Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 02 dec 2006 13:37

Ik kwam het volgende artikel tegen. En die past hier wel.. :)
Wat die man zegt: "Er is een hemelsbreed verschil tussen iets horen en iets verstaan" is zo waar.
Ik hoor genoeg, maar versta weinig. Ook dit stukje:
Vervelend is dat De Rapper in gezelschap meestal niet kan meepraten.
„Je wilt graag meedoen met een gesprek, maar dat lukt niet. Je staat er helemaal buiten.

herken ik. Het klinkt misschien overdreven, maar ik vind feestjes een 'drama'.
Ik wil meepraten, zo ik dat altijd heb gedaan. Dan had ik m'n mond eigenlijk niet dicht, en nu..
Nu ben ik een stille. (En dat voelt absoluut niet fijn, want zo ben ik niet).

Nog meer forummers die zich in dat artikel herkenden? :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

herkenbaar!

Berichtdoor williebrord » 02 dec 2006 17:08

ik heb dat artikel even gelezen, en tja.. gister was t weer zover, een verjaardag, vind ik heel erg Leuk, (je ziet iedereen weer es.. enz) maar ik kan niet zomaar ff n Leuke opmerking ertussen gooien, wat ik soms wel zou willen, en dan hoor ik achteraf waar het over ging, dan baal ik er van want ik kon dan goed over dat onderwerp mee praten.

Maar het ligt er ook erg aan of jou vrienden tijd voor je willen nemen en met jou willen praten of er rekening mee willen houden. Natuurlijk is dat niet altijd even gemakkelijk voor die vrienden, maar het scheelt wel..voor de slechthorende (ik dus).
Gister avond was het zo dat ze geen rekening hielen :cry: wat heb ik dan eraan dat ik dan uitgenodigd wordt.. toch? :?: Dan spreek ik liever met diegene die een verjaardag houd een ander xtje af om wat Leuks te doen.. zo'n verjaardag.. het is of heel Leuk.. (als ze rekening met je houden) of een drama zoals poesje zegt.... je voelt je dan alleen, je voelt je dom.. omdat je nix 'bijdehands' of Leuks kan zeggen, ALLEEn omdat je het NIET hoort!!!

Wat dat betreft vallen slechthorenden echt tussen wal en schip!! want de doven praten voor mij veeeeeel te snel.. met de gebaren e.d slechte articulatie. En de horenden.. die praten ook veeeel te snel.. Waar horen we eigelijk bij?? soms erg moeilijk.. hebben jullie dat ook? hoe gaan jullie dr mee om?
Look into my eyes, and you will see...what you mean to me...,

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 dec 2006 00:53

Eigenlijk wist ik nooit hoe het was om niet alles te horen. Maar ik heb (alweer) oorontsteking, en nu was het zo erg dat mn hele oor dichtzat. Dus hoorde ik maar met 1 oor, wow, wat irritant zeg! Zeker in groepen hoorde ik het gewoon niet, ja, wel van alles, maar niet wat 1 iemand zei bijvoorbeeld. Ik was dolblij toen het ding weer openschoot...

Sterkte iig allemaal die dit elke dag meemaken!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 03 dec 2006 17:14

Poesje schreef:Ik kwam het volgende artikel tegen. En die past hier wel.. :)
Wat die man zegt: "Er is een hemelsbreed verschil tussen iets horen en iets verstaan" is zo waar.
Ik hoor genoeg, maar versta weinig. Ook dit stukje:
Vervelend is dat De Rapper in gezelschap meestal niet kan meepraten.
„Je wilt graag meedoen met een gesprek, maar dat lukt niet. Je staat er helemaal buiten.

herken ik. Het klinkt misschien overdreven, maar ik vind feestjes een 'drama'.
Ik wil meepraten, zo ik dat altijd heb gedaan. Dan had ik m'n mond eigenlijk niet dicht, en nu..
Nu ben ik een stille. (En dat voelt absoluut niet fijn, want zo ben ik niet).

