ontwikkelingshulp Afrika

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 04 dec 2006 23:44

Klaas schreef:
Aragorn schreef:Wat had je in gedachten dan? Importheffingen afschaffen oid?

Europa zou veel meer kunnen en moeten doen aan het realiseren van duurzame vreden en echte eerlijke handel. De meningen over de manier waarop dat het beste gerealiseerd kan worden verschillen, maar dat is slechts van zijdelings belang als de wil uberhaupt ontbreekt.

Ik ben uitermate sceptisch. Niet dat ik tegen allerlei plannen ben om Afrika te helpen.

Maar de vraag is hoe? Er geld in pompen? Daarvan lijken alleen de krijgsheren beter te worden.
Materieel helpen? Werkt niet, spullen gaan kapot. Opleiden voor onderhoud? Werkt niet om 1 of andere vage reden ook niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 dec 2006 11:43

Hoewel totaal offtopic, ben ik van mening dat ieder mens in principe egoïstisch is.

Ik ken het standpunt van de SP omtrent Afrika niet. Echter wanneer ik zie dat de SP een tegenstander is het van vrije verkeer van arbeid in de Europese Unie, kan ik mij niet voorstellen dat zij enorme voorstanders zijn van een vrije handelsmarkt. Van het eerste denkt men dat het de werkloosheid in Nederland doet toenemen, van vrije handel kan dat zeker gezegd worden. De hele landbouwindustrie in Europa gaat failliet als de subsidies stoppen, met als gevolg dat miljoenen werkloos worden.

Het neo-liberalisme leidt er in ieder geval toe, dat in Nederland c.q. Europa de welvaart stijgende blijft, en dat is iets wat voor mij toch even belangrijker is dan de welvaart in Afrika. Ik ben namelijk niet bereid om welvaart in te leveren ten koste van een stijging van de welvaart in Afrika. De benadering dat Afrika zielig is, is zeer slecht voor dit continent. Hiermee ontneem je dit continent de verantwoordelijkheid om zelf iets te doen aan de slechte situatie. Sinds de dekolonisatie zijn ontelbare miljarden gepompt in Afrika, maar de situatie is niet navenant verbeterd. Laat de Afrikanen zelf eens wat doen om hun problemen op te lossen. We kunnen hen enkel materieel ondersteunen, maar moeten ophouden hen geld te geven. Geef hen een schep en een zak zaad in plaats van een brood, dat is de enige methode om dat continent wat leven in te blazen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 dec 2006 11:56

Laat de Afrikanen zelf eens wat doen om hun problemen op te lossen. We kunnen hen enkel materieel ondersteunen, maar moeten ophouden hen geld te geven. Geef hen een schep en een zak zaad in plaats van een brood, dat is de enige methode om dat continent wat leven in te blazen.

Dat roep ik idd ook altijd. Voedselpakketten sturen heeft echt geen zin..

Edit; voornamelijk ook geld pompen in scholen. De jeugd heeft de toekomst..

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 05 dec 2006 12:00

Smurffie schreef:
Laat de Afrikanen zelf eens wat doen om hun problemen op te lossen. We kunnen hen enkel materieel ondersteunen, maar moeten ophouden hen geld te geven. Geef hen een schep en een zak zaad in plaats van een brood, dat is de enige methode om dat continent wat leven in te blazen.

tja... ben bang dat dat ook niet gaat werken. Er zijn zoveel zaken die een behoorlijke economie in de weg staat. Bijv. rivaliserende stammen, bijgeloof, instelling (vrouw moet alles maar doen) en overheden die niet meewerken of dingen verbieden.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 dec 2006 12:02

TheShadow schreef:
Smurffie schreef:

tja... ben bang dat dat ook niet gaat werken. Er zijn zoveel zaken die een behoorlijke economie in de weg staat. Bijv. rivaliserende stammen, bijgeloof, instelling (vrouw moet alles maar doen) en overheden die niet meewerken of dingen verbieden.

Jep, ook weer waar.

En dan daarbij..wij westerlingen kunnen ze best helpen op de één of andere manier, maar niet hun cultuur in de war schoppen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 dec 2006 12:11

Hoewel de jeugd daar massaal het loodje legt door Aids...Wil je wat van afrika maken, dan moet er een culturele omslag komen op dat continent. Zoland HIV besmette mannen daar een jonge maagd verkrachten om te genezen, zolang blanken worden gezien als de voormalige kolonisator, zolang corruptie welig tiert, vriendjespolitiek, machtsspelletjes en geen lange termijn planning mentaliteit, dan is het dweilen met de kraan open.
Dan blijven mensen komen, ten koste van de welvaart hier. De enige manier om Afrika op de kaart te zetten, is om de regeringen daar een schop onder hun achterste te geven, en de zaken daar eens goed op de rails te zetten. Neem Zimbabwe, vroeger de graanschuur van Afrika, ze exporteerden zelfs voedsel. En kijk nu eens, onder Mugabe, het land is een puinhoop. De blanke boeren worden weggejaagd, hun land ingepikt enz. Niet wetende dat die verfoeilijke blanke boeren wel voor veel werkgelegenheid zorgden en voor voedsel. I rest my case.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 dec 2006 12:19

Ik ben het deels met je eens Sabra maar ik vind je opmerking 'Laat die Afrikanen zelf wat doen' behoorlijk misplaatst.

Dat je mensen een hengel moet geven en geen vis, kijk daar zijn de meeste ontwikkelingsorganisaties en overheden inmiddels wel achter. En dat je geen ontwikkelingsgeld moet geven aan de bazen van een land, is ook helder. Maar het wordt de mensen in veel ontwikkelingslanden gewoonweg onmogelijk gemaakt hun eigen economie op te krikken door het hele handelsbeleid in het rijke westen. Ik weet zelf ook geen oplossing door gebrek aan kennis. Maar een van de oorzaken is volgens mij wel dat wij zo fucking veel consumeren hier in het rijke westen hulpbronnen leegroven en dat tevens de locale economien in ontwikkelingslanden geen schijn van kans hebben vanwege de handelsprijzen. De opbrengstprijzen zijn vaak zo laag dat arme boeren niet kunnen investeren. Wat je ziet gebeuren is dat alleen de kleine rijke bovenlaag gaan meedoen met de welvaart, zoals in India. Dan heb ik het nog niet over de belabberde natuurlijke omstandigheden in veel landen als Afrika en Azie: herhaaldelijke droogtes en overstromingen. Wat nou 'laat die Afrikanen zelf eens wat doen'?

De benadering dat Afrika 'zielig' is, is slecht, maar ook de benadering dat Afrikanen een beetje de hele dag voor zich uit staren metgrote ogen, een hongerbuikje en een opgeheven bordje en verder niks doen.

Wij zijn degene die Afrika en andere ontwikkelingslanden kunnen maken en breken. Maken: door locale initiatieven te steunen, microcrediet is daar een geweldig voorbeeld van, of inversteringen in vernieuwingen in de landbouw van Afrika. Of in onderwijs, de toekomstige generatie een andere beroepen leren en een land minder afhankelijk maken van landbouw en daardoor minder kwetsbaar. Is een prima investernig. Maar vervolgens moeten die kleine ondernemingen en boeren wel een kans krijgen op bestaan.

Misschien moeten we wat minder funschoppen, tervreden met gnoeg zijn, is nog goed voor het milieu ook. En des te meer wennen we alvast aan het delen van welvaart met een ander. En jij bent daartoe niet bereid? Wel eens naar de bijbel geluisterd waar toch duidelijk in staat: als jij twee jassen hebt, geef er dan een aan iemand die er geen heeft? Jammer dat ik je daar aan moet herinneren.
Laatst gewijzigd door meschianza op 05 dec 2006 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 dec 2006 12:26

Sabra schreef:Vooralsnog een zeer beproefde methode.

Als je alleen je eigen belang op het oog hebt wel.
Als het gaat om het voorthelpen van de mensen buiten het hek is het een methode van niks.

Zo zijn er voor elk standpunt wel voor- en tegenstanders te vinden.

Je reacties worden niet echt inhoudelijker...

Mensen stemmen niet links omdat ze begaan zijn met het lot van anderen, maar omdat ze begaan zijn met hun eigen portemonnee.

Met zulke generaliseringen kan ik niks. Voor een deel zal dat waar zijn, maar dat geldt echt niet voor iedereen.

Hoewel totaal offtopic, ben ik van mening dat ieder mens in principe egoïstisch is.

Vandaar ook dat we allemaal Jezus Christus nodig hebben. Door Hem leren we onze naaste lief te hebben als onszelf.

Ik ken het standpunt van de SP omtrent Afrika niet. Echter wanneer ik zie dat de SP een tegenstander is het van vrije verkeer van arbeid in de Europese Unie, kan ik mij niet voorstellen dat zij enorme voorstanders zijn van een vrije handelsmarkt. Van het eerste denkt men dat het de werkloosheid in Nederland doet toenemen, van vrije handel kan dat zeker gezegd worden. De hele landbouwindustrie in Europa gaat failliet als de subsidies stoppen, met als gevolg dat miljoenen werkloos worden.

Misschien moet je eerst de moeite doen om het standpunt van de SP boven tafel te krijgen. Het bespreken van eigen verwachtigne t.a.v. dat programma heeft weinig zin. Ik zal je wel even helpen:

http://www.sp.nl/2006/programma/beter_samenwerken.shtml

Het neo-liberalisme leidt er in ieder geval toe, dat in Nederland c.q. Europa de welvaart stijgende blijft, en dat is iets wat voor mij toch even belangrijker is dan de welvaart in Afrika. Ik ben namelijk niet bereid om welvaart in te leveren ten koste van een stijging van de welvaart in Afrika.

Dat klinkt erg egoïstisch. De mensen in Afrika zijn niet je naasten? Ik kan werkelijk niet vatten dat je dit als christen uit je strot krijgt....

De benadering dat Afrika zielig is, is zeer slecht voor dit continent.

Ik heb het ook niet over zieligheid maar over rechtvaardigheid en eerlijkheid.

Hiermee ontneem je dit continent de verantwoordelijkheid om zelf iets te doen aan de slechte situatie. Sinds de dekolonisatie zijn ontelbare miljarden gepompt in Afrika, maar de situatie is niet navenant verbeterd. Laat de Afrikanen zelf eens wat doen om hun problemen op te lossen. We kunnen hen enkel materieel ondersteunen, maar moeten ophouden hen geld te geven. Geef hen een schep en een zak zaad in plaats van een brood, dat is de enige methode om dat continent wat leven in te blazen.

Dit lijkt verdacht veel op VVD-retoriek: ontwikkelingssamenwerking werkt niet of in ieder geval niet aantoonbaar en dus kunnen we er beter mee stoppen. Wat er dan wel moet gebeuren is niet duidelijk. Waarschijnlijk niets of in ieder geval niets wat ons geld kost.

Bovenstaande geeft overigens aan dat je niet al te best geïnformeerd bent op dit gebied. Stel dat we die Afrikaan die schep geven en de nodige kennis t.a.v. landbouw, heeft hij dan een eerlijke kans om er wat van te maken? Vergeet het maar. Op de eigen markt maakt hij weinig kans omdat wij daar onze zooi dumpen tegen lagere prijzen. En op de Europese markt kan hij zijn produkten ook al niet kwijt. Eigen schuld, dikke bult?

Het beeld dat de Afrikanen hun armoede enkel aan zichzelf te danken hebben is domweg onjuist. In de film We Feed the World zegt een VN-functionaris: "Ieder kind dat sterft van de honger wordt door ons vermoord". Maar dat soort dingen horen we liever niet, nietwaar?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 dec 2006 12:31

Katlheen schreef:Hoewel de jeugd daar massaal het loodje legt door Aids...Wil je wat van afrika maken, dan moet er een culturele omslag komen op dat continent. Zoland HIV besmette mannen daar een jonge maagd verkrachten om te genezen, zolang blanken worden gezien als de voormalige kolonisator, zolang corruptie welig tiert, vriendjespolitiek, machtsspelletjes en geen lange termijn planning mentaliteit, dan is het dweilen met de kraan open.
Dan blijven mensen komen, ten koste van de welvaart hier. De enige manier om Afrika op de kaart te zetten, is om de regeringen daar een schop onder hun achterste te geven, en de zaken daar eens goed op de rails te zetten. Neem Zimbabwe, vroeger de graanschuur van Afrika, ze exporteerden zelfs voedsel. En kijk nu eens, onder Mugabe, het land is een puinhoop. De blanke boeren worden weggejaagd, hun land ingepikt enz. Niet wetende dat die verfoeilijke blanke boeren wel voor veel werkgelegenheid zorgden en voor voedsel. I rest my case.

Ik geloof dus niet meer: regeringen een schop onder de kont te geven. Hoe vaak hebben nieuwkomers niet beloofd om het nu wel goed te doen, voor de armen op te komen. Kijk naar een land als Haiti, onder druk van Amerika wordt de corrupte leider verjaagd en democratisch! een nieuwe leider Aristide aangesteld die allemaal moois beloofd. En wat gebeurd er? Een paar jaar later is het net zo'n machtswellusteling die de rijkdom naar zich toehaalt terwijl landgenoten dood gaan van de honger. De hoop is nu gevestigd op de nieuwe leider Preval.

Daarom geloof ik in onderwijs, de nieuwe generatie leren wat een eerdelijke democratie is en respect te krijgen voor het leven...dat is een aanval op dictatuur en onrecht van onderaf.
Laatst gewijzigd door meschianza op 05 dec 2006 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 dec 2006 12:39

meschianza schreef:Ik ben het deels met je eens Sabra maar ik vind je opmerking 'Laat die Afrikanen zelf wat doen' behoorlijk misplaatst.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in Afrika de leiders vooral aan zichzelf denken. Mugabe is reeds eerder aangehaald. Wat te denken van andere politieke leiders? Wat doen zij om de situatie te verbeteren? Vooralsnog vrij weinig behalve exorbitante zelfverrijking. Is deze term ook een keer op z'n plaats.

Dat je mensen een hengel moet geven en geen vis, kijk daar zijn de meeste ontwikkelingsorganisaties en overheden inmiddels wel achter.

Het zou ook tijd worden.

En dat je geen ontwikkelingsgeld moet geven aan de bazen van een land, is ook helder. Maar het wordt de mensen in veel ontwikkelingslanden gewoonweg onmogelijk gemaakt hun eigen economie op te krikken door het hele handelsbeleid in het rijke westen.

De marktbeschermende maatregelen zijn inderdaad een sta in de weg. Echter dit ontslaat hen niet van de verantwoordelijkheid zelf iets te ondernemen.

Ik weet zelf ook geen oplossing door gebrek aan kennis.

Dat is vrij simpel, onderwijs in het westen met een terugkeerverplichting.

Maar een van de oorzaken is volgens mij wel dat wij zo fucking veel consumeren hier in het rijke westen hulpbronnen leegroven en dat tevens de locale economien in ontwikkelingslanden geen schijn van kans hebben vanwege de handelsprijzen.

Het gaat er niet om dat wij hier te veel consumeren, dat zou immers gunstig zijn voor Afrika, maar het probleem is dat wij hier teveel produceren, en vaak nog gesubsidieerd ook.

Dan heb ik het nog niet over de belabberde natuurlijke omstandigheden in veel landen als Afrika en Azie: herhaaldelijke droogtes en overstromingen. Wat nou 'laat die Afrikanen zelf eens wat doen'?

Men zou verstandig kunnen omgaan met de natuur. Men zou kunnen irrigeren. Maar nee, halve oerbossen worden omgekapt, zonder dat men doet aan herplanting. Iedereen weet dat vegetatie invloed heeft op de 'nattigheid' van het klimaat.

De benadering dat Afrika 'zielig' is, is slecht, maar ook de benadering dat Afrikanen een beetje de hele dag voor zich uit staren metgrote ogen, een hongerbuikje en een opgeheven bordje en verder niks doen.

Ik stel nergens dat men maar voor zich uit zit te staren, ik zeg enkel dat men de verantwoordelijkheid niet neemt om zelf maatregelen te treffen die leiden tot een betere toekomst.

Misschien moeten we wat minder funschoppen, tervreden met gnoeg zijn, is nog goed voor het milieu ook. En des te meer wennen we alvast aan het delen van welvaart met een ander.

De welvaart moet niet gedeeld worden, de welvaart moet in Afrika ontwikkeld worden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 dec 2006 12:55

Sabra schreef:Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in Afrika de leiders vooral aan zichzelf denken. Mugabe is reeds eerder aangehaald. Wat te denken van andere politieke leiders? Wat doen zij om de situatie te verbeteren? Vooralsnog vrij weinig behalve exorbitante zelfverrijking. Is deze term ook een keer op z'n plaats.

Ben ik het helemaal met je eens, helaas heeft geschiedenis uitgewezen dat je weinig op de hulp en bewogenheid van politieke leiders met hun eigen volk hoeft te rekenen, zoals ik al eerder beschreef. MAar jouw manier van spreken over de hulp aan Afrika stuit mij tegen de borst. Dat ze het zelf maar moeten doen, nou dat kunnen ze dus niet. De echte slachtoffers van zowel de politieke leiders als het rijke westen zijn de armen.

Dat je mensen een hengel moet geven en geen vis, kijk daar zijn de meeste ontwikkelingsorganisaties en overheden inmiddels wel achter.

Het zou ook tijd worden.

Ik weet neit of je een beetje betrokken bent bij ontwikkelingshulp maar dergelijke acties zijn in volle gang. Alleen krijgen de mensen de kans niet hun vangst te verkopen tegen redelijke prijzen. En dat is niet de schuld van de corrupte leiders, maar ons handelsbeleid. En het zou tijd worden dat daar! iets aan gedaan wordt.

De marktbeschermende maatregelen zijn inderdaad een sta in de weg. Echter dit ontslaat hen niet van de verantwoordelijkheid zelf iets te ondernemen. .

Amen, en dat wil ieder mens, zichzelf, zijn gezin en zijn land onderhouden. Dus dat zal het probleem niet zijn, ook niet onder arme Afrikanen.

Het gaat er niet om dat wij hier te veel consumeren, dat zou immers gunstig zijn voor Afrika, maar het probleem is dat wij hier teveel produceren, en vaak nog gesubsidieerd ook. .

En teveel concumeren is zeer ongunstig voor afrika met ons handelsbeleid want wij consumeren hun hulpbronnen naar de gloria. Wij hebben met onze levensstijl voedsel nodig uit landen waar voedsel tekort is, heel apart.

Men zou verstandig kunnen omgaan met de natuur. Men zou kunnen irrigeren. Maar nee, halve oerbossen worden omgekapt, zonder dat men doet aan herplanting. Iedereen weet dat vegetatie invloed heeft op de 'nattigheid' van het klimaat.

Dat is zeker een probleem in veel landen. Heel Haiti is zo van zn regenwouden afgeholpen. maar ook een gevolg van armoede. Mensen die overleven denken alleen aan vandaag niet aan volgend jaar. Dus onderwijs aan de locale bevolking (geldt ook voor HIV/aids)

Ik stel nergens dat men maar voor zich uit zit te staren, ik zeg enkel dat men de verantwoordelijkheid niet neemt om zelf maatregelen te treffen die leiden tot een betere toekomst.
Die verantwoordelijkheid moeten ze ook kunnen nemen, en dat is het probleem, niet het willen. Onder de arme bevolking dan. De corrupte politieke leiders buiten beschouwing.

Misschien moeten we wat minder funschoppen, tervreden met gnoeg zijn, is nog goed voor het milieu ook. En des te meer wennen we alvast aan het delen van welvaart met een ander.

De welvaart moet niet gedeeld worden, de welvaart moet in Afrika ontwikkeld worden.

Nee de welvaart moet verdeeld worden, Als Afrika en Azie op onze levensstandaard gaan functioneren, is de aarde binnen enkele jaren naar de mallemoeren. Alleen al voor het mileu moeten we minder doen. Dat is A. En B: wij zullen eerst onze schatten en kennis moeten investeren, dus delen, voor er ergens anders iets ontwikkeld kan worden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 dec 2006 13:46

Klaas schreef:Als je alleen je eigen belang op het oog hebt wel.
Als het gaat om het voorthelpen van de mensen buiten het hek is het een methode van niks.

Met het importeren van veel arme Afrikanen zijn zowel Afrika als Nederland niet geholpen. In Nederland wordt dan extra druk gelegd op de verzorgingsstaat, terwijl in Afrika de mensen die initiatief en lef tonen weg trekken.

Je reacties worden niet echt inhoudelijker.

Misschien niet inhoudelijker, maar wel realistisch. Dat Jantje beweert dat de oplossingstrategie A moet zijn en Pietje kiest voor oplossingsstrategie B is mijns inziens een juiste weergave van de werkelijkheid. Dat een Nobelprijswinnaar iets zegt, vindt of wat dan ook, legt natuurlijk geen enkel extra gewicht in de schaal.

Dat klinkt erg egoïstisch. De mensen in Afrika zijn niet je naasten? Ik kan werkelijk niet vatten dat je dit als christen uit je strot krijgt.

Ik ben niet zo naïef om te geloven in welvaartsdeling, ik geloof in welvaartsontwikkeling.

Ik heb het ook niet over zieligheid maar over rechtvaardigheid en eerlijkheid.

Wat is eerlijk en rechtvaardig? Daar zijn de meningen over verdeeld.

Dit lijkt verdacht veel op VVD-retoriek: ontwikkelingssamenwerking werkt niet of in ieder geval niet aantoonbaar en dus kunnen we er beter mee stoppen. Wat er dan wel moet gebeuren is niet duidelijk. Waarschijnlijk niets of in ieder geval niets wat ons geld kost.

Beetje zonde om miljarden te spenderen, zonder dat het enige effect heeft. Met dat geld kunnen ook andere dingen worden gedaan.

Bovenstaande geeft overigens aan dat je niet al te best geïnformeerd bent op dit gebied. Stel dat we die Afrikaan die schep geven en de nodige kennis t.a.v. landbouw, heeft hij dan een eerlijke kans om er wat van te maken? Vergeet het maar. Op de eigen markt maakt hij weinig kans omdat wij daar onze zooi dumpen tegen lagere prijzen. En op de Europese markt kan hij zijn produkten ook al niet kwijt. Eigen schuld, dikke bult?

Blijkbaar kun je niet goed lezen, maar ik heb wel degelijk aangegeven dat de europese landbouwsubsidies de ontwikkeling van Afrika in de weg staan.

Laat hen eerst maar zelfvoorzienend worden

Het beeld dat de Afrikanen hun armoede enkel aan zichzelf te danken hebben is domweg onjuist. In de film We Feed the World zegt een VN-functionaris: "Ieder kind dat sterft van de honger wordt door ons vermoord". Maar dat soort dingen horen we liever niet, nietwaar?

Iemand kan wel iets roepen, maar dat zegt mij totaal niets. Ik schep ook nergens het beeld dat men enkel zelf verantwoordelijk is voor de armoede, zie wat ik heb gezegd over de bescherming van de Europese markt, echter ik zie weinig initiatief aan de zijde van de Afrikanen.

Jan Pronk is ook een VN-medewerker, maar al die jaren dat hij minister van Ontwikkelingshulp is geweest, heeft weinig zoden aan de Afrikaanse dijk gezet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 dec 2006 13:56

meschianza schreef:Ben ik het helemaal met je eens, helaas heeft geschiedenis uitgewezen dat je weinig op de hulp en bewogenheid van politieke leiders met hun eigen volk hoeft te rekenen, zoals ik al eerder beschreef. MAar jouw manier van spreken over de hulp aan Afrika stuit mij tegen de borst. Dat ze het zelf maar moeten doen, nou dat kunnen ze dus niet. De echte slachtoffers van zowel de politieke leiders als het rijke westen zijn de armen.

Waarom kunnen ze het zelf niet? Vooralsnog een weinig beproefd iets.

Ik weet neit of je een beetje betrokken bent bij ontwikkelingshulp maar dergelijke acties zijn in volle gang. Alleen krijgen de mensen de kans niet hun vangst te verkopen tegen redelijke prijzen. En dat is niet de schuld van de corrupte leiders, maar ons handelsbeleid. En het zou tijd worden dat daar! iets aan gedaan wordt.

Ik volg het met gezonde interesse. Maar het is belangrijker om Frankrijk hiervan te overtuigen. Met name dat land houdt de afschaffing van de landbouwsubsidies tegen.

En teveel concumeren is zeer ongunstig voor afrika met ons handelsbeleid want wij consumeren hun hulpbronnen naar de gloria. Wij hebben met onze levensstijl voedsel nodig uit landen waar voedsel tekort is, heel apart.

Hoe meer wij importeren uit Afrika hoe gunstiger het voor hen is.

