Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Waarom Israel steunen?

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 12:27

Het valt mij op dat er onder reformatorische christenen een zeer grote steun voor Israel bestaat. Waarom is dat zo? En waarom wordt kritiek op Israel altijd zo heftig bestreden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 12:31

De naam Israel roept associeert men denk men, bewust of onbewust, met God en het geloof. Onterecht mijns inziens, maar ik denk wel dat het de verklaring is.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 dec 2006 12:31

Er zijn veel redenen te geven maar de belangrijkste is misschien wel dat Israel ´God's oogappel´ is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 12:37

Laat ik het even anders benoemen:

Mijn vraag ging over de staat Israel als politieke entiteit - een staat die zich staande probeert te houden in een regio vol staten die de staat Israel niet altijd even positief gezind zijn.

Over het volk Israel wilde ik het in deze discussie niet hebben - en laat ik heel duidelijk zijn: de bevolking van de staat Israel ontzeg ik geenzins het recht op een lap grond op de plaats waar nu de staat Israel zich bevindt. Elk volk heeft, conform diverse verklaringen, zoals die van Wilson in 1917 (of 1918), recht op een eigen staat - dus ook het Israelische volk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 dec 2006 12:48

henkie schreef:Er zijn veel redenen te geven maar de belangrijkste is misschien wel dat Israel ´God's oogappel´ is.

Dan zou de oogchirurg wel eens een operatie aan die rotte appel mogen uitvoeren.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 dec 2006 13:25

Dat is in het verleden ook vaak gebeurd. Lees je bijbel maar.

Overigens blijft een kind je kind...toch? Om het maar eens menselijk uit te drukken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 15:15

Maar het is toch niet ons kind, maar het kind van een Ander?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 dec 2006 15:16

Precies. Het is onze broer :-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 15:19

Is dat zo?
Dan is de Islam onze neef (Ismael & Izaäk zijn immers kinderen van Abraham).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2006 15:41

Optimatus schreef:Is dat zo?
Dan is de Islam onze neef (Ismael & Izaäk zijn immers kinderen van Abraham).
Ja dat klopt, alleen lees je ook weer in de Bijbel dat God een verbond opricht met Izak en niet met Ismael. Wat niet wil zeggen dat moslims heden ten dage afgedaan moeten worden als dwalende en dolende heidenen die het licht niet willen zien.

Joden en Moslims aanbidden dezelfde God als wij, maar kennen Jezus niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 15:41

het is wel de consequentie van het lezen van de Bijbel: als je Israel als broer wilt zien, krijg je Ismael er bij als neef. Ik vind dat prima, maar of veel anderen dat ook zo (willen) zien vraag ik me af.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 16:45

In Gen 15:18 staat dat God de belofte aan Abraham doet. Ismaël valt niet onder die belofte (omdat het geen kind was van Sarah en Abraham),

18 Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath:

Ezau valt ook niet onder die belofte.

Gen 25: 22 En de kinderen stieten zich samen in haar lichaam. Toen zeide zij: Is het zo? waarom ben ik dus? en zij ging om den HEERE te vragen.
23 En de HEERE zeide tot haar: Twee volken zijn in uw buik, en twee natiën zullen zich uit uw ingewand van een scheiden; en het ene volk zal sterker zijn dan het andere volk; en de meerdere zal den mindere dienen.

Gen 27: 28 Zo geve u dan God van den dauw des hemels, en de vettigheid der aarde, en menigte van tarwe en most.
29 Volken zullen u dienen, en natiën zullen zich voor u nederbuigen; wees heer over uw broederen, en de zonen uwer moeder zullen zich voor u nederbuigen! Vervloekt moet hij zijn, wie u vervloekt; en wie u zegent, zij gezegend!
30 En het geschiedde, als Izak voleindigd had Jakob te zegenen, zo geschiedde het, toen Jakob maar even van het aangezicht van zijn vader Izak uitgegaan was, dat Ezau, zijn broeder, van zijn jacht kwam.

Na de 12 zonen werd de landbelofte niet meer opgesplitst. Juda heeft wel de Messiaanse belofte ontvangen. Uit Juda zal de Messias geboren worden. Ik lees trouwens nergens dat deze belofte voorwaardelijk zou zijn. De belofte die wordt gedaan behelst een veel groter gebied dan wat ze ooit hebben gehad. Volgens mij was het tijdens Salamo zelfs kleiner. Israël zou dus eigenlijk recht hebben op een veel groter gebied dan wat ze nu hebben. Als Israël zich massaal bekeerd zal de landbelofte in vervulling gaan.

Rom 11: 25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Dat de bekering gekoppeld is aan de landbelofte kan men in Ezechiël vinden:

Ez 37: 13 En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk!
14 En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven, en Ik zal u in uw land zetten; en gij zult weten, dat Ik, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Dit is vooral de reden waarom mijn steun uitgaat naar Israël. Steun en kritiek kunnen ook best samengaan. Op het moment heb ik op het gevoerde beleid weinig kritiek.
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 dec 2006 16:48

reform schreef:In Gen 15:18 staat dat God de belofte aan Abraham doet. Ismaël valt niet onder die belofte (omdat het geen kind was van Sarah en Abraham),

18 Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath:

Maar Ismaël is wél zaad van Abraham. Ik lees daar niks over secundaire voorwaarden mbt. de moeder.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 dec 2006 16:57

Machiavelli schreef:
reform schreef:In Gen 15:18 staat dat God de belofte aan Abraham doet. Ismaël valt niet onder die belofte (omdat het geen kind was van Sarah en Abraham),

Maar Ismaël is wél zaad van Abraham. Ik lees daar niks over secundaire voorwaarden mbt. de moeder.

Er staat duidelijk dat de belofte naar Izaak gaat (kind van Abraham en Sarah).
Gen 17:19 En God zeide: Voorwaar, Sara, uw huisvrouw, zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam noemen Izak; en Ik zal Mijn verbond met hem oprichten, tot een eeuwig verbond zijn zade na hem.

21 Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, die u Sara op dezen gezetten tijd in het andere jaar baren zal.

Overigens betekent het niet dat al de nakomelingen onder de belofte vallen. Waar maak jij dat uit op dan?
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 17:01

Maar dan zie ik nog steeds het verband tussen de steun aan de staat Israel als politieke entiteit en het verbond tussen God en Izak niet. Het zaad van Izak is het volk, een groep mensen, maar de staat, die weliswaar zijn naam ontleent aan dat volk, is hedentendage toch iets anders dan het volk dat binnen de grenzen van die staat leeft.

Terug naar “Archief”