God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2006 17:39

Rien67 schreef:
Ansje schreef:En ik zeg ook niet dat je altijd maar in rouw gedompeld over je zonden over deze aarde moet lopen. Maar zondenbesef...en zien wie je bent voor God...ja, dat moet je m.i. toch wel krijgen.

juist, en wat is dan je reactie daarop?? bekering!

Ansje schreef:En natuurlijk zijn er dan ook de vreugdemomenten, dat je mag zien dat God naar je omziet. Maar bij veel bekeerde mensen zijn dat maar korte momenten helaas....
Daarom vind ik het best moeilijk om jaloers te worden op bekeerde mensen. Je hebt altijd maar het idee dat ze somber zijn, niet kunnen lachten, niet kunnen genieten van dingen.

Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord!!!
Een bekeerd mens is toch blij dat zijn zonden vergeven zijn en daarom mag een bekeerd mens juist in vreugde leven! In de vrijheid van Christus!

Mens, ik kan het iedere dag wel van de daken schreeuwen, zo blij ben ik daarmee!! Als ik dat niet zou weten, ja, dan zou ik somber zijn en de gansche dag in het zwart zijn gehuld. Ik zou niet weten waar ik het zoeken moest als ik niet wist dat er vergeving is voor mijn zonden!!

En in het algemeen zou ik het fijn vinden als mensen die in Christus weten dat ze bekeerd zijn, niet verweten wordt dat ze vast niet genoeg zondekennis hebben. En dus vast niet echt bekeerde mensen zijn.
Er is er maar Eén die onze harten doorgrondt, laat het maar aan Hem over om daarover te oordelen.

Idd...en zulke mensen zien dus alleen maar dat hun zonden vergeven zijn. Beseffen ze wel wie ze zijn voor God? Hoeveel pijn ze God stees weer doen met hun zonden? Als je dat écht beseft...dan roep je het niet de ganse dag uit van vreugde, maar wil je je het liefst verstoppen voor de mensen, maar vooral voor God. Want je durft dan niet eens meer aan te zien, dat God jouw heeft opgenomen in Zijn Boek. Dan besef je pas werkelijk wie je bent, en hoe zondig je bent. Dat je niets en dan ook hélemaal niets kan doen tot Gods eer!!!!!
Afbeelding

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 09 nov 2006 18:12

*zucht*....
hier word ik echt droevig van... :cry:
en hou nu in vredesnaam eens op om een mens die niet zo denkt zoals jij denkt dat die zou moeten denken te veroordelen!! er MOET helemaal niks, er zijn GEEN voorwaarden waar je aan moet voldoen om een bekeerd mens en/of een kind van God te zijn, behalve dan dat je je een zondig mens weet, die afhankelijk is van het offer van Jezus Christus!
Door het geloof en door genade weet ik mij een kind van God. En ja, ik besef wie ik voor God ben, namelijk RECHTVAARDIG IN CHRISTUS.
En dat laat ik me door NIEMAND meer afnemen.

Ik stop hiermee. Het is ten hemel schreiend dat hier op zo'n manier geoordeeld wordt over het geloof van een ander. Het lijkt wel of men het elkaar niet gunt. Shalom, ik gun jullie van harte dat je eens bekeerd mag worden en ten volle mag genieten van de vrede en de vreugde die Jezus geeft.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 09 nov 2006 18:54

geloof niet dat het zozeer gaat om iemand zn geloof af te nemen maar om te zorgen dat niemand zich bedriegt.

24 Strijdt [13:24] Matt 7:13.om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2006 19:00

goofy1978 schreef:geloof niet dat het zozeer gaat om iemand zn geloof af te nemen maar om te zorgen dat niemand zich bedriegt.

24 Strijdt [13:24] Matt 7:13.om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Precies!!
Afbeelding

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 09 nov 2006 19:07

Maak je liever zorgen over jezelf, in plaats van over een ander.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2006 19:13

Rien67 schreef:Maak je liever zorgen over jezelf, in plaats van over een ander.

