Markie schreef:Ik denk dat God niet alvoorziend is, want je kunt verschillende keren lezen in de bijbel dat het Hem berouwde dat Hij bepaalde dingen gedaan had.
Waar het precies staat weet ik niet, maar het is wel zo.
Ook ik heb trouwens de gedachte dat het van tevoren al bekend is of je bekeerd wordt of niet.
Daar kun je zelf volgens mij weinig aan veranderen.
Het zal vast niet goed zijn om zo te denken, maar goed.
beste Markie,
Hoewel ikde uiteenzetting van Klaas geheel ondersteund (wie had dat nog gedacht Klaas?!) nog een aanvulling omdat het me steekt dat er zo gemakkelijk conclusies worden getrokken waarvan ik vrees dat deze het "beste" uitkomen voor degene die ze menen.
Het lijkt het me wat tegenstrijdig wat je zegt. Hoe kan het nu dan wel vasstaan wie zalig wordt. Hoe kan God dat dan weten als Hij niet in staat zou zijn om in de toekomst te kijken. (zie ook het rationele punt van Klaas)
(Als je deze topic goed doorlees dan wordt het berouw hebben van de Heere beschreven bij bijbelse voorbeelden. Zoals ik al eerder daar heb aangegeven kan het onmogelijk betekenen dat God werkelijk berouw/(of wisseling van Zijn plan) heeft zoals wij mensen dat hebben en daarop opnieuw een nieuw plan trekken.
7 ¶ Toen sprak de HEERE tot Mozes: Ga heen, klim af! want uw volk, dat gij uit Egypteland opgevoerd hebt, heeft het verdorven.
8 En zij zijn haast afgeweken van den weg, dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt; en zij hebben zich voor hetzelve gebogen, en hebben het offerande gedaan, en gezegd: Dit zijn uw goden, Israel, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.
9 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Ik heb dit volk gezien, en zie, het is een hardnekkig volk!
10 En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere; zo zal Ik u tot een groot volk maken.
11 Doch Mozes aanbad het aangezicht des HEEREN zijns Gods, en hij zeide: O HEERE! waarom zou Uw toorn ontsteken tegen Uw volk, hetwelk Gij met grote kracht, en met een sterke hand, uit Egypteland uitgevoerd hebt?
12 Waarom zouden de Egyptenaars spreken, zeggende: In kwaadheid heeft Hij hen uitgevoerd, opdat Hij hen doodde op de bergen, en opdat Hij hen vernielde van den aardbodem? Keer af van de hittigheid Uws toorns, en laat het U over het kwaad Uws volks berouwen.
13 Gedenk aan Abraham, aan Izak en aan Israel, Uw knechten, aan welke Gij bij Uzelven gezworen hebt, en hebt tot hen gesproken: Ik zal uw zaad vermenigvuldigen als de sterren des hemels; en dit gehele land, waarvan Ik gezegd heb, zal Ik aan ulieder zaad geven, dat zij het erfelijk bezitten in eeuwigheid.
14 Toen berouwde het den HEERE over het kwaad, hetwelk Hij gesproken had Zijn volk te zullen doen.
bekijk dit in het licht van de komst van de Heere Jezus uit de stam van Juda.
Het zou dus betekenen dat God spijt zou hebben van zijn beloften. Nu als dat al niet gewoon onzin zou moeten zijn is hier het bewijs geleverd uit de Schrift: jakobus 1:17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende,
bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.)
Numeri 23:19 God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
Verder nog een sprekend bewijs van de voorzienigheid en de besturing van God in deze wereld. Wie nu nog durft te zeggen dat er een vrije wil is bij de mens zal moeten scheuren in de bijbel. Lees maar:
Rom 9
¶6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben.
10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen vader.
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
14 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Wat valt het op dat het twijfelen aan de voorzienigheid en de leer van de vrije wil hand in hand gaan.
De bijbel staat vol met beloften profetien met waarschuwingen. kortom vol met alwetendheid. Waarom willen jullie dit niet geloven? Waarom zou ik het mis hebben? Het berouw van God kan niet als menselijk berouw worden gezien. Hij heeft zich daarmee menselijk willen openbaren. Niet als iemand die zijn plan trekt.
De uitwassen die bij het niet goed omgaan van deze paradox(

) zal altijd in pure lijdelijk vallen of in ongegrond acitvisme in het aannemen van Christus door middel van goede werken. (het menen te denken te geloven kan ook een goed werk zijn)
Met vr gr
JacobH