Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:Geloven als een kind, ik vind dat erg vaag. Een kind gelooft namelijk alles wat zijn ouders hem vertellen, en ouders kunnen personen aanwijzen die het kind vervolgens ook zal geloven. (daarom werkt onderwijs). Of dat nou zo nastrevenswaardig is, weet ik zo net nog niet.
Hoe ik dat stukje lees is dat je de "verwondering" van een kind moet vasthouden. De manier waarop een kind de schoonheid in alledaagse dingen kan zien, en lol kan hebben in de dingen die het doet. Het is een waarschuwing tegen cynisme en afstomping.
Hippieblijhoofd schreef:Geloven als een kind draait om het vertrouwen wat je in God stelt. Zoals André en Marnix al zeiden: met wat minder 'ja maar..'s.
En natuurlijk is het niet altijd goed dat een kind zijn ouders altijd vertrouwd, maar dat komt omdat die ouders niet áltijd vertrouwenswaardig is, in tegenstelling tot God (en ja, dat is een geloof). Als je ouders hebt die perfect zijn, is het toch helemaal niet erg dat een kind die ouders vertrouwt en gelooft?
...
Ze vertelde dit aan mijn broer en die zei: 'nou wat let je, ga gewoon geloven en dan komt alles goed' maar zij dacht niet dat dat kon, 'gewoon geloven' vanuit niets. Wat je wel kunt doen is het zoeken naar God: in Zijn woord lezen, proberen te bidden, met mensen er over praten. Maar dat zal ook best lastig zijn als je niets gelooft, denk ik.
MrSokkie, jij bent niet gelovig dacht ik, waarom probeer jij het niet eens uit? Je kunt wel een topic openen met deze vraag, en een antwoord proberen te krijgen, maar een écht antwoord kun je alleen krijgen wanneer je het ook probeert.
MrSokkie schreef:Geloven als een kind, ik vind dat erg vaag. Een kind gelooft namelijk alles wat zijn ouders hem vertellen, en ouders kunnen personen aanwijzen die het kind vervolgens ook zal geloven. (daarom werkt onderwijs). Of dat nou zo nastrevenswaardig is, weet ik zo net nog niet.
Hoe ik dat stukje lees is dat je de "verwondering" van een kind moet vasthouden. De manier waarop een kind de schoonheid in alledaagse dingen kan zien, en lol kan hebben in de dingen die het doet. Het is een waarschuwing tegen cynisme en afstomping.
Marnix schreef:Tja, en alles geloven wat God zegt is er dus niet bij? Je ouders kunnen je voor de gek houden maar God heeft dat bij mij nog nooit gedaan.
MrSokkie schreef:Marnix schreef:Tja, en alles geloven wat God zegt is er dus niet bij? Je ouders kunnen je voor de gek houden maar God heeft dat bij mij nog nooit gedaan.
Dat zeg ik helemaal niet, maar er is een verschil tussen niet alles geloven en alles zomaar klakkeloos aannemen. (of nog erger, aannemen wat jij dénkt dat er wordt gezegd) Zodra wie of wat dan ook oproept te stoppen met kritisch denken gaat er bij mij een alarmbel rinkelen.
Je kunt idd voor de wetenschappelijke onderbouwing gaan, zou dat te doen zijn als het om dit onderwerp gaat waar de startpost mee begint?Aragorn schreef:Er is een verschil of je blindelings vertrouwt op wat men zegt over God en over wat je volgens God zou moeten doen, of op het idee dat alles wat God doet goed is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten