MrSokkie schreef:Aragorn schreef:Het gaat natuurlijk om de principes die eraan ten grondslag liggen.
De mogelijkheid om kinderen te
verwekken is dus géén principiële voorwaarden voor het sluiten van een huwelijk.
Het is natuurlijk geen keiharde eis en je kunt er ook niets aan doen als je onvruchtbaar bent. Maar waar het om gaat is dat heterorelaties
in principe kinderen kunnen voortbrengen en homorelaties in principe niet. Overigens was men daar vroeger in bepaalde streken wat strikter in: het verloofde stel ging -weliswaar stiekem, maar de hele gemeenschap kneep bewust een oogje dicht- eerst met elkaar naar bed en als er na een bepaalde periode nog geen kindje kwam werd de verloving verbroken en kreeg het meisje letterlijk de houten klaas toegespeeld.
Ik denk dat het huwelijk inderdaad ontstaan is als een maatschappelijke institutie die ideaal is voor gezinsvorming en opvoeding. Maar dat sluit de liefde tussen die twee mensen geenszins uit natuurlijk, integendeel zelfs: dat lijkt me een belangrijke voorwaarde om zo'n klus samen tot een goed einde te brengen.
Precies. Ik denk dat een kind beter opgevoed kan worden door 2 liefdevolle ouders van hetzelfde geslacht dan door 2 kijvende ouders van verschillende sekse.
Je zou ook kunnen stellen dat dat twee kwaden zijn waaruit je niet hoeft te kiezen.
Als je vervolgens dat eerste gedeelte elimineert hou je alleen die liefdesverbintenis over. Dat kan wel, maar daarmee geef je wel één van de karakteristieke eigenschappen van het huwelijk op. Vandaar dat ik 'gelijkberechtiging' ook altijd een beetje een dubieus argument voor het homohuwelijk vindt. Het is namelijk nog maar de vraag of er ook werkelijk sprake is van een g\elijke situatie en het antwoord daarop is afhankelijk van het al dan niet maken van de eerdere stap zoals zojuist genoemd.
Het is geen elimineren: eerder een breder perspectief, en zoals al aangegeven: het (kunnen) verwekken van kinderen is geen karakteristieke eigenschap van het huwelijk.
Hm, dat is ook weer waar ja.
Zareb schreef:Dat ligt er aan vanuit welk perspectief je er naar kijkt. Vanuit maatschappelijk oogpunt is 'gelijkebehandeling' natuurlijk een goed argument. Vanuit religieus oogpunt heeft de m/v relatie wat mij betreft een streepje voor.
Of het maatschappelijk een goed argument is ligt er voglens mij maar net aan welke betekenis de huidige maatschappij aan het huwelijk geeft. Is dat, zoals MrSokkie zegt, een verbintenis tussen twee geliefden of vooral ook dé plaats om kinderen groot te brengen.
Enfin, wat ik probeer te zeggen is dat je mensen die tegen het homohuwelijk zijn omdat ze laatstgenoemde opvatting huldigen niet kunt verwijten dat ze tegen gelijke rechten zijn omdat het voor hen ook geen gelijke situatie is.
Othello schreef:Er van uitgaande dat de situatie van Adam en Eva volmaakt was, vermoed ik dat de gedachte aan 'herenliefde' niet eens bij Adam is opgekomen. De volmaaktheid sluit dat immers uit. Toch?
Dat ligt eraan hoe divers die volmaakte wereld was denk ik. Wie weet was daarin ook gewoon ruimte voor verschillende geaardheden.. maar ik acht het niet zo heel erg waarschijnlijk. Maargoed, het heterostel blijft natuurlijk sowieso de oervorm waar het allemaal mee begonnen moet zijn.