single....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 04 dec 2006 11:07

Lijntjuh schreef:
Jort schreef:
Marnix schreef:Ik weet niet of iedereen dat verlangen heeft, ongetwijfeld zijn er een hoop mensen die dat verlangen ook niet hebben. De afgelopen jaren heb ik dat verlangen ook niet gehad. Misschien laat je hier feiten teveel door je eigen mening en gevoel inkleuren :)

Het verlangen wat Bertus noemt is wel degelijk algemeen, voor zover mensen dat niet hebben en ook nooit krijgen zijn zij sterk afwijkend en evolutionair niet nuttig. Ik zie niet in hoe onze soort in stand gehouden kan worden zónder deze verlangens.

Jort, wanneer gaan we trouwen? yahoooo

Voor dating moet je in het RW-schakeltjes topic zijn :lol:

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 04 dec 2006 11:08

Marnix schreef:
Jort schreef:Het verlangen wat Bertus noemt is wel degelijk algemeen, voor zover mensen dat niet hebben en ook nooit krijgen zijn zij sterk afwijkend en evolutionair niet nuttig. Ik zie niet in hoe onze soort in stand gehouden kan worden zónder deze verlangens.

Ehm, wat is dat nou voor argumentatie? Die verlangens hoeven er hierom toch nog niet bij iedereen te zijn? Als iemand single blijft kan zonder hem onze soort nog wel in stand gehouden worden hoor. Lekker fijn om iemand die er voor heeft gekozen zijn leven lang single te blijven, als sterk afwijkend en avolutionair niet nuttig te noemen. Misschien zou je zo iemand als "niet gemiddeld" of zo kunnen bestempelen maar dit vind ik nogal ver gaan. En lees 1 Kor 7 eens door. Wil jij beweren dat Paulus hier afwijkendheid en onnnut promoot? :)

Volgens mij heeft Jort het over het verlangen naar liefde/iemand om van te houden/etc. dat iedereen in een bepaalde mate moet hebben, dat is iets anders dan dat iedereen het verlangen zou moeten hebben te trouwen. Iemand die ervoor gekozen heeft single te blijven, of daar niet voor gekozen heeft maar er wel gelukkig mee is, kan toch af en toe deze verlangens hebben. Heeft hij die niet, dan lijkt me dat inderdaad enigszins afwijkend.
Maar ach, er zijn ergere dingen dan evolutionair niet nuttig zijn. 8)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 dec 2006 11:13

Lijntjuh schreef:
Jort schreef:
Marnix schreef:Ik weet niet of iedereen dat verlangen heeft, ongetwijfeld zijn er een hoop mensen die dat verlangen ook niet hebben. De afgelopen jaren heb ik dat verlangen ook niet gehad. Misschien laat je hier feiten teveel door je eigen mening en gevoel inkleuren :)

Het verlangen wat Bertus noemt is wel degelijk algemeen, voor zover mensen dat niet hebben en ook nooit krijgen zijn zij sterk afwijkend en evolutionair niet nuttig. Ik zie niet in hoe onze soort in stand gehouden kan worden zónder deze verlangens.

:D nou vooruit dan. Maar wel kinderen he anders heeft het nog geen zin :wink:

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 dec 2006 11:17

Charlotte schreef:
Marnix schreef:
Jort schreef:Het verlangen wat Bertus noemt is wel degelijk algemeen, voor zover mensen dat niet hebben en ook nooit krijgen zijn zij sterk afwijkend en evolutionair niet nuttig. Ik zie niet in hoe onze soort in stand gehouden kan worden zónder deze verlangens.

Ehm, wat is dat nou voor argumentatie? Die verlangens hoeven er hierom toch nog niet bij iedereen te zijn? Als iemand single blijft kan zonder hem onze soort nog wel in stand gehouden worden hoor. Lekker fijn om iemand die er voor heeft gekozen zijn leven lang single te blijven, als sterk afwijkend en avolutionair niet nuttig te noemen. Misschien zou je zo iemand als "niet gemiddeld" of zo kunnen bestempelen maar dit vind ik nogal ver gaan. En lees 1 Kor 7 eens door. Wil jij beweren dat Paulus hier afwijkendheid en onnnut promoot? :)

Volgens mij heeft Jort het over het verlangen naar liefde/iemand om van te houden/etc. dat iedereen in een bepaalde mate moet hebben, dat is iets anders dan dat iedereen het verlangen zou moeten hebben te trouwen. Iemand die ervoor gekozen heeft single te blijven, of daar niet voor gekozen heeft maar er wel gelukkig mee is, kan toch af en toe deze verlangens hebben. Heeft hij die niet, dan lijkt me dat inderdaad enigszins afwijkend.
Maar ach, er zijn ergere dingen dan evolutionair niet nuttig zijn. 8)

Nou, die keuze voor dat laatste heb je niet :?

Verlangens zijn dacht ik universeel, single blijven is op zich natuurlijk niks mis mee.

@Marnix. Wat betreft 1 Kor 7, daarvoor is nodig een gesnedene te zijn die van God gesneden is, natuurlijk is het niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 11:24

Ehm, kan je dat ook in normaal nederlands uitleggen? En onderbouwen graag. Volgens mij is de brief aan Korinthe aan niet besneden heidenen geschreven?

Charlotte schreef:olgens mij heeft Jort het over het verlangen naar liefde/iemand om van te houden/etc. dat iedereen in een bepaalde mate moet hebben, dat is iets anders dan dat iedereen het verlangen zou moeten hebben te trouwen. Iemand die ervoor gekozen heeft single te blijven, of daar niet voor gekozen heeft maar er wel gelukkig mee is, kan toch af en toe deze verlangens hebben. Heeft hij die niet, dan lijkt me dat inderdaad enigszins afwijkend.
Maar ach, er zijn ergere dingen dan evolutionair niet nuttig zijn.

Ik vraag het me af of hij dat bedoelt... Hij heeft het toch ook duidelijk over kinderen enzo... blijkbaar doelt hij eerder op een bepaalde "natuurlijke voortplantingsdrift" dan op het kunnen ontplooiien van gevoelens van genegenheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 dec 2006 11:36

Ik doelde uiteraard op het verlangen naar de gevoelens die door jullie (m.n. zeer krachtig door Bertus) zijn beschreven en niet op het trouwen an sich. Een huwelijk zonder dat er liefde in het spel is, lijkt mij niet begerenswaardig. Het huwelijk is toch juist een geïnstitutionaliseerde vorm van opperste liefde; een eeuwige verbintenis van twee mensen die zielsveel van elkaar houden? Zo zou het m.i. wel moeten zijn.
Als je nog nooit een relatie hebt gehad, kunnen gevoelens naar genegenheid en affectie sterker zijn dan bij mensen die al wel een relatie hebben gehad en nu vrijgezel zijn. Het is daarom ook niet eerlijk hen te veroordelen: verlangens naar exclusieve liefde die je ontvangt van één persoon die die gevoelens ook voor jou heeft, zijn de mens eigen, denk ik.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 dec 2006 11:40

Marnix schreef:Ehm, kan je dat ook in normaal nederlands uitleggen? En onderbouwen graag. Volgens mij is de brief aan Korinthe aan niet besneden heidenen geschreven?

Charlotte schreef:olgens mij heeft Jort het over het verlangen naar liefde/iemand om van te houden/etc. dat iedereen in een bepaalde mate moet hebben, dat is iets anders dan dat iedereen het verlangen zou moeten hebben te trouwen. Iemand die ervoor gekozen heeft single te blijven, of daar niet voor gekozen heeft maar er wel gelukkig mee is, kan toch af en toe deze verlangens hebben. Heeft hij die niet, dan lijkt me dat inderdaad enigszins afwijkend.

Ik vraag het me af of hij dat bedoelt... Hij heeft het toch ook duidelijk over kinderen enzo... blijkbaar doelt hij eerder op een bepaalde "natuurlijke voortplantingsdrift" dan op het kunnen ontplooiien van gevoelens van genegenheid.

De natuurlijke voortplantigsdrift jazeker, maar ook het willen "settlen" voorzover dat nodig is om de soort in stand te houden (vrouwen hebben dat sterker). Gewoonweg alles wat genoemd zou kunnen worden de "natuurlijke gang", voorzover niet bepaald door cultuur, religie etc. (deze zijn immers niet evolutionair ingesleten).

Wat betreft "gesnedene", dat is een bijbeltekst (matth. x vers y). Single zijn is een gave, dat bedoel ik maar te zeggen, dus in die zin niet "gemiddeld" maar "afwijkend".

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 dec 2006 11:43

GKN'er schreef:Ik doelde uiteraard op het verlangen naar de gevoelens die door jullie (m.n. zeer krachtig door Bertus) zijn beschreven en niet op het trouwen an sich. Een huwelijk zonder dat er liefde in het spel is, lijkt mij niet begerenswaardig. Het huwelijk is toch juist een geïnstitutionaliseerde vorm van opperste liefde; een eeuwige verbintenis van twee mensen die zielsveel van elkaar houden? Zo zou het m.i. wel moeten zijn.
Als je nog nooit een relatie hebt gehad, kunnen gevoelens naar genegenheid en affectie sterker zijn dan bij mensen die al wel een relatie hebben gehad en nu vrijgezel zijn. Het is daarom ook niet eerlijk hen te veroordelen: verlangens naar exclusieve liefde die je ontvangt van één persoon die die gevoelens ook voor jou heeft, zijn de mens eigen, denk ik.

