Marnix schreef:Ehm, kan je dat ook in normaal nederlands uitleggen? En onderbouwen graag. Volgens mij is de brief aan Korinthe aan niet besneden heidenen geschreven?
Charlotte schreef:olgens mij heeft Jort het over het verlangen naar liefde/iemand om van te houden/etc. dat iedereen in een bepaalde mate moet hebben, dat is iets anders dan dat iedereen het verlangen zou moeten hebben te trouwen. Iemand die ervoor gekozen heeft single te blijven, of daar niet voor gekozen heeft maar er wel gelukkig mee is, kan toch af en toe deze verlangens hebben. Heeft hij die niet, dan lijkt me dat inderdaad enigszins afwijkend.
Maar ach, er zijn ergere dingen dan evolutionair niet nuttig zijn.
Ik vraag het me af of hij dat bedoelt... Hij heeft het toch ook duidelijk over kinderen enzo... blijkbaar doelt hij eerder op een bepaalde "natuurlijke voortplantingsdrift" dan op het kunnen ontplooiien van gevoelens van genegenheid.
De natuurlijke voortplantigsdrift jazeker, maar ook het willen "settlen" voorzover dat nodig is om de soort in stand te houden (vrouwen hebben dat sterker). Gewoonweg alles wat genoemd zou kunnen worden de "natuurlijke gang", voorzover niet bepaald door cultuur, religie etc. (deze zijn immers niet evolutionair ingesleten).
Wat betreft "gesnedene", dat is een bijbeltekst (matth. x vers y). Single zijn is een gave, dat bedoel ik maar te zeggen, dus in die zin niet "gemiddeld" maar "afwijkend".