Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 22:09

Optimatus schreef:Alles goed en wel, maar in Israel wonen zij niet - althans, niet als zodanig herkenbaar.

Je zegt net dat ze niet te traceren zijn en vervolgens zeg je stellig dat ze niet in Israël wonen....héél merkwaardig :roll:
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 22:16

reform schreef:
Optimatus schreef:Alles goed en wel, maar in Israel wonen zij niet - althans, niet als zodanig herkenbaar.

Je zegt net dat ze niet te traceren zijn en vervolgens zeg je stellig dat ze niet in Israël wonen....héél merkwaardig :roll:

Hoeveel procent van de wereldbevolking woont in Israel? Het deel van de nakomelingen van die stammen dat in Israel woont zal dus verwaarloosbaar zijn. Maar het verbondsvolk woont dus, onbewust, over de hele wereld. Dat komt mooi overeen met mijn motto 'Christenen voor de medemens'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 22:40

reform schreef:

Net zomin als elders - ook weer niet als zodanig herkenbaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 23:59

rafaell schreef:
reform schreef:

Hoeveel procent van de wereldbevolking woont in Israel? Het deel van de nakomelingen van die stammen dat in Israel woont zal dus verwaarloosbaar zijn.

Zou je je gevolgtrekking even kunnen toelichten, want ik snap hier werkelijk niets van. De meeste mensen die terugkeerden naar Israël (1948) waren Joden/israëlieten. Ik zou niet weten waarom ik er aan moet twijfelen dat het geen joden/israëlieten zijn.

Maar het verbondsvolk woont dus, onbewust, over de hele wereld. Dat komt mooi overeen met mijn motto 'Christenen voor de medemens'.
Je hebt gelijk dat heel veel joden verspreid over de wereld leven. De meeste joden komen uit de Verenigde Staten, Frankrijk en Rusland. Die horen ook tot het verband.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 00:15

Reform, kun jij aantonen wanneer iemand etnisch gezien wel of geen Israeliet is? (niet Jood, want dat is een godsdienst). Volgens mij kabbelt er in de meeste inwoners van Israel net zo weinig Israelitisch bloed als er in jou Bataafs bloed door je slagaders gepompt wordt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 00:21

Optimatus schreef:Reform, kun jij aantonen wanneer iemand etnisch gezien wel of geen Israeliet is? (niet Jood, want dat is een godsdienst). .

Doet dat er toe?

Volgens mij kabbelt er in de meeste inwoners van Israel net zo weinig Israelitisch bloed als er in jou Bataafs bloed door je slagaders gepompt wordt

Hoe weet je dat? Ik zou niet zo snel zulke conclusies trekken.

Waarom moet dat aangetoond worden volgens jou. Het neemt niets af van de landbelofte.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 00:35

Als A aan B een belofte doet, moet B nog wel bestaan, anders heeft de belofte geen zin.

Waarom iets moet worden aangetoond? Dat is nogal wiedes, als iemand beweert iets te zijn, zal hij of zij dat moeten kunnen aantonen. Ik moet kunnen aantonen dat ik de Nederlandse nationaliteit heb als ik in de gemeenteraad van Bergambacht gekozen wil worden. Het lijkt mij dat men van de huidige inwoners van Israel best mag verlangen dat zij kunnen aantonen nazaten te zijn van degenen waaraan God Zijn belofte heeft gedaan. Iedereen kan wel roepen dat hij of deze of gene afstamt, maar toon dat maar eens aan. Ik zal desgevraagd ook aan moeten tonen dat ik een nazaat van de eerste Ridder in onze familie ben, wil ik aanspraak maken op deze titel.

(maakt op zich niet vee uit, de Baronnentitel trekt me meer en is niet eens onrealistisch)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 01:11

Optimatus schreef:Als A aan B een belofte doet, moet B nog wel bestaan, anders heeft de belofte geen zin.

Waarom iets moet worden aangetoond? Dat is nogal wiedes, als iemand beweert iets te zijn, zal hij of zij dat moeten kunnen aantonen. Ik moet kunnen aantonen dat ik de Nederlandse nationaliteit heb als ik in de gemeenteraad van Bergambacht gekozen wil worden. Het lijkt mij dat men van de huidige inwoners van Israel best mag verlangen dat zij kunnen aantonen nazaten te zijn van degenen waaraan God Zijn belofte heeft gedaan. Iedereen kan wel roepen dat hij of deze of gene afstamt, maar toon dat maar eens aan. Ik zal desgevraagd ook aan moeten tonen dat ik een nazaat van de eerste Ridder in onze familie ben, wil ik aanspraak maken op deze titel.

(maakt op zich niet vee uit, de Baronnentitel trekt me meer en is niet eens onrealistisch)

Zoals je weet bestaat B. Ik zou alleen niet precies weten wie wel of geen Israëliet is. Misschien zou je dat eens aan de Israëlieten zelf moeten vragen. Die zullen dat vast beter weten dan ik. Ik mag wel aannemen dat de meeste Joden die in Israël wonen nakomelingen zijn van de 12 stammen. Ik weet niet welke volken nog meer besnijdenis toepassen....daar onderscheiden de joden zich ook in. Gelukkig weet God wel wie Zijn volk is en met hen heeft hij die landbelofte. En daar gaat het om! Ik vertrouw daar er ook gewoon op.
Laatst gewijzigd door reform op 10 dec 2006 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 01:15

reform schreef:
rafaell schreef:
reform schreef:

Hoeveel procent van de wereldbevolking woont in Israel? Het deel van de nakomelingen van die stammen dat in Israel woont zal dus verwaarloosbaar zijn.

