Zo herinner ik mij, dat ik er in 1999 niet goed uit kwam met Romeinen 10, wat Paulus daarin schrijft. En sowieso ligt de vraag natuurlijk voor de hand, hoe de genade, waarover Paulus zo schrijft en waarbij de reformatorische kerken van vandaag zo sterk bij zweren, in verhouding staat tot de geboden van de Torah die Mozes voorgeschreven heeft.
- Een uitweiding die in dit kader interessant is:
Over dit soort zaken buitelen de vakexegeten ook over elkaar heen. En dan heb ik het vooral over de nieuwtestamentici. Zo zijn er exegeten die behoefte voelen aan een nieuw perspectief op Paulus: 'The new perspective on Paul' (afgekort: NPP). Typ in Google maar eens 'New Perspective on Paul' in, en je krijgt ruim 32 miljoen zoekresultaten!
De standpunten van NPP komen hierop neer:
Wat Paulus schrijft over de rechtvaardigheid uit het geloof is lange tijd verkeerd verstaan. In ieder geval de naam van Maarten Luther kan dan genoemd worden.
De werkelijke standpunten van het judaïsme volgens de NPP:
- In het judaïsme ging men uit van Gods genade, en niet van eigen werken waarmee men de rechtvaardigheid voor God verdiende. In die zin was er dan ook helemaal geen verschil met Paulus. Als Paulus het dus heeft over eigen werken waar men vanuit gaat, gaat het over wat anders dan we denken.
- 'Covenantal nomism': je plaats in Gods plan is gevestigd op de basis van Gods verbond. Dat verbond vereist de goede reactie, door gehoorzaamheid aan dat verbond. Dat verbond verschaft ook de middelen van vergeving van overtredingen.
- Paulus vóór zijn bekering - dus eigenlijk: Saulus - was meer een ijveraar voor zijn natie Israël en hun speciale plaats in Gods plan, dan dat hij een vrome Jood zou zijn die zijn die zijn redding probeert te verdienen.
- Wat Paulus verkeerd vindt aan het judaïsme, is: nationale rechtvaardigheid. Gehoorzaamheid aan de wet is op zichzelf iets goeds, maar als het de exclusiviteit van de redding door het geloof in Christus bedreigt, alleen dan is het verkeerd.
- Grensmarkeringen: de grenzen worden gemarkeerd door zaken als: besnijdenis, voedselvoorschriften, de sabbat, etc.
(Tot zover even mijn samenvatting hiervan. Het valt uitgebreider te lezen in het genoemde Theopedia-artikel.)
De brieven aan de Romeinen en de Galaten springen het meest in de aandacht als het over de NPP gaat.
Een bekend voorstander van de NPP is James D.G. Dunn. In het Nederlands Dagblad heeft er in oktober een artikel over hem gestaan.
In het Reformatorisch Dagblad is de NPP ook eens aan de orde geweest in een boekbespreking door dr. P. de Vries. Zie artikel.
Misschien is het RD-artikel n.a.v. het commentaar van dr. J. van Bruggen op Galaten in dit kader ook interessant om te noemen. Als ik dat lees, lijkt dat een beetje op het NPP-standpunt. Toch weet ik niet of je dat zo snel kan concluderen, want dr. J. van Bruggen spreekt toch behoorlijk begripvol en genuanceerd over Maarten Luther en zijn standpunt. Dr. J. van Bruggen komt in dezen erg evenwichtig op mij over, net zoals in zijn commentaar op Romeinen.
Kortom: er wordt nogal wat interessants losgemaakt, als we het over Paulus hebben.
Volgens mij vereist het goed lezen van Paulus ook nogal wat oud-testamentische kennis. Zonder dat, valt hij niet goed te begrijpen. Ik vrees dat men daar in reformatorische/gereformeerde kring nogal eens tekort in schiet, en dat men zo Paulus voor een belangrijk deel in het duister laat. Neem bijvoorbeeld Romeinen 10, waar Paulus steeds terug verwijst naar de Torah. Lees je dat geïsoleerd, en alleen maar met een hoop reformatorische dogmatiek in je hoofd, dan kan ik me voorstellen dat het hoofdstuk niet te begrijpen valt. Of je denkt dat je het wel begrijpt, terwijl je het ondertussen grondig misverstaat. Als ik dat zeg, denk ik niet zozeer aan de NPP, alswel aan mijn eerdere ervaringen met Romeinen 10. De NPP zie ik meer als een interessante uitdaging, waarvan voor mij te bezien valt in hoeverre die gelijk heeft. En sowieso: wat zijn de aanleidingen tot het ontstaan ervan? Is er een bepaalde wijze van schriftgebruik geweest, die daar debet aan is?
Ik bedoel evenmin te zeggen dat die reformatorische dogmatiek op zichzelf onjuist zou zijn. De kritiek richt zich meer op de toegepaste methode bij het lezen van zo'n gedeelte. Ik zou dat liever doen binnen de context van de Torah, de hele Bijbel. (De dogmatiek moet immers voortkomen uit het juiste schriftgebruik.)
In deze discussie kan het geschrevene van Paulus dus besproken worden, en hoe we dat uitleggen. Dat is de hoofdzaak.
En de NPP is dan een interessant onderwerp, wat daar mee te maken heeft, en wat uiteraard ook besproken mag worden.