Probleem over contact met God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Probleem over contact met God

Berichtdoor GKN'er » 30 nov 2006 19:25

Beste vrienden,

Wat ik nu ga schrijven, vind ik heel erg moeilijk. Maar gezien de vele bemoedigende en zegenrijke reacties van jullie n.a.v. problemen van mede-christenen, heb ik besloten mijn vraag hier te poneren.

De laatste tijd heb ik gelezen over mensen die de Heere Jezus echt hebben 'ontmoet', d.w.z. dat Jezus zich echt aan hen geopenbaard heeft en hen heeft toegesproken. Hij was als het ware écht lijfelijk ben hen aanwezig. Verder heb ik gelezen over mensen - meest evangelicalen - die in naam van de Heer genezen zijn van een ernstige ziekte.
Ik probeer te leven als een goed calvinistisch christen - ik zeg hier nadrukkelijk 'probeer te leven' en niet 'leef', omdat de enige die kan oordelen over het feit of ik al dan niet als een goed christen leef de Heere is. Ik heb echter de Heere Christus nog nooit 'lijfelijk' bij mij aanwezig gehad; Hij heeft mij nooit 'toegesproken' als het ware. Tijdens het bidden heb ik bovendien nooit echt het gevoel dat God naar mij luistert en daar ben ik eerlijk gezegd best verdrietig om. Hoe weet ik dat Hij mij heeft gehoord; hoe kan ik antwoord van Hem krijgen? Ik zou Hem zo graag willen ontmoeten! Zou ik soms op een "verkeerde manier" bidden?
Let wel: ik twijfel niet aan mijn geloof. Ik belijd dat God de Schepper en Heerser van het universum is en Zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd om de zonden der mensheid weg te nemen. Maar ik zou zo graag 'antwoord' van God krijgen, echt voelen, echt ervaren dat Hij naar mij luistert.

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik wens jullie allen in ieder geval Gods zegen toe, in de hoop dat jullie dit probleem nooit mag overkomen!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 19:32

Wat betreft de letterlijke "openbaring" van Jezus hier op aarde, dat zijn valse verhalen.
Jezus is in de hemel en zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal zich pas weer op aarde openbaren tijdens de wederkomst.
Het ware geloof is ook niet afhankelijk van een letterlijke "openbaring" van Jezus in je leven, dat jij die niet hebt gehad zegt dus niets.

Wat betreft het gevoel daar kan misschien iemand anders op in gaan, wel weet ik dat een geloof puur op het gevoel verradelijk kan zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 19:46

ten eerste zou ik graag willen stellen dat de wedergeboorte het grootste wonder is. Dit is veel belangrijker en grootser dan een wonder of dat God tegen je spreekt o.i.d. Met de wedergeboorte maakt Hij je nieuw. Dat je God verder nog niet voelt, geen zekerheid hebt of jouw zonden vergeven zijn allemaal van later zorg. Dit is te vergelijken met de geboorte van een kind. Die loopt ook niet vanaf dag 1.

Verder vind ik de geschiedenis van de Kanaänese vrouw een hele kloeke.
21 ¶ En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Zij roept tot God....maar Hij antwoord haar niet. De dicipelen vragen aan Jezus zelfs waarom Hij haar zo laat roepen. Dus eerst zwijgt God hier. En dan krijgt ze antwoord. De Jezus zegt: het is niet voor jouw! Wat vreselijk. Jezus wijst haar af, het is niet voor jouw! Maar ze houdt aan. Ze blijft hem aanbidden. En dan zegt Jezus: groot is uw geloof.
Eerst genegeerd, dan afgewezen....maar toch houdt ze aan! Wat een bemoediging, blijven aanhouden!

Heb 11:1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 nov 2006 20:37

hoi gkn'er,

God 'spreekt' en antwoord jou dmv Zijn Woord.
ook kan het zijn dat je een bepaalde richting op 'gestuurd' word na jouw vraag aan God wat je moet doen, dat kan de Heilige Geest zijn die in jouw werkt, als antwoord op je vraag bv. zeker is als die richting waar je heen gestuurd word niet in strijd is met het Woord mag je verwachten dat het God is die je stuurt of of de weg wijst.

maar als je verwacht dat God echt tegen je praat, letterlijk, dan zou ik vraagtekens zetten bij wat je hoort, want bijzondere openbaringen (waar dit onder valt) zijn niet 'standaard' voor elke Christen. immers God spreekt tot ons via Zijn Woord en niet te vergeten door de prediking van Zijn Woord.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 30 nov 2006 20:48

Wullimpie schreef:Wat betreft de letterlijke "openbaring" van Jezus hier op aarde, dat zijn valse verhalen.
Het ware geloof is ook niet afhankelijk van een letterlijke "openbaring" van Jezus in je leven, dat jij die niet hebt gehad zegt dus niets.

