9 december: lezing 'Een blik achter de schermen van Refoweb'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jvwingerden56
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvwingerden56 » 11 dec 2006 19:03

jaaa was leuk hoor. ook voda nog even aan ze mouw getrokken :wink:
Afbeelding

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 11 dec 2006 19:26

dat impliceerde zij idd wel, alsof je niet meer na hoeft te denken als je eigen dominee iets voorkauwt....
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 11 dec 2006 21:15

australiafreak schreef:dat impliceerde zij idd wel, alsof je niet meer na hoeft te denken als je eigen dominee iets voorkauwt....

Dat bedoelde ze niet helemaal op die manier. De vraagstelster dacht dat wanneer je met zo'n belangrijke / wezelijke (levens)vraag loopt dat je dan eerder naar een dominee toe zou gaan dan zo'n vraag op internet te gaan stellen. Ik vond dat Gert Janssen er geen goed antwoord op gaf. Hij zei dat wanneer je met vragen naar je dominee gaat, de dominee vaak te weinig tijd voor je neemt en je een theoretisch antwoord geeft waar je weinig mee kan. De dominees op refoweb daarentegen geven goede antwoorden, nemen er de tijd voor en geven antwoorden waar je iets mee kunt. Ik vind het grote onzin om het zo te stellen. Waarom zou je eigen predikant in een persoonlijk gesprek geen tijd voor je nemen en je een waardeloos antwoord geven en zouden dominees op refoweb wel veel tijd nemen om vragen van onbekenden te beantwoorden. Ik denk dat het eerder andersom is.
Het lijkt me niet de reden dat veel mensen zulke belangrijke vragen eerder via refoweb stellen dat persoonlijk. De belangrijkste reden is denk ik dat de drempel veel lager is om via refoweb een vraag te stellen. Om zomaar naar een dominee toe te stappen doe je niet zo snel, vaak is de drempel erg hoog. Dit is denk ik de reden voor de vragen op refoweb en niet dat de dominees op refoweb meer tijd voor je nemen, dat vind ik klinklare onzin!
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 21:26

Als het zo was zoals jij zegt ben ik het wel met je eens, Laurina. De antwoorden op Refoweb zijn ook vaak genoeg nogal theoretisch en ontwijkend, en ik denk niet dat Gert weet hoe al die dominee's daar in hun pastorie mee omgaan.

Bovendien zijn het vaak dezelfde dominee's die op Refoweb antwoord geven waar men in levenden lijve niet naartoe durft te stappen. :)

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 11 dec 2006 21:50

Laurina schreef:
australiafreak schreef:dat impliceerde zij idd wel, alsof je niet meer na hoeft te denken als je eigen dominee iets voorkauwt....

Dat bedoelde ze niet helemaal op die manier. De vraagstelster dacht dat wanneer je met zo'n belangrijke / wezelijke (levens)vraag loopt dat je dan eerder naar een dominee toe zou gaan dan zo'n vraag op internet te gaan stellen. Ik vond dat Gert Janssen er geen goed antwoord op gaf. Hij zei dat wanneer je met vragen naar je dominee gaat, de dominee vaak te weinig tijd voor je neemt en je een theoretisch antwoord geeft waar je weinig mee kan. De dominees op refoweb daarentegen geven goede antwoorden, nemen er de tijd voor en geven antwoorden waar je iets mee kunt. Ik vind het grote onzin om het zo te stellen. Waarom zou je eigen predikant in een persoonlijk gesprek geen tijd voor je nemen en je een waardeloos antwoord geven en zouden dominees op refoweb wel veel tijd nemen om vragen van onbekenden te beantwoorden. Ik denk dat het eerder andersom is.
Het lijkt me niet de reden dat veel mensen zulke belangrijke vragen eerder via refoweb stellen dat persoonlijk. De belangrijkste reden is denk ik dat de drempel veel lager is om via refoweb een vraag te stellen. Om zomaar naar een dominee toe te stappen doe je niet zo snel, vaak is de drempel erg hoog. Dit is denk ik de reden voor de vragen op refoweb en niet dat de dominees op refoweb meer tijd voor je nemen, dat vind ik klinklare onzin!

