Sabra schreef:Vooralsnog een zeer beproefde methode.
Als je alleen je eigen belang op het oog hebt wel.
Als het gaat om het voorthelpen van de mensen buiten het hek is het een methode van niks.
Zo zijn er voor elk standpunt wel voor- en tegenstanders te vinden.
Je reacties worden niet echt inhoudelijker...
Mensen stemmen niet links omdat ze begaan zijn met het lot van anderen, maar omdat ze begaan zijn met hun eigen portemonnee.
Met zulke generaliseringen kan ik niks. Voor een deel zal dat waar zijn, maar dat geldt echt niet voor iedereen.
Hoewel totaal offtopic, ben ik van mening dat ieder mens in principe egoïstisch is.
Vandaar ook dat we allemaal Jezus Christus nodig hebben. Door Hem leren we onze naaste lief te hebben als onszelf.
Ik ken het standpunt van de SP omtrent Afrika niet. Echter wanneer ik zie dat de SP een tegenstander is het van vrije verkeer van arbeid in de Europese Unie, kan ik mij niet voorstellen dat zij enorme voorstanders zijn van een vrije handelsmarkt. Van het eerste denkt men dat het de werkloosheid in Nederland doet toenemen, van vrije handel kan dat zeker gezegd worden. De hele landbouwindustrie in Europa gaat failliet als de subsidies stoppen, met als gevolg dat miljoenen werkloos worden.
Misschien moet je eerst de moeite doen om het standpunt van de SP boven tafel te krijgen. Het bespreken van eigen verwachtigne t.a.v. dat programma heeft weinig zin. Ik zal je wel even helpen:
http://www.sp.nl/2006/programma/beter_samenwerken.shtmlHet neo-liberalisme leidt er in ieder geval toe, dat in Nederland c.q. Europa de welvaart stijgende blijft, en dat is iets wat voor mij toch even belangrijker is dan de welvaart in Afrika. Ik ben namelijk niet bereid om welvaart in te leveren ten koste van een stijging van de welvaart in Afrika.
Dat klinkt erg egoïstisch. De mensen in Afrika zijn niet je naasten? Ik kan werkelijk niet vatten dat je dit als christen uit je strot krijgt....
De benadering dat Afrika zielig is, is zeer slecht voor dit continent.
Ik heb het ook niet over zieligheid maar over rechtvaardigheid en eerlijkheid.
Hiermee ontneem je dit continent de verantwoordelijkheid om zelf iets te doen aan de slechte situatie. Sinds de dekolonisatie zijn ontelbare miljarden gepompt in Afrika, maar de situatie is niet navenant verbeterd. Laat de Afrikanen zelf eens wat doen om hun problemen op te lossen. We kunnen hen enkel materieel ondersteunen, maar moeten ophouden hen geld te geven. Geef hen een schep en een zak zaad in plaats van een brood, dat is de enige methode om dat continent wat leven in te blazen.
Dit lijkt verdacht veel op VVD-retoriek: ontwikkelingssamenwerking werkt niet of in ieder geval niet aantoonbaar en dus kunnen we er beter mee stoppen. Wat er dan wel moet gebeuren is niet duidelijk. Waarschijnlijk niets of in ieder geval niets wat ons geld kost.
Bovenstaande geeft overigens aan dat je niet al te best geïnformeerd bent op dit gebied. Stel dat we die Afrikaan die schep geven en de nodige kennis t.a.v. landbouw, heeft hij dan een eerlijke kans om er wat van te maken? Vergeet het maar. Op de eigen markt maakt hij weinig kans omdat wij daar onze zooi dumpen tegen lagere prijzen. En op de Europese markt kan hij zijn produkten ook al niet kwijt. Eigen schuld, dikke bult?
Het beeld dat de Afrikanen hun armoede enkel aan zichzelf te danken hebben is domweg onjuist. In de film We Feed the World zegt een VN-functionaris: "Ieder kind dat sterft van de honger wordt door ons vermoord". Maar dat soort dingen horen we liever niet, nietwaar?