columbus schreef:ik ben er wel degelijk over uit en mi is het huwelijk als inzetting van God voor man én vrouw niet bevechtbaar
Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar dat word toch ook niet bevochten?. Door openstelling van Burgerlijk Huwelijk voor koppels van het zelfde geslacht is er toch niets veranderd voor m/v koppels? Het Burgerlijk wetboek zegt dat een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht. Boek1 art. 30.1. Het homohuwelijk bestaat dus gewoon niet.
Want je kunt wel met allerlei mooie Bijbelse uitspraken over het huwelijk komen, uiteindelijk is het huwelijk niet meer of minder dan een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen.
De volgende stap is dan de vraag over het al dan niet zegenen van een huwelijk. Wat in onze gesprekken met onze predikant, maar ook tijdens de gemeenteavonden over dit thema naar voren kwam is de vraag; Heeft de kerk wel wat te zegenen? En wij kwamen tot de conclusie dat dit niet het geval is. Het is uiteindelijk God die zegent. Dus geen zegen waar mensen recht op hebben, maar ook geen zegen waarover mensen, cq kerken kunnen beschikken of beslissen. Of God Zijn zegen geeft is aan Hem en niet aan ons. Sterker, de kerk hoeft niet voor God te beslissen. Dat maakt Hij Zelf wel uit. Dat vond ik ook het mooie aan de tekst die tijdens onze viering centraal stond; “Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israels leggen; en Ik zal hen zegenen.”
Zit er dan verschil tussen de inzegening van een m/v huwelijk en het zegenen van een m/m, v/v huwelijk? Als je het letterlijk bekijkt niet. Voor beiden geldt dat het God is die Zijn zegen geeft. Heel liberale christenen willen dan ook dezelfde huwelijksdienst voor alle levensverbintenissen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de verschillen tussen een homo-relatie en een hetero-relatie best in de religieuze viering naar voren mogen komen. En aangezien de hetero-relatie oudere papieren heeft en deze relatievorm aan de basis van de mensheid staat, heb ik er geen moeite mee om in dit geval over een huwelijksinzegening te spreken en in het andere geval over het zegenen van een levensverbintenis.
Aragorn schreef: Vandaar dat ik 'gelijkberechtiging' ook altijd een beetje een dubieus argument voor het homohuwelijk vindt.
Dat ligt er aan vanuit welk perspectief je er naar kijkt. Vanuit maatschappelijk oogpunt is 'gelijkebehandeling' natuurlijk een goed argument. Vanuit religieus oogpunt heeft de m/v relatie wat mij betreft een streepje voor.