Zwart werken, belastingaangifte doen, etc...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 01:19

Zwart werken is wettelijk verboden en mijns inziens niet christelijk. Als jij voor dat geld niet wit wilt werken prima, dan doe je het toch zonder die inkomsten?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 dec 2006 01:55

Smurffie schreef:
Ik werk al tijden op de markt. Eerst alleen de zaterdagen, tegenwoordig als 'oproepkracht'. Ik ben erin gerold en ik kom er ook niet zomaar uit..Wel gesolliciteerd destijds (jaja wit werken, al deed ik het niet dáárom), maar goed, dat was drie keer niets, dus werk ik nog steeds op de markt. In januari begin ik een opleiding, maar daarnaast blijf ik werken. Daar heb ik opzich geen problemen mee, maar niet voor 4,5 euro per uur. En geloof me; Níemand zou dat doen. Ook jij niet.
Ik doe het weleens. :) En nee, het is niet veel. Zoek dan iets anders.

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 10 dec 2006 10:59

ach wat maakt zwart werken nu uit.

Ik beun ook wel eens, met het geld wat ik verdien kan ik iets extra's doen of kopen.
Koop ik bijv een camera betaal ik netjes btw hierover, dus wat is het probleem.

Kan het ook andersom stellen, ik werk verdien geld betaal er veel belasting over, ik koop met dit geld goederen betaal weer belasting is dat wel rechtvaardig ?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 11:46

Ja dat is rechtvaardig.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 10 dec 2006 13:17

barry rab schreef:ach wat maakt zwart werken nu uit.

Ik beun ook wel eens, met het geld wat ik verdien kan ik iets extra's doen of kopen.

Kan het ook andersom stellen, ik werk verdien geld betaal er veel belasting over, ik koop met dit geld goederen betaal weer belasting is dat wel rechtvaardig ?

Rechtvaardig?

Het is gewoon een regel van de overheid dat jij belasting moet betalen...

En als jij geen belasting betaald, is dat niet rechtvaardig tov andere mensen die dat wel doen.

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 10 dec 2006 13:44

En het is vervelend voor mij als belastingadviseur als je de belastingontduikt :lol:

Maar zonder gein, je kan je zowiezo afvragen waar begint zwart werken? Als jij een schuurtje bouwt voor familie en je krijgt er gewoon een kleinigheidje voor, dan zal niemand daar moeilijk over gaan doen. Krijg jij 10 euro per uur dan wordt het al een heel ander verhaal. Het eerder genoemde verjaardagsgeld is natuurlijk grote onzin (of je moet toevallig meer een paar duizend euro voor je verjaardag krijgen), dat is gewoon onbelast.

Het verhaal dat de keizer geven wat des keizers is gedateerd is, klopt voorzover het om de keizer, die hebben we namelijk niet meer, maar verder vind ik het wel erg kort om een regeltje wat ons niet uitkomt gelijk maar als gedateerd te omschrijven. Het land waarin je leeft zal simpelweg gewoon onderhouden moeten worden en ga nu niet roepen dat ze er dingen meedoen die niet volgens bijbelse normen zijn en dat het daarom zwart mag, de keizer was ook niet echt volgens bijbelse normen bezig.

En als we gewoon allemaal betalen dan kan iedereen ook gewoon wat minder betalen, zo simpel is het.
En als je vindt dat je teveel moet betalen heb je twee keuzes:
1. Verdien wat minder, dan hoef je ook minder te betalen (ik betaal graag zoveel mogelijk belasting)
2. Geef wat meer weg aan goede doelen, als je maar meer dan 1% (dus geeneens 10%) weggeeft, dan mag je het aftrekken van je inkomen en betaal je dus minder belasting.

Ok dan ook nog een derde:
3. werk zwart en wordt gepakt, betaal alsnog de belasting + een boete van 50% of zelfs 100%, nee daar wordt je rijker van.

André

Berichtdoor André » 10 dec 2006 13:50

ErikV schreef:Ok dan ook nog een derde:
3. werk zwart en wordt gepakt, betaal alsnog de belasting + een boete van 50% of zelfs 100%, nee daar wordt je rijker van.
En je bouwt ook een riant pensioen op, maar niet heus.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 dec 2006 15:16

barry rab schreef:ach wat maakt zwart werken nu uit.

Doet dat er wat toe?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 16:40

ErikV schreef:En als je vindt dat je teveel moet betalen heb je twee keuzes:
1. Verdien wat minder, dan hoef je ook minder te betalen (ik betaal graag zoveel mogelijk belasting)
2. Geef wat meer weg aan goede doelen, als je maar meer dan 1% (dus geeneens 10%) weggeeft, dan mag je het aftrekken van je inkomen en betaal je dus minder belasting.

Ok dan ook nog een derde:

Haha, over dat eerste punt: ik ken iemand die vertelde laatst dat hij een aantal jaar geleden een level omhoog zou gaan in zijn salaris, maar daardoor kwam hij in een hogere belastingschaal en zou hij netto minder overhouden. Hij heeft ervoor gekozen om dat jaar dus zijn 'oude' salaris te houden en het jaar erop twee levels tegelijk omhoog te gaan :)

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 16:42

Is oppassen en 3 euro per uur krijgen ook zwart?
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 16:43

Lijntjuh schreef:Is oppassen en 3 euro per uur krijgen ook zwart?

Ja! Tenzij je onder een bepaald bedrag per jaar blijft geloof ik.

André

Berichtdoor André » 10 dec 2006 16:44

Wat kan de mens soms 'eng' vindingrijk zijn als het over geld gaat, denk ik wel eens.
Meenemen kun je het niet....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 16:45

André schreef:Wat kan de mens soms 'eng' vindingrijk zijn als het over geld gaat, denk ik wel eens.
Meenemen kun je het niet....

Ik begrijp je punt wel. Maar je mag natuurlijk wel opletten dat je niet teveel belasting betaald of te veel ergens aan uitgeeft. Je kunt met je geld in dit leven ook een hoop dingen doen tot eer van God!

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 10 dec 2006 17:41

André schreef:
Smurffie schreef:....maar niet voor 4,5 euro per uur. En geloof me; Níemand zou dat doen. Ook jij niet.
Waarom niet? :P

als inderdaad iedereen wit zou gaan werken en dan zou aangeven niet voor 4.5 euro per uur te willen werken, zou het vanzelf meer worden :roll:
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 10 dec 2006 17:50

rosalie83 schreef:
Lijntjuh schreef:Is oppassen en 3 euro per uur krijgen ook zwart?

Ja! Tenzij je onder een bepaald bedrag per jaar blijft geloof ik.

Het gaat niet zozeer om het bedrag, de vraag is meer of je het beroepsmatig doet ja of nee. Als het een vriendendienst die met een kleinigheid wordt beloond is er niet zo'n probleem, maar dan kom je in lastige discussies terecht ofdat die 3 euro een bedrag is dat maatschappelijk gezien genoeg is voor loon, of dat het zwaar onderbetaald zou zijn. Maar als jij 20 keer in het jaar oppast voor 3 euro per uur dan is er volgens mij niemand die daar moeilijk over gaat doen.

Terug naar “Archief”