Dat zou egoistisch zijn. Naastenliefde...weet je nog?
Afbeelding

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 09 nov 2006 19:50

prima. maar naastenliefde houdt niet in dat je denkt voor de ander en bepaalt wat die ander moet voelen en ervaren.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 nov 2006 20:41

Goofy, Dippie en anderen die vinden dat er te makkelijk gepraat word over bekering enz...
ik herken jullie 'problemen' en twijfels, zelf had ik een aantal jaar geleden dezelfde gedachten als jullie. je bent zomaar niet bekeerd etc...
Ik ben de Bijbel gaan lezen, bidden, weer de kerkdiensten bij gaan wonen waar ik die eerst vaak verzuimde. Bidden om openheid van het Woord, bidden of de Heilige Geest mijn ogen (en hart) wilde openen, bidden of de prediking tot zegen mocht zijn. oké ik bad en las maar het was God die in me werkte, of liever de Geest die me dat liet doen maar ik deed het zelf als je me begrijpt.
De Heere Jezus leren kennen, dat ging door Zijn Woord te lezen (en ook daarnaast nederlandse, engelse en schotse predikers zijn voor mij tot zegen geweest) maar door het Woord én de prediking heb ik Jezus leren kennen als mijn Verlosser, kreeg het kruis en Zijn Bloed betekenis enz..
Ik ben gaan geloven maar het was de Geest die het in mij werkte.

en wat me opviel, ik maakte me niet druk meer om een ander zijn bekering. geen bekering of wedergeboorte is hetzelfde.
zondekennis? als ik zondig doet het soms pijn, niet altijd. maar ik ken mijn zonde, ik weet wat mijn zwakte is en ik baal vaak verschrikkelijk over mezelf en dat mag ik belijden, vergeving en rust voor vragen. nee, ik heb geen kapotte knieen van het over de grond kruipen van ellende maar ik weet wel dat ik van nature een ellendig mens ben die door en uit Genade mag leven. en dat is een groot wonder. en daar ben ik (vaak te weinig) dankbaar voor.

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen tegen jullie, léés die Bijbel, bid! vraag of God de dienst wil zegenen, je hart wil openen en vooral blijf het vragen, blijf bidden en dat zal je (achteraf) zien dat God ook jullie wil als Zijn kinderen, ik ben daar van overtuigt! Strijd inderdaad om in te gaan! vertrouw op God!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 09 nov 2006 21:11

Amen!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 09 nov 2006 23:28

Rien67 schreef:
Ansje schreef:En ik zeg ook niet dat je altijd maar in rouw gedompeld over je zonden over deze aarde moet lopen. Maar zondenbesef...en zien wie je bent voor God...ja, dat moet je m.i. toch wel krijgen.

Ansje schreef:En natuurlijk zijn er dan ook de vreugdemomenten, dat je mag zien dat God naar je omziet. Maar bij veel bekeerde mensen zijn dat maar korte momenten helaas....
Daarom vind ik het best moeilijk om jaloers te worden op bekeerde mensen. Je hebt altijd maar het idee dat ze somber zijn, niet kunnen lachten, niet kunnen genieten van dingen.

Een bekeerd mens is toch blij dat zijn zonden vergeven zijn en daarom mag een bekeerd mens juist in vreugde leven! In de vrijheid van Christus!
Mens, ik kan het iedere dag wel van de daken schreeuwen, zo blij ben ik daarmee!! Als ik dat niet zou weten, ja, dan zou ik somber zijn en de gansche dag in het zwart zijn gehuld. Ik zou niet weten waar ik het zoeken moest als ik niet wist dat er vergeving is voor mijn zonden!!

Als 'bekeerd' mens heb je natuurlijk blijdschap... Ook een blijdschap die je niet kwijt raakt...! Daar zijn ze ook niet somber over. Maar al het wereldse verliest zijn glans... Dan is het 'weg wereld weg schatten, gij kunt niet bevatten hoe rijk of ik ben!' Maar daar blijft wel de droefheid over alle zonden, die dagelijks terugkeren. En dat kan die mensen zo droevig maken... Ook al weten ze dat ze vergeven zijn/worden.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2006 08:09

Poesje schreef:@ Voda..heb je voorgaande postings ook gelezen? Dan zou je kunnen zien dat Ansje de vraag niet zo bedoeld. Ze bedoeld er mee te zeggen dat God van ons gevraagd heeft 'dat' te doen.

