Hoe rekbaar is je geweten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 nov 2006 17:41

kurtyo schreef:Sinds wanneer bestaat er diversiteit onde zonden? Is er dan ook sprake van gradaties?

Wat God betreft niet denk ik. M.i. is het puur het menselijk geweten. Er bestaan geen 'trappen' in de hel. Puur gewetenswroeging. En iemand die een moord gepleegt heeft zal daar zéér ws. meer last van hebben dan iemand die 5 euro gestolen heeft. Zo zie ik het :)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 nov 2006 17:44

kurtyo schreef:Sinds wanneer bestaat er diversiteit onde zonden? Is er dan ook sprake van gradaties?
Ik weet eigenlijk niet of de Bijbel daar wat over zegt. Het lijkt mij wel logisch th0. Het stelen van een brood staat niet op hetzelfde 'niveau' als het verkrachten van kleine meisjes.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 nov 2006 18:21

Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sódom en Gomórra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.
Mat. 10:15
dit zou kunnen inhouden dat er wel gradaties zijn

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 nov 2006 18:45

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... highlight=

Bovenstaand topic gaat over gradaties in zonde, laten we hier blijven bij de rekbaarheid van het geweten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 19:13

Poesje schreef:Hm, die 2 dingen zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Het zijn 2 hele verschillende zonden (maar goed, dat is mijn mening) :) Over dat soort onderbuikgevoel..bij mij is het niet zomaar een gevoel. Ik weet nu van/bij mezelf wel dat m'n geweten niet zomaar spreekt.

Oke, mijn ervaring is dat mijn geweten soms geheel onterecht kan spreken dan wel zwijgen. Alhoewel dat wel steeds minder voorkomt en dat is wat ik gewetensvorming noem.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2006 23:32

Aragorn schreef:
Poesje schreef:Hm, die 2 dingen zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Het zijn 2 hele verschillende zonden (maar goed, dat is mijn mening) :) Over dat soort onderbuikgevoel..bij mij is het niet zomaar een gevoel. Ik weet nu van/bij mezelf wel dat m'n geweten niet zomaar spreekt.

Oke, mijn ervaring is dat mijn geweten soms geheel onterecht kan spreken dan wel zwijgen. Alhoewel dat wel steeds minder voorkomt en dat is wat ik gewetensvorming noem.

Mag ik daarmee sugereren dat dat ook komt omdat je bewust dingen doet tegen je geweten van vroeger in??
Zodat dat stemmetje ook zachter wordt???

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 23:57

Natuurlijk. Vroeger voelde het bijvoorbeeld slecht om een bioscoop binnen te stappen, omdat me altijd verteld was dat dat niet goed is. Maar als je erover nadenkt waaróm dat zo zou zijn moet je tot de conclusie komen dat dat onzin is, en dan gaat dat vanzelf over.

En andersom werkt dat ook.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2006 00:25

Toch wordt er ook gemeend dat God dingen uit je geweten haald.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2006 00:27

essieee schreef:Toch wordt er ook gemeend dat God dingen uit je geweten haald.....

Hoe bedoel je? En denk je dan ook dat God er dingen instopt?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2006 00:31

Aragorn schreef:
essieee schreef:Toch wordt er ook gemeend dat God dingen uit je geweten haald.....

Hoe bedoel je? En denk je dan ook dat God er dingen instopt?

Wat ik bedoel.....

Als ik een zonde doe...bijvoorbeeld foute site kijken...Eerst wordt ik nog bang, sprekend geweten enzo...maar de 4-e keer allang niet meer!
Dat eheft er niets mee te maken dat het ineens mag, maar dat het geweten gaat zwijgen....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2006 00:35

Klopt, je geweten went er dan aan en heeft zoiets van: oké, blijkbaar wil je dat, dus dan zeur ik ook niet meer.

Waarom zou God daar achter zitten? Je geweten is toch vooral een product van je opvoeding en omgeving, en derhalve niet zo bruikbaar als moreel kompas.

Overigens lijkt angst me sowieso niet zo'n goede raadgever, je kunt dingen beter laten omdat je gewoon weet dat het slecht is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2006 00:44

Ik ben het daar niet echt mee eens....ik ervaar dat mijn geweten wel van God gegeven is.....Want dingen die niet 'goed ' zijn, daar wordt tegen geprotesteerd!

Zeker angst is een slechte raadgever, Maar is soms zeer functioneel!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2006 00:48

essieee schreef:Ik ben het daar niet echt mee eens....ik ervaar dat mijn geweten wel van God gegeven is.....Want dingen die niet 'goed ' zijn, daar wordt tegen geprotesteerd!

Is dat zo? Protesteert jouw geweten nooit tegen dingen die eigenlijk helemaal zo slecht niet zijn? En blijft het nooit stil bij zaken die strijdig zijn met je principes?

En hoe kom je erbij dat God dingen uit je geweten zou halen?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 24 nov 2006 08:28

Dit onderwerp doet mij denken aan een preek van afgelopen zomer. Deze ging over de gelijkenis van het verloren schaap. Dit schaap (zondaar) trekt bij de kudde vandaan de wereld in. De Herder (Jezus) gaat het zoeken en vind het uiteraard. Wanneer de Herder het schaap vind is het verwond.....zo is het ook met ons, wanneer wij de wereld intrekken (kroeg e.d.) dan beschadigd ons geweten...na een aantal keren herhaling van de zonde zwijgt het geweten zelfs (het is de zonde normaal gaan vinden). Maar als de Heere dan komt om ons uit die wereld te trekken dan gaat hij die wonden verzorgen. Hij gaat het geweten weer opwekken. Door het licht van de Heilige Geest begint het geweten weer te spreken. En dan krijg je van die uitspraken: "dat zou ik nu nooooit meer doen!" enzovoorts.

Een ander citaat: "je wordt niet in één dag burgemeester". Zo doet de Heere het ook, je geweten zal niet in één dag helemaal omslaan, dit gaat geleidelijk. Dit verklaard de tegenstrijdigheid die er kan zijn in het geweten. Oude mens <--> Nieuwe mens
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2006 14:35

En hoe zit het dan met het geweten van Joden die op zaterdag nooit zouden douchen, of van Moslims die in de ramadan nooit zouden eten?

Ook van God ingegeven?

Terug naar “Archief”