TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 18 nov 2006 13:00

Zareb schreef:
japio schreef:maar ik ben wel heel blij dat ik van de nadelen van de tv verlost ben, ik zat er ook uren per dag achter :( ....

Dat is dan toch de werkelijke kern van de zaak. Als jij er uren achter gaat zitten blijft er inderdaad weinig tijd over voor andere zaken. Maar dat is een keus die je zelf maakt. Dat heeft niets van doen met het feit of je zo'n al dan niet in huis zou moeten hebben.

De vraag is meer hoe je zelf met die knop omgaat. Maar dat geldt voor zoveel zaken.

Met de tv gebeurd het zooo vaak dat je alleen het nieuws wil kijken en er vervolgens de hele avond achter zit! Je hebt de hele avond "de knop" in handen maar je wordt op dat moment niet door "de nieuwe" maar door "de oude" mens bestuurd....die oude mens zet niet zomaar de tv uit, in mijn geval niet althans. Als de satan dan zegt dat je ook wel netwerk kan kijken, en dan ook wel nova en dan ook nog wel die serie erna.....dan staat de tv de hele avond aan, je hebt dan wel geen "verkeerde" dingen gekeken, maar je hebt ook niet God de eer gegeven die Hij verdient. Dan kiezen we dus onze eigen ontspanning boven de ontspanning die Heere wil geven in bijv. Zijn Woord!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2006 13:23

Wij hebben ook geen tv, ik mis het niet echt. Sommige programma's kijk ik via internet, dan kijk je wel gerichter en ga je niet zomaar wat zitten zappen (niet dat ik zulke geweldige programma's kijk... 'Boer zoekt vrouw' en 'The beauty & the nerd' is toch meer voor ontspanning)

Wat bedoelen jullie eigenlijk met die genadetijd? Wat moet je daarin doen? Urenlang de bijbel lezen en bidden? Zijn er mensen onder jullie die dat doen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: TV de deur uit?

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2006 13:32

Hero schreef:
Marnix schreef:Haha, schandalig. Het kleine huis op de prairie was te wereldgelijkvormig gok ik?

Het was ook die verheven ARROGANTIE, tegenover kijkers, als waarvoor ze pas onlangs heel zwakjes hun excuses hebben aangeboden ....

Ow, dus dat is weer in orde. :) Ik schrok al. Ik weet dat niet alles bij de EO goed gaat, dat daar dingen misgaan, hoewel het natuurlijk gezien de diversiteit van de kijkers ook heel lastig is om iedereen tevreden te stellen. Maar ondanks dat ken ik de EO wel als organisatie die als doel heeft om van God te getuigen en mensen van zijn grootheid en liefde te vertellen, en dat ze met hun boodschap heel veel mensen bereiken. God staat wel centraal bij de EO. De details van je verhaal ken ik niet, maar dit is mijn algemeen beeld van de EO en wat betreft de drijfveer, het doel van de EO, hun missie en dat de EO'ers daar ook daadwerkelijk achter staan heb ik wel een vrij betrouwbaar beeld:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 nov 2006 15:51

'Vele uren kostbare genadetijd'?!
Alsjeblieft zeg, je mag met een hoop argumenten aan komen zetten om de tv de deur uit te doen, maar dat is gewoon één of andere foute manier van chanteren/schuldgevoel aanpraten.
Ik ben het er absoluut mee eens dat tv kijken ook met mate moet gebeuren en dat je je soms best bewust moet zijn van wat voor programma het is. Maar ik weet heel erg zeker dat er zát 'kostbare genadetijd' verloren gaat aan hele andere dingen. Schuif dat niet zomaar op de tv. Ik zie daar gewoon bijna een digitaal vingertje bij opgeheven worden ;)

En tja, de EO? Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks.. 8)
pobody's nerfect

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 18 nov 2006 17:06

Jo'tje schreef:Maar ik weet heel erg zeker dat er zát 'kostbare genadetijd' verloren gaat aan hele andere dingen. Schuif dat niet zomaar op de tv.

TV kijken = (veelal) kostbare genadetijd verspillen
Hiermee wordt helemaal niet gezegd dat genadetijd alleen maar verspilt wordt met tv kijken.....tuurlijk zijn er tal van andere zaken op te noemen waarmee deze kostbare tijd verpilt wordt. Daar gaat het in dit topic echter niet over.

Ik heb de tv er uitgezet en heb nog steeds tijd te kort :? Als ik nog een tv had waren er nog twee uren extra gevult.....echt geen spijt dat ik hem weggedaan heb....

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de satan de tv aangrijpt om gelovigen bij hun doel weg te houden....het zoeken van God!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: TV de deur uit?

Berichtdoor Hero » 18 nov 2006 17:37

Marnix schreef:
Hero schreef:Het was ook die verheven ARROGANTIE, tegenover kijkers, als waarvoor ze pas onlangs heel zwakjes hun excuses hebben aangeboden ....
:) Ik schrok al. Ik weet dat niet alles bij de EO goed gaat, dat daar dingen misgaan, hoewel het natuurlijk gezien de diversiteit van de kijkers ook heel lastig is om iedereen tevreden te stellen. Maar ondanks dat ken ik de EO wel als organisatie die als doel heeft om van God te getuigen en mensen van zijn grootheid en liefde te vertellen, en dat ze met hun boodschap heel veel mensen bereiken. God staat wel centraal bij de EO. De details van je verhaal ken ik niet

Een zeer pikant detail is, dat toen we in Huizen gingen wonen, wij geprobeerd hebben om ons daar vlakbij in Eemnes, aan te sluiten bij 'n nog relatief jonge gemeente — in die gemeente kwamen diverse medewerkers van de EO, waaronder enkele overbekende gezichten van TV — eerst hoopten we daar wortel te schieten, echter binnen één jaar : liet men ons ijskoud weten dat wij NIET pasten in hun *religieuze profiel* — vanaf dat moment, ergerden wij ons aan de EO programma's, en besloten toen dat kijkkastje maar voorgoed te dumpen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 nov 2006 18:48

Jo'tje schreef:'Vele uren kostbare genadetijd'?!
Alsjeblieft zeg, je mag met een hoop argumenten aan komen zetten om de tv de deur uit te doen, maar dat is gewoon één of andere foute manier van chanteren/schuldgevoel aanpraten.

