Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 08:11

columbus schreef:ik ben er wel degelijk over uit en mi is het huwelijk als inzetting van God voor man én vrouw niet bevechtbaar en is het niet te verdedigen dat het huwelijk ook voor mensen van gelijk geslacht is.
ik vind het verkrachting van Gods Woord!

Het is spijtig dat je dat zo ervaart.

verder kan ik goed begrijpen dat veel Bijbelgetrouwe christenen die deze topic (btw dit geld voor meerdere topics) lezen vraagtekens zetten bij de inhoud en niet meer of niet eens reageren omdat voor hen duidelijk is dat het geen zin heeft om nog te citeren uit dat Woord om de reden dat Bijbelse argumenten toch niet aanvaard worden.

Nee, misschien worden jouw argumenten niet aanvaard. Ik geloof niet dat hier homo's rondlopen die lichtvaardig met de Bijbel omgaan. Ze zullen alleen door persoonlijke ervaringen en omstandigheden een andere interpretatie hebben dan jij. Maar het zou jammer zijn als wat je zegt waar is. Dit topic is toch juist bedoeld om met elkaar in gesprek te blijven. Als iemand het gevoel heeft dat hij/zij niet wordt gehoord, dan heeft de rest gefaald.

argumenten van voorstanders van oa het homohuwelijk of homosexualiteit zijn vooral 'ik' gericht, als IK het maar goed heb en dan verdaaien we het Woord maar of ontkennen de ware betekenis van het Woord.
(eigenlijk snap ik niet waarom ik dit nog schrijf want het is waarschijnlijk toch zinloos)

Ware betekenis? Wie durft van zichzelf te zeggen dat hij/zij de WARE Betekenis kent? En ik geloof niet dat we hier ineens uit puur egoisme handelen. Als jij zinvol- en zinloosheid laat afhangen van hoever mensen jouw mening overnemen, tja, dan is het misschien zinloos. Ik vind ook jouw bijdrage uitermate zinvol.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 08:16

Aragorn schreef:Dat ligt er maar net in hoe je aankijkt tegen de aard en het doel van het huwelijk. Als dat iets te maken heeft met een verbintenis tussen man en vrouw waardoor een veilige omgeving om kinderen te krijgen en op te voeden ontstaat kan ik me voorstellen dat het homohuwelijk nogal surrogaat is. Je kunt natuurlijk wel gaan werken met adoptiekinderen en ik zeg niet dat dat verschrikkelijk fout is, maar het blijft kunstmatig.

Tja, maar gaan we dan ook onze vraagtekens zetten bij huwelijken tussen man/vrouw waarvan een van de partners onvruchtbaar is. En sluiten we dan ook onbevlekte ontvangenis uit bij lesbische stellen? :mrgreen:

In ieder geval is kiezen voor het invoeren van het homohuwelijk niet waardevrij, het zegt iets over je betekenis van het oorspronkelijke huwelijk.

Uiteraard. Het verschuift van een verbintenis om kinderen te kweken naar een verbintenis uit liefde tussen 2 mensen. Mijns inziens niet verkeerd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2006 09:43

columbus schreef: verder kan ik goed begrijpen dat veel Bijbelgetrouwe christenen die deze topic (btw dit geld voor meerdere topics) lezen vraagtekens zetten bij de inhoud en niet meer of niet eens reageren omdat voor hen duidelijk is dat het geen zin heeft om nog te citeren uit dat Woord om de reden dat Bijbelse argumenten toch niet aanvaard worden.

Dit soort kreten maken me verdrietig maar ook boos! Jij vertelt impliciet even dat ik geen bijbelgetrouwe christen zou zijn. Ik bén een bijbelgetrouwe christen. maar zoals ik vééééle pagina's eerder al heb verteld, is de bijbel niet erg duidelijk. Er staat in de bijbel niets over een homofiele geaardheid en niets over een huwelijk tussen twee mesnen van hetzelfde geslacht. Jij neemt dan aan dat de bijbel dat verbiedt en ik accepteer het zwijgen van de bijbel en probeer daar in gesprek met God uit te komen.

columbus schreef: argumenten van voorstanders van oa het homohuwelijk of homosexualiteit zijn vooral 'ik' gericht, als IK het maar goed heb en dan verdaaien we het Woord maar of ontkennen de ware betekenis van het Woord.