Wat betreft het gevoel daar kan misschien iemand anders op in gaan, wel weet ik dat een geloof puur op het gevoel verradelijk kan zijn.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk namelijk dat Jezus zich nog steeds wel openbaart. Kijk eens naar moslim landen, daar zijn moslims die toch echt een visioen krijgen waarin Jezus aan hen verschijnt, soms met hen spreekt en soms niet. Daarop volgen bekeringen.

Verder ben ik het wel met je eens. Je geloof hangt niet af van van een letterlijke openbaring. Ook is het gevaarlijk om alleen op je gevoel af te gaan, dan maak je je geloof afhankelijk van of je wel of niet iets voelt.

@GKN-er. Ik kan me wel voorstellen dat jij tenminste iets wil voelen, want zo is het alsof je in de woestijn bent zonder water.

Ik heb echt bewondering voor je dat je blijft bidden, ook al heb je niet het idee dat God naar je luistert.

En ja, volharden is heel belangrijk. Zie ook Matt. 7: 7-11. De woorden die hier staan betekenen dat je door moet zetten.
Wees eerlijk naar God, vertel je Vader hoe jij je voelt.
En kijk in de bijbel naar beloften die waar zijn:

Als je om de Heilige Geest bid, zal de Vader je die geven.
nader tot Mij en Ik nader tot U.

Zoek zulke teksten op, ze kunnen troost en houvast bieden.

Ik zal iig voor je bidden.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 30 nov 2006 21:17

Dank voor alle mooie woorden. Op zulke momenten voel ik mij extra trots om christen te zijn, om te weten deel uit te maken van een gemeenschap van zulke lieve mensen.

Petra777, je slaat de spijker op z'n kop! Ik zou graag Gods aanwezigheid willen "voelen"...niet door een concrete openbaring, maar dat ik tijdens het bidden mijn hart voel "branden" o.i.d. Het is moeilijk uit te leggen, maar denk ik dat je vast wel weet wat ik bedoel. Ik zou nogmaals willen benadrukken dat ik niet louter op gevoel afga. In mijn geloofsleven laat ik mij leiden door de Heilige Schrift en zie in de Drie Formulieren van Enigheid concrete 'hulpmiddelen' om uitdrukking aan mijn geloof te geven.

Ik zal ook voor jullie allen bidden. Nogmaals mijn grote dank.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2006 22:34

Wat betreft de letterlijke "openbaring" van Jezus hier op aarde, dat zijn valse verhalen.
Daar heb jij niet over te oordelen, daarbij bestaat er nog altijd zoiets als visioenen. Ik zou dus niet die woorden in de mond willen nemen. Er zijn namelijk getuigenissen bekend van mensen in de gereformeerde gezindte (waar onder predikanten) die een wekende Jezus zagen staan naast de Avondmaalstafel; is dat ook direct zinsbegoocheling?

Geloof jij in een fysieke hemel; zo nee hoe kan een Geest dan 'zitten' aan de 'rechthand' van zijn 'Vader'?

@GKN'er ik begrijp je erg goed. Ik heb kort geleden van een kennis gehoord dat ze gingen trouwen. Ze zijn 25 en18 jaar oud en zij heeft Jezus gezien en die vertelde haar dat hij 'The One' voor haar was, ik vraag mij dan (best jaloers) af waarom Jezus nooit eens bij mij langskomst om mij te vertellen wat ik moet doen op bepaalde momenten in mijn leven. Overigens staat er in één van de psalmen 'laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen'..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 nov 2006 22:54

GKN'er. Ik herken je verhaal van beide kanten heel goed.
Maar 1 vraag voor je om over na te denken: heb je dit probleem ook al voor God zelf neer gelegd?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 08:18

Wullimpie schreef:Wat betreft de letterlijke "openbaring" van Jezus hier op aarde, dat zijn valse verhalen.

Mee, eens, behalve met je eerste regel. Want toen Hij aan Paulus en later aan Johannes verscheen zat Hij ook al aan Gods rechterhand.

GKN'er, de meeste gelovigen maken geen echte openbaringen of visoenen of zo mee. Wel leren ze Jezus steeds meer kennen. Soms gebeurt dat op een bijzondere manier (om het zo maar even te noemen, hoewel elke manier bijzonder is natuurlijk) maar heel vaak gaat het ook "gewoon" via de Bijbel. Jezus wordt niet voor niets het vleesgeworden Woord genoemd. Hij is Gods ook Gods antwoord en als je Hem leert kennen vanuit de Bijbel is dat genoeg. Maak je dus geen zorgen, ik snap dat je Hem dolgraag wilt zien. Je mag het ook best vragen, welk antwoord je krijgt weet ik niet precies.... en bedenk maar dat er een tijd komt waarop je dagelijks oog in oog met Hem mag staan, waar God en mensen samen zullen leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 dec 2006 13:12

De laatste tijd heb ik gelezen over mensen die de Heere Jezus echt hebben 'ontmoet', d.w.z. dat Jezus zich echt aan hen geopenbaard heeft en hen heeft toegesproken. Hij was als het ware écht lijfelijk ben hen aanwezig.

