Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 15:33

MrSokkie schreef:
Othello schreef:Met dat in het achterhoofd komt bij mij de volgende stelling boven drijven: homofilie is een gevolg van de gebrokenheid van de schepping.

Hoezo, dieren zijn toch ook in grote getale homoseksueel? En ik meen niet dat ook dieren de erfzonde met zich meedragen.

:D

Dieren zijn maar gelukkige wezens. Redeloos en dus zondeloos. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zij de gevolgen van de zonde niet dragen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2006 15:34

Othello schreef:
Maar dat ligt natuurlijk wel voor de hand. Je mag er toch vanuit gaan dat God de volmaakte samenlevingsvorm schiep, als exempel voor alle wereldburgers die nadien op aarde zouden leven. De schepping was volmaakt; de orde man-vrouw dus ook.

Ja duhhhh... Dat lijkt me logisch: Adam & Steve hadden waarschijnlijk weinig nageslacht opleverd!

Othello schreef: Met dat in het achterhoofd komt bij mij de volgende stelling boven drijven: homofilie is een gevolg van de gebrokenheid van de schepping.

Welke invloed heeft dat op de discussie?

Die discussie is hier al heel vaak gevoerd. Op Regenboogforum.nl staat daarover een enorm boeiend tweegesprek tussen MeBoy en Trinmar. Kort door de bocht: ja ik denk dat het een gevolg van de gebrokenheid vanm de schepping is maar God heeft in veel dingen een goede mogelijkheid gegeven om met elke gebrokenheid om te gaan...

Toch blijft het speculeren. Want misschien waren er zonder zondeval ook gevallen van gelijkgeslachtelijke gerichtheid geweest. Ook op deze wijze kan God geëerd worden. In dat geval is dat weer een Meesterlijk bedachte variant op de schepping...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 nov 2006 15:36

MrSokkie schreef:
aardmannetje schreef:...wat wel te denken geeft, zou er destijds niemand zijn geweest met een andere gerichtheid?

Vast wel, maar ja he, als je cultuur het niet toelaat hou je daar je mond wel over.

Jammer hoor, vind je ook niet?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 nov 2006 15:39

Denkertje21 schreef:
aardmannetje schreef: Zijn we dan nu niet een stukje verder in het beheren en beheersen van onze seksuele driften, wij romeinen en germanen... :) ...egt goed van ons, let's be thankful for this!

Waarom ziet nou kennelijk niemand dat? Mijn geaardheid heeft niks met seksuele driften te maken! Mijn geaardheid heeft te maken met de drang naar geborgeheid en liefde! Iets wat volgens mij iedereen wel heeft. Ik wil 's avonds ook tegen iemand kunnen aankruipen, samen kunnen lachen, huilenen met elkaar met en over God spreken!

[...] Dat vermogen om lief te hebben heb ik niet voor niks gekregen!

ik denk ook niet dat het hier gaat over je geaardheid, het gevecht gaat over het karakter van homoSEKSUELE relaties in de samenleving lahier en daarbuiten. Nogmaals ik lees hier weinig moedwillige goddeloosheid, ik wens iedereen het geluk iemand te kennen waarbij die zich thuisvoelt en kan warmen in geweldige armen :)

laat je niet tegenhouden Denkertje21!!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 15:53

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:Het gaat natuurlijk om de principes die eraan ten grondslag liggen.

De mogelijkheid om kinderen te verwekken is dus géén principiële voorwaarden voor het sluiten van een huwelijk.

Het is natuurlijk geen keiharde eis en je kunt er ook niets aan doen als je onvruchtbaar bent. Maar waar het om gaat is dat heterorelaties in principe kinderen kunnen voortbrengen en homorelaties in principe niet. Overigens was men daar vroeger in bepaalde streken wat strikter in: het verloofde stel ging -weliswaar stiekem, maar de hele gemeenschap kneep bewust een oogje dicht- eerst met elkaar naar bed en als er na een bepaalde periode nog geen kindje kwam werd de verloving verbroken en kreeg het meisje letterlijk de houten klaas toegespeeld.

Ik denk dat het huwelijk inderdaad ontstaan is als een maatschappelijke institutie die ideaal is voor gezinsvorming en opvoeding. Maar dat sluit de liefde tussen die twee mensen geenszins uit natuurlijk, integendeel zelfs: dat lijkt me een belangrijke voorwaarde om zo'n klus samen tot een goed einde te brengen.

Precies. Ik denk dat een kind beter opgevoed kan worden door 2 liefdevolle ouders van hetzelfde geslacht dan door 2 kijvende ouders van verschillende sekse.

Je zou ook kunnen stellen dat dat twee kwaden zijn waaruit je niet hoeft te kiezen.

Als je vervolgens dat eerste gedeelte elimineert hou je alleen die liefdesverbintenis over. Dat kan wel, maar daarmee geef je wel één van de karakteristieke eigenschappen van het huwelijk op. Vandaar dat ik 'gelijkberechtiging' ook altijd een beetje een dubieus argument voor het homohuwelijk vindt. Het is namelijk nog maar de vraag of er ook werkelijk sprake is van een g\elijke situatie en het antwoord daarop is afhankelijk van het al dan niet maken van de eerdere stap zoals zojuist genoemd.

Het is geen elimineren: eerder een breder perspectief, en zoals al aangegeven: het (kunnen) verwekken van kinderen is geen karakteristieke eigenschap van het huwelijk.

Hm, dat is ook weer waar ja. :)

Zareb schreef:Dat ligt er aan vanuit welk perspectief je er naar kijkt. Vanuit maatschappelijk oogpunt is 'gelijkebehandeling' natuurlijk een goed argument. Vanuit religieus oogpunt heeft de m/v relatie wat mij betreft een streepje voor.

Of het maatschappelijk een goed argument is ligt er voglens mij maar net aan welke betekenis de huidige maatschappij aan het huwelijk geeft. Is dat, zoals MrSokkie zegt, een verbintenis tussen twee geliefden of vooral ook dé plaats om kinderen groot te brengen.
Enfin, wat ik probeer te zeggen is dat je mensen die tegen het homohuwelijk zijn omdat ze laatstgenoemde opvatting huldigen niet kunt verwijten dat ze tegen gelijke rechten zijn omdat het voor hen ook geen gelijke situatie is.

Othello schreef:Er van uitgaande dat de situatie van Adam en Eva volmaakt was, vermoed ik dat de gedachte aan 'herenliefde' niet eens bij Adam is opgekomen. De volmaaktheid sluit dat immers uit. Toch?

Dat ligt eraan hoe divers die volmaakte wereld was denk ik. Wie weet was daarin ook gewoon ruimte voor verschillende geaardheden.. maar ik acht het niet zo heel erg waarschijnlijk. Maargoed, het heterostel blijft natuurlijk sowieso de oervorm waar het allemaal mee begonnen moet zijn.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 16:06

Othello schreef:Dat is nieuw voor me, en volgens mij ook volstrekt ongefundeerd. Het enige dat we kunnen lezen is dat God het niet goeddacht dat Adam alleen was. En dus maakte hij Eva. Over dieren lees ik niets.

God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels en bracht hij die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven... De mens gaf namen aan al het veem aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

Ongefundeerd?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 16:09

Aragorn schreef:
Precies. Ik denk dat een kind beter opgevoed kan worden door 2 liefdevolle ouders van hetzelfde geslacht dan door 2 kijvende ouders van verschillende sekse.

Je zou ook kunnen stellen dat dat twee kwaden zijn waaruit je niet hoeft te kiezen.

Ik zou het eerste stel zeker geen kwaad durven noemen.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 16:16

MrSokkie schreef:
Othello schreef:Dat is nieuw voor me, en volgens mij ook volstrekt ongefundeerd. Het enige dat we kunnen lezen is dat God het niet goeddacht dat Adam alleen was. En dus maakte hij Eva. Over dieren lees ik niets.

God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels en bracht hij die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven... De mens gaf namen aan al het veem aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

Ongefundeerd?

Ja, want je rukt e.e.a. lichtelijk uit zijn verband.

18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.

Adam noemt alle dieren(paren!) bij naam, maar ontdekt dat 'ie zelf nog altijd alleen is. Het 'want' waarmee vers 19 begint, duidt op de aanleiding voor God om een partner te scheppen: de dieren zijn allen geschapen mannetje en vrouwtje, maar Adam was nog alleen. Dát was de aanleiding, niet het feit dat er onder de dieren geen 'geschikte partner' voor Adam zou zijn.

Maar goed, dit is tamelijk offtopic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 16:16

Ik had het ook niet over jou maar over mensen die het vanuit hun principes niet eens kunnen zijn met een homorelatie.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 18:51

Net een geniale southpark-aflevering gezien over het homo-huwelijk. Hilarisch.

Voda

Berichtdoor Voda » 30 nov 2006 13:08

Mense... op 9 december wordt er een studiemiddag georganiseerd in Delft met als titel:

"homoseksualiteit en geloof"

Spreker is Johan Quist van RefoAnders.

Voor meer over het programma en de lokatie kijk op : www.refoanders.nl
Daar is ook een mogelijkheid voor aanmelding.

groeten,

Voda

<><

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 nov 2006 16:15

Je moet er toch niet aan denken dat Johan Quist over homofilie en geloof gaat praten? Die stuurt pas echt mensen het bos in!

Toen hij dat deed in het RD heeft dat heel wat kwaad bloed gezet, met het verhaal dat homo's maar moeten gaan trouwen. Metr dat verhaal heb ik de grootst mogelijke moeite gehad met mijn ouders die verwezen naar dat verhaal.

In Delft zal hij het publiek aanschouwen en dan waarschijnlijk zijn mening en verhaal daaraan aanpassen.

In het RD zegt-ie dat homoseksualiteit beleven niet kan. Twee weken later geeft hij een interview in de GayKrant en past hij zijn mening maar weer aan en zegt hij dat het wél kan... Letterlijk tegenovergesteld!

Mensen die iets te kritisch zijn op zijn forum, wordt direct de toegang ontzegd. Een trieste vertoning!

In dit geval zeg ik letterlijk: schoenmaker Quist, blijf bij je leest en werp je niet op als expert!! Daar zijn anderen voor!!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 nov 2006 16:36

Denkertje21 schreef:In dit geval zeg ik letterlijk: schoenmaker Quist, blijf bij je leest en werp je niet op als expert!! Daar zijn anderen voor!!

Misschien is dat juist wel de bedoeling? niet een verhaal, maar zijn verhaal?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 nov 2006 22:31

scape schreef: Misschien is dat juist wel de bedoeling? niet een verhaal, maar zijn verhaal?

Zijn verhaal blijkt gewoon super oportunistisch te zijn.... Dan dit, dan dat...
Maar goed, als je een avond belegt over homoseksualiteit een geloof mag je toch meer verwachten dat het verhaal van een getrouwde schoenmaker die zegt ook homo te zijn...
de laatste bijeenkomst waar Quist bij betrokken was, was met Dr Peet Botha, Nou daar waren sowieso al 15 bezoekers en verder was het echt een aanfluiting vol zaken die zoekende christenhomo's alleen maar de mist in helpen...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 30 nov 2006 22:39

Eigenlijk is het dus alleen maar jammer dat deze bijeenkomst gehouden wordt...

Maar misschien hebben getrouwde homo's er wel wat aan?
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”