Het ligt er aan.. welke band je met die persoon had. Mijn opa is laatst overleden maar hij was al twee jaar aan het sterven en ik had nooit een hele intieme band met hem. Ik heb hem samen met drie ooms, schoonzoon (mijn vader) en de twee kleinzonen (mijn neef en ik) gedragen; dat was zwaar en het was 35 graden, maar het was goed om te doen. Op die manier doe je iets op de laatste dag en denk je niet zo veel.
Ook troost het dat opa gewoon naar huis ging
Anders was het met een vriendin van mij, nu bijna 4 jaar geleden die uit het leven stapte ik steunde erg op haar en mijn relatie met God had door haar een inpuls gekregen. En toen vond God het zo goed om haar weg te halen. God was de verantwoordelijke en had haar er niet van weerhouden om te stoppen met leven. Waarom zou ik Hem vertrouwen? Als Hij wist dat ik niet zonder haar kon. Hoe kon ik Hem überhaupt vertrouwen als Hij zo lafhartig was en aan de ene kant schenkt; jou blij maakt om het daarna weer af te pakken.
Ik stopte met geloven in het bestaan van een God die het goede met mij voorhad en zag Hem als een wezen dat er lol in had om Zijn almacht te gebruiken om mensen tot wanhoop te drijven; en dat deed Hij veel, vaak en graag. Nu vier jaar later... zie ik in dat ik door de dood van die vriendin nu mensen veel beter begrijp; bijvoorbeeld op zelfmoordgebied. Dat wil niet zeggen dat ik het nu goed vind dat die vriendin toen stierf..
Het laat je echter berusten.