Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 04 dec 2006 20:48

Oke.. ik 21, maarre.. zit slechthorendheid in de familie bij jou? of ist erfelijk?? hihkom op t zelfde neer.. m'n moeder had de rode hond toen ze zwanger van me was.

Ik heb al best veel gesolliciteerd..maar ik denk niet dat ik daar op afgewezen word.. tenminste dat zeggen ze niet, ik ben heel open over m'n beperking.. (grr... wat n rotwoord ja. ik zie t nie als n beperking..maar meer als dat hoort gwoon bij mij.. ) :P Ik werk nu in een verpleeghuis, ik vervang daar iemand die in de ziektewet zit. Ikdoe niet het werk waar ik voor geleerd heb.. maar ja.. beter dit dan niets hé!! :!: mzzl!

Erg fijn om zo ff op t forum te praten hierover.. alhoewel vin k t wel erg persoonlijk worden.. mischien overgaan op pb?!

Groetjes wil
Look into my eyes, and you will see...what you mean to me...,

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 06 dec 2006 11:30

@ Fly29..ik geloof dat ik van jou nog ga leren (met dank natuurlijk aan jou psych..) :D
Ehm..wat moet ik onder die cursus ondersteund gebarentaal verstaan?
Het word in dit topic al meer genoemd, maar ik krijg er niet echt een duidelijk beeld bij. En daarbij denk ik: "oh, dat heb ik niet nodig.."
Hm, wie weet is het juist wel handig. M'n zus is ook slechthorend, dus wie weet is die cursus voor ons en onze familie juist erg goed.

@ Abc..volgens mij was ik 18 toen ik app. kreeg, dus voor mij is het wel anders geweest. Wanneer je ze als 4-jarige krijgt, groei je er mee op. Je weet niet beter, etc. Maar goed, na 2 jaar wen je er ook wel aan. (Om nog te antwoorden op je vraag..ik had dus geen speciaal onderwijs nodig.)

@ Williebrord..wil je helemaal overgaan op de pb? Of, reageer je hier ook nog wel zo af en toe? (Zo niet, dan pb ik je wel..) :)

Is de ziekte van Ménière ook bij jullie bekend?
Tot nu toe, kende ik het helemaal niet. Maar, iemand raadde me aan eens te 'googlen'. En ik kwam deze site tegen--> ziekte van Ménière
En ik herken zoveel dingen. Dat ik op m'n 18e zo 'opeens' slechthorend was, vond ik iedereen wel vreemd. Zelfs de kno-arts. En in die periode (en daarvoor) had ik last van 'aanvallen'..wat ik hier beschreven heb. Ik koppelde die 2 dingen los van elkaar, maar nu kan het wel zo zijn..dat het juist met elkaar te maken heeft. Dus, weer onderzoeken..omdat ik toch graag zekerheid wil.
Ik hoop dat jullie wat meer van die ziekte weten, en het vermelden willen.. :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 06 dec 2006 17:32

[quote="Poesje"]@ Fly29..ik geloof dat ik van jou nog ga leren (met dank natuurlijk aan jou psych..) :D
Ehm..wat moet ik onder die cursus ondersteund gebarentaal verstaan?
Het word in dit topic al meer genoemd, maar ik krijg er niet echt een duidelijk beeld bij. En daarbij denk ik: "oh, dat heb ik niet nodig.."
Hm, wie weet is het juist wel handig. M'n zus is ook slechthorend, dus wie weet is die cursus voor ons en onze familie juist erg goed.

Dag Poesje,

In het begin wilde ik het niet weten. Ik werd slechthorend maar sowhat. Daar moest ik zelf aan werken. Gezien dat mijn gehoor steeds slechter werd, begon ik alleen maar harder te werken en trok ik de wereld aan maar weerde het tergelijkertijd ook. Dat gaf heel veel spanningen. Nu heb ik het leren accepteren en inmiddels weet je ook hoe ik me er nu mee om ga. Het is simpel accepteren van het probleem en kijken naar wat jouw specifieke oplossingen kunnen bieden.

Dat gebarentaal.. Samen met mijn vrouw leek het ons handing gebarentaal te leren. Wij leren de Nederlands Ondersteunend Gebarentaal. Dat is gebarentaal waarin de werkwoorden en de belangrijkste woorden worden ondersteund door gebaren. Je blijft gewoon praten met elkaar maar ondersteund het dan weer met gebaren zodat de slechthorende het sneller kan begrijpen.