Wat ben jij gemeen! Watoordeel je hard ober ioets wat je niet kent. Het is absoluut niet ik-gericht. Als de Heere zegt dat het niet goed is dat de mens alleen zij, geldt dat ook voor mij. Juist dat drievoudige snoer wil ik opzoeken. juist die zegen en die betrokkenheid van God op mij en een eventuele relatie. En jij vertelt dat je de ware betekenis van het Word kent en er mij d's mee om de orgen mag slaan...

columbus schreef: (eigenlijk snap ik niet waarom ik dit nog schrijf want het is waarschijnlijk toch zinloos)

Dit geldt in gelijke mate voor mij!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 nov 2006 10:37

Denkertje21 schreef:Juist dat drievoudige snoer wil ik opzoeken

ik denk idd ook dat God relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht kan gebruiken om zichzelf te laten kennen, Hij roept ons op om Zijn woorden vooral niet te gebruiken om de ander te vertellen hoe te leven.
ik denk dat niemand het geluk van de ander in de weg mag staan, ik lees in de woorden van Denkertje21 en anderen helemaal geen moedwillige goddeloosheid

Kom zoals je bent en geef je hart!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 10:53

Ik vraag me toch af vanuit welk vertrekpunt deze discussie eigenlijk gevoerd wordt. Dat begint zo langzamerhand nogal diffuus te worden.

Gaan jullie uit van het standpunt dat de Bijbel homosexuele praxis afwijst, en discussiëren jullie vervolgens over de ruimte die er dan nog ligt om een relatie aan te gaan?

Of gaan jullie er van uit dat de Bijbel geen enkele duidelijkheid verschaft over de homosexuele praxis en jullie het dus allemaal naar eigen goeddunken kunnen invullen?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2006 11:08

Othello schreef: Gaan jullie uit van het standpunt dat de Bijbel homosexuele praxis afwijst, en discussiëren jullie vervolgens over de ruimte die er dan nog ligt om een relatie aan te gaan?

Of gaan jullie er van uit dat de Bijbel geen enkele duidelijkheid verschaft over de homosexuele praxis en jullie het dus allemaal naar eigen goeddunken kunnen invullen?

Deze discussie is al eerder gevoerd....
Er zijn globaal twee verschillende opvattingen:

We zijn het er allemaal over eens dat de de bijbel homoseksule handelingen afwijst. De één zet daar een punt en de ander een komma.

Ik o.a. zet een komma, omdat ik geloof dat de zeven bijbelteksten in de bijbel gaan over lust en en buiten relationele seksuele handelingen.
Ik geloof dat in de bijbel nergens wordt gesproken over een homofiele geaardheid en dat een relatie in liefde en trouw nergens wordt afgewezen. Binnen zo'n relatie kan ook seks een logisch onderdeel zijn.

Vanuit deze gedachte werd een trouwverbond tussen twee mannen of twee vrouwen als een mogelijkheid geopperd...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 nov 2006 11:38

Denkertje21 schreef:Ik geloof dat in de bijbel nergens wordt gesproken over een homofiele geaardheid en dat een relatie in liefde en trouw nergens wordt afgewezen. Binnen zo'n relatie kan ook seks een logisch onderdeel zijn.
...wat wel te denken geeft, zou er destijds niemand zijn geweest met een andere gerichtheid?

Dan heeft de mensheid een ontwikkeling doorgemaakt die afgaand op de scheppingsorde duidt op degeneratie. En als het er altijd is geweest dan waren de voorbeelden uit de bijbel die hierover spreken iig de verkeerde manier van omgaan met dit gegeven en dit verlangen.

Zijn we dan nu niet een stukje verder in het beheren en beheersen van onze seksuele driften, wij romeinen en germanen... :) ...egt goed van ons, let's be thankful for this!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 11:51

aardmannetje schreef:...wat wel te denken geeft, zou er destijds niemand zijn geweest met een andere gerichtheid?

Vast wel, maar ja he, als je cultuur het niet toelaat hou je daar je mond wel over.

*gaat nu even krabben, want is allergisch voor het woord degeneratie*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2006 12:00

aardmannetje schreef: Zijn we dan nu niet een stukje verder in het beheren en beheersen van onze seksuele driften, wij romeinen en germanen... :) ...egt goed van ons, let's be thankful for this!

Waarom ziet nou kennelijk niemand dat? Mijn geaardheid heeft niks met seksuele driften te maken! Mijn geaardheid heeft te maken met de drang naar geborgeheid en liefde! Iets wat volgens mij iedereen wel heeft. Ik wil 's avonds ook tegen iemand kunnen aankruipen, samen kunnen lachen, huilenen met elkaar met en over God spreken!

Ik vind het zo triest dat een homofiele relatei altijd eerst in het seksule wordtb getrokken. Dat doe je toch ook niet bij een heterostel? Ja, sekls komt er bij, maar ik zie dat als een uiting van liefde. Dat vermogen om lief te hebben heb ik niet voor niks gekregen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 12:44

aardmannetje schreef:
Denkertje21 schreef:Ik geloof dat in de bijbel nergens wordt gesproken over een homofiele geaardheid en dat een relatie in liefde en trouw nergens wordt afgewezen. Binnen zo'n relatie kan ook seks een logisch onderdeel zijn.
...wat wel te denken geeft, zou er destijds niemand zijn geweest met een andere gerichtheid?

Natuurlijk wel, maar zoals ook hier bij bepaalde mensen blijkt wil men dat veel liever zien als een perverse afwijking die niets met liefde te maken heeft. En dus wordt er in de bijbel ook in die trant over geschreven.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 12:49

Denkertje21 schreef:Ik vind het zo triest dat een homofiele relatei altijd eerst in het seksule wordtb getrokken. Dat doe je toch ook niet bij een heterostel? Ja, sekls komt er bij, maar ik zie dat als een uiting van liefde. Dat vermogen om lief te hebben heb ik niet voor niks gekregen!

Vind je dat triest? Ik vind het logisch. Dat kleine beetje dat je in de bijbel leest over homosexuele praxis, is louter in afwijzende zin. Je hebt misschien best wel gelijk met je kanttekeningen dat er niet wordt gesproken over duurzame liefdesrelaties, maar de negatieve associatie is reeds gelegd. Is het dan zo verwonderlijk dat grote groepen christenen moeite hebben om hier mee om te gaan? Ik kan daar net zo goed begrip voor opbrengen als voor mijn homofiele medemensen die hiermee worstelen.

Het punt is dat de bijbel niet helder is, en daarom zal het altijd omstreden blijven. Als ik in jou situatie zat, zou ik geen kruistocht beginnen om iedereen te overtuigen van jouw recht om een relatie aan te gaan, maar zou ik die energie juist gebruiken om in zo'n relatie te investeren, ongeacht wat anderen er van denken.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 12:51

Aragorn schreef:Natuurlijk wel, maar zoals ook hier bij bepaalde mensen blijkt wil men dat veel liever zien als een perverse afwijking die niets met liefde te maken heeft. En dus wordt er in de bijbel ook in die trant over geschreven.

Dat vind ik nogal een boude uitspraak, eerlijkgezegd. Trek je daarmee niet impliciet de integriteit van de bijbel in twijfel?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2006 12:56

Othello schreef: Als ik in jou situatie zat, zou ik geen kruistocht beginnen om iedereen te overtuigen van jouw recht om een relatie aan te gaan, maar zou ik die energie juist gebruiken om in zo'n relatie te investeren, ongeacht wat anderen er van denken.

Maak je geen zorgen, die investering doe ik wel, als ik er aan toe ben...
En een kruistocht? Welnee! Het is hooguit een altijd durende kruistocht tegen liefdeloosheid en wetticisme..

Het is gelukt bij mij in de (zware bonds)gemeente... Dus waarom hier niet? Ik doe het absoluut niet voor mezelf. Ik red me wel of liever gezegd: De Heere God redt me wel. Maar ik doe het vooral voor al die jongeren die niet zo sterk in hun schoenen staan. daarom ben ik ook zo actief op Regenboogforum.nl

En asl je verder kijkt op Refoweb, zie je ook dat dit niet het enige is dat me bezighoudt...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 12:57

Othello schreef:Dat vind ik nogal een boude uitspraak, eerlijkgezegd. Trek je daarmee niet impliciet de integriteit van de bijbel in twijfel?

Het hangt er een beetje van af wat je met de integriteit van de bijbel bedoelt. Maar sowieso is het vrij expliciet :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 12:59

Othello schreef:Als ik in jou situatie zat, zou ik geen kruistocht beginnen om iedereen te overtuigen van jouw recht om een relatie aan te gaan, maar zou ik die energie juist gebruiken om in zo'n relatie te investeren, ongeacht wat anderen er van denken.

Het gevoel geaccepteerd te worden is voor mensen nou eenmaal een belangrijk gevoel. Natuurlijk is het soms beter je niks van anderen aan te trekken, maar dat is vaak moeilijker dan het lijkt.

Terug naar “Archief”