Moderator: Moderafo's
Machiavelli schreef:Verwacht jij van andere mensen dat ze even stil zijn als jij bidt?
Smurffie schreef:En als jij bij de Boterhamexpress midden op Zuidplein zit, vraag je toch zeker niet; MENSUUUUUUUUUUH, IK BEN CHRISTELUUUUUUUUUK, MAG IK EVEN STILTUUUUUUUUUUH!!!
marcel081276 schreef:ik denk dat je die mensen zeker moet respecteren, maar wel tot op zekere hoogte, ik bedoel als ze ons dingen zouden gaan verplichten ofzo is het voor mij snel afgelopen met het respect,
MrSokkie schreef:Smurffie schreef:En als jij bij de Boterhamexpress midden op Zuidplein zit, vraag je toch zeker niet; MENSUUUUUUUUUUH, IK BEN CHRISTELUUUUUUUUUK, MAG IK EVEN STILTUUUUUUUUUUH!!!
Nee, maar als je in een klein gezelschap bent vind je het vast wel erg prettig als je niet-christelijke vrienden je de gelegenheid geven even te bidden, niet? Dat het niet altijd en overal kan is nou eenmaal een gegeven. Je kunt als moslim wel willen bidden, maar als je als harinkjes in een ton in een ochtendspits-trein zit, gaat dat knielen er niet inzitten. Dan maar staande bidden.
Smurffie schreef:Ik verwacht zéker dat ze dat niet-christelijke vrienden even stil zijn ja. En anders mag je best twijfelen aan het feit of het wel echte vrienden zijn, denk je ook niet?![]()
En tja, knielen gaat inderdaad niet in een met mensen overlopende metro. Maar volgens mij kun je dat wel vergelijken met christenen die met ogen open een schietgebedje doen terwijl ze de roltrap afstuiven.
zoiets
Je verwacht het, je denkt er recht op te hebben en neemt het mensen kwalijk (sterk uitgedrukt) als je niet krijgt wat je toekomt. De gedachte die in mij opkomt is dat je niet dankbaar bent als je die mogelijkheid krijgt, omdat het een minimum-eis is en niet iets extra's en waardevols. Verwacht je het ook van vreemden waarmee je toevallig aan een tafel zit als de groep klein genoeg is zodat vragen om stilte nog realistisch is?
Is het niet beter slechts te hopen dat de mensen om je heen rekening met je houden, en dan extra dankbaar te zijn als ze dat doen, maar dat je het niet ten nadele tegen hen gebruikt als dat niet zo is. Je stelt dan je eigen wensen en behoeften niet meer boven die van de anderen, wat je misschien wel doet als je verwachtingen koestert.
Ware het niet dat bidden op Islamitische wijze een stuk geritualiseerder is, maar ik denk dat mensen die daaraan vastklampen te veel vasthouden aan de vorm, en niet aan de inhoud.
Smurffie schreef:Hm, je respecteert toch ook dat je niet-christelijke vrienden nergens aan doen? Wat ik ermee wil zeggen; Het zijn niet voor niets je vrienden. Als er geen wederzijds respect is, kun je dan wel zeggen dat het je vrienden zijn? En als ze dan even stil zijn als jij bidt, kun je alsnog dankbaar zijn en even bedanken voor het feit dat ze stil waren. Ik zou het geen eis willen noemen eigenlijk..het is meer een vanzelfsprekendheid, iets wat automatisch gaat. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een vriend zou zeggen; Laat ik lekker door blijven praten als jij bidt
MrSokkie schreef:Smurffie schreef:Hm, je respecteert toch ook dat je niet-christelijke vrienden nergens aan doen? Wat ik ermee wil zeggen; Het zijn niet voor niets je vrienden. Als er geen wederzijds respect is, kun je dan wel zeggen dat het je vrienden zijn? En als ze dan even stil zijn als jij bidt, kun je alsnog dankbaar zijn en even bedanken voor het feit dat ze stil waren. Ik zou het geen eis willen noemen eigenlijk..het is meer een vanzelfsprekendheid, iets wat automatisch gaat. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een vriend zou zeggen; Laat ik lekker door blijven praten als jij bidt
Nee, ik kan me dat ook niet voorstellen, even stil zijn is natuurlijk ook maar een kleine moeite. Maar ik vraag me eigenlijk af of je het mensen kwalijk neemt als ze niet stil zijn, volslagen vreemden bedoel ik dan. Hmm, ik kan nog steeds moeilijk verwoorden wat ik precies bedoel. Het komt er uiteindelijk op neer of je mensen kunt respecteren die jou niet respecteren, mensen kunt liefhebben die geen rekening met je houden.
Smurffie schreef:Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer
MrSokkie schreef:Smurffie schreef:Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer
Ja, dat bedoelde ik dus. Wel lachen trouwens: het gebed zo als wapen inzetten
Smurffie schreef:MrSokkie schreef:Smurffie schreef:Of bedoel je dat, zelfs als je het vriendelijk vraagt, en ze zijn dan niet stil, of ik ze dan nóg respecteer? Hm..beetje karaktertest volgens mij..ik ben de moeilijkste niet. Maar net in wat voor bui je bent. Het zou best kunnen dat ik heel cynisch hardop zou gaan bidden. Alleen heeft het gebed dan geen functie meer
Ja, dat bedoelde ik dus. Wel lachen trouwens: het gebed zo als wapen inzetten
Hehe, 'HERE ZEGEN DEZE SPIJZE, AMUUUUUUUUUN!!!!!!!!!' schaterlach
Machiavelli schreef:Niet mijn punt. Verwacht jij dat anderen rekening houden met jouw gewoontes? Zo ja, doe dat dan ook bij anderen.Smurffie schreef:[
Nee, maar dat vragen de moslims ook niet van jou. Ik weet trouwens niet of moslims de gewoonte hebben te bidden en danken voor het eten?
Verwacht jij van andere mensen dat ze even stil zijn als jij bidt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten