Islamitische gebruiken, respecteren of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 nov 2006 16:02

Verwacht jij van andere mensen dat ze even stil zijn als jij bidt?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 nov 2006 18:13

Machiavelli schreef:Verwacht jij van andere mensen dat ze even stil zijn als jij bidt?

Nee, maar dat vragen de moslims ook niet van jou. Ik weet trouwens niet of moslims de gewoonte hebben te bidden en danken voor het eten?

En als jij bij de Boterhamexpress midden op Zuidplein zit, vraag je toch zeker niet; MENSUUUUUUUUUUH, IK BEN CHRISTELUUUUUUUUUK, MAG IK EVEN STILTUUUUUUUUUUH!!!

Ze denken op zn minst dat er dan een aanslag wordt gepleegd 8)

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 nov 2006 21:29

ik denk dat je die mensen zeker moet respecteren, maar wel tot op zekere hoogte, ik bedoel als ze ons dingen zouden gaan verplichten ofzo is het voor mij snel afgelopen met het respect, maar we moeten elkaar liefhebben dus ik zou ook mijn schoenen uittrekken, maar dat wil ik in mijn huis ook anders krijg je met de huisgod hier te maken.. mij dus :lol:

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 09:14

Smurffie schreef:En als jij bij de Boterhamexpress midden op Zuidplein zit, vraag je toch zeker niet; MENSUUUUUUUUUUH, IK BEN CHRISTELUUUUUUUUUK, MAG IK EVEN STILTUUUUUUUUUUH!!!

Nee, maar als je in een klein gezelschap bent vind je het vast wel erg prettig als je niet-christelijke vrienden je de gelegenheid geven even te bidden, niet? Dat het niet altijd en overal kan is nou eenmaal een gegeven. Je kunt als moslim wel willen bidden, maar als je als harinkjes in een ton in een ochtendspits-trein zit, gaat dat knielen er niet inzitten. Dan maar staande bidden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 09:18

marcel081276 schreef:ik denk dat je die mensen zeker moet respecteren, maar wel tot op zekere hoogte, ik bedoel als ze ons dingen zouden gaan verplichten ofzo is het voor mij snel afgelopen met het respect,

Als ik bewust en uit vrije wil tegemoet kom aan andere mensen, dan wordt ik tot niks verplicht. Verplicht wordt je pas als je iets tegen je zin doet.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 nov 2006 11:19

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:En als jij bij de Boterhamexpress midden op Zuidplein zit, vraag je toch zeker niet; MENSUUUUUUUUUUH, IK BEN CHRISTELUUUUUUUUUK, MAG IK EVEN STILTUUUUUUUUUUH!!!

Nee, maar als je in een klein gezelschap bent vind je het vast wel erg prettig als je niet-christelijke vrienden je de gelegenheid geven even te bidden, niet? Dat het niet altijd en overal kan is nou eenmaal een gegeven. Je kunt als moslim wel willen bidden, maar als je als harinkjes in een ton in een ochtendspits-trein zit, gaat dat knielen er niet inzitten. Dan maar staande bidden.

Ik verwacht zéker dat ze dat niet-christelijke vrienden even stil zijn ja. En anders mag je best twijfelen aan het feit of het wel echte vrienden zijn, denk je ook niet? :)
En tja, knielen gaat inderdaad niet in een met mensen overlopende metro. Maar volgens mij kun je dat wel vergelijken met christenen die met ogen open een schietgebedje doen terwijl ze de roltrap afstuiven.
zoiets :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 11:44

Smurffie schreef:Ik verwacht zéker dat ze dat niet-christelijke vrienden even stil zijn ja. En anders mag je best twijfelen aan het feit of het wel echte vrienden zijn, denk je ook niet? :)

Hmm, iets in mij zegt dat dit niet klopt maar het is moeilijk daar woorden aan te geven. begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet aanvallen op je woorden, ik probeer gewoon zelf woorden te geven aan mijn gedachten.

Je verwacht het, je denkt er recht op te hebben en neemt het mensen kwalijk (sterk uitgedrukt) als je niet krijgt wat je toekomt. De gedachte die in mij opkomt is dat je niet dankbaar bent als je die mogelijkheid krijgt, omdat het een minimum-eis is en niet iets extra's en waardevols. Verwacht je het ook van vreemden waarmee je toevallig aan een tafel zit als de groep klein genoeg is zodat vragen om stilte nog realistisch is?
Is het niet beter slechts te hopen dat de mensen om je heen rekening met je houden, en dan extra dankbaar te zijn als ze dat doen, maar dat je het niet ten nadele tegen hen gebruikt als dat niet zo is. Je stelt dan je eigen wensen en behoeften niet meer boven die van de anderen, wat je misschien wel doet als je verwachtingen koestert.

En tja, knielen gaat inderdaad niet in een met mensen overlopende metro. Maar volgens mij kun je dat wel vergelijken met christenen die met ogen open een schietgebedje doen terwijl ze de roltrap afstuiven.
zoiets :)

Ware het niet dat bidden op Islamitische wijze een stuk geritualiseerder is, maar ik denk dat mensen die daaraan vastklampen te veel vasthouden aan de vorm, en niet aan de inhoud.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 nov 2006 11:53

Je verwacht het, je denkt er recht op te hebben en neemt het mensen kwalijk (sterk uitgedrukt) als je niet krijgt wat je toekomt. De gedachte die in mij opkomt is dat je niet dankbaar bent als je die mogelijkheid krijgt, omdat het een minimum-eis is en niet iets extra's en waardevols. Verwacht je het ook van vreemden waarmee je toevallig aan een tafel zit als de groep klein genoeg is zodat vragen om stilte nog realistisch is?
Is het niet beter slechts te hopen dat de mensen om je heen rekening met je houden, en dan extra dankbaar te zijn als ze dat doen, maar dat je het niet ten nadele tegen hen gebruikt als dat niet zo is. Je stelt dan je eigen wensen en behoeften niet meer boven die van de anderen, wat je misschien wel doet als je verwachtingen koestert.

