Uw wil geschiede?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 27 nov 2006 13:14

baard schreef:Alleen een echt kind van God kan zijn leven totaal in de handen van de Vader leggen. Wie dat niet kan is een kind van de Satan.
(dit, niet gelet op welk persoon dan ook, maar heel erg generaliserend)

en juist omdát het zo generaliserend is, is het kwetsend voor mensen die hier een oprechte worsteling mee en over hebben...

baard

Berichtdoor baard » 27 nov 2006 13:16

Zo zij het.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 nov 2006 17:51

baard schreef:Zo zij het.

hoezo, zo zij het? Ik snap deze opmerking niet?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 nov 2006 18:02

Misschien bedoelt hij dat het nu eenmaal zo is dat iemand die met Christus is gekruisigd niet meer worstelt?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 27 nov 2006 20:12

Bloemenkind schreef:
Fly29 schreef:Beste Bloemenkind,

Waar een wil is, daar is een weg. Het is een verloren zaak wanneer je niet meer wilt. En zo is het ook met God. Wie blijft volharden door God uit het leven te houden, die kan dan ook geen hoop meer hebben op Hem.
Mijn ervaring zegt dat God nimmer iemand laat staan die om Zijn Hulp vraagt. Zijn Hulp vragen en daarbij durven zeggen: U wilt geschieden. Het lijkt soms een onmogelijke zaak en toch is het de moeite waard te leren geduldig te worden.

groet,

fly29

Waar een wil is, is een weg?
Nee, niet altijd, tenminste, dat is mijn ervaring.

En ja, momenteel ontbreekt de wil mij volledig om God te volgen.
Hou ik God daarmee uit mijn leven?
Hoogstwaarschijnlijk wel.
Dat zij dan maar zo.

Dit bedoelde ik dus min of meer. Het is dan geen vraag meer geworden voor je maar een feit dat je God niet wil laten geschieden in je leven. Sorry.. echt gemeend.. Ik kan er niets meer van maken.

Het klinkt gek... Het doet pijn om dan deze conlusie te trekken. Het is geen haat of minderwaardig gezegt door mij. Door het zij zo.. weet ik dat mijn verdere pogingen weinig meer zullen toedoen. Stom...

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 27 nov 2006 20:16

Riska schreef:
baard schreef:Alleen een echt kind van God kan zijn leven totaal in de handen van de Vader leggen. Wie dat niet kan is een kind van de Satan.
(dit, niet gelet op welk persoon dan ook, maar heel erg generaliserend)

en juist omdát het zo generaliserend is, is het kwetsend voor mensen die hier een oprechte worsteling mee en over hebben...

Ik denk dat je daar wel gelijk mee hebt, Riska. Het zegt dat het geen vertrouwen DURFT te geven. Dat is iets heel anders als geen vertrouwen WILLEN geven in God. Er is in deze situatie dus nog altijd hoop.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

baard

Berichtdoor baard » 28 nov 2006 21:06

Een vader en zijn kind lopen door de stad. Het kind loopt een hellende muur op, aan de hand van vader. vaders arm gaat hoger en hoger. bovenaan draaien vader en kind zich naar elkaar toe. "Spring maar!" roept vader. Het kind springt in de armen van zijn vader.

Dat is kinderlijk vertrouwen. en dat vertrouwen zie je alleen maar bij je echte vader. Een ander vertrouw je niet.

Als je God niet durft te vertrouwen is Hij je vader niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2006 21:53

Baard schreef:Als je God niet durft te vertrouwen is Hij je vader niet.

Hij is dat ook niet en ik vrees dat Hij dat nooit zal worden... en toch is het goed tussen mij en God... misschien voor jou onbegrijpelijk, misschien klopt het niet met jouw gedachten. Als het maar klopt tussen mijn Schepper en mij...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 28 nov 2006 22:33

Ik denk dat riska doelt op het beeld van God als vader.
vader heeft niet voor een ieder een positieve connotatie.

het gaat er meer om dat je Jezus als verlosser ziet
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Riska

Berichtdoor Riska » 29 nov 2006 08:13

leclerc schreef:Ik denk dat riska doelt op het beeld van God als vader.
vader heeft niet voor een ieder een positieve connotatie.

het gaat er meer om dat je Jezus als verlosser ziet

Dat is precies wat ik wilde zeggen Leclerc... bedankt!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 nov 2006 08:56

baard schreef:Als je God niet durft te vertrouwen is Hij je vader niet.

Wat een dorre woestenij waar empathisch vermogen had moeten liggen zeg.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2006 23:14

Riska schreef:
Baard schreef:Als je God niet durft te vertrouwen is Hij je vader niet.

Hij is dat ook niet en ik vrees dat Hij dat nooit zal worden... en toch is het goed tussen mij en God... misschien voor jou onbegrijpelijk, misschien klopt het niet met jouw gedachten. Als het maar klopt tussen mijn Schepper en mij...
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Ik heb graag het beeld van de Schepper als Vader, maar ik ken ook iemand die helemaal warmt loopt boor het beeld van God als ultieme Vriend.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je uiteindelijk afscheid kunt nemen van ieder beeld van God.
Vergeet niet dat we wat betreft het gebod om ons geen gesneden beelden te maken van iets wat op aarde of in de hemel is, dus geen haar beter zijn dan de meest doorgewinterde filistijn als het gaat om godsbeelden.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2006 15:34

Carl schreef:Ik denk dat het belangrijkste is dat je uiteindelijk afscheid kunt nemen van ieder beeld van God.
Vergeet niet dat we wat betreft het gebod om ons geen gesneden beelden te maken van iets wat op aarde of in de hemel is, dus geen haar beter zijn dan de meest doorgewinterde filistijn als het gaat om godsbeelden.

Mensen kunnen niet zonder metaforen/beelden. En in de Bijbel worden er een aantal met name genoemd. Gisteren werd bij de uitvaartdienst van mijn zwager de overbekende psalm 23 gelezen: "De Here is mijn Herder".
Jezus noemt Zichzelf: "de Weg, de Waarheid en het Leven", het "Licht der wereld" etc.
God wordt gezien/genoemd als Schepper, als Eeuwige, als Almachtige, als "Ik ben die Ik ben"... En al die begrippen, die beelden/metaforen komen uit de Bijbel. Die mogen dus ook gebruikt worden om Hem te duiden.
Als we over 'stenen beelden' spreken is dat denk ik, dat iemand mij oplegt God Vader te noemen, omdat het in de Bijbel staat. Dus mij dwingend een beeld oplegt als zijnde het 'goede' beeld.
Een 'stenen beeld' wordt het ook, wanneer je zélf niet los kunt komen van een bepaald beeld, terwijl juist die verscheidenheid in beelden die ons aangereikt worden, zoveel kanten laat zien van God...
Voor mij persoonlijk heeft het woord "Tochtgenoot" een bijzondere klank: waar ik ook ga en sta, wat ik ook doe, Hij is en blijft Degene die met en naast mij gaat - mijn Tochtgenoot...

Terug naar “Archief”