Kijk eens op startpagina onder Trefwoord "doven" dan kun je een paar links uit pluizen over gebarentaal. Persoonlijk heb ik er veel profijt van. Het is wel idee van: alle beetjes helpen.
L.Renes@bDDS.nl

Bij deze persoon heb ik mijn idicatiegesprek gehad. Allicht dat je er eens om informatie kunt vragen. Via deze stichting hebben we de cursus thuis en het wordt volledig vergoed door AWBZ.

Met vriendelijke groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 08 dec 2006 10:36

Dank je! Ik zal eens info gaan verzamelen.. :)

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2006 13:21

Poesje schreef:Na een tijdje nadenken of ik dit topic zal openen..besluit ik het toch te doen.. Meer als doel om met elkaar er over na te denken/praten.. En problemen bespreken, of uit de weg te ruimen..

Kwam net dit stukje tegen:
Slechthorendheid komt heel veel voor. Het wordt wel eens de verborgen handicap genoemd omdat een slechthorende of dove nog goed lijkt te functioneren. Maar schijn bedriegt: wie slechthorend wordt en niet op tijd maatregelen treft, komt steeds meer alleen te staan. Men vereenzaamt....

Als ik dit een jaar geleden had gelezen was m'n eerste gedachte geweest: Vereenzamen doe je niet zomaar, en iig niet door je gehoor..
Maar nu kan ik dat bevestigen!
Als kind bleek ik slechthorend te zijn, daarmee zijn we naar een Audiologisch centrum geweest, wekelijks naar de logopedist..en naar verloop van tijd (jaren) had ik er geen 'last' meer van.. Totdat ik merkte dat ik mensen te zacht vond praten, dat ze tegenover me moesten staan wilde ik ze horen.. En zo nog meer dingen die er op wezen dat m'n gehoor niet goed was! En je vereenzaamt op die manier.. Al klinkt dat raar! Mensen reageren soms 'hard', door te zeggen: "Pff, jou moet je echt vaak hetzelfde zeggen" of "Luister dan ook eens goed..".. Dat kan echt pijn doen.. Ik heb toen voor mezelf besloten er iets aan te gaan doen.. En heb gehoortesten gedaan, en de uitslag daarvan viel me heel erg tegen! Met beide oren hoor ik (maar) 40/50%.. De enige keus die ik had was: gehoorapparaatjes.. Ik moe(s)t wel! Vaak 'schaam' ik me er voor.. En denk ik: Ik lijk wel een oud wijf met die dingen! Ik ben nog maar jong, en dan al zulke apparaten! :x
Ik hoop dat er meer zijn die zich hier in herkennen..en zo hun 'verhaal' hebben.. Of bijv. over de omgang met een slechthoren/doof familielid of i.d! Er valt genoeg over te zeggen! :wink:

In het volgende gedichtje heb ik m'n beleving/gedachten eens beschreven:
Woorden zeg je tegen mij...
Niet begrijpend kijk ik je aan!
Ik moet ze herhalen...
Maar ik kan het niet!
Begrijpen anderen mij?
Misschien...
Als ik bang ben, helpen ze mij!
Begrijpen ze mij?

Lees dit nu pas voor het eerst. Anywayz, je bent geen "oud wijf" en je hoeft je er al helemaal niet voor te schamen.... alsf het je eigen schuld is ofzo... kom op zeg. We hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar toch zijn we broertjes en zusjes :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 08 dec 2006 13:45

Iedereen heeft wel iets, I know. :)
En ik heb het ondertussen ook wel leren accepteren.
Maar, bepaalde opmerkingen kunnen ook nu nog pijn doen.
En dat maakt het dan wel weer moeilijker voor me.

Herman Finkers

Maara
Mineur
Mineur

Re: Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

Berichtdoor Maara » 08 dec 2006 15:48

Marnix schreef:We hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar toch zijn we broertjes en zusjes :)
Elly en Rikkert! :D Daar heb ik pas ook nog een set cd's van gekocht. Voor kinderwerk. (altijd leuke smoes)

Alleen jammer dat dat broertjes en zusjes gevoel niet voor iedereen geldt.
Het zou heel wat rascisme en oorlogen hebben gescheeld.
En ook broertjes en zusjes kunnen af en toe flink het bloed onder je nagels vandaan halen.. Grrr..
Juist de onbekendheid over de ander zijn/haar beperking kan soms voor (onbedoeld) pijnlijke situaties zorgen. :(

Ik weet trouwens niet of ik wel legaal post op dit onderwerp.
Ik wil nog wel eens oost-indisch-doof zijn maar slechthorend ben ik niet.
Maar ik ben wel erg geïnterreseerd in hoe jullie slechthorendheid ervaren en alle do's en dont's eromheen.

Terug naar “Archief”