Kerstfeest komt niet van de geboorte van Christus vandaan, maar was in 1e instantie een heidens feest.
De New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge verklaart dit duidelijk, in het artikel over "Kerstmis": "De heidense [winterfeesten van de] Saturnalia (17-24 december) en Brumalia (25 december) waren te diep in het volksgebruik verankerd om door de christelijke invloed terzijde te worden geschoven … Het heidense feest met zijn buitensporigheid en feestvreugde was zo populair dat de christenen blij waren een excuus te hebben om de viering ervan in nagenoeg dezelfde geest en op dezelfde wijze voort te zetten … De christenen van Mesopotamië beschuldigden hun Westerse broeders van afgoderij en zonaanbidding omdat zij van dit heidense feest een christelijk feest hadden gemaakt. Toch werd het feest al snel aanvaard en uiteindelijk raakte het zo stevig ingeburgerd dat zelfs de protestantse revolutie van de zestiende eeuw het niet kon afschaffen …"
Ikzelf heb erg weinig met het kerstfeest. Verplicht eten met je familie, verplicht zoveel keer naar de kerk omdat we in december ineens moeten denken aan de geboorte van Jezus (terwijl Hij echt niet 25 december geboren is), het overdadige terwijl mensen sterven van de honger (nu is dat overdadige op zichzelf nog niet eens zo erg, dat zie ik wel vaker. Maar wel dat mensen net doen alsof ze er gelukkig mee zijn).
We herdenken elke zondag al de opstandig van Christus, we hebben een kerkelijk jaar, dat vind ik best waardevol. Maar ik zie het nut van het uitbundige kerstfeest vieren binnen het christendom niet zo in. Pasen en Pinksteren zijn in feite even waardevol maar nemen een veel kleinere plaats in. Wat vinden jullie ervan dat we een heidens feest nog steeds vieren en daarbij meedoen aan alle poeha er rond om heen en daarbij net doen alsof wij iets meer hebben te bieden dan niet-kerkelijke mensen? Getuigt het van een oprecht ‘christelijk’ hart (vergeef me de term) als je minder bedeelden ineens uitnodigt met kerst onder het mom van kerstfeest is goed doen aan de minder bedeelden in de wereld? Dat heeft er toch niks mee te maken? Getuigt het van een leven met God als je met kerst ineens feest moet vieren, ineens vriendelijk moet zijn, ineens aan je familie moet denken (en als je nog beter bent aan de mensen buiten je familie)? Kerst heeft volgens mij niks met het christendom te maken of volgens jullie wel?
Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik haat het verplichte karakter erin, maar zie er geen zonde in om te doen wat je gezellig vindt. Ik vind het ook niet verkeerd om een keer de geboorte van Christus te herdenken, maar volgens mij schieten we iets te kort als dat met kerst wordt opgeblazen tot een groot feest. Ik heb trouwens als kind wel altijd erg genoten van ‘die mooie kerstavonden’, dus nee ik heb geen trauma