Je zegt het mooi: "...zo zou het moeten zijn...". Welnu, zó en niet anders. We zijn het roerend met elkaar eens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2006 14:07

Charlotte schreef:Maar ach, er zijn ergere dingen dan evolutionair niet nuttig zijn. 8)

Inderdaad, I couldn't care less. :D

Overigens vind ik het opvallend dat Jort -naar mijn inschatting toch creationist- hier teruggrijpt op evolutie-biologische argumenten. Wat mijzelf betreft: het lijkt me opzich best grappig ooit kinderen te hebben, dus die voortplantingsdrift is er ergens misschien wel, maar die heeft geen vrij spel. Er zijn namelijk ook een heleboel niet-zo-aangename dingen die kinderen met zich meebrengen en ik hoef mijn primitieve driften niet ten koste van alles te bevredigen.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 04 dec 2006 19:06

Jort schreef:
Lijntjuh schreef:
Jort schreef:

:D nou vooruit dan. Maar wel kinderen he anders heeft het nog geen zin :wink:

Ok, wij zullen onze soort in stand houden. Maar hoeveel moeten we er dan krijgen voor we evolutionair nuttig zijn? :P

Misschien wil ik dan bedenktijd :wink:
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 08:28

Jort schreef:
Marnix schreef:Ehm, kan je dat ook in normaal nederlands uitleggen? En onderbouwen graag. Volgens mij is de brief aan Korinthe aan niet besneden heidenen geschreven?

De natuurlijke voortplantigsdrift jazeker, maar ook het willen "settlen" voorzover dat nodig is om de soort in stand te houden (vrouwen hebben dat sterker). Gewoonweg alles wat genoemd zou kunnen worden de "natuurlijke gang", voorzover niet bepaald door cultuur, religie etc. (deze zijn immers niet evolutionair ingesleten).

Wat betreft "gesnedene", dat is een bijbeltekst (matth. x vers y). Single zijn is een gave, dat bedoel ik maar te zeggen, dus in die zin niet "gemiddeld" maar "afwijkend".

Ik denk inderdaad dat vrouwen dat dan sterker hebben, ik herken het niet zo. Dus ik vraag me af of dit zo'n ontzettend natuurlijke gang is, misschien voor jou, maar daarmee nog niet voor iedereen. Ik ken genoeg mensen die in je profiel passen, maar ook genoeg die daar buiten vallen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 dec 2006 12:29

Ik hoef niet zonodig evolutionair nuttig te zijn hoor :) Die verlangens heb ik eigenlijk zelden tot nooit. Verder ben ik wel enigzins lichamelijk ingesteld, ik geef sommige mensen liever een knuffel als teken van genegenheid dan dat ik zeg dat ik ze geweldig waardeer. Maar dat verschilt ook per persoon, sommige vrienden vinden het fijn om een hug te krijgen, anderen weer niet. Verder heb ik geen enkel probleem met single zijn, maar dat zou ik waarschijnlijk ook niet met het hebben van een relatie hebben. Je kunt in allebei gelukkig zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 12:51

rafaell schreef:Ik hoef niet zonodig evolutionair nuttig te zijn hoor :) Die verlangens heb ik eigenlijk zelden tot nooit. Verder ben ik wel enigzins lichamelijk ingesteld, ik geef sommige mensen liever een knuffel als teken van genegenheid dan dat ik zeg dat ik ze geweldig waardeer. Maar dat verschilt ook per persoon, sommige vrienden vinden het fijn om een hug te krijgen, anderen weer niet. Verder heb ik geen enkel probleem met single zijn, maar dat zou ik waarschijnlijk ook niet met het hebben van een relatie hebben. Je kunt in allebei gelukkig zijn.

Dat vond ik dan ook heel fijn, die spontane knuffel van je ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 dec 2006 17:38

omhelzing

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 dec 2006 20:29

Marnix schreef:
rafaell schreef:Ik hoef niet zonodig evolutionair nuttig te zijn hoor :) Die verlangens heb ik eigenlijk zelden tot nooit. Verder ben ik wel enigzins lichamelijk ingesteld, ik geef sommige mensen liever een knuffel als teken van genegenheid dan dat ik zeg dat ik ze geweldig waardeer. Maar dat verschilt ook per persoon, sommige vrienden vinden het fijn om een hug te krijgen, anderen weer niet. Verder heb ik geen enkel probleem met single zijn, maar dat zou ik waarschijnlijk ook niet met het hebben van een relatie hebben. Je kunt in allebei gelukkig zijn.

Dat vond ik dan ook heel fijn, die spontane knuffel van je ;)

HM, nee ik herken de voortplantingsdriften ook niet zo als 24jarige single. Sterker, mocht ik ooit een man tegen komen met wie ik het de rest van mijn leven verwacht uit te houden (dat zoiets mogelijk kan zijn he), dan denk ik zelfs eerder aan pleegkinderen. ER staan er verdorie 1000 op de lijst urgent die gewoon niet geplaatst kunnen worden. Hoewel een vriendin pas zei dat die gevoelens toch wel anders worden als je getrouwd bent :mrgreen: Maar dan wordt het minstens een mengsel biologisch en pleegkinderen. :wink:

Terug naar “Archief”