Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 16:03

rosalie83 schreef:
Corine schreef:Me dunkt dat Smurffie duidelijk geweest is over haar situatie en in januari met een opleiding begint die wellicht haar toekomst zal komen te veranderen. Maar tot die tijd zal ze haar leven moeten bekostigen met het geld wat ze op dit moment verdient.

Nou, ik snap er eerlijk gezegd helemaal niets van! Er zijn zat mensen om me heen die studeren en daardoor weinig tijd hebben om te werken en dus echt veel moeite moeten doen om rond te komen. En zij gaan om die reden ook niet zwart werken.

Nee, zij lenen ws van de IB-groep. buiten dat ben ik dus niet om díe reden zwart gaan werken, zoals ik al had vermeld.

Feit is alleen; Als ik van mijn huidige baas eis dat hij mijn volledige salaris stort, dus alles wit, er te weinig over blijft om van rond te komen. Dan moet ik idd. ander werk gaan zoeken, wat ws. niet beter verdient omdat ik (nog geen) papieren heb. Ik kan ook niet méér gaan werken straks om zo tóch nog (wit) rond te komen, want dan kom ik tijd tekort voor mijn opleiding.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 16:04

Smurffie schreef:Jaja, nou, doe eens een suggestie. Wat zou ik moeten veranderen? Ik ben benieuwd..

Als je het echt wilt kun je bijvoorbeeld tegen je baas zeggen dat hij je contract moet uitbreiden omdat je geen zin hebt om je onverzekerd en zwart voor hem uit de naad te werken op de meest onchristelijke tijdstippen.

Verder moet je het zelf weten natuurlijk, maar als je het anders zou willen zou je dat kunnen doen. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 16:05

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:Jaja, nou, doe eens een suggestie. Wat zou ik moeten veranderen? Ik ben benieuwd..

Als je het echt wilt kun je bijvoorbeeld tegen je baas zeggen dat hij je contract moet uitbreiden omdat je geen zin hebt om je onverzekerd en zwart voor hem uit de naad te werken op de meest onchristelijke tijdstippen.

Verder moet je het zelf weten natuurlijk, maar als je het anders zou willen zou je dat kunnen doen. :)

zie voorgaande reactie.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 16:07

Smurffie schreef:
Smurffie schreef:Dit gaat om hun toekomst. Het klinkt als 'Een plan uitstippelen, om lekker goedkoop te kunnen wonen' Je kiest er bewúst voor dan. Ik kwam bij die bakker terecht (Al op mijn 15e), waar ik eerst op zaterdag werkte, later voor 'vast'. Ik begon om 5 uur 's nachts. (Als de arbo erachter was gekomen had mn baas gehangen trouwens;/.) Gewoon 'ergens inrollen' heet dat. Denk je dat ik daar ging werken met de intentie 'Zó, zal ik me daar eens lekker zwárt gaan werken!' :roll:

En het feit dat haar vriend zwart verkoopt dan? Dat is toch ook bewust kiezen?

Zou kunnen. Maar ik denk niet dat haar vriend express zwart gaat verkopen om zo de belasting te ontduiken. Ws. kan het niet anders. Het zóu wel anders kunnen, maar ws. draait hij dan verlies.

Dat je in zo'n situatie rolt zoals jij bij die bakker kan ik me voorstellen, ik geloof niet dat je daar toen ging werken met de intentie "ik ga eens lekker zwart werken". Maar je bent toch nu oud en wijs genoeg om bewust te kiezen. Je zou dus nu kunnen zeggen, ik kan het niet verantwoorden, dus ik ga het veranderen.

Jaja, nou, doe eens een suggestie. Wat zou ik moeten veranderen? Ik ben benieuwd..

Ik zou liever verlies draaien dan de belasting ontduiken! En als ik het dan niet zou redden met mijn eigen bedrijf zou ik iets anders zoeken! Maargoed, er zijn ook zat ondernemers die netjes netjes belasting afdragen en geen verlies draaien. Het is maar net hoe je het aanpakt natuurlijk.

