Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 dec 2006 12:50

erikhavenaar schreef:
Lijntjuh schreef:
erikhavenaar schreef:er staat geschreven in de bijbel:
Spreuken 26:4-5
Antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt. Antwoord de zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij.

Wat ben jij kortzichtig ingesteld; voor elke ketter een letter zullen we maar zeggen.
hoe bedoel je?

Iedereen die het niet met je eens is is een zot? Overigens moet je altijd voorzichtig zijn met zulk soort teksten, de ander kan immer ook besluiten dat jij zot bent.

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 06 dec 2006 12:52

ok je hebt gelijk. ik neem mijn woorden terug.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 13:36

erikhavenaar schreef:
Lijntjuh schreef:
erikhavenaar schreef:er staat geschreven in de bijbel:
Spreuken 26:4-5
Antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt. Antwoord de zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij.

Wat ben jij kortzichtig ingesteld; voor elke ketter een letter zullen we maar zeggen.
hoe bedoel je?

Goed, ik zal even uitleg geven:

Naar mijn idee reageerde jij met je tekst uit Spreuken op mijn mening dat je de gelegenheid voor een goed gesprek (ook met JG!) niet zomaar voorbij mag laten gaan, omdat God werkt, ook als wij er geen zin in hebben...

Indirect geef jij nu aan een JG een zot te vinden die dwaas is en dat wij niet met hen in gesprek zouden moeten gaan. Dat zeg je niet letterlijk, maar het komt er op neer.

Ik neem aan dat je weet wat ik bedoel met ' voor elke ketter een letter'.
Naar mijn mening is het kortzichtig om maar direct met zo'n bijbeltekst te 'smijten'.

Dan kan ik genoeg bijbelteksten gaan citeren om op te roepen tot verdraagzaamheid en te getuigen van de Here Jezus Christus. Dat lijkt mij een wat bijbelsere houding.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 13:38

Zie nu je reactie.

Fijn dat je je woorden teruggenomen hebt.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 08 dec 2006 13:27

Optimatus schreef:Jehovahmens

???

Optimatus schreef:Optimatus antwoordt: "Vind u het goed dat wij het houden op de Gereformeerde Gemeenten?"

Optimatus, als je écht niet meer bezocht wil worden, waarom zeg je hen dat dan niet?
Je kan hen vriendelijk uitleggen waarom je niet meer bezocht wil worden, en als je dat écht wilt kan je je opgeven als "niet bel-adres". Als je gewoon kort en netjes zegt waarom is dat echt geen probleem.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 12:40

Dat probeer ik inmiddels al een half jaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 09 dec 2006 13:16

Optimatus schreef:Dat probeer ik inmiddels al een half jaar.

Laat ze gewoon eens binnen.
Geef ze koffie.
Pak je eigen (originele) Bijbel.
Leg ze de triniteitsleer uit.
Toon de Godheid van Christus Bijbels aan.
Toon ze de rijkdom van de sola gratia (alleen genade) leer.
Bovenstaande aan de hand van: catechismus, Brakel, Calvijn, Kersten, belijdenisgeschriften.....met de Bijbelse onderbouwing.
Ze verlaten je huis, en je ziet ze niet meer terug.....
Grote kans van slagen :D
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 13:17

Kom jij even als de wiedeweerga naar Berkenwoude? Ik zorg voor thee.

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 09 dec 2006 13:24

ah leuk mag ik ook? :mrgreen:

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 09 dec 2006 13:25

japio schreef:

Laat ze gewoon eens binnen.
Geef ze koffie.
Pak je eigen (originele) Bijbel.
Leg ze de triniteitsleer uit.
Toon de Godheid van Christus Bijbels aan.
Toon ze de rijkdom van de sola gratia (alleen genade) leer.
Bovenstaande aan de hand van: catechismus, Brakel, Calvijn, Kersten, belijdenisgeschriften.....met de Bijbelse onderbouwing.

Jammer, het zou prettig zijn als je ze dan juist nog wel eens terug zou zien.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 09 dec 2006 13:41

japio schreef:Bovenstaande aan de hand van: catechismus, Brakel, Calvijn, Kersten, belijdenisgeschriften.....met de Bijbelse onderbouwing.

Dat heb ik dus ook al eens gedaan (wat ik bedoelde met mijn opmerking "keihard terug-evangeliseren"), alleen ik citeerde, naast Calvijn, uit Kuyper en Dooyeweerd. Vooral die eerste mis ik duidelijk in jouw rijtje! [-X

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 09 dec 2006 14:10

Dan heb je het óf niet precies genoeg uitgelegd, óf niet beleefd genoeg. En ik gok op het laatste. :puh:

(en waarom hamer ik zo op dat beleefd zijn? Als mensen uitvliegen aan de deur, denk ik (denken Getuigen) "goh, ze hebben hun dagje niet. Andere keer beter, we waren juist op het verkeerde moment op de verkeerde plaats". En we komen een andere keer terug. Wil je dus echt niet meer bezocht worden, bewaar je kalmte en je goeie humeur, leg kort en netjes de reden uit waarom je niet meer bezocht wilt worden en vraag hen om je te noteren als "niet-bel-adres".
Komen ze toch nog een keertje terug (want niet elke Getuige weet dat jij een niet-bel-adres bent), dan herhaal je het vriendelijk nog eens. Vertel er mss bij aan welke Getuigen je zei hen op te schrijven als niet-bel-adres.)

japio schreef:Ze verlaten je huis, en je ziet ze niet meer terug.....

Had je gedroomd, volgende week ligt er het tijdschrift "Moet u geloof stellen in de Drieëenheid?" in je brievenbus :wink:
Ik vind het altijd fijn als ik binnen word genodigd door een huisbewoner, maar ik weiger als het is om 'het gelijk behalen'. Dan bedank ik liever.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 09 dec 2006 17:24

Het is idd misschien wat gemakkelijker gezegd dat gedaan :mrgreen:

@ Loella: een behoudende protestant gelooft dat een Jehova-getuige met zijn huidige geloofsvisie verloren gaat. Wanneer er een gesprek komt met een Jehova-getuige gaat het niet zo zeer om gelijk halen, maar wijzen op de andere kant, de 3-eenheid, de rijkdom van de "sola gratia" en de Godheid van Christus. Het is dan aan de hand van de Bijbel niet zozeer een kwestie van gelijk halen maar gelijk hebben....(klinkt nogal arrogant, en dat is het misschien ook wel :wink: ) Dan is het aan de Jehova-getuige wat hij/zij er mee doet...en als die dan nog denkt dat je te overtuigen bent met wat blaadjes tegen de triniteit heeft ie een behoorlijk bord voor zijn kop :wink:
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 17:33

Loëlla schreef:

Dan heb je het óf niet precies genoeg uitgelegd, óf niet beleefd genoeg. En ik gok op het laatste. :puh:

Ik zal het de volgende keer gregoriaans zingend doen met een forse walm wierook erbij, goed?

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 09 dec 2006 17:39

Optimatus schreef:
Loëlla schreef:

Ik zal het de volgende keer gregoriaans zingend doen met een forse walm wierook erbij, goed?
doe dan ook nog een kruisje om je nek.

Terug naar “Archief”