In het begin bedoelde de vraagstelster dat idd misschien niet, later zei ze echter dat ze het maar gevaarlijk vond als 'zomaar' een dominee jouw vraag ging beantwoorden. Omdat je dan niet zou weten uit welke hoek het antwoord komt. Daar heb ik moeite mee, omdat dit dus impliceert, dat je automatisch 'goede' antwoorden krijgt, wanneer het van een dominee van je eigen kerkgenootschap komt. Dit zie je juist heel veel terug bij kerkmensen, dat ze hun eigen dominee napraten. Het is juist wel eens goed om ook een antwoord uit een andere hoek te horen en dan ook zelf na te gaan denken en vooral de antwoorden te gaan toetsen aan Gods Woord.

Jammer, dat je het antwoord van Gert zo'n klinkklare onzin vind. Ik denk dat de predikanten die antwoorden geven op de vragen van refoweb hieraan mee doen, omdat juist zij de behoefte aan antwoorden van jongeren onderkennen. Dit mis ik best vaak bij predikanten. Ik denk zelf dat deze predikanten lang bezig zijn met het formuleren van hun antwoorden, waarbij ze idd meer tijd hebben dan wanneer het om een gesprek face-to-face gaat. Bovendien is het ook minder bevooroordeelt, waardoor het antwoord en de vraag opener gesteld kunnen worden.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 dec 2006 22:09

ik heb gehoord dat ik gemist werd 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 11 dec 2006 22:12

Jij wordt altijd gemist.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 11 dec 2006 22:13

Laurina schreef:

Hij zei dat wanneer je met vragen naar je dominee gaat, de dominee vaak te weinig tijd voor je neemt en je een theoretisch antwoord geeft waar je weinig mee kan.

Ik had er nog bij moeten zeggen dat de meeste gemeenten niet eens een dominee hebben waar ze naar toe kunnen gaan. ;-)

Waarschijnlijk heb je de opmerking van een andere bezoeker achterin richting de betreffende vraagstelster niet gehoord. Die vroeg: Zou jij met de vraag "hoe word ik bekeerd" naar ds. Mallan stappen? Daar kwam geen duidelijk antwoord op. Waarmee ik wil aangeven dat er een grote geestelijke nood onder jongeren is en dat er in de praktijk weinig jongeren op dominee of kerkenraad durven af te stappen. Ik heb in de lezing ook een aantal mogelijk oorzaken daarvan aangegeven: mensenvrees, bang om als brave jongen/meisje door de mand te vallen, angst dat het probleem uitlekt en bij de ouders terecht komt, enz. In theorie heb je wellicht gelijk. De praktijk is een stuk weerbarstiger. En moet je die jongeren aan hun lot overlaten en zeggen: zoek het zelf maar uit?

Aragorn schreef (zoals gebruikelijk):

Als het zo was zoals jij zegt ben ik het wel met je eens, Laurina. De antwoorden op Refoweb zijn ook vaak genoeg nogal theoretisch en ontwijkend, en ik denk niet dat Gert weet hoe al die dominee's daar in hun pastorie mee omgaan.

Als ik de antwoorden lees, dan proef ik vaak bewogenheid van predikanten met de vraagsteller/ster. Maar wie per definitie weinig van de reformatorische kerken moet hebben, walst daar vanzelfsprekend makkelijk overheen. Ik heb overigens niet de indruk dat er antwoorden online staan waar je het wel mee eens bent. Misschien wordt het dan toch eens tijd om bij jezelf te rade gaan of dat aan die 150 medewerkers ligt, of misschien toch aan jou.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 23:05

Omega schreef:Aragorn schreef (zoals gebruikelijk):

Als ik de antwoorden lees, dan proef ik vaak bewogenheid van predikanten met de vraagsteller/ster. Maar wie per definitie weinig van de reformatorische kerken moet hebben, walst daar vanzelfsprekend makkelijk overheen. Ik heb overigens niet de indruk dat er antwoorden online staan waar je het wel mee eens bent. Misschien wordt het dan toch eens tijd om bij jezelf te rade gaan of dat aan die 150 medewerkers ligt, of misschien toch aan jou.