Dat is zeker een probleem in veel landen. Heel Haiti is zo van zn regenwouden afgeholpen. maar ook een gevolg van armoede. Mensen die overleven denken alleen aan vandaag niet aan volgend jaar. Dus onderwijs aan de locale bevolking (geldt ook voor HIV/aids)

Wat betreft HIV/Aids, kan ik mij toch zeker niet aan de indruk onttrekken dat men hier niet goed mee omgaat. De voorlichting is allerbelabberst, terwijl ook de verstrekking van bijv. condooms niet optimaal is.

Die verantwoordelijkheid moeten ze ook kunnen nemen, en dat is het probleem, niet het willen. Onder de arme bevolking dan. De corrupte politieke leiders buiten beschouwing.

Ik voel totaal geen verantwoordelijkheid als de politieke leiders die ze zelf kiezen de boel verknallen. Hierbij moet ik weer aan Mugabe denken.

Nee de welvaart moet verdeeld worden, Als Afrika en Azie op onze levensstandaard gaan functioneren, is de aarde binnen enkele jaren naar de mallemoeren. Alleen al voor het mileu moeten we minder doen. Dat is A. En B: wij zullen eerst onze schatten en kennis moeten investeren, dus delen, voor er ergens anders iets ontwikkeld kan worden.

Delen houdt in dat het hier minder wordt, en dat kan niet gerealiseerd worden. Men zal dus de welvaart daar moeten ontwikkelen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 dec 2006 14:04

Delen houdt in dat het hier minder wordt, en dat kan niet gerealiseerd worden. Men zal dus de welvaart daar moeten ontwikkelen.

Creatief delen?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 dec 2006 14:33

Sabra schreef:
Waarom kunnen ze het zelf niet? Vooralsnog een weinig beproefd iets.

Dat heb ik toch in vorige postings duidelijk gemaakt. Ze kunnen het niet zolang ze daar niet de kans voor krijgen. (hoe vaak herhaal ik dat nog) Er zijn zat voorbeelden te noemen van micro-bedrijfjes en boeren die met een kleine leningen de kans krijgen te investeren in hun landbouw. Maar helaas zijn er zoveel voorbeelden dat die kleine initiatieven volledig van tafel worden geveegd door onze markt: gevolg, initiatiefnemers blijven met schulden achter. Ofwel: we schreeuwen ze toe: doe zelf iets! ze doen iets en we pakken het met dezelfde vaart weer af.

Hoe meer wij importeren uit Afrika hoe gunstiger het voor hen is. [/quote]
Oja? En jij denkt dat de opbrengst van import vanuit Afrika ten gunste komt van de plaatselijke economien? Als het niet in handen van de corrupte leiders verdwijnt dan wel in handen van internationale organisaties die er grof geld mee verdienen vanwege de hongerloontjes waar de lokale bevolking voor werkt.
En ondertussen wordt de landbouw maar leeggezogen voor onze consumptie.

Ik voel totaal geen verantwoordelijkheid als de politieke leiders die ze zelf kiezen de boel verknallen. Hierbij moet ik weer aan Mugabe denken.

Nee dat heb ik al in de gaten dat jij je niet verantwoordelijk voelt voor de overige 95% van de wereld die niet als jij in weelde baadt. Behalve dat er maar zeer weinig politieke leiders echt eerlijk democratisch worden gekozen zijn de gevallen waarbij de politieke leiders in dezelfde fout vervallen als hun voorgangers, toch niet schuld van de bevolking die daar dan zelf maar voor op moeten draaien? En behalve dat vind ik het een egocentrisch excuse om je niet verantwoordelijk te voelen voor je naaste die het niet zo getroffen heeft als jij, sorry hoor.

[
Ik herhaal: welvaart daar ontwikkelen kan alleen als wij blijvend bereid zijn om de gevolgen van onze welvaart: geld en kennis, daar te investeren. Dus delen. En ik zie inderdaad ook niet gebeuren dat wij vrijwillig gaan minderen in welvaart, al is het alleen voor het milieu. En dat vervult mij met grote schaamte voor de maatschappij waarin ik leef. En zegt wel iets hoe slecht de mensheid er aan toe is.
Laatst gewijzigd door meschianza op 05 dec 2006 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”