Nog meer forummers die zich in dat artikel herkenden? :wink:

Hoi Poesje,

euhmm.. jah. heel erg herkenbaar. Soms zit ik daar op mijn stoel en draai ik mijn nek finaal uit mijn lijf en maken mijn hersenen overuren om dingen te verstaan. Denk je het half te hebben verstaan, is het volgende onderwerp alweer aan de beurd.

Toch kan ik nu gelukkig wat meer dingen van me afzetten. Het is een feit dat ik iets niet meer volgen kan. Echter wanneer er twee, drie of nog meer mijn aandacht vragen, heel makkelijk me tot 1 persoon richt waarvan ik het duidelijk kan begrijpen. Op de werkvloer kwam dat van de week namelijk voor. Ik deed iets fout en er bemoeide er wel vier, vijf mensen ermee. Er gingen er zelfs een paar schreeuwen. Heel makkelijk. Ik stak mijn hand op van STOP. Vervolgens liep ik naar mijn leidinggevende en die vertelde dan wat er fout ging. Op die manier heb ik prima mijn spanningen weten te verdelen zodat het weinig energie kost om toch alles te begrijpen.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 04 dec 2006 13:42

Pff, ik vroeg me al af of er herkenning zou zijn. Maar 'gelukkig' wel..nu weet ik dat ik niet de enige ben wat dat betreft. Ehm..soms houden je vrienden rekening met je, Williebrord? Hoe doen ze dat? Praten ze langzamer, of zeggen ze je duidelijk waar het over gaat? Is het niet vaak zo dat iedereen zo druk met elkaar in gesprek is, en ze niet merken dat jij niet meepraat? Dat komt bij mij iig vaak voor..

Fly29..lijkt het alsof jij er gemakkelijker mee omgaat? Of, is dat ook zo? Wanneer ik iets van jou lees, denk ik bij mezelf: 'kon ik ook maar zo denken en/of doen'. Je kan het van je afzetten, schrijf je..terwijl ik dat juist niet kan. Hoe lukt je dat?

MissF, weet je de oorzaak van je oorontsteking? Iets in je oor, wat nogal kwetsbaar is? Of..? (dat vraag ik me zo af, omdat je het wel vaker hebt)..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 dec 2006 14:48

Poesje schreef:Pff, ik vroeg me al af of er herkenning zou zijn. Maar 'gelukkig' wel..nu weet ik dat ik niet de enige ben wat dat betreft. Ehm..soms houden je vrienden rekening met je, Williebrord? Hoe doen ze dat? Praten ze langzamer, of zeggen ze je duidelijk waar het over gaat? Is het niet vaak zo dat iedereen zo druk met elkaar in gesprek is, en ze niet merken dat jij niet meepraat? Dat komt bij mij iig vaak voor..

Fly29..lijkt het alsof jij er gemakkelijker mee omgaat? Of, is dat ook zo? Wanneer ik iets van jou lees, denk ik bij mezelf: 'kon ik ook maar zo denken en/of doen'. Je kan het van je afzetten, schrijf je..terwijl ik dat juist niet kan. Hoe lukt je dat?

MissF, weet je de oorzaak van je oorontsteking? Iets in je oor, wat nogal kwetsbaar is? Of..? (dat vraag ik me zo af, omdat je het wel vaker hebt)..

