Kerstfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mini
Sergeant
Sergeant

Kerstfeest

Berichtdoor mini » 18 nov 2006 17:40

Kerstfeest komt er weer aan als die enge man met zijn harem weg is.
Kerstfeest komt niet van de geboorte van Christus vandaan, maar was in 1e instantie een heidens feest.

De New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge verklaart dit duidelijk, in het artikel over "Kerstmis": "De heidense [winterfeesten van de] Saturnalia (17-24 december) en Brumalia (25 december) waren te diep in het volksgebruik verankerd om door de christelijke invloed terzijde te worden geschoven … Het heidense feest met zijn buitensporigheid en feestvreugde was zo populair dat de christenen blij waren een excuus te hebben om de viering ervan in nagenoeg dezelfde geest en op dezelfde wijze voort te zetten … De christenen van Mesopotamië beschuldigden hun Westerse broeders van afgoderij en zonaanbidding omdat zij van dit heidense feest een christelijk feest hadden gemaakt. Toch werd het feest al snel aanvaard en uiteindelijk raakte het zo stevig ingeburgerd dat zelfs de protestantse revolutie van de zestiende eeuw het niet kon afschaffen …"

Ikzelf heb erg weinig met het kerstfeest. Verplicht eten met je familie, verplicht zoveel keer naar de kerk omdat we in december ineens moeten denken aan de geboorte van Jezus (terwijl Hij echt niet 25 december geboren is), het overdadige terwijl mensen sterven van de honger (nu is dat overdadige op zichzelf nog niet eens zo erg, dat zie ik wel vaker. Maar wel dat mensen net doen alsof ze er gelukkig mee zijn).

We herdenken elke zondag al de opstandig van Christus, we hebben een kerkelijk jaar, dat vind ik best waardevol. Maar ik zie het nut van het uitbundige kerstfeest vieren binnen het christendom niet zo in. Pasen en Pinksteren zijn in feite even waardevol maar nemen een veel kleinere plaats in. Wat vinden jullie ervan dat we een heidens feest nog steeds vieren en daarbij meedoen aan alle poeha er rond om heen en daarbij net doen alsof wij iets meer hebben te bieden dan niet-kerkelijke mensen? Getuigt het van een oprecht ‘christelijk’ hart (vergeef me de term) als je minder bedeelden ineens uitnodigt met kerst onder het mom van kerstfeest is goed doen aan de minder bedeelden in de wereld? Dat heeft er toch niks mee te maken? Getuigt het van een leven met God als je met kerst ineens feest moet vieren, ineens vriendelijk moet zijn, ineens aan je familie moet denken (en als je nog beter bent aan de mensen buiten je familie)? Kerst heeft volgens mij niks met het christendom te maken of volgens jullie wel?

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik haat het verplichte karakter erin, maar zie er geen zonde in om te doen wat je gezellig vindt. Ik vind het ook niet verkeerd om een keer de geboorte van Christus te herdenken, maar volgens mij schieten we iets te kort als dat met kerst wordt opgeblazen tot een groot feest. Ik heb trouwens als kind wel altijd erg genoten van ‘die mooie kerstavonden’, dus nee ik heb geen trauma :) en deze kerst ga ik het in huis ook zeker gezellig maken. Dus natuurlijk ben ik ook een beetje hypocriet :wink: .

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 18 nov 2006 18:03

kerstfeest ja,
voor een groot deel ben ik het met je eens. de geboortedag staat niet vermeld. de situatie is idd. ontstaan onder constantijn. er is een heidens feest verchristelijkt. en men heeft er zelfs nog een tweede kerstdag aan vastgeplakt. dan is het nog iets christelijker.
tjsah, waarom de geboortedag gedenken als we de datum niet weten. deze is met opzet niet vermeldt blijkbaar. daar zit Gods Geest achter. maar ja, wij mensen met onze vroomheid bedenken wel weer een christelijke oplossing.

kijk, stilstaan dat de Heiland geboren is is op zich niet verkeerd nee. maar het slaat wel door ja met allerlei tradities en gewoonten.
staan we tijdens deze 'drukke'dagen wel werkelijk met ons hart stil bij dit feit? of zijn we te verzadigt en verkwikt en behoorlijk aangedikt en voor bijbelstdudie ongeschikt?
als dat de praktijk is kunnen we beter geen kerst vieren.

maar nogmaals, met alle eerbied stilstaan op een 'bijbelse'manier is gewoon goed.

maar vieren we kerst om blij te worden of vieren we kerst omdat we blij zijn in ons hart. als dat zo is dan is het elke dag kerstfeest, pasen, pinksteren en goede vrijdag en hemelvaart in ons hart.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 18 nov 2006 19:18

tjsah, waarom de geboortedag gedenken als we de datum niet weten. deze is met opzet niet vermeldt blijkbaar. daar zit Gods Geest achter. maar ja, wij mensen met onze vroomheid bedenken wel weer een christelijke oplossing.

zo concludeer je dat "dus" maar?

maar kerst is inderdaad een heidens feest. Leuk feitje: het Engelse woord voor kerst mag dan "christmas" zijn, hetzelfde heidense feest zien we nog sterker terug bij Pasen.... Easter... lees: Astarte.

