MrSokkie schreef:parsifal schreef:Verder mijn mening over deze zaken: Einstein was goed gek

(d.w.z. ik begrijp hem niet).
Toch zijn de basisprincipes erachter en zelfs de basis-wiskunde niet zo heel moeilijk.
Die wiskunde kan ik wel volgen, alleen heb ik niet het idee dat ik iets begrijp als ik wat ik zie in wiskunde kan uitdrukken en het alleen via die wiskunde kan verklaren. Ik zie namelijk niet waarom de wiskunde die gebruikt wordt van toepassing is op wat we waarnemen. Misschien is het gewoon een kwestie van wennen. Maar ik heb gewoon het plaatje nog niet voor me.
Voor mij geeft de relativiteits theorie wel een kleine hint dat tijd een vrij bijzonder iets is en dat ons intuitieve idee ervan sowieso niet erg klopt,
Een
kleine hint maar? Voor mij is het een stomp in mijn maag. De menselijke intuite werkt prima bij wandelsnelheden in over korte perioden (dag-nacht, seizoenen), maar ga je extreem snel of werk je op extreem lange tijdsvakken, dan heb je helemaal niks meer aan je intuitie. Daarom dat er ook zoveel verzet is tegen relativiteitstheorie (en evolutietheorie ook trouwens)
Juist de evolutietheorie is wel een intuitieve theorie lijkt me en daar zitten voor mij de grote problemen juist in de wiskunde (precies het tegenovergestelde van de relativiteitstheorie dus). De relativitieitstheorie maakt voor mij duidelijk dat het best mogelijk is dat er een werkelijkheid zonder tijd is.
Tja, als je denkt dat lengte, breedte en hoogte geschapen zijn, dan kan tijd ook geschapen zijn. Om eerlijk te zijn ben ik er nog niet uit of tijd ophoudt te bestaan als er niets is om die tijd te ondergaan. Speelt tijd zich niet af in een vaccuum?
Tijd is ook in de relativiteitstheorie geen gewone dimensie, maar wel een dimensie die je je zonder de anderen kunt voorstellen, dus ik denk dat tijd in een vacuum kan bestaan.
Als je er dan toch over aan het nadenken bent... Als God boven de tijd staat en almachtig is, kan hij dan dingen veranderen in het verleden? Zo ja, hoe werkt dat dan? En het antwoord: Hij kan het wel maar hij doet zoiets niet is natuurlijk wel erg flauw.
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Uiteindelijk loste ik het voor mezelf op dat God, die boven de tijd staat het ook wel in een keer goed had kunnen doen (om het maar oneerbiedig te zeggen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."