Hm, ik heb denk ik iets teveel gezegd, ik geef toe dat de beantwoordende predikanten inderdaad vaak bewogenheid tonen aan de vraagstellers en proberen hen echt verder te helpen. Er zijn dan ook genoeg antwoorden waar ik best mee kan instemmen, of waar ik niks op kan aanmerken ook al vertolkt het niet helemaal mijn visie.

Wat ik hierboven wilde zeggen is dat daarin echter geen verschil hoeft te zijn tussen de predikanten op Refoweb en irl in de gereformeerde gezindte. Dat zijn sowieso vaak dezelfden (als het goed is) en ik kan me moeilijk voorstellen dat ze in hun pastorie slechter zullen functioneren dan online. De kracht van Refoweb's vragenrubriek zit hem dan ook niet in de uniciteit en de competenties van de betreffende predikanten maar in het feit dat mensen hier veel makkelijker en anoniem hun vraag kunnen stellen.

Ik vind het overigens wel jammer dat je me nu probeert neer te zetten als iemand die niets van refo's zou moeten weten en er op de eoa manier behagen in schept om constant het beleid van Refoweb te bekritiseren.
Ik heb echter al eerder aangegeven dat er voor mijn gevoel met feedback vaak erg a-serieus omgesprongen wordt ipv dat men probeert te luisteren en eventueel zaken te verbeteren. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 dec 2006 00:47

Ach, bij Omega is het zo dat als mensen het niet met zijn visie eens zijn er van hun feedback bij voorbaat al niets kan deugen :roll: vervolgens zet hij hun opmerkingen met drogredenen naast zich neer, dit is natuurlijk wel de simpelste manier van met feedback omgaan maar uiteraard niet de beste.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 dec 2006 10:57

Misschien een idee om zulke zaken per pb of telefoon of persoonlijk met hem te bespreken?
Niet echt fair om het zo hier neer te zetten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 dec 2006 16:04

Via de homepage vind je wat citaten en filmpjes.

Het nieuwtje houd je nog tegoed ;-) Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen helaas.

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 12 dec 2006 17:27

rafaell schreef:Ach, bij Omega is het zo dat als mensen het niet met zijn visie eens zijn er van hun feedback bij voorbaat al niets kan deugen :roll: vervolgens zet hij hun opmerkingen met drogredenen naast zich neer, dit is natuurlijk wel de simpelste manier van met feedback omgaan maar uiteraard niet de beste.

*eens met Gerdien* Zo zet je omega in het zwarte licht,,en zo slecht is hij nou ook weer niet!
En jij bent nou ook weer niet de beste raaf! Zelf kun je ook behoorlijk koppig zijn..(en dat niet alleen 8))

zo..ik heb gesproken 8)
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 dec 2006 17:46

Aragorn schreef:

Ik vind het overigens wel jammer dat je me nu probeert neer te zetten als iemand die niets van refo's zou moeten weten en er op de eoa manier behagen in schept om constant het beleid van Refoweb te bekritiseren. Ik heb echter al eerder aangegeven dat er voor mijn gevoel met feedback vaak erg a-serieus omgesprongen wordt ipv dat men probeert te luisteren en eventueel zaken te verbeteren. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

Excuus voor de wat felle reactie. We doen ons uiterste best om uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte predikanten en andere deskundigen aan te trekken, die zich ook daadwerkelijk betrokken voelen bij jongeren. Die niet met een uitgestoken vingertje wijzen of vertellen hoe het beter moet, maar juist tussen jongeren in gaan staan.

Natuurlijk kunnen we het niet iedereen naar de zin maken. Dat is praktisch onmogelijk. Je begrijpt ongetwijfeld dat we geen beantwoorders zoeken die voorstander zijn van bijvoorbeeld (ik noem maar wat) popmuziek ;-) Dat heeft alles met de identiteit van Refoweb te maken. Overigens is het sowieso lastig op dat terrein deskundigen te vinden die daar ook nog eens een voluit Bijbelgetrouwe visie op hebben.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 dec 2006 18:38

henkie schreef:Het nieuwtje houd je nog tegoed ;-) Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen helaas.

Hoe kan dat nu te vroeg zijn, als je beloofd hebt dat op 9 december bekend te maken schaterlach

Terug naar “Archief”