Hm, je respecteert toch ook dat je niet-christelijke vrienden nergens aan doen? Wat ik ermee wil zeggen; Het zijn niet voor niets je vrienden. Als er geen wederzijds respect is, kun je dan wel zeggen dat het je vrienden zijn? En als ze dan even stil zijn als jij bidt, kun je alsnog dankbaar zijn en even bedanken voor het feit dat ze stil waren. Ik zou het geen eis willen noemen eigenlijk..het is meer een vanzelfsprekendheid, iets wat automatisch gaat. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een vriend zou zeggen; Laat ik lekker door blijven praten als jij bidt :)

Ware het niet dat bidden op Islamitische wijze een stuk geritualiseerder is, maar ik denk dat mensen die daaraan vastklampen te veel vasthouden aan de vorm, en niet aan de inhoud.

Tja, dat geldt ook voor christenen. Wel veel minder geritualiseerd, maar evengoed is het vaak inhoudsloos.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 12:06

Smurffie schreef:Hm, je respecteert toch ook dat je niet-christelijke vrienden nergens aan doen? Wat ik ermee wil zeggen; Het zijn niet voor niets je vrienden. Als er geen wederzijds respect is, kun je dan wel zeggen dat het je vrienden zijn? En als ze dan even stil zijn als jij bidt, kun je alsnog dankbaar zijn en even bedanken voor het feit dat ze stil waren. Ik zou het geen eis willen noemen eigenlijk..het is meer een vanzelfsprekendheid, iets wat automatisch gaat. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een vriend zou zeggen; Laat ik lekker door blijven praten als jij bidt :)

Nee, ik kan me dat ook niet voorstellen, even stil zijn is natuurlijk ook maar een kleine moeite. Maar ik vraag me eigenlijk af of je het mensen kwalijk neemt als ze niet stil zijn, volslagen vreemden bedoel ik dan. Hmm, ik kan nog steeds moeilijk verwoorden wat ik precies bedoel. Het komt er uiteindelijk op neer of je mensen kunt respecteren die jou niet respecteren, mensen kunt liefhebben die geen rekening met je houden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 nov 2006 12:10

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:Hm, je respecteert toch ook dat je niet-christelijke vrienden nergens aan doen? Wat ik ermee wil zeggen; Het zijn niet voor niets je vrienden. Als er geen wederzijds respect is, kun je dan wel zeggen dat het je vrienden zijn? En als ze dan even stil zijn als jij bidt, kun je alsnog dankbaar zijn en even bedanken voor het feit dat ze stil waren. Ik zou het geen eis willen noemen eigenlijk..het is meer een vanzelfsprekendheid, iets wat automatisch gaat. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een vriend zou zeggen; Laat ik lekker door blijven praten als jij bidt :)

Nee, ik kan me dat ook niet voorstellen, even stil zijn is natuurlijk ook maar een kleine moeite. Maar ik vraag me eigenlijk af of je het mensen kwalijk neemt als ze niet stil zijn, volslagen vreemden bedoel ik dan. Hmm, ik kan nog steeds moeilijk verwoorden wat ik precies bedoel. Het komt er uiteindelijk op neer of je mensen kunt respecteren die jou niet respecteren, mensen kunt liefhebben die geen rekening met je houden.

Ja natuurlijk. Je kunt van vreemden die toevallig bij jou aan een tafel zitten niet verwachten dat ze stil zijn. En als ze dat niet doen, neem ik ze dat echt niet kwalijk. Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 12:23

Smurffie schreef:Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer :)

Ja, dat bedoelde ik dus. Wel lachen trouwens: het gebed zo als wapen inzetten :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 nov 2006 12:55

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer :)

Ja, dat bedoelde ik dus. Wel lachen trouwens: het gebed zo als wapen inzetten :mrgreen:

Hehe, 'HERE ZEGEN DEZE SPIJZE, AMUUUUUUUUUN!!!!!!!!!' schaterlach

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 15 nov 2006 12:57

Smurffie schreef:
MrSokkie schreef:

Hehe, 'HERE ZEGEN DEZE SPIJZE, AMUUUUUUUUUN!!!!!!!!!' schaterlach

Boudin meenemen: "Heere zegen deze spijze APIEEEEE"

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 nov 2006 14:20

Smurffie schreef:[

Nee, maar dat vragen de moslims ook niet van jou. Ik weet trouwens niet of moslims de gewoonte hebben te bidden en danken voor het eten?

Niet mijn punt. Verwacht jij dat anderen rekening houden met jouw gewoontes? Zo ja, doe dat dan ook bij anderen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 nov 2006 14:55

Machiavelli schreef:
Smurffie schreef:[

Niet mijn punt. Verwacht jij dat anderen rekening houden met jouw gewoontes? Zo ja, doe dat dan ook bij anderen.

Ik reageerde hierop;

Verwacht jij van andere mensen dat ze even stil zijn als jij bidt?

Ik volg je niet meer. Wat bedoel je dan met; niet mijn punt.
?

Terug naar “Archief”