Nee, geen id, het is de vierde keer ofzo dit jaar. EN dat gaat elk jaar zo. Ik weet het, ik moet een keer langs de dokter, buisjes of mn neusamandelen eruit ofzo, maar nu heb ik niet zo veel last mee,r dus vind ik het zo stom om naar een dokter te gaan, dus wacht ik wel weer tot de volgende ontsteking ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 04 dec 2006 15:48

Poesje schreef:Pff, ik vroeg me al af of er herkenning zou zijn. Maar 'gelukkig' wel..nu weet ik dat ik niet de enige ben wat dat betreft. Ehm..soms houden je vrienden rekening met je, Williebrord? Hoe doen ze dat? Praten ze langzamer, of zeggen ze je duidelijk waar het over gaat? Is het niet vaak zo dat iedereen zo druk met elkaar in gesprek is, en ze niet merken dat jij niet meepraat? Dat komt bij mij iig vaak voor..

size]

Hoi Poesje,

Dat heb ik moeten leren van mijn psygiater. Het werkt heel simpel. Het eerste is dat je moet accepteren dat je het niet goed kan volgen. Vervolgens kijk je welke persoon je het best kunt volgen, daar richt je je aandacht op. Want 2 of meer gaat gewoon niet en is een feit voor je. Ook moet je voor ogen houden dat jij niet altijd de fout maakt door iets niet te begrijpen. Vanuit jezelf doe je een poging om doormiddel van 1 persoon het verhaal te begrijpen. Als er dan niet goed of helemaal niet op je oplossing wordt gereageerd en je blijft nog steeds met een vraag zitten, kun je twee dingen doen. Boos worden en zeggen dat je het niet kunt volgen en dat ze het nog eens moeten herhalen(evt opschrijven) of denk heel simpel: je hebt je best gedaan alleen degene deed niet voldoende zijn best. Op die manier heb ik geleerd met dit soort communicatieproblemen om te gaan. Zeker vaste personen weten dat je slechthorend ben, dus zij weten ook hoe ze er mee om moeten gaan. Dan is op die manier ook niet meer JOUW probleem. Ik heb door mijn psygiater ook leren inzien dat ik in een angstwereld leefde. Altijd bang om iets niet goed te horen en niet goed te reageren. Ik had het idee dat het probleem steeds bij mij lag. Daar ben ik vanaf gekomen door nuchter en helder te blijven nadenken. Stel grenzen en houd je er aan. Niets is zo erg als mensen daar steeds overheen lopen. Net als mensen die iets duidelijk proberen te maken door in je "goede"oor te gaan schreeuwen. Duw ze gerust van je af. Zij beseffen niet dat je gehoor daardoor nogmeer beschadigd zal worden. Mensen die niet het fatsoen hebben op een normale manier met je om te gaan, die mag je gerust negeren. Dat doe ik ook en dan komen de beste echt wel terug. Het klinkt allemaal erg zelfverzekerd en hard. Ach, wil je een beetje zelfrespect houden, dan moet je dit wel. Ik weet dat een slechthorende erg onzeker kan zijn. Echter, dat is niet altijd nodig.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 04 dec 2006 15:54

Trouwens... Mijn vrouw en ik doen op dit moment een cursus ondersteund gebarentaal. Is een handig middel om dingen ietsjes sneller te zeggen tegen elkaar. Ik heb er nu al redelijk profijt van. In het begin was het wel even wennen om het te gebruiken maar nu doen we het onder het lopen door. Mijn jongste zusje volgt ook de cursus en dan wordt het wel grappig kleppen..hahaha.. die heeft er de lol wel van.

Aan te bevelen voor slechthorende. Het wordt nog vergoed ook. Momenteel doe ik zelfs een cursus thuis.

groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

abc

Berichtdoor abc » 04 dec 2006 19:01

Hoihoi allemaal,

Wel interessant om het een en ander te lezen zeg.
Ik ben ook slechthorend en ik zal niet zeggen dat het leuk is, maar moet zeggen dat ik er goed mee kan leven hoor.

@poesje: Sinds wanneer heb jij hoortoestellen dan? Ik draag ze vanaf m'n vierde en ik weet niet beter zeg maar(de juf op de kleuterschool kwam er achter dat ik wat minder goed reageerde dan de rest).

