GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 nov 2006 12:17

Lijntjuh schreef:Zelf ben ik een 'lichtere bonder' om het zo maar te noemen (geen refoschool, wel een broek :mrgreen: ) en toch voel ik me regelmatig een echte 'refo' hier op refoweb, want mijn standpunten en principes zijn soms zwaarder dan van de gemiddeld zware gergemmer. Ra ra hoe kan dit, ik snap er soms geen sikkepit meer van...

Misschien omdat het stempel "licht" of "zwaar" er maar al te vaak opgezet wordt na het beoordelen van zaken die alleen maar de buitenkant betreffen. Wanneer het echter om de kern gaat, zou het inderdaad wel eens heel anders uit kunnen vallen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 20 nov 2006 17:58

Helemaal mee eens :)
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 21 nov 2006 23:58

Lijntjuh schreef:Helemaal mee eens :)

Ik denk eigenlijk meer dat je hier de 'gemiddeld zware gergemmer' niet tegenkomt. Of, ze zijn er misschien wel, maar het valt niet zo op...

Waarschijnlijk zorgen 20% van de forummers voor 80% van de postings. In deze groep zijn de 'zware gergemmers' mogelijk wat ondervertegenwoordigd.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 22 nov 2006 11:57

Zou heel goed kunnen, maar feit blijft dat ik dit niet alleen op RW zo ervaar, maar ook in het 'echt'.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 12:56

Ik merk dat ook! Ik draag broeken, heb een tv, een kerstboom rond kerst, etc. Op die (uiterlijke) dingen word ik afgerekend door GerGemmers. Zij hebben die niet. Maar dat ik elke dag minstens een kwartier stille tijd hou vinden zij echt belachelijk. En dat ik graag naar huisbijbelkring ga is ook toch wel een beetje vreemd. Als je een gesprek wilt openen over iets inhoudelijks uit de Bijbel staan ze met de mond vol tanden.

NB
Ik heb het over een aantal GerGemmers in mijn omgeving, en niet over GerGemmers in het algemeen, hoewel ik denk dat het wel GerGem-breed zo is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2006 13:38

Wat jij zegt is helaas ook buiten de gergem geen uitzondering in refoland, rosalie.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 13:41

Eigenlijk bedoel ik met GerGem de GerGem, GerGeminNed, OudGerGeminNed en HerstHerv

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 13:42

rosalie83 schreef:Eigenlijk bedoel ik met GerGem de GerGem, GerGeminNed, OudGerGeminNed en HerstHerv

Wat men de "echte refo's" noemt zeg maar :?

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 22 nov 2006 15:15

rosalie83 schreef:Ik merk dat ook! Ik draag broeken, heb een tv, een kerstboom rond kerst, etc. Op die (uiterlijke) dingen word ik afgerekend door GerGemmers. Zij hebben die niet. Maar dat ik elke dag minstens een kwartier stille tijd hou vinden zij echt belachelijk. En dat ik graag naar huisbijbelkring ga is ook toch wel een beetje vreemd. Als je een gesprek wilt openen over iets inhoudelijks uit de Bijbel staan ze met de mond vol tanden.

NB
Ik heb het over een aantal GerGemmers in mijn omgeving, en niet over GerGemmers in het algemeen, hoewel ik denk dat het wel GerGem-breed zo is.

Fijn te merken dat jij dit herkent, ik loop er ook regelmatig tegenaan. Vaak voel ik me opeens 'radicaal' vanwege mijn standpunten, terwijl ik ook afgerekend wordt op het feit dat ik broeken draag en niet op een refo-school heb gezeten. (dat laatste was helemaal fout)
En inderdaad, als je het wilt hebben over inhoudelijke dingen ( bijv. het luisteren naar God's wil) en dingen die ik hypocriet vind (bijv geen tv, maar wel 3 meter dvd's of op zaterdagavond stappen en zondag in de kerk zitten) dan sta je in sommige gevallen voor een gesloten deur.

Ik wil niet generaliseren, begrijp me niet verkeerd, maar het stoort en verbaasd mij meer dan eens.

En op de refo-scholen terug te komen; het lijkt mij alsof sommigen losslaan zodra ze uit dat beschermde wereldje komen. Ik herken een aantal vrienden niet meer terug i.i.g.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 15:19

Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 22 nov 2006 15:25

We kunnen een clubje oprichten :mrgreen:

Laatst in de kerk: paar twintigers, eerst 'netjes' VWO op refo-school gedaan, nu studeren. Zitten ze onder het gebed met hun mobieltje te spelen. Ik dacht dat dat hoorde bij 13,14 jaar ofzo. Paar jaar geleden hoorde ik er zogenaamd niet bij omdat ik te 'licht' was, maar nu dus te 'zwaar' en te braaf.. Mwa, missie mislukt :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 nov 2006 15:40

Mennn zeg!

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 22 nov 2006 15:51

:-#

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2006 20:13

Ach, er zijn ook niet-hypocriete refo's die wel serieus met hun geloof omgaan. :)

Alhoewel die vaak wel een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt hebben tov hun roots.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 22 nov 2006 20:27

Tuurlijk zijn die er. Maar daar hadden we het niet over :)

Terug naar “Archief”