Stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:14

Jo'tje schreef:Jup, mijn definitie van stille tijd ja. Want zoals ik al eerder aangaf blijft dat dus niet bij een kort gebed.
Mijn stille tijd houd in dat ik een kort gebed doe en verder stil voor God ben, maar om te zeggen dat dat de ware stille tijd is, of dat een kort gebed en stille tijd totaal andere dingen zijn gaat mij echt te ver.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:17

Zucht, lees nou eens goed ajb. Zoals ik al aangaf is dat MIJN manier van stille tijd houden. Geef ik dat toe, is het weer niet goed. Ik ging daar gewoon even vanuit, bedenkend dat je mijn eerdere post misschien gelezen zou hebben en daaruit zou kunnen opmaken wat mijn stille tijd inhoudt. Ik heb met geen enkel woord gezegd of beweerd dat dat de ware manier van stille tijd houden is. Ik zou niet durven en heb juist een ontzettende hekel aan mensen die beweren dat 'hun' manier de juiste manier is.
Dat dat even duidelijk is. Voorkomt weer valse beschuldigingen enz :)
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:04

Hij was dan ook niet direct aan jou gericht, maar ik zei enkel dat mij dat tever zou gaan :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 14:05

Gelukkig :) Maar het kwam zo direct na mijn post dat ik even bang was als zo iemand beschouwd te worden ;)
pobody's nerfect

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 jul 2006 09:44

MissF schreef:In de zomer tijdens dabar hebben we elke morgen een half uur stille tijd, en ik merk dat, als ik dan heerlijk helemaal alleen aan het water tussen de weilanden zit, ik wel echt helemaal stil ben. En daardoor voel ik God wel. Thuis gaat dat moeilijker, er zijn zoveel geluiden enzo!

*herkent*
Vorig jaar ben ik op gave-kamp geweest, en een van de mooiste dingen daar is dat je elke ochtend een plekje ergens op het veld moet opzoeken, iedereen is dan stil, en kunt bidden of bijbel lezen, of nadenken..
Dat was echt zo goed, elke ochtend zit je in de ochtendzon en begin je je dag met God :)
Jammer dat dat zo snel weer over gaat zodra je thuis bent.. Ik heb daar wel van geleerd dat ik beter naar buiten kan gaan als ik wil bidden en wil nadenken :)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 00:06

Als ik bid ('dank') dat praat ik tegen Christus, als ik Zijn Woord, de Bijbel lees, dat praat Hij tegen mij. Vandaar dat ik zo veel als mogelijk van die spreeksleutel afblijf omdat Zijn Woorden veel boeiender zijn dan die van mij.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 02 dec 2006 21:50

Ik bid en lees uit mijn Bijbel + dagboek. Eerst deed ik dat alleen 's avonds, maar nu ook 's morgens. Het is goed om de dag met de Heere te beginnen, vragen of Hij je wilt helpen, wil bewaren voor zonden en geven dat Zijn Naam verheerlijkt wordt in mijn leven vandaag.

Echt stille tijd houden vind ik wel lastig. 's Morgens heb ik eigenlijk te veel haast en 's avonds ben ik moe. :oops:

De stille tijd die ik soms 'ineens' tussendoor heb, bijvoorbeeld terwijl ik aan m'n bureau zit, is vaak 'beter'.

Maar toch blijf ik 's avonds en 's ochtends bidden en lezen. Want als het geen goede stille tijd is, ligt dat aan mij en niet aan God. Het is denk goed om elke dag met God te beginnen en af te sluiten. Misschien moet ik wat eerder beginnen, zodat ik niet erg moe ben :o
Ik kan me 's morgens vaak niet concenteren om dat ik denk: o opschieten ik moet straks naar school. Ik ga nu proberen om een wekker te zetten, zodat ik me echt op God kan richten en niet ondertussen zit te denken dat ik al bijna weg moet.