@missF: Ooronstekingen....ik leef met je mee. Het is inderdaad heel vervelend. Je voelt het inderdaad aankomen. Bij mij gaan m'n ogen vaak rood zien en dan krijg ik na een paar dagen oorontsteking. Het voordeel van het aanvoelen komen is wel, dat ik alvast preventief begin met druppelen en dat bespaart me veel ellende.

Wat ik het meest vervelend vind is
- dat ik met zwemmen m'n hoortoestellen uit moet doen en dan hoor ik nog maar weinig, ik zal daarom nooit in m'n eentje of met relatief onbekenden gaan zwemmen
- 's nachts doe ik ze ook uit, ook niet handig met logeerpartijen ofzo
- mobiele telefoons storen op hoortoestellen, dus bellen vind ik altijd een vervelende klus. ook sommige vaste telefoontoestellen zijn vaak heel zacht. Vooral als ik onbekenden aan de lijn heb voel ik me erg gehandicapt dan. Op m'n werk dus ook al een paar blunders begaan.
:D -
- ik merk wel dat vooral in nieuwe situaties of plaatsen waar veel mensen zijn (club, teamvergadering, verjaardag) het me veel energie kost om alles enigzins te volgen. Of nu ik net met een nieuwe opleiding begonnnen ben moet ik echt weer wennen aan de stemmen van iedereen. Ik merk ook dat ik ze na verloop van tijd beter ga verstaan.

Tjonge tis een heel verhaal geworden zie ik...genoeg voor vandaag :wink:

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 04 dec 2006 20:13

heej ammel,

Gaaf zeg dat iedereen zo vlug reageert hier op t forum, eigeluk heb k nooit contact met slechthorenden.. eigelijk wil ik t wel... :oops: hih..maarre.. idd.. ik kan dr zelf goed mee omgaan, ik doe net als abc hoorapparaten bij zwemmen, slapen etc uit.. wat k nou wel geaccepteerd heb.. maar toch als ik ga zwemmen of naar t strand.. dan baal ik dr van..dat ik dan nix hoor.. (ik hoor dan helemaal niets)!! heel herkenbaar hoor abc!!

Poesje.. m'n vrienden houden er rekening mee... (de echte vrienden) die me snappen enz..die praten duidelijk.. dus niet schreeuwen..of ik vraag ff kort ..van 'waar gaat t ff over??' dan zeggen ze t ff.. ik heb verder geen uitleg nodig.. want dan zie ik wel of ik dan meeluister met t gesprek of niet.. want het is gwoon vermoeid.. om naar al die kwekkende collega's te luisteren.. maar als dr n boeiend onderwerp is.. dan praat ik echt mee. of ik vraag.. mense.. ff duidelijk.. kwil t ok ff volgen.. dan gaat t wat rustiger..soms wel moeilijk.. en soms vergt t wel moed en energie om dat te vragen..maar hoe vaker je t doet.. hoe makkelijker je dat doet..! echt waar!

ehh... ik draag maar 1 hoorapparaat.. aan de linkerkant.. de rechterkant is volledig doof.. maar daardoor hoor ik niet minder.. vind ik!!! ik weet niet beter.. tis vanaf m'n geboorte.. dus vandaar.. he.. als je nog vragen ofzo heb.. zou ik t graag horen:P

als je t moeilij heb met t accepteren.. je mag er met me over praten.. ;) Sterkte!

groetj williebrord..

abc

Berichtdoor abc » 04 dec 2006 20:19

@williebrord en anderen:
Hebben jullie wel gewoon de basisschool etc kunnen volgen? Of speciale school?