Ok, daar zit wat in. Je kunt dat ook met andere dingen verdoen maar voor hoevelen is het niet de bewegende schemerlamp die de hele avond aanstaat...

Maar ook: hoe indringend is TV! Laten we eerlijk zijn: TV werkt heel erg grensverleggend: eerst kijk je hier naar, dan een stap verder. Ik heb ooit een topic geopend over de vraag of je de TV uitzet als er gevloekt wordt... Ook daar wen je kennelijk aan...

Nee, ik ga TV niet veroordelen... Wie ben ik?

Maar zijn we niet veel beter af als we dat ding niet in huis hebben?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 nov 2006 18:53

Dat denk ik ook.

Bij ons stond vroeger de TV af en toe eventjes aan, tegenwoordig kun je niet in de huiskamer komen of dat ding staat aan, soms weten ze niet eens waar ze naar kijken, als hij maar aanstaat.

Het gevaar dat het van gek naar erger gaat is er weldegelijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 nov 2006 21:49

Jarenlang heb ik beweerd dat je God van harte kunt liefhebben en tegelijkertijd ontspannen tv kunt blijven kijken. Tegen beter weten in. Hoe kun je dat zeggen als je ziet/hoort hoe Zijn naam gelasterd wordt, geweld wordt verheerlijkt en de meeste reclame erotisch getint is. Mijn ervaring is dat het beeld in dat soort gevallen niet op zwart gaat, omdat het (mijn) vlees zwak is. Ik ben die knop helemaal niet de baas. Daarom is het voor mij verstandig om de tv te mijden als de pest. En eerlijk gezegd, mijn leven (en het Leven) is er alleen maar rijker door geworden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2006 21:52

Er is enorm veel meug op TV ja, maar Jan Marijnissen versus Mark Rutte of Andre Rouvoet versus Femke Halsema.. vind ik niets erotisch of godslasterlijk aan.

Niet godslasterlijker dan het echte leven..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 nov 2006 22:26

Er is enorm veel meug op TV ja, maar Jan Marijnissen versus Mark Rutte of Andre Rouvoet versus Femke Halsema.. vind ik niets erotisch of godslasterlijk aan.

Ik vraag me af hoe zinvol het is om naar de leugens van politici te luisteren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

sela

Berichtdoor sela » 18 nov 2006 22:54

maar in ons geloofsleven gaat het toch niet alleen om de redding van onze eigen ziel?
we staan toch ook in het midden van het leven.
en gezien het feit dat politiek daarbij hoort en zorgen en ontwikkelingen etc. etc. begrijp ik niet goed waarom we - want zo lijk het bijna - ons in onszelf keren en bijna alleen aan een eigen rein leven denken..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 nov 2006 23:23

sela schreef:maar in ons geloofsleven gaat het toch niet alleen om de redding van onze eigen ziel?

eerlijk gezegd zit ik o.a. daarom ook hier op het forum: om dat met anderen te delen en dat ook door te geven

sela schreef:we staan toch ook in het midden van het leven.

Yep. ik ben ook niet vanm gisteren. maar ik denk niet dat ik van alles kennis moet nemen om toch midden in het leven te staan...

sela schreef:en gezien het feit dat politiek daarbij hoort en zorgen en ontwikkelingen etc. etc. begrijp ik niet goed waarom we - want zo lijk het bijna - ons in onszelf keren en bijna alleen aan een eigen rein leven denken..

maar ik geloof wel dat we een rein leven moeten nastreven. en ik heb gemerkt dat een TV daar niet echt toe bijdraagt...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2006 00:35

Omega schreef:

Ik vraag me af hoe zinvol het is om naar de leugens van politici te luisteren.
In hoeverre is refoweb als pleisterplaats voor progressief refovolk met allemaal eigen interpretatie dan zinvol? Wat dat betreft zou ik dan liever in een grot gaan wonen en de grote boze wereld laten zitten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 nov 2006 12:15

Zoals ik hier al eens vaker heb gepost: zie de kansen van tv.

Je kunt wel heel erg hard proberen de tv te verbannen uit de samenleving, maar dat bereik je toch niet meer.
Natuurlijk kun je er zelf voor kiezen om er grenzen aan te stellen en dat is ook hartstikke goed.
Maar zie ook eens in hoeveel mensen ook WIJ kunnen bereiken door dat medium televisie! Dat zijn er heel erg veel! Moeten we die kans dan ook juist niet aangrijpen? Een positief geluid laten horen?
Het is net een beetje alsof je internet gaat lopen verbieden terwijl de hele maatschappij daar gewoon mee in contact staat.
Ook al wordt het medium televisie vaak fout gebruikt: er is een mogelijkheid het ook goed te gebruiken. En schrijf het dan niet bij voorbaat af.
Hoeveel miljoenen euro's zijn er niet bij elkaar gehaald na de tsunami dankzij de tv-actie? Ik ben ook altijd wel blij als ik 's ochtends voor ik het huis uit ga even het journaal kan kijken.
Dat je paal en perk stelt aan het gebruik van tv, ok, maar zie alsjeblieft ook de mogelijkheden.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”