Uit bovenstaand leidde ik ik af dat Jezus dus echt lijfelijk aanwezig is, ik kan uit de bijbel echter niet opmaken dat dat wordt voorspeld, het lijkt me ook niet goed als je dit gaat voorhouden aan andere mensen als teken van bekering.

Wat betreft visioenen, dat zou heel goed mogelijk zijn, daar zeg ik dan ook niets over.

(Als er behoeft is om hier dieper op door te gaan kunnen we misschien beter een nieuw topic openen.)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 01 dec 2006 15:10

Belangrijk is denk ik ook om te leren dankbaar te zijn. Wees dankbaar in de kleine dingen. Je zult dan ook zien dat God ook antwoord geeft. Wanneer je met een probleem geef die over aan God. Je zult dan ook merken God jou kracht geeft in die situatie. En wanneer je weet dat je kracht krijgt van God dan ervaar je Zijn aanwezigheid ook. Dit is mijn ervaring en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 15:16

Wullimpie schreef:
De laatste tijd heb ik gelezen over mensen die de Heere Jezus echt hebben 'ontmoet', d.w.z. dat Jezus zich echt aan hen geopenbaard heeft en hen heeft toegesproken. Hij was als het ware écht lijfelijk ben hen aanwezig.

Uit bovenstaand leidde ik ik af dat Jezus dus echt lijfelijk aanwezig is, ik kan uit de bijbel echter niet opmaken dat dat wordt voorspeld, het lijkt me ook niet goed als je dit gaat voorhouden aan andere mensen als teken van bekering.

Wat betreft visioenen, dat zou heel goed mogelijk zijn, daar zeg ik dan ook niets over.

(Als er behoeft is om hier dieper op door te gaan kunnen we misschien beter een nieuw topic openen.)

Ontmoet staat tussen aanhalingstekens en daarna zegt hij dat hij als het ware lijfelijk aanwezig was... dat kan dus wel duiden op een visioen volgens mij... en denk aan Johannes, op Patmos verschijnt Jezus aan hem . In levende lijve...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Re: Probleem over contact met God

Berichtdoor schwesterchen » 01 dec 2006 17:46

Hoe weet ik dat Hij mij heeft gehoord; hoe kan ik antwoord van Hem krijgen?

Ik denk dat het idd belangrijk is dat je niet teveel naar je gevoel kijkt, de hemel kan dan van koper lijken, zoals dat weleens gezegd wordt. Hoe je toch kunt weten dat Hij je hoort? Omdat het in de Bijbel staat! Dit lijkt een heel standaard antwoord, maar het is gewoon zo. God zegt het Zelf. Omdat God het zegt mag je er op vertrouwen dat het waar is.

Een voorbeeld dat in me op kwam is Psalm 116:
1 Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;
2 Want Hij neigt Zijn oor tot mij; dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen
.
3 De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
4 Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel.
5 De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.
6 De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost.
7 Mijn ziel! keer weder tot uw rust, want de HEERE heeft aan u welgedaan.

Ik zou Hem zo graag willen ontmoeten!

Bid Hem erom!!

Zou ik soms op een "verkeerde manier" bidden?

Het is belangrijk om alles wat in je hart leeft voor de Heere neer te leggen. Gewoon heel concreet aan God vragen of Hij je dingen wil leren.
"Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden, en Ik zal u bekend maken grote en vaste dingen, die gij niet weet."(jer. 33:3)

moet er nu vandoor... Gods zegen toegewenst! De Heer' betoont ZIjn welbehagen, aan hen die nedrig naar Hem vragen. Echt waar!
[/quote]
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 01 dec 2006 18:29

Wat ik ook heel bemoedigend vind is Lukas 11. Daar staan zóveel mooie dingen in:
'Bidt en u [b]zal [/b] zal ontvangen'
Klopt en u [b]zal[/b] opengedaan worden
zoekt en gij [b]zult[/b] vinden'

Of de gelijkenis van de onbeschaamde vriend, die daarna staat, lees die eens, dat is zo ontzettend rijk!!!

En weet je, zeg gewoon tegen God dat je Hem zou graag zou voelen, Zijn aanwezigheid... Weet je, ik geloof gewoon dat als jij blijft bidden, HIj je zál antwoorden, dat weet ik zeker. Ga naar God toe, met deze beloftes, daar kan en zál Hij echt neit omheen gaan!!
Gelukkig is de mens die om zichzelf kan lachen, hij zal altijd lol hebben...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2006 16:42

amen.

Terug naar “Archief”