Moderator: Moderafo's
nou daar benik het niet mee eens. waarom is het gebed een bijzaak? je komt tot God in het gebed. je spreekt met God in het gebed. en de preek dan spreekt God tot je.Poesje schreef:Petertje schreef:Heb jij enig idee wat iemand denkt die dit voor de eerste keer hoort??? In ieder geval kreeg ik geen gevoel van:heee, dit is wat ik zoek!
Hmm, dat gevoel kreeg je alleen door het gebed?
Hecht je niet meer waarde aan de preek?
Lijkt me veel belangrijker. Het gebed is eigenlijk maar een bijzaak.
Poesje schreef:@ Erik
Heb je enig idee hoeveel moeite sommige dominee's en ouderlingen hebben met het grote gebed? Wie zegt dat hun woorden overdreven zijn? Jij. Wie zegt dat die woorden niet uit het hart komen? Jij. Dat weet je niet, dus oordelen kan en mag je niet. Natuurlijk erger ik me ook wel aan bepaalde ouderlingen die op die manier bidden. Maar, daarbij denk ik vaak: Als ik daar zou staan, wat zou ik dan doen? Het gebed is m.i een moeilijke opgave.
Hmm, dat gevoel kreeg je alleen door het gebed?
Hecht je niet meer waarde aan de preek?
Lijkt me veel belangrijker. Het gebed is eigenlijk maar een bijzaak.
elbert schreef:En bovendien: zijn we zelf wel zulke originele bidders? Ik niet in ieder geval.
Bovendien zit het hem denk ik niet in de originaliteit, maar om de gesteldheid van het hart: dat van de predikant uiteraard, maar ook van de gemeente, die meebidt. Want dat doen we toch tijdens het gebed in de eredienst, meebidden?
En daarbij vind ik het een hele troost dat de Geest ook voor ons bidt:
Rom. 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
Poesje schreef:Hm, ik had het anders moeten zeggen, bijzaak is niet het goede woord.
Maar je komt niet alleen voor het gebed in de kerk. Ik begrijp daarom niet dat Petertje door het gebed het gevoel kreeg 'dit is niet wat ik zoek'.
Als de preek wel goed is, waarom zou je dan om het gebed niet naar die gemeente gaan? (Is het 'n beetje duidelijk wat ik bedoel?)
En natuurlijk vind ik het gebed belangrijk. Heel belangrijk zelfs.
Maar ik heb meer aan m'n eigen gebed, om het zo maar te zeggen, dan aan het gebed in de kerk. Ik vind de preek daarom ook veel belangrijker dan het gebed. Dus, vandaar mijn 'vreemde' reactie..![]()
Enne, ik zei: het gebed is m.i een moeilijke opgave. Daarmee zeg ik niet dat het zo is, maar dat lijkt mij een moeilijke opgave.
Als dominee en ouderling bid je niet alleen voor jezelf, maar voor een hele gemeente. Dat lijkt me moeilijker dan het bidden voor jezelf.
Tenminste, zelf heb ik dat verschil wel gemerkt. Wanneer ik voor mezelf bid, heb ik daar geen moeite mee. Maar, wanneer ik tijdens m'n stage voor een groepje gehandicapten moest bidden vond ik dat veel moeilijker.
Wat moest ik God allemaal vragen, waar moest ik Hem allemaal voor danken? Dat weet je per persoon niet, dus kom je op 'standaard'-vragen en dankwoorden uit.
Marnix schreef:elbert schreef:En bovendien: zijn we zelf wel zulke originele bidders? Ik niet in ieder geval.
Bovendien zit het hem denk ik niet in de originaliteit, maar om de gesteldheid van het hart: dat van de predikant uiteraard, maar ook van de gemeente, die meebidt. Want dat doen we toch tijdens het gebed in de eredienst, meebidden?
En daarbij vind ik het een hele troost dat de Geest ook voor ons bidt:
Rom. 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
Het zit hem niet in originiliteit maar in SPONTANITEIT. Een kind gaat toch ook niet heel gedragen tegen zijn vader zeggen dat hij van hem houdt en met lange zinnen en mooie woorden vragen of hij een snoepje mag? Je mag bij God komen zoals je bent.... als je niet origineel bent hoef je dus ook niet origineel te willen zijn... maar wel gewoon eerlijk, open... we hebben toch een bijzondere relatie met Hem? Of is die verhouding heel afstandelijk en bidden we daarom ook zo vaag?
Optimatus schreef:Ik zal het nooit vergeten:
Berkenwoude, voorjaar 2006, Gereformeerde Gemeente in Nederland:
Voorganger: Ds. Roos
(halverwege het grote gebed valt de microfoon uit)
"... en nu de middelen ons alleenlijk laten, wilt Gij ons dan leiden door Uw Heilige Geest..."
Ik moet zeggen: een sterk voorbeeld van improvisatie, maar ik moest toch echt wel even stiekem glimlachen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten