Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hannah2006
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah2006 » 28 nov 2006 21:25

Al ben je als gelovige niet bekeerd, je bent wel een gelovige. Wanneer je bekeerd bent, ben je een ware gelovige. En ja, er zullen idd gelovigen zijn die nooit bij God komen.

Hier begrijp ik niets van. Wie of wat bepaalt dan dat je wel in God gelooft, maar niet tot Hem komen zal. Is voor God het geloof niet voldoende? Zal Hij je niet omarmen als je tot Hem komt, al is het 'alleen' maar met je geloof en dan misschien zonder bekering. Ik zie nog steeds niet het verschil tussen geloven en bekeerd zijn.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 28 nov 2006 21:40

Hannah2006 schreef:Wie of wat bepaalt dan dat je wel in God gelooft, maar niet tot Hem komen zal. Is voor God het geloof niet voldoende? Zal Hij je niet omarmen als je tot Hem komt, al is het 'alleen' maar met je geloof en dan misschien zonder bekering. Ik zie nog steeds niet het verschil tussen geloven en bekeerd zijn

Het verschil : zit in een persoonlijke & direkte relatie met God, als gevolg van jouw bekering — reeds de oude profeten riepen het volk op, zich te laten behouden uit een verkeerd geslacht ... {!!!}
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 28 nov 2006 22:34

leclerc schreef:Vertel mij eens waar je in de bijbel dit onderscheid vind in soorten geloven.

Brakel zegt er het volgende over, en daar wil ik me graag bij aansluiten.

1. Het historisch geloof wordt zogenoemd, omdat het de historie, dat is, het verhaal, de beschrijving van zaken in het Woord, kent en als waarheid toestemt, en erkent, en die daar laat als zaken, die hen niet meer raken dan de wereldse historiën; immers men werkt daar niet mede, het verwekt geen beweging, soms zelfs niet tot de belijdenis. Jak. 2: 19. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Hand. 26:27. Gelooft gij, o koning Agrippa! de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.

2. Het tijdgeloof is een kennis en toestemming aan evangelische waarheden als waarachtig, verwekkende enige natuurlijke bewegingen in de affecten of hartstochten van de ziel, een belijdenis van die waarheden in vereniging met de kerk, en een uitwendig gedrag, volgens hun belijdenis, zonder vereniging met Christus, tot rechtvaardigmaking, heiligmaking, en zaligheid. Ziet hiervan;
Matth. 13:20, 21. Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt. Doch hij heeft geen wortel in zichzelf, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil. zo wordt hij terstond geërgerd.
Hebr. 6: 4 6. Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gaven gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede Woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, en afvallig worden; die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering.
2 Petrus 2: 20. Want indien zij, nadat zij door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, de besmettingen der wereld ontvloden zijn, en in dezelf wederom ingewikkeld zijnde, van dezelf overwonnen worden, zo is hun het laatste erger dan het eerste.
Van het onderscheid van het tijdgeloof, en het zaligmakende geloof, zullen wij in het vervolg verder spreken.

3. Het geloof der wonderen is een overreding des harten, door onmiddellijke werking Gods, dat dit of dat werk, boven de loop der natuur, op ons zeggen of bevel geschieden zal, of ook aan ons zal gewrocht worden; doch de kracht van uitvoering der wonderen is niet in de mens, maar God voert ze door Zijn almachtige kracht uit, op dat geloof. Zie hiervan:
Matth. 17:20. … zo gij een geloof had als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts! en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
1 Kor. 13:2. . . . en al ware het, dat ik al het geloof had, zo dat ik bergen verzette ....
Hand. 14:9, 10. Deze hoorde Paulus spreken; welke de ogen op hem houdende en ziende dat hij geloof had om gezond te worden, zeide met grote stem: Sta recht op uw voeten! En hij sprong op en wandelde.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 28 nov 2006 22:40

mmmz...
niet helemaal overtuigend voor mij. ik blijf het inlegkunde vinden
voor mij is geloof gewoon geloof. wat mij als kind bijgbracht is heeft met kennis te maken en niet zozeer met geloof.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 09:14

mw schreef:
Jo'tje schreef:Nee Japio, als je gelooft in de Heere en je afhankelijk weet van Jezus' verlossing van jouw (steeds weer terugkerende) zonden dan mag je óók weten dat Hij voor jou een plaats in de hemel bereid! Dat is nou juist het evangelie!

idd, dat bedoel Japio ook. Maar dat alles is pas na de wedergeboorte. En wanneer die plaats vind weten we niet.

Wanneer die plaatsvindt weten we niet? Ik ben blij toch zeker te mogen weten dat ik een kind van God ben!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 09:15

Hannah2006 schreef:
Al ben je als gelovige niet bekeerd, je bent wel een gelovige. Wanneer je bekeerd bent, ben je een ware gelovige. En ja, er zullen idd gelovigen zijn die nooit bij God komen.

Hier begrijp ik niets van. Wie of wat bepaalt dan dat je wel in God gelooft, maar niet tot Hem komen zal. Is voor God het geloof niet voldoende? Zal Hij je niet omarmen als je tot Hem komt, al is het 'alleen' maar met je geloof en dan misschien zonder bekering. Ik zie nog steeds niet het verschil tussen geloven en bekeerd zijn.

Mijns inziens is er ook geen verschil tussen. Als je geloof in God, in Jezus, in dat God Jezus naar de aarde heeft gezonden om te sterven aan het kruis voor onze zonden, dan bén je bekeerd!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 09:17

japio schreef:
leclerc schreef:Vertel mij eens waar je in de bijbel dit onderscheid vind in soorten geloven.

Brakel zegt er het volgende over, en daar wil ik me graag bij aansluiten.

1. Het historisch geloof...

2. Het tijdgeloof...

3. Het geloof der wonderen...

Dit is allemaal intepretatie. Waarom maak je (en anderen) het jezelf zo moeilijk?? Het is zo eenvoudig! Blijf gewoon bij wat er in de Bijbel zelf staat! Als je gelooft word je zalig!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2006 10:37

mw schreef:
Jo'tje schreef:Nee Japio, als je gelooft in de Heere en je afhankelijk weet van Jezus' verlossing van jouw (steeds weer terugkerende) zonden dan mag je óók weten dat Hij voor jou een plaats in de hemel bereid! Dat is nou juist het evangelie!

idd, dat bedoel Japio ook. Maar dat alles is pas na de wedergeboorte. En wanneer die plaats vind weten we niet.

Wat jij beschrijft is het ware geloof. Niet het verstandelijk geloof :wink:

Dat is geen reden om te zeggen dat je niet echt gelooft. Dan krijg je weer het passieve wachten op een wedergeboorteervaring voordat je durft te zeggen: Nu geloof ik echt. Daarnaast moet je maar eens lezen wat God allemaal bij de doop belooft. Daar zegt Hij al: Je bent van mij. Als je jezelf niet zo ziet, als je niet gelooft dat je een volwaardig kind van Hem bent doe je Hem en zijn verbond ernstig tekort.

Volgens mij hebben we het overigens met onze wedergeboorte-theorieen erg moeilijk gemaakt. Tegen wie zegt Jezus dit? Tegen Nicodemus. Nicodemus geloofde niet in Christus als verlosser. Daarom moest hij opnieuw geboren worden. Want wedergeboorte houdt toch in dat je gelooft dat Hij je verlosser is, dus dat je sterft met Hem (oude mens) en weer opstaat met Hem (nieuwe mens). Wie dus zo gelooft in Jezus is wedergeboren, hij is immers vrijgekocht door Jezus, schoongewassen met zijn bloed (het bad der wedergeboorte)?

Als Jezus zegt dat je eerst opnieuw geboren moet worden voordat je Gods koninkrijk in kan gaan, maar ook zegt dat ieder die in Hem gelooft gered zal worden, dan kan het toch niet anders of wedergeboorte IS: in Hem geloven? Anders zou Hij niet de waarheid spreken want niet ieder die in Hem gelooft zou dan behouden worden, en dat is in strijd met wat Hij hier zegt.

Hou dus op met onderscheid te maken tussen geloof en wedergeboorte, je kan niet zeggen: Ik geloof wel maar ben niet wedergeboren. Geloof je, dan ben je wedergeboren. Ben je niet wedergeboren, dan geloof je niet.