Dat het wonder van 100% genade is, ben ik met je eens. Maar dat krijgt niet iedereen! Dat ben je toch met me eens, hoop ik?

Als je bidt zal Hij je geven. Als je klopt zal Hij open doen. Als je zoekt zul je vinden.

5 Daarna zei hij tegen hen: ‘Stel dat iemand van jullie een vriend heeft en midden in de nacht naar hem toe gaat en tegen hem zegt: “Wil je mij drie broden lenen, 6 want een vriend van me is na een reis bij mij gekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 En veronderstel nu eens dat die vriend dan zegt: “Val me niet lastig! De deur is al gesloten en mijn kinderen en ik zijn al naar bed. Ik kan niet opstaan om je te geven wat je vraagt.” 8 Ik zeg jullie, als hij al niet opstaat en het hem geeft omdat ze vrienden zijn, dan zal hij wel opstaan omdat zijn vriend zo onbeschaamd blijft aandringen, en hem alles geven wat hij nodig heeft. 9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’

Niet iedereen krijgt genade. Waarom niet? Omdat ze er niet om vragen, omdat ze niet zoeken. Nu kunnen we discussieren over de vraag of ze dat niet doen omdat ze het niet kunnen, of ze geen genade krijgen omdat ze niet zoeken, kloppen en bidden of dat ze niet zoeken, kloppen en bidden omdat ze geen genade krijgen, maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat nu even om jou, twijfelaar. Wat let jou om te bidden, te zoeken en te vragen, om bij God aan te kloppen? En als je dat doet, hij gebrekkig dat ook is, de Bijbel geeft de volle zekerheid dat God dan ook naar je zal luisteren. Ook als je vindt dat je geloof zo gebrekkig en klein is (en wie vindt dat niet) mag je bidden en zoeken en kloppen, want God is geen God die naar je luistert omdat je zo'n goed geloof hebt, God is de gevende God die je ook alles wil geven wat je nodig hebt om te kunnen geloven. Vraag jij God regelmatig om die dingen? Zoek en klop je elke keer weer? Zo ja, geloof je dan ook wat Jezus zegt, dat God het je zeker weten zal geven? Hij belooft dat wel. En tegelijkertijd is dit dus het antwoord op de vraag: Wat moet je doen om behouden te worden. Kloppen, zoeken, vragen. Je trots overboord gooien, bij God aankloppen en zeggen: Ik kan het niet zelf, wilt u het me geven. Je hand op houden. Dat doe je niet zomaar, vandaar dat het goed is dat mensen je daartoe aansporen. Bij deze ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 08:12

Het_Bureau schreef:
Rien67 schreef: Een bekeerd mens is toch blij dat zijn zonden vergeven zijn en daarom mag een bekeerd mens juist in vreugde leven! In de vrijheid van Christus!

Als 'bekeerd' mens heb je natuurlijk blijdschap... Ook een blijdschap die je niet kwijt raakt...! Daar zijn ze ook niet somber over. Maar al het wereldse verliest zijn glans... Dan is het 'weg wereld weg schatten, gij kunt niet bevatten hoe rijk of ik ben!' Maar daar blijft wel de droefheid over alle zonden, die dagelijks terugkeren. En dat kan die mensen zo droevig maken... Ook al weten ze dat ze vergeven zijn/worden.

ja, dat ben ik helemaal met je eens, dat is ook mijn eigen ervaring.
maar ik schrijf ook niet voor niets dat ik niet zou weten waar ik het zoeken moest als ik niet wist dat daar vergeving voor is...
En juist vanuit die vergeving mag ik leven. In vreugde, in vrijheid. Ik ben niet meer gebonden aan, maar bevrijd van mijn zonden! Als ik de hele dag maar met een sip gezicht zou rondlopen omdat ik zo zondig ben en me zo zondig voel, dan ben ik niet echt een bevrijd mens, wel? Dan ken ik niet de waarde van het bevrijd zijn en het leven in die vrijheid die Christus Zelf mij geschonken heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2006 08:31