Smurffie, het is niet mijn bedoeling om aan jou uit te gaan leggen wat jij in je leven moet doen. Maar ik zal een eerlijk voorbeeld geven uit mijn eigen leven. Toen ik 13 was ging ik werken bij de plaatselijke supermarkt. Zwart wel te verstaan. Toen ik 15 was kreeg ik door dat het eigenlijk niet helemaal klopte, want anderen van mijn leeftijd moesten een formulier invullen waardoor ze geld terugkregen. Dat hoefde ik niet en dat vond ik vreemd. Dus vanaf dat moment wist ik dat het eigenlijk anders moest. Maar ik vond het wel lekker zo, want ik merkte ook dat ik hierdoor netto meer had dan anderen van mijn leeftijd. Totdat ik tot geloof kwam. Toen kon ik het dus niet meer. En heb ik aangegeven dat ik wit wilde gaan werken!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 16:09

Hm, dat vraag ik me af. Hij moet dan gewoon je bruto salaris verhogen zodat je per saldo evenveel krijgt. Daar heeft hij natuurlijk geen zin in, maar dat moet hij eigenlijk wel.

Maargoed, ik ga niet zeggen dat het je plicht is om dat te doen ofzo. :P

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 16:11

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:
Corine schreef:Me dunkt dat Smurffie duidelijk geweest is over haar situatie en in januari met een opleiding begint die wellicht haar toekomst zal komen te veranderen. Maar tot die tijd zal ze haar leven moeten bekostigen met het geld wat ze op dit moment verdient.

Nou, ik snap er eerlijk gezegd helemaal niets van! Er zijn zat mensen om me heen die studeren en daardoor weinig tijd hebben om te werken en dus echt veel moeite moeten doen om rond te komen. En zij gaan om die reden ook niet zwart werken.

Nee, zij lenen ws van de IB-groep. buiten dat ben ik dus niet om díe reden zwart gaan werken, zoals ik al had vermeld.

Feit is alleen; Als ik van mijn huidige baas eis dat hij mijn volledige salaris stort, dus alles wit, er te weinig over blijft om van rond te komen. Dan moet ik idd. ander werk gaan zoeken, wat ws. niet beter verdient omdat ik (nog geen) papieren heb. Ik kan ook niet méér gaan werken straks om zo tóch nog (wit) rond te komen, want dan kom ik tijd tekort voor mijn opleiding.

Nee, dat was dan wel niet jouw reden om zwart te gaan werken, maar je doet het nu nog wel én je zegt dat je anders niet kan rondkomen! Dus hoe denk je dat anderen dat doen?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 16:11

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:
Smurffie schreef:Dit gaat om hun toekomst. Het klinkt als 'Een plan uitstippelen, om lekker goedkoop te kunnen wonen' Je kiest er bewúst voor dan. Ik kwam bij die bakker terecht (Al op mijn 15e), waar ik eerst op zaterdag werkte, later voor 'vast'. Ik begon om 5 uur 's nachts. (Als de arbo erachter was gekomen had mn baas gehangen trouwens;/.) Gewoon 'ergens inrollen' heet dat. Denk je dat ik daar ging werken met de intentie 'Zó, zal ik me daar eens lekker zwárt gaan werken!' :roll:

En het feit dat haar vriend zwart verkoopt dan? Dat is toch ook bewust kiezen?

Zou kunnen. Maar ik denk niet dat haar vriend express zwart gaat verkopen om zo de belasting te ontduiken. Ws. kan het niet anders. Het zóu wel anders kunnen, maar ws. draait hij dan verlies.

Dat je in zo'n situatie rolt zoals jij bij die bakker kan ik me voorstellen, ik geloof niet dat je daar toen ging werken met de intentie "ik ga eens lekker zwart werken". Maar je bent toch nu oud en wijs genoeg om bewust te kiezen. Je zou dus nu kunnen zeggen, ik kan het niet verantwoorden, dus ik ga het veranderen.

Jaja, nou, doe eens een suggestie. Wat zou ik moeten veranderen? Ik ben benieuwd..

Ik zou liever verlies draaien dan de belasting ontduiken! En als ik het dan niet zou redden met mijn eigen bedrijf zou ik iets anders zoeken! Maargoed, er zijn ook zat ondernemers die netjes netjes belasting afdragen en geen verlies draaien. Het is maar net hoe je het aanpakt natuurlijk.

Smurffie, het is niet mijn bedoeling om aan jou uit te gaan leggen wat jij in je leven moet doen. Maar ik zal een eerlijk voorbeeld geven uit mijn eigen leven. Toen ik 13 was ging ik werken bij de plaatselijke supermarkt. Zwart wel te verstaan. Toen ik 15 was kreeg ik door dat het eigenlijk niet helemaal klopte, want anderen van mijn leeftijd moesten een formulier invullen waardoor ze geld terugkregen. Dat hoefde ik niet en dat vond ik vreemd. Dus vanaf dat moment wist ik dat het eigenlijk anders moest. Maar ik vond het wel lekker zo, want ik merkte ook dat ik hierdoor netto meer had dan anderen van mijn leeftijd. Totdat ik tot geloof kwam. Toen kon ik het dus niet meer. En heb ik aangegeven dat ik wit wilde gaan werken!

Dat is dan jouw keuze idd. Het is ook jouw geluk dat je de mogenlijkheid had om wit te gaan werken..bij hetzelfde bedrijf. Je hoefde daarvoor geen ander werk te zoeken;/

Dat is al iets minder gecompliceerd, nietwaar?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 16:13

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Nee, dat was dan wel niet jouw reden om zwart te gaan werken, maar je doet het nu nog wel én je zegt dat je anders niet kan rondkomen! Dus hoe denk je dat anderen dat doen?

Zwart werken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 16:23

Ik kan al mijn hele leven rondkomen, en heb nog nooit zwart gewerkt (woow, ja, dat is waar, 2 maanden in een kinderkledingzaak, en ben, mede om die reden, gestopt daar).
Ik heb gewerkt met mn krantenwijk, in een verpleeghuis, in de thuiszorg, in een verzorgingshuis, allemaal netjes wit, en ik verdiende er prima. Tuurlijk, dat is een soort baan wat ik gewoon leuk vind, dus heb ik dhet geluk dat ik daar wit kan werken.
maar het KAN gewoon wel. Ik vind het een zwakke reden dat je niet rond kunt komen van wit werken.
Per volgend jaar moet ik ook mijn eigen studie betalen, maar met een bijbaantje op de zaterdag zal dat prima lukken hoor. (mijn situatie is dan anders, omdat ik dan waarsch deeltijd kan studeren, en dus ernaast parttime kan werken, maargoed, met een bijbaan kan het ook!)
Een groot deel van de mensheid redt het prima met wit werken, waarom jij niet?

Maargoed, ik heb idd niets over jou te zeggen, maar ik denk niet dat het klopt dat anderen aleen door zwart te werken rond kunnen komen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 dec 2006 16:26

Kom op jongens, laat smurffie nou maar even met rust. :) Die arme meid wordt hier aangevallen alsof ze een seriemoordernaar is.
Haar standpunt is duidelijk en die gaat ze toch niet veranderen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 16:28

Machiavelli schreef:Kom op jongens, laat smurffie nou maar even met rust. :) Die arme meid wordt hier aangevallen alsof ze een seriemoordernaar is.
Haar standpunt is duidelijk en die gaat ze toch niet veranderen.

Inderdaad, er zijn zat ergere dingen te bedenken. :) Maar ik zou toch wel wat meer loon eisen als je baas ten koste van jouw arbeidsverzekering en pensionopbouw van je profiteert. :P

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 dec 2006 16:28

Precies, of is er hier iemand die haar een andere baan aanbiedt 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 16:29

Ik zoek nog een huishoudstser.. dat is dan in het grijze circuit (vriendendienst), dus daar hoeft ook geen belasting over betaald te worden. 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 16:30

Cisca schreef:Precies, of is er hier iemand die haar een andere baan aanbiedt 8)

Je mag me ook inhuren als seriemoordenaar schaterlach

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 dec 2006 16:34

rosalie83 schreef:Waarom nou weer "laat maar"? Jij komt met veel bombarie het topic binnen vallen en als er dan vragen gesteld worden over wat je zegt kan of wil je niet antwoorden?! Je zult mij niet horen beweren dat je geen geweten hebt of een hart van steen. Maar ik ben wel benieuwd hoe je zwart werken rijmt met je christen-zijn!

Allereest: ik vind Smurffie's argumentatie ook niet echt steekhoudend. Het is prima mogelijk om wit te werken inderdaad, al kost het nu misschien even wat moeite: je zou een nieuwe baan moeten zoeken, een hoop rompslomp, et cetera. Maar goed... En studeren: ach, ik studeer ook, maar ik werk vooralsnog niet echt zwart.

Verder ben ik overigens niet per se fel tegenstander van zwartwerken vanuit christelijk oogpunt (christen ben ik immers niet).

Waarom ik jou citeer, Rosalie, je beschuldigt Smurffie van het met veel bombarie een topic binnenvallen zonder vervolgens te willen antwoorden, et cetera. Ik herinner me genoeg topics van jou waar jij bijzonder weinig redelijk reageerde en waar jij nogal het één en ander riep zonder te argumenteren...

Terug naar “Archief”