Is tijd geschapen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 nov 2006 08:53

Ik dacht dat ik er ook maar eens wat tussen moest gooien :wink:

Mijn gevoel zegt dat Tijd bij God niet bestaat. bijbels onderbouwd denk ik dan anteksten als dat duizend jaar zijn als een dag en een dag als duizend jaar.
Ik denk dat we als mensen wel een tijdsbesef hebben door de ordening van dag en nacht.
Maar dat wil niet zeggen dat tijd in de goddelijke zin van het woord bestaat.

de soundbite had ook kunnen zijn: Tijd is een door God geschapen fictie voor de mens
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 09:22

leclerc schreef:Ik dacht dat ik er ook maar eens wat tussen moest gooien :wink:

Ah. Okee.

Mijn gevoel zegt dat Tijd bij God niet bestaat. bijbels onderbouwd denk ik dan anteksten als dat duizend jaar zijn als een dag en een dag als duizend jaar.

Lijkt me nog steeds allemaal tijd.

Ik denk dat we als mensen wel een tijdsbesef hebben door de ordening van dag en nacht.

Ook als je in een kamer zonder ramen zit merk je wel dat er tijd verstrijkt. We hadden het trouwens niet over tijdsbesef, maar over tijd an sich.

de soundbite had ook kunnen zijn: Tijd is een door God geschapen fictie voor de mens

God schept fictie? Dat bedoel je vast niet zo. En voor de mens? niet voor de rest? (dieren, planten etc?)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 nov 2006 11:11

Quote:

Lijkt me nog steeds allemaal tijd.

Dit was alleen om aan te geven dat tijd een relatief begrip is

Quote:

God schept fictie? Dat bedoel je vast niet zo. En voor de mens? niet voor de rest? (dieren, planten etc?)

Waarom zou God niet iets scheppen wat voor hem fictie is maar voor een mens werkelijkheid?
Ik heb overigens nog nooit aan een paard gevraagd hoe laat het was. Dat een mens gaat slapen en een paard kun je ook verklaren met bio-ritme
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 11:17

leclerc schreef:Dit was alleen om aan te geven dat tijd een relatief begrip is

Heeft Einstein dan toch gelijk? :mrgreen:

Waarom zou God niet iets scheppen wat voor hem fictie is maar voor een mens werkelijkheid?

Omdat het dan niets meer is dan op zijn best een goocheltruc, en op zijn minst een leugen.

Ik heb overigens nog nooit aan een paard gevraagd hoe laat het was. Dat een mens gaat slapen en een paard kun je ook verklaren met bio-ritme

Voor bio-ritme is tijd een noodzakelijke voorwaarde, het woord zegt het al bio-ritme, dus ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt met je opmerking.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 nov 2006 11:25

Misschien moest ik wat duidelijker zijn voor jou.

bio-ritme impliceert inderdaad een gevoel van tijd en dat heb ik ook niet ontkend.
Als God een tijdsbesef aan de mensen heeft gegeven maar zelf niets doet met tijd vanwege het feit dat Hij boven alle tijd verheven is dan heeft dat niets van doen met leugens of goocheltrucs.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 nov 2006 12:48

Volgens Derk Geene, onbetwiste autoriteit op dit gebied, is tijd geschapen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 nov 2006 13:03

En wat maakt Derk Geene tot onbetwiste autoriteit.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 13:39

leclerc schreef:En wat maakt Derk Geene tot onbetwiste autoriteit.

Sterker nog, wie is Derk Geene

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 13:41

leclerc schreef:Als God een tijdsbesef aan de mensen heeft gegeven maar zelf niets doet met tijd vanwege het feit dat Hij boven alle tijd verheven is dan heeft dat niets van doen met leugens of goocheltrucs.

Het punt is dat je allerlei filosofische problemen blijft houden. Of je nou een God in de tijd neemt of erbuiten, of helemaal geen God. De vraag is bij welke problemen je je het minst oncomfortabel voelt.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 nov 2006 13:48

MrSokkie schreef:
leclerc schreef:En wat maakt Derk Geene tot onbetwiste autoriteit.