Een dominee gaf eens een tip:
Ga als je niet goed kan concentreren niet meteen bijbellezen/bidden. Lees eerst het stukje uit je dagboek (of iets anders). Je wordt dan rustiger en richt je op God. Echt stil voor Hem zeg maar.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 04 dec 2006 13:46

ik doe het niet elke dag. Maar als ik het doe, hou ik er wel van om echt de tijd te nemen... Echt rustig worden voor God duurt even en als je God even niet gesproken hebt, heb je soms zoveel te vertellen...

Meestal lees ik een stukje uit de Bijbel, een hoofdstuk ofzo (ik lees dan telkens een hoofdstuk uit hetzelfde bijbelboek, totdat ik dat boek uitheb en dan ga ik naar het volgende bijbelboek)
dan denk ik er goed over na, lees het soms nog één of meer keer
en dan ga ik bidden en danken en genieten van Gods nabijheid

soms steek ik een kaarsje aan, omdat ik het dan makkelijker vind om me te concentreren. Helpt echt --> tip!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 dec 2006 13:51

Philindertje schreef:
soms steek ik een kaarsje aan, omdat ik het dan makkelijker vind om me te concentreren. Helpt echt --> tip!!

Hmm...ga ik eens proberen, ik vind het moeilijk rustig te worden in mijn hoofd. Het zit vol met werk en leven, daar val ik mee in slaap en daar sta ik mee op. Terwijl ik wel besef hoe belangrijk het is, juist omdat een dag vol indrukken, geluiden, beelden, deadlines, opdrachten,verwerkingen, beslissingen, problemen, verleidingen en zonden zit om de dag in stilte met God te eindigen en te beginnen. Ik verlang er echt anar om dat ritme weer in mn leven te krijgen, maar het lukt me gewoon niet meer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 14:01

To you I lift up my soul, oh God.

Ik hef mijn ziel naar u op.

Mooi hoe het in de psalmen staat, hoe bijvoorbeeld Psalm 25 begint. Je ziel richten op God. Eerst je focussen op God, je richten op Hem... eerst maar eens stil worden voordat je gaat praten. Beseffen met wie je mag praten... niet tegen een (klaag?)muur ofzo... waar je even kan zeggen wat je wil.... maar tegen de levende en machtige God. Als je je focust komt er ook eerbied, lofprijzing op zijn grootheid, besef van je schuld en belijdenis.... verwacht je meer van Hem omdat je zijn grootheid ziet, en leer je je focussen op Gods wil.

Bidden begint vaak met stil je op God richten en niet gelijk maar beginnen met praten. Probeer dit eens als je het idee hebt dat je zo weinig cotact met God hebt... richt je je wel echt op Hem? Zijn je gebeden echt op Hem gericht?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 dec 2006 14:12

Wat mij soms wel helpt, is eerst bidden voor rust, dan gewoon even stoppen en dan pas gaan bidden. Dan kan ik vaak wel meer rust vinden.
pobody's nerfect

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 dec 2006 19:51

Zelf probeer ik toch wel minimaal een kwartier stille tijd per dag te houden, een maximum ken ik niet. Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat ik soms mijn periodes heb dat ik het er niet zo nauw mee neem :oops:

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 12 dec 2006 20:58

er zit ten diepste geen verschil tussen stille tijd en kort gebed. er zit wel fisiek verschil. maar je kan met een kort gebed net zoveel voor God betekenen dan in een lange stille tijd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 dec 2006 20:59

Dat klinkt als een manier om je er maar gemakkelijk vanaf te maken.
Een relatie onderhouden betekent dat je er tijd in moet steken, zo ook met God. Juist met God.
pobody's nerfect

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 12 dec 2006 21:02

jep, het gebed moet ook niet afgeraffeld of standaard zijn. ik heb zelf geen echte stille tijd. wist je dat we nu op refoweb ook stille tijd houden? we zijn toch met dingen bezig die God aangaan? nou, in je 'prive' stille tijd doe je het dan (meestal) alleen.

Terug naar “Archief”