)) die we er vaak bij willen doen. Anders konden we de kerk wel sluiten. Het feit dat het Woord niet leeg tot God terugkeert, is het bewijs dat Hij nog steeds werkt in de kerken en op die manier Zijn Waarheid in onze harten werkt. Het gaat niet om wat wij hebben, maar dat wij "het eigendom zijn van onze getrouwe Zaligmaker Jezus Christus", om zondag 1 van de catechismus te citeren.

Gerdien B. schreef:Ook al zeg je dat geen enkele kerk hier op aarde ed echte ware zuivere leer in handen heeft, daaom zet je neit alles op losse schroeven, maar het geeft wel aan dat je goed je keuzze meot overwegen , ondersteunt door gebed, om lid te worden van een bepaalde kerk.

Dat ben ik met je eens: het lid zijn van een bepaalde kerk is geen vanzelfsprekende zaak. Bij een kerk waar je geplaatst bent, weggaan, is trouwens ook niet vanzelfsprekend: zolang het Woord er nog is, kun je er blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2006 12:45

Ik vind het allemaal niet zo veel zeggen. Iedere kerk vindt dat ze de juiste leer leren.Waarom zit je anders in die kerk he... Een GerGemmer zegt dat over de GerGem, een GKV'er over de GKV etc. Aan de andere kant past ons wel een beetje bescheidenenheid, ik hoor ook genoeg dingen over beide kerken om te durven stellen dat de juiste leer lang niet altijd geleerd of toegepast wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 dec 2006 13:00

@ Marnix. Wordt men werkelijk kerklid vanuit theologisch perspectief? dan wordt het m.i. lastig om een missionaire gemeente te zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 13:00

elbert schreef:
Gerdien B. schreef:Ook al zeg je dat geen enkele kerk hier op aarde ed echte ware zuivere leer in handen heeft, daaom zet je neit alles op losse schroeven, maar het geeft wel aan dat je goed je keuzze meot overwegen , ondersteunt door gebed, om lid te worden van een bepaalde kerk.

Dat ben ik met je eens: het lid zijn van een bepaalde kerk is geen vanzelfsprekende zaak. Bij een kerk waar je geplaatst bent, weggaan, is trouwens ook niet vanzelfsprekend: zolang het Woord er nog is, kun je er blijven.

Dat vind ik iets te kort door de bocht.
Er komt wel meer bij kijken dan alleen een preek. Als het gemeente leven niet overeenkomt met hetgeen wat er verteld wordt, dan is er toch echt iets mis! Je stapt niet alleen over vanwege een preek denk ik.

Maar denk dat dit weer een ander onderwerp is ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2006 13:05

scape schreef:@ Marnix. Wordt men werkelijk kerklid vanuit theologisch perspectief? dan wordt het m.i. lastig om een missionaire gemeente te zijn.

Tja en wees eerlijk, hebben veel traditionele kerken daar inderdaad niet heel veel moeite mee?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 13 dec 2006 13:50

parsifal schreef:Ik heb postings weggehaald omdat dit deel van de discussie startte met one-liners en even niet veel te maken hadden met de topic-vraag, buiten dat het om ger-gem gaat.
waarom zouden mijn postings er niet mee te maken hebben? nu weet ik nog niet welke kerk hij bedoeld. gun ons dan even de tijd om die 'discussie' te verplaatsen. :mrgreen:

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 14:36

Gerdien B. schreef:
elbert schreef:

Dat vind ik iets te kort door de bocht.
Er komt wel meer bij kijken dan alleen een preek. Als het gemeente leven niet overeenkomt met hetgeen wat er verteld wordt, dan is er toch echt iets mis! Je stapt niet alleen over vanwege een preek denk ik.

Ruth (hoofdstuk 2)....is "bij geval" op de akker van Boaz (voorb. van Christus) terecht gekomen. Ze wist niet van wie die akker was...maar mocht daar aren oplezen. Zo is het in het kerkelijk leven ook. Wij zijn over het algemeen "bij geval" (door ouders, vrienden o.i.d.) in de kerk terecht gekomen. Zolang daar aren (leringen uit de predikatie) zijn op te lezen moet je er niet weggaan. Lees maar verder in het boek Ruth wat ze ervoor terug gekregen heeft...Boaz (voorb van Christus) als Losser!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 15:52

japio schreef:
Gerdien B. schreef:Dat vind ik iets te kort door de bocht.

Ruth (hoofdstuk 2)....is "bij geval" op de akker van Boaz (voorb. van Christus) terecht gekomen. Ze wist niet van wie die akker was...maar mocht daar aren oplezen. Zo is het in het kerkelijk leven ook. Wij zijn over het algemeen "bij geval" (door ouders, vrienden o.i.d.) in de kerk terecht gekomen. Zolang daar aren (leringen uit de predikatie) zijn op te lezen moet je er niet weggaan. Lees maar verder in het boek Ruth wat ze ervoor terug gekregen heeft...Boaz (voorb van Christus) als Losser!

Dit gaat niet in alles op. Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan dat ik ga. moeten we dan maar naar aparte kerken blijven gaan als we straks samen een leven willen opbouwen?
Daarbij kan het zijn dat God je dingen laat zien in zijn Woord, die in je gmeente niet goed ontvangen worden. Dit klinkt krom, maar kan helaas wel gebeuren. Moet je er dan ook blijven?
Wat als je in de kerk van je ouders, je persoonlijkke relatie met God onder druk staat en er meer deuken op loopt dan groeit, moet je er dan blijven?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 18:00

Gerdien B. schreef:
japio schreef:
Gerdien B. schreef:Dat vind ik iets te kort door de bocht.

Dit gaat niet in alles op. Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan dat ik ga. moeten we dan maar naar aparte kerken blijven gaan als we straks samen een leven willen opbouwen?

Dan krijg je mijns inziens een andere "bij geval".....Maar dan nog zou ik niet zomaar naar een ander kerkverband gaan als je weet dat je in jouw kerk aren kan lezen....maar als je erin zit zal dit totaal anders zijn...
Daarbij kan het zijn dat God je dingen laat zien in zijn Woord, die in je gmeente niet goed ontvangen worden. Dit klinkt krom, maar kan helaas wel gebeuren. Moet je er dan ook blijven?

Als er te rapen valt (klink wat oneerbiedig, zo is het niet bedoelt) kunnen de omstandigheden strijd meebrengen, maar zou ik niet weggaan eerlijk gezegd....
Wat als je in de kerk van je ouders, je persoonlijkke relatie met God onder druk staat en er meer deuken op loopt dan groeit, moet je er dan blijven?

Als je meer deuken oploopt denk ik niet dat er echt meer aren te lezen valt....het kan dan denk ik wel beter zijn naar een ander kerkverband uit te zien.

Maar het is allemaal nogal kort door de bocht zo.....want alle hierboven beschreven situatie's blijven natuurlijk heel lastig.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 13 dec 2006 18:51

Gerdien B. schreef:Dit gaat niet in alles op. Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan dat ik ga. moeten we dan maar naar aparte kerken blijven gaan als we straks samen een leven willen opbouwen? Daarbij kan het zijn dat God je dingen laat zien in zijn Woord, die in je gmeente niet goed ontvangen worden. Dit klinkt krom, maar kan helaas wel gebeuren. Moet je er dan ook blijven? Wat als je in de kerk van je ouders, je persoonlijkke relatie met God onder druk staat en er meer deuken op loopt dan groeit, moet je er dan blijven?

Nee ... ga uit !!! — zoek samen met je vriend, naar 'n nieuwe & voor jullie beide geschikte gemeente ... (( tenzij je de kerk van je vriend, helemaal ziet zitten, want dan is daar je plek ))
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Terug naar “Archief”