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 04 dec 2006 20:27

@ABC .. ik de speciale basisschool. (dr F hogewindschool in Rotterdam) want ik was sociaal &emotioneel anders ontwikkeld dan de gwone kinders.. en in een klas met 30=35 kinders.. da's nix he!
Daarna wilde ik persé naar de gwone voortgezet onderwijs.. heb daar de mavo gedaan (prins maurits in middelharnis) Toen verder leren tuuk.. opt hoornbeeck college (spw -4).. dus Waar n WIL is een Weg!!! :)

en jij abc??? :?:

abc

Berichtdoor abc » 04 dec 2006 20:34

Ik heb gelukkig de 'gewone' scholen kunnen doorlopen. Op de basisschool had ik wel een soort van 'bijles' gehad ter ondersteuning vooral groep 3+4 zijn zwaar geweest (volgens m'n moeder :) ). En de school en ik kregen ondersteuning van een ambulant begeleider van wat toen heette de 'amanstichting' nu is het de 'aurisgroep' geloof ik.
Op het voortgezet onderwijs kreeg een andere ambulant begeleider maar die was weer snel vertrokken. Ik was niet bepaald aardig voor de beste man :oops: Hij wilde me graag aan de solo-aparatuur en dat wilde ik absoluut niet, omdat ik ten eerste niet wilde opvallen in de klas en ten tweede het eerst zonder wilde proberen.... Tja, nu ik eraan terug denk, kwas niet zo aardig toen :oops: :lol:

Fijne herinneringen aan die 'speciale' school Williebrord?
Ennuh, de scholen daarna zijn wel goed gegaan begrijp ik (gelukkig!)

Ik geloof in deze ook in het motto: waar een wil is, is vaak een weg! (in elk geval meer wegen dan zonder wil :wink: )

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 04 dec 2006 20:40

abc schreef:Ik heb gelukkig de 'gewone' scholen kunnen doorlopen. Op de basisschool had ik wel een soort van 'bijles' gehad ter ondersteuning vooral groep 3+4 zijn zwaar geweest (volgens m'n moeder :) ). En de school en ik kregen ondersteuning van een ambulant begeleider van wat toen heette de 'amanstichting' nu is het de 'aurisgroep' geloof ik.
Op het voortgezet onderwijs kreeg een andere ambulant begeleider maar die was weer snel vertrokken. Ik was niet bepaald aardig voor de beste man :oops: Hij wilde me graag aan de solo-aparatuur en dat wilde ik absoluut niet, omdat ik ten eerste niet wilde opvallen in de klas en ten tweede het eerst zonder wilde proberen.... Tja, nu ik eraan terug denk, kwas niet zo aardig toen :oops: :lol:

Leuke herinneringen aan die 'speciale' school Williebrord?
Ennuh, de scholen daarna zijn wel goed gegaan begrijp ik (gelukkig!)

Ja ik heb op de Prinsmaurits (voortgezetonderwijs) wel ambulant begeleiding gehad.. vond ik wel best, extra les engels kreeg ik.. heb met solo apparatuur rondgelopen.. :oops: vond ik niet Leuk.. dus de laatste 2 jaar heb ik t niet gebruikt.. ik legde het wel bij de leraar neer..maar zelf had ik um niet om.. erg hé :oops: dit ging wel goed... :lol: tenminste dat vond ik zelf.. op t hoornbeeck kreeg ik t nieuwste van t nieuwste.. de microlinq moet je maar ff googlen.. echt n super ding! als jijdat toen had.. dan had je t wel gedaan!!! herrinneringen aan de speciale school.. ehhmm heb ik niet echt.. goede school.. klas vond ik wat minder..maar goed.. maakt nie uit... de volgende scholen gingen met vallen en opstaan.. tegenstand..enz.. maar ik wilde.. en zou de Mavo halen en de SPW.. en die heb ik nu.. nu nog een baan... :!:

Mag ik vragen hoe oud je bent Abc?!

abc

Berichtdoor abc » 04 dec 2006 20:44

tuurlijk mag je dat vragen: 22. En jij?

Microlink ken ik. M'n broertje gebruikt hem op de basisschool groep 4.

Heb je al gesolliciteerd? Wat doe je nu dan?
(Heb je het idee dat je niet aangenomen wordt door je 'beperking' (wat een rot-woord)?

Terug naar “Archief”