Het_Bureau schreef:
Rien67 schreef:

Ik ben het niet eens met wat je schrijft. Alsof het een soort stemmingswisseling is. Soms blij, soms droevig. Als het goed is valt het samen: Steeds meer je oude natuur haten en steeds meer dankbaar zijn voor Gods vernieuwende werk. Wie constant bedroefd is vergeet Gods vernieuwende en reinigende werk, vergeving. Wie niet stilstaat bij zijn eigen zonden vergeet waar God hem van verlost. Het is beiden belangrijk, en het is niet goed om in 1 van beiden te blivjen hangen voor een langere periode. Dat is te eenzijdig. En te menselijk. Verblijd u ten allen tijde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2006 08:39

Dippie schreef:
Rien67 schreef:

En in het algemeen zou ik het fijn vinden als mensen die in Christus weten dat ze bekeerd zijn, niet verweten wordt dat ze vast niet genoeg zondekennis hebben. En dus vast niet echt bekeerde mensen zijn.
Er is er maar Eén die onze harten doorgrondt, laat het maar aan Hem over om daarover te oordelen.

Idd...en zulke mensen zien dus alleen maar dat hun zonden vergeven zijn. Beseffen ze wel wie ze zijn voor God? Hoeveel pijn ze God stees weer doen met hun zonden? Als je dat écht beseft...dan roep je het niet de ganse dag uit van vreugde, maar wil je je het liefst verstoppen voor de mensen, maar vooral voor God. Want je durft dan niet eens meer aan te zien, dat God jouw heeft opgenomen in Zijn Boek. Dan besef je pas werkelijk wie je bent, en hoe zondig je bent. Dat je niets en dan ook hélemaal niets kan doen tot Gods eer!!!!!

Je denkt hier te mensgericht en dat is een grote fout. Aangezien je aangeeft niet bekeerd te zijn kan ik het je niet kwalijk nemen en dat doe ik ook niet. Ik wil graag wat uitleggen over het bekeerd zijn. Het geeft aan de ene kant een afkeer van je eigen oude ik. Tegelijkertijd geeft het enorm veel bevrijding. Ja, je doet God veel pijn met je zonden... en dat leidt ook tot oprechte schuldbelijdenis. Maar dan mag je je ook weer vergeven worden. Door die vergeving en reiniging besef je weer wie je bent voor God. Geen vuile en smerige slaaf, maar een geheiligd kind van God. En dan wil je je niet voor God verstoppen. Dan wil je juist dicht bij Hem zijn, dicht bij Hem leven , niet langer voor Hem wegvluchten maar naar Hem toegaan met je zonden, gebreken, vuiligheid en je schoon laten maken en Hem prijzen om zijn liefde en genade die je niet verdient maar wel krijgt, elke dag weer. En zullen we wedden dat een christen die zich vergeven en geheiligd weet en in wie de Geest is komen wonen, dingen tot Gods eer kan doen.

Voda

Berichtdoor Voda » 10 nov 2006 09:46

Gisterenavond was er in Doorn een lezing op de jongerenavond ( www.jijdaar.nl )

Titel van het onderwerp was : "Wie ben ik, wie bent U ?" en de inleider was Nico van der Voet (bekend van onder andere zijn stukjes in Terdege)

De inhoudt van deze lezing en de bespreking van de vragen na afloop sloot 100% aan bij het gesprek wat we hier voeren. Ik vond dat Nico een evenwichtige balans wist te geven tussen de "uitersten" die hier in dit topic worden besproken.

Op de volgende avond ( DV 14 december 2006, Andries Knevel: "machtige beïnvloeders" ) is een CD te koop van de lezing en de vragen na afloop van gisterenavond. Ik kan iedereen aanbevelen om (via via) deze CD te kopen. Kosten zijn 3 euro. Mocht je geen kans zien om via iemand anders die CD te kopen, stuur me dan een mailtje dan zorg ik dat jij aan die CD kan komen.

voda@quicknet.nl

zie verder: www.jijdaar.nl

Terug naar “Archief”