Ik snap dan ook wel wat er met tijdgeloof, historisch geloof enzo bedoelt wordt maar het is gewoon schijngeloof... het is niet een vorm van geloof, maar een vorm van ongeloof dat een beetje lijkt op geloof. Die mensen geloven immers niet dat Jezus voor hen gestorven is, dus ze geloven het evangelie, Gods Woord niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 10:45

Dankjewel Marnix! Ik vind het zo moeilijk om onder woorden te brengen hoe ik het bedoel. En hier kan ik volledig mee instemmen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2006 10:46

kijk, zo vullen we elkaar goed aan. Zoals het broeders en zusters betaamt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 10:48

Ha nou dat is inderdaad zo! Ik weet altijd zooo goed hoe ik het voel en denk, maar als ik het moet zeggen, dan is het ineens erg moeilijk :?
;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 nov 2006 10:52

Dat die 3 soorten niet-waar geloof in de indeling zoals Japio die citeert "schijngeloof" zijn, of -zoals Leclerc zegt- (in bepaalde gevallen) "kennis", daar ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof ook niet dat je maar lijdelijk moet blijven wachten op wedergeboorte, in tegendeel. Maar mijn punt was vooral dat er echt wel mensen in de kerk zitten die slechts een schijngeloof hebben, die slechts verstandelijke kennis hebben. Triest maar waar. Dat bedoelde ik ook met mijn voorbeeld van mensen die eerst echt lijken te geloven, maar vervolgens de kerk de rug toekeren. Er zijn echter ook mensen die níet de kerk de rug toekeren, maar toch slechts een schijngeloof/verstandelijke kennis hebben.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 10:57

Ja, dat klopt. En zo heb je dus ook mensen die geen schijngeloof hebben, maar echt geloven in God, Jezus etc, maar denken dat ze niet bekeerd zijn, omdat ze nog wachten op iets spectaculairs, een bepaald gevoel of zo. En dat vind ik dus een gemiste kans van veel kerken. Dat soort denken wordt in veel kerken gewoon gevoed! In plaats dat er geleerd wordt wat er echt in de bijbel staat.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 nov 2006 11:00

Kortom: in de kern zijn we het gewoon eens. :)

Mijn vader citeert weleens iemand die zei dat er mensen zijn die 'met schrik in de hemel zullen vallen'. Daarmee bedoelt hij dus dat soort mensen: die denken dat ze niet bekeerd zijn, maar het toch blijken te zijn.
Blijft voor mij echter wel moeilijk dat er eigenlijk toch een mate van geloofszekerheid zou 'moeten' zijn. Doe je God niet tekort door te stellen dat het de schuld is van de (leer in de) kerken dat er mensen 'onbewust bekeerd zijn'? Hoe valt dit te rijmen met Zijn almacht, etc?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 11:07

LeChat schreef:Kortom: in de kern zijn we het gewoon eens. :)

Mijn vader citeert weleens iemand die zei dat er mensen zijn die 'met schrik in de hemel zullen vallen'. Daarmee bedoelt hij dus dat soort mensen: die denken dat ze niet bekeerd zijn, maar het toch blijken te zijn.
Blijft voor mij echter wel moeilijk dat er eigenlijk toch een mate van geloofszekerheid zou 'moeten' zijn. Doe je God niet tekort door te stellen dat het de schuld is van de (leer in de) kerken dat er mensen 'onbewust bekeerd zijn'? Hoe valt dit te rijmen met Zijn almacht, etc?

Nou inderdaad ;)

Mooi gezegd van je vader! Ik denk zeker dat dat zo is!

Misschien doe je God tekort als je zegt dat het de schuld is van de leer in sommige kerken. Toch weet ik, omdat ik dat zie bij mijn moeder en anderen, zij zijn opgevoed in gemeentes waar dat op die manier geleerd wordt, ze zijn bang gemaakt met het avondmaal. Dat klinkt misschien heel drastisch, maar het is waar. Altijd maar die zin "je eet en drinkt jezelf een oordeel" terwijl de echte betekenis bijna nooit bekend is. Maar daardoor is er soms een levenlang geen geloofszekerheid, terwijl ik écht denk dat sommigen toch echt zalig zijn. Tegen bijvoorbeeld mijn moeder zeg ik ook "je kunt nu wel niet aan het avondmaal gaan omdat je denkt dat je niet aan kunt gaan, maar straks als je leven voorbij is, zegt God heus niet "je bent niet aan het avondmaal geweest, dus is er nu geen plekje voor je in de hemel"".

Terug naar “Archief”