Fotograferen tijdens de trouwdienst. Mag dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 12:54

Nee, dat is voor mij niet echt nodig, en ik zou wel een geluidsopname bestellen. Daarnaast is het zo'n bijzonder moment dat ik liever een goede herinnering eraan heb en geen beelden, dan beelden met een herinnering die me stoort. Maar dat is persoonlijk.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 13:45

Inderdaad, ik zou juist omdat het zo'n bijzonder moment is, het wel eens willen terugzien of het ook met mensen die er niet bij waren willen delen... leuk en mooi om later eens aan je kinderen te laten zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 13:50

Ik begrijp wel dat het leuk is om te laten zien, maar ik blijf er bij dat dat niet opweegt tegen het verstoren van het heilige van het moment en de kerkdienst in het algemeen.

Er zijn meer dingen in het leven die ik leuk vind (of mooi, ook op geloofsgebied) die ik toch probeer te laten omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet is naar God's wil en/of het niet goed voelt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 14:26

Je moet aan die fotografen niet zoveel aandacht besteden.... de koster loopt bij ons ook wel eens heen en weer, laat ik me ook niet door afleiden hoor. Overigens vind ik het bij een huwelijksdienst nog wel een iets ander verhaal dan bij zondagse kerkdienst, maar dat ligt misschien ook wel aan mij :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 06 dec 2006 14:31

Twee meningen, even goede vrienden... :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 14:34

precies.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 dec 2006 16:18

ik denk ook wel dat we ons een beetje laten leiden door de macht der gewoonte en tradities.
Toen mijn vader overleed, heb ik heel impulsief ook foto's van hem gemaakt toen hij in de kist lag. Eingelijk vond ik het gek. Ik laat ze ook niet aan anderen zien. Ze zijn van mij en voor mij als herinnering aan een indrukwekkende gebeurtenis...

Ik denk dat dat ook voor foto's in de kerk geldt...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 dec 2006 16:33

Denkertje21 schreef: Eingelijk vond ik het gek. Ik laat ze ook niet aan anderen zien. Ze zijn van mij en voor mij als herinnering aan een indrukwekkende gebeurtenis...

Nou, daar is niets geks aan hoor. Het nemen van foto's of video tijdens en rond een uitvaart is iets dat al behoorlijk ingeburgerd is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 dec 2006 17:13

Optimatus schreef:
Evelien schreef:*dat hoort niet* neeschudden :shock:

Waarom niet ?

dat is het standaart antwoord van sommige mensen. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2006 23:04

Lijntjuh: denk er tzt wel even goed over na, want geloof mij, het gaat zo snel wat er allemaal gebeurt die dag... dat vergeet je helaas ook weer snel en foto's helpen je goed om het te onthouden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2006 23:30

Denkertje21 schreef:ik denk ook wel dat we ons een beetje laten leiden door de macht der gewoonte en tradities.
Toen mijn vader overleed, heb ik heel impulsief ook foto's van hem gemaakt toen hij in de kist lag. Eingelijk vond ik het gek. Ik laat ze ook niet aan anderen zien. Ze zijn van mij en voor mij als herinnering aan een indrukwekkende gebeurtenis...

Daar is niets mis mee!
Juist voor later kan het soms erg fijn zijn om nog een foto van de overledene te hebben. Je hoeft foto's die je maakt ook niet altijd met anderen te delen.

Schaam je er niet voor dat je foto's hebt gemaakt toen.
Dit zou denk ik ook iets voor mij wezen om dan impulsief te doen en verder gewoon als deel van de verwerking te gebruiken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 dec 2006 07:01

Gerdien B. schreef:
Denkertje21 schreef:ik denk ook wel dat we ons een beetje laten leiden door de macht der gewoonte en tradities.

Daar is niets mis mee!
Juist voor later kan het soms erg fijn zijn om nog een foto van de overledene te hebben. Je hoeft foto's die je maakt ook niet altijd met anderen te delen.

Schaam je er niet voor dat je foto's hebt gemaakt toen.
Dit zou denk ik ook iets voor mij wezen om dan impulsief te doen en verder gewoon als deel van de verwerking te gebruiken

Precies. Soms wil je gewoon een beeld vastleggen. Ik weet nog dat met de begrafenis van mijn oom. Mijn vader baalde dat er geen trapje ofzo was zodat hij een mooie foto kon nemen van zijn broer in de kist. Vanuit zijn oogpunt keek je zo de neusgaten in, terwijl als hij iets hoger had gestaan, dat geen probleem was geweest.

Soms wil je gewoon een herinnering tastbaar maken/houden. Dat kan bij een trouwerij, maar ook bij een begrafenis. Daar is niks mis mee of gek aan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 09:42

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, hoewel ik dan toch liever iemand herinner in leven, dan in sterven. Ik zou eerder dan kijken naar foto's uit zijn leven en niet naar een uitvaartfoto... maar misschien kan het wel helpen bij het rouwverwerkingsproces.Als ik zou overlijden bijvoorbeeld heb ik liever dat mensen af en toe een leuke foto van me pakken waarop ik plezier heb of iets leuks doe of wat dan ook, ik word dan liever zo herinnerd dan in een grafkist. Ook omdat ik weet dat de dood maar een doorgang is naar het eeuwige leven, dus laten mensen me maar herinneren zoals het was en ook altijd zal zijn.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 dec 2006 10:47

Vergeten we niet dat het hier gaat over fotograveren tijdens de (trouw)dienst. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 dec 2006 10:52

Wullimpie schreef:Vergeten we niet dat het hier gaat over fotograveren tijdens de (trouw)dienst. :wink:

(trouw) of (rouw) dienst, maakt volgens mij toch weinig uit als het om het idee van foto's nemen gaat

Terug naar “Archief”