Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 23:26

Hoeveelheid is toch niet belangrijk, hoop ik?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 dec 2006 00:46

ik zit eigenlijk met smart op een reactie 'jantjes' te wachten zodat ik me weer eens lekker boos kan maken!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 dec 2006 00:56

Gerdien B. schreef:Er is 1 ware Kerk en die is alleen in de hemel te vinden. Laten we zorgen dat we daar binnen mogen komen ipv dat recht op welke aardse kerk te betrekken. Elke kerk hier op aarde zit vol menselijke fouten regels en beslissingen

De ware gemeente van Christus, is een volle kerk met een lege maag — dwz : pas tijdens de Grote Verdrukking, zal het geloof tot rijpheid komen — en hoewel deze gemeente zal bestaan uit ONvolmaakte gelovigen, zal zij in God's ogen : toch volmaakt wezen, daar zij op de juiste manier functioneert ....

Deze gemeente zal niet luisteren naar dominees (op 'n preekstoel), maar : luisteren naar apostelen & profeten (zonder preekstoel) ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 01:35

Misschien bestaan er ook wel profeten op preekstoelen, hoewel ze ook zonder preekstoelen bestaan :)

En ik denk dat die lege maag ook nu al wel er kan zijn, ook in volle kerken. Is er nu dan geen verdrukking? En zijn er nu dan geen volle kerken met lege magen?

Wel ben ik het met je eens dat bij grote verdrukking het kaf zich ongetwijfeld van het koren zal scheiden en de ware kerk meer zichtbaar wordt. Omdat je dan pas goed ziet wie er volharden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 dec 2006 02:19

Boekenlezer schreef:(...) Daarom zijn de Gereformeerde Gemeenten geen kerk, maar in feite een sekte.

Heb ik een paar jaar geleden ook als stelling geponeerd, maar dat werd me toen niet in dank afgenomen :)

Nu ben ik het overigens (inclusief je betoog) nog steeds met de stelling eens, zou hem durven verdedigen ook :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 dec 2006 07:03

Oke dit is een gevoelig onderwerp. Om het even heel duidelijk te stellen: * Je mag heel veel zeggen in dit topic maar nooit in one-liners.
* Vanaf nu wordt echt iedere off-topic verwijderd.
* Zoals in iedere discussie, ga er vanuit dat andere mensen oprecht in hun schrijven zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 dec 2006 08:19

God is op aarde gekomen voor ZONDAARS staat er in mijn bijbel en NIET voor bepaalde kerken of stromingen. Dus heb mekaar lief (staat ook in de bijbel) en sla mekaar niet met kerken om de oren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 dec 2006 08:42

Om te zeggen dat het kerkverband van de GerGem de enige kerk is die een zuivere leer preekt gaat heel ver. Te ver in mijn ogen. Wel durf ik te beweren dat de GerGem een zuivere leer preekt, maar daarin niet de enige is.

Daarnaast moeten we wel in het oog houden dat ieder mens in wezen zondig is, dus ook de GerGem leden. Dus ook binnen het verband van de GerGem worden fouten gemaakt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 dec 2006 09:02

Mijn mond viel open van verbazing toen ik de quote uit de startposting zag. Hier volgt nog een quote uit een andere discussie die ik er graag bij wil betrekken.

Jantjes schreef:Mensen die de leer van de Gereformeerde Gemeenten belijden zullen niet snel zeggen ‘ik ben een kind van God’.
Weet je waarom niet?
Omdat zij een strijd voeren tegen de driehoofdige vijand, de wereld, de duivel en hun eigen vlees. Het ergste in die strijd is dat je zo vaak onder licht en hulp nodig hebt in deze strijd.
De Psalmist zegt het zo:
Hoe vreeslijk groeit, o God,
Het saamgezworen rot,
Dergenen, die mij drukken!
Zij maken niet alleen
Den opstand algemeen,
Om mij mijn kroon 't ontrukken,
Maar velen doen van mij,
Hoe bitter ik ook lij',
Nog deze smaadtaal horen:
"God zal hem nu niet meer
Verlossen als weleer;
Hem is geen heil beschoren."

Als die Hulp, dat is Christus, zich aan je hart vertonen mag en je het zien mag dat Hij voor jou gestreden hebt kun je het bij tijden en ogenblikken belijden:
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

Ik heb zelf de eerste 11 jaren van mijn leven onder de prediking van de Gergem doorgebracht. hoewel er van die 11 jaar er weer 8 waren dat ik met mijn ouders, broers en zusjes Afrika mocht verblijven voor diezelfde Gergem door de roeping die mijn vader had.
Weet je dat ik deze narrow -minded opmerking totaal niet kan plaatsen in het licht van de mensen uit de Gergem die ik ken en die mijn vader tot zijn dood aldaar was?
Die getuigden van het Licht dat in hen was en als ik de brieven lees die mijn vader heeft nagelaten en nog van voor mij wildvreemden hoor wat voor impact zijn getuigenis had voor hen en ook hoor van andere Gergemmers zoals een Gerdien dan roep ik je toch op het een en ander te herzien en te komen tot het inzicht dat God een ieder het bij het leven al wil geven.
God is echt niet zo wreed dat hij je tot het einde in onzekerheid houd.

Of wentel je stiekem in het bad van onzekerheid om maar niet voor hoogmoedig te versleten te worden?
Terwijl dat pas hoogmoed is, dat het offer van Jezus niet genoeg is voor je (als dat zo is)

en bespaar me een antwoord met eenzijdige psalmen die ook nog zo donker mogelijk worden geinterpreteerd en vertel wat er echt in je hart omgaat...
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 dec 2006 09:09

Het lijkt me hier niet de plaats om Jantjes aan te vallen op zijn geloof en zijn staat voor God.
Een kind van God kan bij tijden zware tijden hebben, maar kan ook het Licht zien. Er zijn standen in het genadeleven. De één mag er meer van kennen dan de ander. Daarom is het niet goed de "jongelingen in de genade" te minachten of te verguizen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 dec 2006 09:25

Dit is zeer zeker niet bedoeld als een aanval. Hooguit een ter verantwoording roepen en dat nog niet eens wat mij betreft.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2006 09:59

Dippie schreef:
Bij mijn weten zijn er weinig andere landen in de wereld waar een gergem gesetteld is. Wel zijn er miljoenen Christenen. En zij zouden allen dwaalwegen volgen? Ja, ja, God is er zeker alleen voor Nederland en dan ook nog alleen voor GerGemmers???

Waarschijnlijk moet Lijntjuh zich meer verdiepen in de GerGem voordat ze wat zegt. Je wilt niet weten hoeveel GerGems er (gelukkig) nog zijn buiten ons kleine kippenlandje. Kweet niet precies hoeveel landen en hoeveel kerken, maar waarschijnlijk meer dat zij denkt..

Naast Nederland alleen nog een paar in Canada toch?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 dec 2006 10:02

rosalie83 schreef:
Dippie schreef:
Bij mijn weten zijn er weinig andere landen in de wereld waar een gergem gesetteld is. Wel zijn er miljoenen Christenen. En zij zouden allen dwaalwegen volgen? Ja, ja, God is er zeker alleen voor Nederland en dan ook nog alleen voor GerGemmers???

Waarschijnlijk moet Lijntjuh zich meer verdiepen in de GerGem voordat ze wat zegt. Je wilt niet weten hoeveel GerGems er (gelukkig) nog zijn buiten ons kleine kippenlandje. Kweet niet precies hoeveel landen en hoeveel kerken, maar waarschijnlijk meer dat zij denkt..

Naast Nederland alleen nog een paar in Canada toch?

tussen de 10 en 15 kerken denk ik en nog 1 in zuid-afrika en in Nieuw-Zeeland. Maar hoeveelheid maakt niets uit.
Afbeelding

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 dec 2006 10:30

Ik wil er één ding over zeggen, als je door genade God echt heb mogen leren kennen in al Zijn glorie, dan klop je jezelf niet meer op de borst vanwege welke leer, kerk, traditie o.i.d. dan ook. En daar wilde ik het gelijk dan maar graag bij laten.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 dec 2006 10:40

Met grote verbazing lees ik sommige reacties als dat de GG de meest "zuivere leer" zou verkondigen. Maar ook een reactie als "Wel durf ik te beweren dat de GerGem een zuivere leer preekt, maar daarin niet de enige is", stuit mij tegen de borst. Hiermee wordt immers aangegeven dat er ook kerken zouden zijn waar geen "zuivere" leer zou worden verkondigd.

Misschien ben ik in dit opzicht voor de meesten van jullie te modern, hoewel onmiskenbaar gereformeerd (omdat de concrete uiting van mijn geloofsovertuiging gestoeld is op de Drie Formulieren van Enigheid en de schriftwerken van Calvijn), maar ik denk dat iedere kerk die zich baseert op de Heilige Schrift bijdraagt aan de verspreiding van het Evangelie in deze zondige wereld. Hoewel de fragmentatie in de protestants-christelijke wereld natuurlijk betreurenswaardig is (waar wel tegenover staat dat dit maar eens de sterke verbondenheid tussen de protestant en zijn geloof markeert), moet m.i. iedere christen naar een kerk gaan waar hij zich het beste "thuis" voelt. Als dat niet in de GG is, wil dat nog niet zeggen dat hij geen "zuivere leer" aanhangt.

Ik ben zelf bijvoorbeeld ook geen fan van theologie à la Kuitert, maar dat wil nog niet zeggen dat de ene interpretatie "zuiverder" zou zijn dan een andere. Dat de GG er onmiskenbaar een zo Schriftuurlijk (letterlijk) mogelijke geloofsbeleving op nahoudt, is zeer te prijzen. Maar "letterlijk-Schrifuurlijk" moet niet verward worden met een begrip als "zuiver".
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”