Sterker nog, wie is Derk Geene

Kennen jullie Derk Geene niet :shock:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 nov 2006 13:52

627e gedachtenexpiriment van mijn huisgenoot Derk: "Denk alles wat er is weg (inclusief jezelf) en kijk dan wat er nog van de tijd overblijft"

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 13:59

rafaell schreef:627e gedachtenexpiriment van mijn huisgenoot Derk: "Denk alles wat er is weg (inclusief jezelf) en kijk dan wat er nog van de tijd overblijft"

Rene Descartes, bedoel je?

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 13 nov 2006 14:12

God is altijd geweest. Hij kent geen tijd. Conform de Bijbel eindigd deze 'tijd' een keer. Na deze tijd is een eeuwigheid. Als we de Bijbel er dus bijnemen, leven we nu ergens op een lijn. A is het begin en B het einde. Volgens van Dale is de eeuwigheid 'eindeloze duur'. Een cirkel dus. God wordt meer dan eens aangeduidt met de Almachtige, Hij is onbeperkt in macht. Hij heeft dus ook de tijd geschapen. Maar God weet wat er gaat gebeuren en wat er gebeurd is. Voor God bestaat geen tijd, de tijd kunnen we zeker daarom ook zien als een schepsel zien.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 14:22

TKF schreef:God is altijd geweest. Hij kent geen tijd.

Waarom dan juist het precieze moment van schepping gekozen? Een God die geen tijd kent is een God van willekeur.

Conform de Bijbel eindigd deze 'tijd' een keer.

Volgens mij bedoel je "volgens" en niet "conform".

Na deze tijd is een eeuwigheid.

Waarom volgt dat?

Als we de Bijbel er dus bijnemen, leven we nu ergens op een lijn. A is het begin en B het einde. Volgens van Dale is de eeuwigheid 'eindeloze duur'. Een cirkel dus.

Ten eerste zou ik erg voorzichtig zijn van Dale hier als authoriteit aan te roepen; ik zou eerder voor een natuurkundeboek (of opleiding) kiezen. En ten tweede. Hoezo eindeloze duur, dus een cirkel. Waarom geen oneindige rechte lijn?

God wordt meer dan eens aangeduidt met de Almachtige, Hij is onbeperkt in macht.

Als ik mijn kat aanduidt met de Almachtige wil dat nog niet zeggen dat mijn kat almachtig is.

Hij heeft dus ook de tijd geschapen.

Daar is dat dus weer. Maar je zegt niet waarom het een noodzakelijk volgt uit het ander. Wanneer heeft hij dan tijd geschapen, wat bracht hem tot het schapen van tijd, precies op moment 0. Kun je van een bewustzijn (van God) spreken als er geen tijd bestaat voor dat bewustzijn om zich in te manifesteren?

Maar God weet wat er gaat gebeuren en wat er gebeurd is.

En daar sneuvelt ook nog even snel de vrije wil.

Voor God bestaat geen tijd, de tijd kunnen we zeker daarom ook zien als een schepsel zien.

Je zegt dat nu wel zo stellig, maar je redenering rammelt harder dan een auto uit het oostblok op een trilplaat.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Is tijd geschapen?

Berichtdoor Carl » 13 nov 2006 15:19

reform schreef:Is tijd volgens jullie geschapen..? Zijn hier bijbelse argumenten voor te vinden?

Ik denk dat de tijd niet is geschapen. Mijn inziens is tijd een abstracta....namelijk de opeenvolging van handelen. Als God handelt is er tijd. Als God niet zou handelen, zou er geen tijd zijn.
Als God de tijd heeft geschapen (een abstracta), moet hij ook andere abstracta geschapen hebben (zoals kwaad). Dan zou God de auteur van de zonde zijn.

Dat is ZHij ook. Lees Jesaja 45.
Of dacht je dat er iets was dat God NIET geschapen heeft?
..
ja toch....de tijd. Wij zijn het die de tijd geschapen hebben, omdat we die nodig hebben om in te handelen. God niet. God staat boven de tijd. En volgens sommigen hier ook nog boven de wet :)

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Terug naar “Archief”