LeChat schreef:Alleen kan (en wordt) die Bijbelse leer wel op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wie zal kunnen zeggen welke interpretatie de juiste is?
Veel kerken denken/stellen inderdaad dat zij het bij het rechte einde hebben. Ik vind ook dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
De interpretatie kan inderdaad verschillen, dat ben ik met je eens, en dat noopt tot enige voorzichtigheid.
Daarom ben ik het ook eens met de stelling dat de Schriftlezing in de kerkdienst de zuiverste Woordverkondiging is. Daar kunnen en mogen we niet aan twijfelen.
LeChat schreef:Dat kun je ook doortrekken naar de kerken: men hangt een bepaalde leer aan *omdat* men denkt dat dat de juiste is. Alleen is het met dit onderwerp gevaarlijker, omdat je daarmee, als je stelt dat alleen jouw kerk het bij het rechte einde heeft, (impliciet) zegt dat andere kerken ketterse dingen leren...
Het trieste gevolg is ook vaak kerkscheuringen en verdere verwijdering. In plaats van gebed om de leiding en verlichting met de Heilige Geest (
ook voor andere kerken), trekken we onze eigen kerkmuurtjes hoog op en stellen we ons tevreden met de geruststelling dat wij de waarheid tenminste hebben.
Maar het moet juist omgekeerd zijn: de Waarheid moet ons hebben en onze buurman of -vrouw (kerkelijk gezien) erbij.
Gerdien B. schreef:Ook al staat de zuivere leer in de Bijbel, houdt iedereen zich daar ook echt aan? Volgens mij is de zuivere leer in geen enkele kerk te vinden, aangezien het doorweven is met cultuur en menselijke inspraak/ beslissingen.
Daarmee is die zuivere leer (nl. het Woord) er nog wel, ondanks de menselijke dingetjes (het stof op de Bijbel

) die we er vaak bij willen doen. Anders konden we de kerk wel sluiten. Het feit dat het Woord niet leeg tot God terugkeert, is het bewijs dat Hij nog steeds werkt in de kerken en op die manier Zijn Waarheid in onze harten werkt. Het gaat niet om wat wij hebben, maar dat wij "het eigendom zijn van onze getrouwe Zaligmaker Jezus Christus", om zondag 1 van de catechismus te citeren.
Gerdien B. schreef:Ook al zeg je dat geen enkele kerk hier op aarde ed echte ware zuivere leer in handen heeft, daaom zet je neit alles op losse schroeven, maar het geeft wel aan dat je goed je keuzze meot overwegen , ondersteunt door gebed, om lid te worden van een bepaalde kerk.
Dat ben ik met je eens: het lid zijn van een bepaalde kerk is geen vanzelfsprekende zaak. Bij een kerk waar je geplaatst bent, weggaan, is trouwens ook niet vanzelfsprekend: zolang het Woord er nog is, kun je er blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)