Zou je je gevolgtrekking even kunnen toelichten, want ik snap hier werkelijk niets van. De meeste mensen die terugkeerden naar Israël (1948) waren Joden/israëlieten. Ik zou niet weten waarom ik er aan moet twijfelen dat het geen joden/israëlieten zijn.

Dat wat jij beweert zegt niets over de nazaten van het tienstammenrijk. Het deel van de nakomelingen van die stammen dat dus toevallig in Israel woont is verwaarloosbaar. Overigens gooi jij Joden en Israelieten op een hoop, kun je mij even uitleggen wat de overeenkomsten zijn?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 11:42

Dat wat jij beweert zegt niets over de nazaten van het tienstammenrijk. Het deel van de nakomelingen van die stammen dat dus toevallig in Israel woont is verwaarloosbaar. Overigens gooi jij Joden en Israelieten op een hoop, kun je mij even uitleggen wat de overeenkomsten zijn?

De overeenkomst is dat ze allebei afstammelingen zijn van Jacob. De Israëlieten die nu in Israël wonen, komen voornamelijk uit de stammen Juda, Benjamin (2 stammenrijk: de Joden) en Levi. In Noord Israël komen veel nakomelingen van de andere stammen voor. Het klopt dat grote gedeelten van andere stammen niet in Israël wonen. Denk b.v aan de Ethiopische Joden (Falasja). Israëlieten hebben toch een aantal gemeenschappelijke kenmerken: ze vieren Sabbat, besnijdenis gaan naar de synagoge. Volgens mij doen veel volken dat niet. De Israëlieten hebben vaak erg nauwkeurige geslachtsregisters. Dat de Falasja tot het tienstammenrijk behoort blijkt ook uit de boeken die zij hebben geschreven, Henoch. Er zijn maar weinig volken die de Sabbat houden en naar de synagoge gaan. Overigens zeggen de Palestijnen zelf dat ze geen Israëlieten zijn....dus de landbelofte zoals die in de bijbel staat is sowieso niet voor hen :wink: .

@ Optimatus: We kunnen het ook om draaien. Hoe weet jij dat jij een Nederlander bent. Wat maken jou voorouders een Nederlander...en wat maken hun voorouders een Nederlander....enz. Op den duur is dat ook niet meer te achterhalen. Waarom hebben Nederlanders dat stuk land aan verdiend. Waarom staat dat nooit ter discussie en van Israël wel?
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 11:53

Elke Israeliet is helemaal geen nakomeling van Jakob. Je kunt ook best de Israelische nationaliteit hebben zonder nakomeling van Jakob te zijn of de Palestijnse nationaliteit hebben en wel nakomeling van Jakob zijn. Het ging overigens toch om nakomelingen van Izaak?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 11:58

rafaell schreef:Elke Israeliet is helemaal geen nakomeling van Jakob. Je kunt ook best de Israelische nationaliteit hebben zonder nakomeling van Jakob te zijn of de Palestijnse nationaliteit hebben en wel nakomeling van Jakob zijn. Het ging overigens toch om nakomelingen van Izaak?

Zoals je hopelijk weet heeft God Jacob een andere naam gegeven:
Gen 35: 10 En God zeide tot hem: Uw naam is Jakob, uw naam zal voortaan niet Jakob genoemd worden, maar Israël zal uw naam zijn; en Hij noemde zijn naam Israël.
De zonen van Jacob zijn dus Israëlieten.

Volgens mij ben je een beetje in de war met Israëlieten en Israëliers (die de Israëlische nationaliteit hebben). Israëliers hoeven idd geen nakomelingen van Jacob te zijn. Ik ga er wel vanuit dat de meeste Israëliers Israëliet zijn.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 12:22

Waarom ga je daar zomaar van uit? Wat is dat voor een losse aanname? En wat wil je doen met al de mensen die wel Israelier maar geen Jood zijn? Die mensen komt de belofte namelijk niet toe. (sorry verwarde gisteren iddeven Israelieten en Israeliers :wink:) Ja dat weet ik, maar de belofte is aan Izaak gedaan.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 12:44

Waarom ga je daar zomaar van uit? Wat is dat voor een losse aanname?
Dat heb ik al eerder uitgelegd, maar ik wil het nog wel een keer voor je herhalen:
De Israëlieten die nu in Israël wonen, komen voornamelijk uit de stammen Juda, Benjamin (2 stammenrijk: de Joden) en Levi. In Noord Israël komen veel nakomelingen van de andere stammen voor. Het klopt dat grote gedeelten van andere stammen niet in Israël wonen. Denk b.v aan de Ethiopische Joden (Falasja). Israëlieten hebben toch een aantal gemeenschappelijke kenmerken: ze vieren Sabbat, besnijdenis gaan naar de synagoge. Er zijn maar heel weinig volken die de Sabbat houden en naar de synagoge gaan en besneden zijn en (Boolean....dat moet je niet onbekend in de oren klinken) hebreeuws spreken (dit geldt voornamelijk voor de Joden).

En wat wil je doen met al de mensen die wel Israelier maar geen Jood zijn?
Jood??? je bedoelt i.p.v Jood vast Israëliet. Dat zijn vreemdelingen in het land. Er moet goed voor vreemdelingen gezorgd worden. Vreemdelingen horen zich wel aan de regels te houden.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 13:04

Er zijn ook genoeg nakomelingen van Izaak die niets meer aan de sabbat enzovoorts doen. En ook mensen die dat wel doen maar geen nakomeling van Izaak zijn, lijkt me dus geen geschikt criteria. Alle volken op de wereld zijn bij lange na niet meer 'raszuiver', je hebt dus een probleem met je belofte.

Terug naar “Archief”