Ik heb het idee dat Jezus ergens in oktober geboren is, zoiets heb ik eens gelezen met allerlei argumentatie erbij.

Maar goed, volgens mij weten de meeste mensen wel dat kerst in feite een heidens feest is.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2006 19:33

Ach, om het maar weer eens lekker postmodern te duieden: het gaat toch om de intentie waarmee je iets viert en de invulling die je er zelf aan geeft. Op die manier kun je van midwinterhoornblazen nog wel een christelijk feest maken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2006 19:53

Ach, het is toch ook gewoon gezellig, eindelijk eens een weekend dat echt iedereen tijd heeft om bij elkaar te komen.

En trouwens, ik zie niet in wat er mis is om ook dat kleine beetje contact te houden met onze culturele roots. Lichtjes tijdens midwinter en eieren als het daar het seizoen voor is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 nov 2006 20:01

Anderzijds krijg ik de neiging om de minderbedeelden (in hoeverre hoor ik daar overigens zelf niet bij? :mrgreen:) keihard te negeren in de decembermaanden. Ik geef wel weer wat extra's - of koop een straatkrant - als de rest van Nederland het weer nodig vindt om hen te negeren in januari, want dan is er natuurlijk opeens geen geld meer. :?

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 18 nov 2006 20:04

MrSokkie schreef:Ach, het is toch ook gewoon gezellig, eindelijk eens een weekend dat echt iedereen tijd heeft om bij elkaar te komen.

En trouwens, ik zie niet in wat er mis is om ook dat kleine beetje contact te houden met onze culturele roots. Lichtjes tijdens midwinter en eieren als het daar het seizoen voor is.

En als je het niet gezellig vindt, dan doe je maar alsof. Verplicht!
Mijn vragen waren ws ook meer naar de mensen die kerst zo belangrijk vinden omdat je de geboorte viert van de Heere-Jezus (die toen dus niet geboren is en waar het dus ook niks mee te maken heeft).

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 nov 2006 20:58

Dat de oorsprong van het feest daar niet ligt is inderdaad bekend. Verder kan het geen kwaad Jezus te gedenken, maar dat kan het hele jaar wel :) Verder vind ik kerstfeest totaal niets aan maar dat heeft vast ook wel met thuis te maken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2006 21:49

Maar dit geld voor alle zogenaamde christelijk feestdagen, zelfs onze zondag :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 nov 2006 21:53

Klopt

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2006 00:37

Ik vind het mooi, de jaarlijkse feestdagen naast de aandacht die de geboorte, het lijden en sterven, de opstanding etc. hebben. Niet alleen vanwege de gezelligheid, de sfeer... maar ook vanwege de focus op een bepaald aspect van Jezus leven bijvoorbeeld. Ik zou het niet willen missen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 nov 2006 08:30

*duikt in zijn nellebel archief*
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 nov 2006 14:41

Ik heb toch sterk de indruk dat Goede Vrijdag en Pasen in het kerkelijk jaar van -vooral- de behoudende protestantse kerken vele malen zwaarder wegen dan Kerst. In ieder geval wordt er veel uitvoeriger over gepreekt. Dat begint al in de zogenaamde lijdensweken die de opmaat zijn tot Goede Vrijdag. Nee, ik zie in de kerk zelf de uitbundigheid waar Mini over spreekt niet terug.

Ik denk dat het juist de commerciële glitter rondom de kerstdagen is die het anders doet lijken.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 nov 2006 15:02

leclerc schreef:*duikt in zijn nellebel archief*

KERSTSFEER
Hier ligt,in een kribbe van hout,
op Wie men straks ‘t kruishout zal laden;
Nu brengen de wijzen Hem goud,
straks wordt Hij voor zilver verraden;
Nu dalen er engelen neer,
nu daagt er hemels licht in het oosten;
In de donkerste nacht heeft de Heer
één engel slechts om de Heer te troosten;
Nu komen de herders met haast
aanbidden,geknield aan Zijn voeten;
Eens zullen soldaten,verdwaasd
als”Koning der Joden”Hem groeten;
Nu zingen de heem’len Gods eer,
straks zullen de duivelen juichen
als ‘t volk zijn gegeselde Heer
al schreeuwend z’n haat betuigen;
Nu eren wij Hem als een kind,
(een prinsje uit sprookjesverhalen)
Maar dat Hij ons zó zeer bemint
dat Hij met Zijn bloed wil betalen,
dat schuiven we maar van ons af:

Het lijden,het kruis en het graf
ze zouden de Kerstsfeer bederven-
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 nov 2006 15:45

prachtig leclerq . . . . :shock:

Terug naar “Archief”